Uusin tykkimme K9

veeteetee

Kenraali
Jep eli panzerhaubitze testattiin eteläsuomen talvessa josta se selvisi koska ei ollut lunta maassa ja Norjassa se testattiin oikeassa talviolosuuhteissa pohjoisnorjassa jossa se ei pärjännyt. Eihän veeteeeteen kryptisesta sönkötyksestä muuta voi päätellä.
Nyt tekisi mieli sanoa Hermanille jotain, josta tulee ikuinen banni :devilish: , mutta väännetään nyt rautalangasta: PzH2000 oli Suomen Lapissa talvitesteissä, lunta oli pitkälti toista metriä ja minä saatana soikoon tiedän, koska seisoin koko helvetin ajan katsomassa vieressä jäätymässä. Sen talvempia olosuhteita Suomessa ei olekaan.

Menikö sönkötys nyt perille?

EDIT:
Ja pakkasta oli -25...-30C
 
Viimeksi muokattu:

Herman30

Greatest Leader
Lahjoittaja
Nyt vasta sanoit Suomen Lapissa, aikaisemmin puhuit vain Suomen talvesta, Suomi on 1300km pitkä ja siihen mahtuu hirveän paljon erilaisia talvikeliä. Niin että menikö nyt perille oma mokasi?
 
  • Tykkää
Reactions: TT

veeteetee

Kenraali
1575829110380.png
 
Viimeksi muokattu:

Lepard

Kapteeni
Nyt vasta sanoit Suomen Lapissa, aikaisemmin puhuit vain Suomen talvesta, Suomi on 1300km pitkä ja siihen mahtuu hirveän paljon erilaisia talvikeliä. Niin että menikö nyt perille oma mokasi?
Täytyy nyt jotain sanoa vaikka en ole keskustelussa ollut mukana... Puolustusvoimat testaa aina kaiken hankittavan kaluston talviolosuhteissa. Ei kapiaiset sentään ihan aivottomia ole. Ja talviolosuhteet ei todellakaan merkitse Etelä-Suomen lumetonta ja sateista nollakeliä. Suorituskykyvaatimuksissa on aina vaatimuksena selvitä kovasta pakkasesta. En tiedä mistä noita hevosmiesten juttuja jostain tekemättä jätetyistä talvitesteistä oikein kumpuaa.
Katsokaa nyt vaikka noita strategisten hankkeiden toteutusta. Kaikki hävittäjät testataan Suomessa tammi-helmikuussa jotta saadaan selvitettyä itse miten koneet pärjäävät talviolosuhteissa uskomatta myyntimiesten puheita. Ja merivoimien korveteista tehdään jäässäkulkukykyisiä.

Nimimerkillä "itsekin perseensä Lapissa monissa talvitesteissä jäädyttänyt..."
 

TT

Eversti
.
Nyt tekisi mieli sanoa Hermanille jotain, josta tulee ikuinen banni :devilish: , mutta väännetään nyt rautalangasta: PzH2000 oli Suomen Lapissa talvitesteissä, lunta oli pitkälti toista metriä ja minä saatana soikoon tiedän, koska seisoin koko helvetin ajan katsomassa vieressä jäätymässä. Sen talvempia olosuhteita Suomessa ei olekaan.

Menikö sönkötys nyt perille?

EDIT:
Ja pakkasta oli -25...-30C
Lapset, lapset.

Sulla veli veeteetee on hyvä sisäpiirin näkemys tähän rautahommaan, mutta et silti ole aina oikeassa.

 

TT

Eversti
En todellakaan, tässä kyllä: been there, done that.
Sulla on nimenomaan sellainen näkökulma itse asiaan mikä tekee tästä foorumista sellaisen aarreaitan että usein ei muualta löydy.

Oli pikku kritiikki muutamilta meiltä silti ihan paikallaan. Teikäläisellä on välillä oletusarvona "kyllähän te tiedätte" silloin kun ei todellakaan tiedetä vaan suorastaan hingutaan lisää detaljia. Yleisesti, laita vaan enemmän, mitä yksityiskohtaisemmin sen parempaa, kaikki kyllä kelpaa. :salut:
 

baikal

Supreme Leader
Lahjoittaja
PzH2000 oli Suomen Lapissa talvitesteissä, lunta oli pitkälti toista metriä ja minä saatana soikoon tiedän, koska seisoin koko helvetin ajan katsomassa vieressä jäätymässä. Sen talvempia olosuhteita Suomessa ei olekaan.
Näissä keskusteluissa tuollainen kokemus ei välttämättä vielä riitä.....:cool:

Monta kertaa miettinyt, että mistä yksityiskohdista erot aseiden välillä yleensä syntyvät, kun ne viedään -ääriolosuhteisiin- ja alistetaan testeille? Sen minä muistan, että tuossa saksalaisvaihtoehdossa ei ollut mitään muuta vikaa kuin hinta, kuulemani perusteella.

Kun tuollaista asetta testataan, niin miten ihmeessä siihen laaditaan testausmanuaalit ym.? Vai aletaanko vaan kylmästi hommiin: ajoa ja ammuntaa?

Mitä ongelmia ps-haupitseissa ja -vaunuissa saadaan tapetille kovassa pakkasessa? Elektroniikan häiriöitä, hydrauliikan ongelmia, kestääkö teräs kriittisissä paikoissa?

Ihan kuriositeettina on pakko kysyä: onko joku laite jäänyt mieleen sellaisena oikeana raakileena?
 

Iso-Mursu

Respected Leader
Näissä keskusteluissa tuollainen kokemus ei välttämättä vielä riitä.....:cool:

Monta kertaa miettinyt, että mistä yksityiskohdista erot aseiden välillä yleensä syntyvät, kun ne viedään -ääriolosuhteisiin- ja alistetaan testeille? Sen minä muistan, että tuossa saksalaisvaihtoehdossa ei ollut mitään muuta vikaa kuin hinta, kuulemani perusteella.

