Uutisia Kanadasta

Mielenkiintoista. Kanadalaiset liberaalit vihervassarit melkein tuplaavat puolustusmenot...
Ko. ministerilla on yritysta puolueenjohtaja/ paaministeripallille, ja kalastelee jo etukateen aania konservatiivipuolen "haalyvaisista" aanestajista
- monet geopoliittisesti kovaa linjaa kannattavat kun ovat sosiaali-liberaaleja
 
Ei epailystakaan, etteiko Boeing ampunut pahasti jalkaansa. Kumpaan? Pidemmalla aikavalilla vaikutus voi olla merkittava militaaripuolen Gvmnt-to-Gvmnt sopimuksien osalta.

Epailematta voittaja on Eurobus: ei maksanut penniakaan. Ja Tom Enders on valitellut paansarkya eurooppalaisten hallitusten paattamattomyydesta hanen konserninsa milltaaripuolen projekteissa... nyt niiden varassa ollaan vahemman kuin viela viime viikolla.

Hyvin ei kaynyt Kanadankaan: At closing, Airbus will acquire a 50.01% interest in CSALP. Bombardier and Investissement Québec (IQ) will own approximately 31% and 19% respectively. Maaraysvalta siirtyi (tuo QI vastaisi lahinna meidan SITRAa... sijoituksia kilpailukyvyn ja sita kautta itsenaisen paatosvallan sailyttamiseksi).
 
Nyt selviää, miksi Boeingilla oli niin vimmattu tarve torpata Bombardieria.

Boeingin 737 on yhtiön vanha syömahammas. Mutta Bombardierin C-sarja on selkeästi parempi. Ja kauppa näyttää alkavan käydä.

Bombardier discloses tentative deal covering 61 CSeries jets

https://www.flightglobal.com/news/a...loses-tentative-deal-covering-61-cser-442824/

Bombardier has received a letter of intent from an unidentified European carrier to acquire up to 61 CSeries aircraft.
 
Ei epailystakaan, etteiko Boeing ampunut pahasti jalkaansa.
Epailematta voittaja on Eurobus: ei maksanut penniakaan

Melkein huvittavaa, kuinka tokerosti liikkeenjohto tarttuu valittomasti tarjolla oleviin keinoihin - miettimatta ketjua loppuun asti.

Nyt on ongelmia
- havittajissa (harjoituskone voisi paikata tata sen verran, etta seuraavalle kierrokselle asti bisnes pysyy hengissa)
- feeder-linereissa
- vain mannertenvalisten etaisyyksien koneissa on viela duopoli; mutta juuri talla keikauksella Airbus kassavirta vahvistui ja Boeingin vastaavasti heikkeni. Ja - toisin kuin Boeing usein vaittaa - kehitysprojektit tosiaankin maksetaan kassavirrasta
 
P&W:kin osallistuu bridge financing -talkoisiin:
In addition, it has signed a letter of intent under which P&W will provide Bombardier with "a supplier advance starting in the fourth quarter".

Bombardier says the advance reflects an excess of CSeries inventory resulting from engine delays. It expects to finalise the agreement with P&W by year-end.

Ja seuraavaksi Bombardierin kulut laskevat (ei nykyisesta tasosta, mutta cost avoidance -katsantokannassa) Airbus'sin maailmalaajuisen organisaation saadessa "ykkosen silmaan" uuden tuotteen myynnissa ja tukemisessa
- tulovirran samanaikaisesti voimakkaasti lisaantyessa; vaikka puolet menisi Airbus'sille niin ei haittaisi
- ja noinhan ei kay. koska ylarivia ei jaeta omistajien kesken, vaav vasta alimmaista
 
Nelja on aika heikko esitys... mites olis "Mexican Wave"?
The legislation, also known as Justice for Victims of Corrupt Foreign Officials Act, ensures Canada will never be used as a safe haven by those who abuse power and authority and try to hide their wealth in Canada
 
Nyt selviää, miksi Boeingilla oli niin vimmattu tarve torpata Bombardieria.

Boeingin 737 on yhtiön vanha syömahammas. Mutta Bombardierin C-sarja on selkeästi parempi. Ja kauppa näyttää alkavan käydä.

Bombardier discloses tentative deal covering 61 CSeries jets

https://www.flightglobal.com/news/a...loses-tentative-deal-covering-61-cser-442824/

Bombardier has received a letter of intent from an unidentified European carrier to acquire up to 61 CSeries aircraft.