Kun tuollaista asetta testataan, niin miten ihmeessä siihen laaditaan testausmanuaalit ym.? Vai aletaanko vaan kylmästi hommiin: ajoa ja ammuntaa?

Mitä ongelmia ps-haupitseissa ja -vaunuissa saadaan tapetille kovassa pakkasessa? Elektroniikan häiriöitä, hydrauliikan ongelmia, kestääkö teräs kriittisissä paikoissa?

Ihan kuriositeettina on pakko kysyä: onko joku laite jäänyt mieleen sellaisena oikeana raakileena?

Eikö ne aja Inarissa siviiliautojen testaajat rataaläpi paukkupakkasesaa kymmeniätuhansia kilometrejä. Kaipa yhen K9 voisi laittaa moiseen hommaan. Toinen vaa kylmään viikoksi ja käynnitys kylmiltään?
 

Old Boy

Ylipäällikkö
Kun juhlapyhiä on vielä jäljellä, niin ehkä joku jaksaa ottaa huumorilla ja katsoa....

Valetoimittaja on päässy soluttautumaan Panssariprikaatin viime syksynä järjestämään K9-koulutuksen roll-out esittelyyn. Eipä ole JTR:n silloinen komentaja evl Aku Antikainen ennen joutunu vastaamaan tällaisiin kysymyksiin. Paikalle pääsy ei tosin ole vaikeaa kun vaan tietää oikean ajankohdan. Sillä esittelypaikalta on matkaa yleiselle tielle ehkä 30 metriä. On siinä kuitenkin hyvälaatuista kuvaa jos "toimittajan" höpinät unohtaa.
 

atu-c2

Kersantti
Olen kirjannut 2019 Panssariseminaarista muistiin juuri reserviin siirtyneen tykistöntarkastaja eversti evp Pasivirran esityksessään kertoneen:

"PzH2000 olisi maksanut tuplasti, on "liian hienoksi tehty", eikä selvinnyt Norjan kenttäkokeista."

Tuo siis silloinen kirjaukseni. Eri asia mitä hän tarkalleen asiasta lausui, mutta sanoisin, että kutakuinkin noin oli viestinsä.

Ps. Todella hämärä ja erittäin epävarma muistikuvan häivähdys, että ehkä kenttäkokeiden yhteydessä mainittiin sana "talvi", mutta tämä voi olla omaa kuvitelmaani.

Pps/muoks. Hetken tuumailtuani, muistan hänen käyttäneen juurikin muotoilua "ei selvinnyt Norjan kenttäkokeista", eikä esim sanaa "pärjännyt". Ja kokeista, eikä kokeissa. Muistan tämän, koska se aiheutti silloin mielessäni asiaankuuluvia mietteitä. PsH2000 ei siis läpäissyt Norjan kenttäkokeita.
Norjan testaukset saa omituisia piirteitä. Eikö norjalaiset osaa tehdä kenttätestejä kun noin PZH-2000:ta hylkii?

PZH-2000 ei pärjännyt edes M109 KAWEST:lle. Ihmettelen kyllä miten mahdollista?

Extensive Winter Trials—Short List

The choice of K9 has been expected since the Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) executed field trials in Norway, January 11-30, 2016. There were four selected contenders for its 155mm self-propelled howitzer system procurement program nicknamed VIDAR (Versatile InDirect ARtillery system) or NAS The choice of K9 has been expected since the Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) executed field trials in Norway, January 11-30, 2016. There were four selected contenders for its 155mm self-propelled howitzer system procurement program nicknamed VIDAR (Versatile InDirect ARtillery system) or NAS (Norwegian Artillery System). Based on the tests with:

  • K9 Thunder, Hanwha Techwin,
  • Panzerhaubitze 2000 (Krauss-Maffei Wegmann—KMW),
  • M109 KAWEST (an upgraded and modernized M109A2, RUAG), and
  • CAESAR (the wheeled truck mounted system, Nexter Systems).
  • The K9 Thunder and the M109 KAWEST were shortlisted in June 2016.
  • K9 Thunder’s Handbooks/Manuals Have Editorial Similarity to Those of the M109
Lisää Norjan testeistä



Ja tuo kantama Nammo 155mm IM HE-ER ammuksella on kyllä :love:

Longer Firing Range: K9 Thunder fired a Nammo 155mm IM HE-ER (Insensitive High Explosive Extended Range) Base Bleed projectile out to a range of 43.6 kilometers. The live firing took place at the Swedish firing test range Ravlunda, May 2–4, 2016. The test was checked by the Norwegian Defence Research Institute. A maximum range of 54km has been achieved in trial.
 
Viimeksi muokattu:

veeteetee

Kenraali
Nyt tekisi mieli sanoa Hermanille jotain, josta tulee ikuinen banni :devilish: , mutta väännetään nyt rautalangasta: PzH2000 oli Suomen Lapissa talvitesteissä, lunta oli pitkälti toista metriä ja minä saatana soikoon tiedän, koska seisoin koko helvetin ajan katsomassa vieressä jäätymässä. Sen talvempia olosuhteita Suomessa ei olekaan.

Menikö sönkötys nyt perille?

EDIT:
Ja pakkasta oli -25...-30C
Löytyipä vanhoja kuvia talvelta 2000:
PzH2000001.jpg
Lapin Kansan vanha toimittaja kierteli vaunua Hautainmaan pakalla: "...ikinä en uskonut sellaista päivää enää tulevan, että tuollaisella ristillä merkitty panssari jälleen olisi Lapissa..." :ROFLMAO:
 
Top