Liittyy samaan aiheeseen, Kanadan ilmavoimien komentaja kenraaliluutnantti Michael Hood toteaa että hävittäjähankinta pitäisi käynnistää vuonna 2019. Tuolloin lähtisi tarjouspyynnöt valmistajille ja päätös pitäisi tehdä 2021.

https://www.defensenews.com/digital...the-sooner-the-better-on-fighter-acquisition/

Amerikkalaisvalmistajat ovat nyt huolissaan siitä, että kanadalaiset päätyvät tarkastelemaan eurooppalaista vaihtoehtoa. Kenraali Hood tosin vakuuttaa, että yhteensopivuus yhdysvaltalaisen kaluston kanssa on Kanadalle ensiarvoisen tärkeää.
 
Siina ilmavoimien komentaja puhuu vahan niinkuin meidan PV:ien komentaja (ZAPADista):

Hood stated that interoperability with the United States continues to be “the most important thing to me as command of the Royal Canadian Air Force.”
[...]

That need for interoperability with the U.S. Air Force does not diminish the chances of European fighters, he added.
 
Siina ilmavoimien komentaja puhuu vahan niinkuin meidan PV:ien komentaja (ZAPADista):

Hood stated that interoperability with the United States continues to be “the most important thing to me as command of the Royal Canadian Air Force.”
[...]

That need for interoperability with the U.S. Air Force does not diminish the chances of European fighters, he added.

Jep. Kanadan historiaa tarkasteltaessa suuri rajapyykki oli 50-luvun lopun CF-105 Avro Arrow-hanke. Kanada yritti itse kehittää ja rakentaa ilmavoimilleen kahden machin torjuntahävittäjän. Kyse oli myös oman maan ilmailuteollisuuden kehittämisestä. Potentiaalia oli, mutta tuolloinen pääministeri John Diefenbaker joutui painostuksen alaiseksi. Arrow-projekti kaatui ja siitä lähtien Kanada on ostanut amerikkalaisia hävittäjiä (tai valmistanut lisenssillä), CF-101 Voodoo, CF-104 Starfighter, CF-18 Hornet.
 
Tyyppi-81:lle on näytetty vihreää valoa. Jostain syystä AK-47 on bannissa eikä sen varianttejakaan saa omistaa vaikka aseena se painiikin samassa sarjassa.
 
Kanada teki päätöksensä. Se ostaa 18 käytettyä Hornetia Australiasta. Tarkoittaa sitä, että Boeingin Super Hornet -tarjous hylättiin. Kriitikot ovat kuitenkin tuoneet ilmi, että käytännössä kun tulee aika korvata koko nykyinen Hornet-kalusto, on vaihtoehtoja vain kaksi: F-35 ja Super Hornet.

https://yle.fi/uutiset/3-9974215
 
Kanada teki päätöksensä. Se ostaa 18 käytettyä Hornetia Australiasta. Tarkoittaa sitä, että Boeingin Super Hornet -tarjous hylättiin. Kriitikot ovat kuitenkin tuoneet ilmi, että käytännössä kun tulee aika korvata koko nykyinen Hornet-kalusto, on vaihtoehtoja vain kaksi: F-35 ja Super Hornet.

https://yle.fi/uutiset/3-9974215

Jos tuohon vielä kommentoisi sen verran, että Superhornetilla ja F-35 on luonnollisesti kotikenttäetu, mutta mielestäni NORAD ei edellytä niiden valintaa.

NORAD on siis USA:n ja Kanadan yhteinen P-Amerikan ilmapuolustusjärjestelmä. Koostuu tutkista, johtokeskuksista ja hävittäjistä. Tarkoittaa siis sitä, että noiden pitää pystyä keskustelemaan keskenään.

Kaikki länsimaiset hävittäjät kykenevät keskustelemaan keskenään. Joten tuo NORAD-vaade ei sulje eurooppalaisia pois.

Canadian NORAD Region
http://www.norad.mil/About-NORAD/Canadian-NORAD-Region/

The mission of the Canadian NORAD Region (CANR) is to provide aerospace surveillance, identification, control and warning for the defence of Canada and North America.

Headquartered at 1 Canadian Air Division in Winnipeg, Manitoba, CANR executes a variety of tasks to defend Canadian airspace, including identifying and tracking all aircraft entering Canadian airspace, exercising operational command and control of all air defence forces in CANR and operations in support of other government departments and agencies.

CANR is one of three North American Aerospace Defence Command (NORAD) regions. The other two subordinate regional headquarters are located at Elmendorf Air Force Base, Alaska and Tyndall Air Force Base, Florida. NORAD is the bi-national Canada- U.S. command that continuously provides worldwide detection, validation and warning of a ballistic missile attack on North America and maintains continental detection, validation, warning and aerospace control of air-breathing threats to North America, to include peacetime alert levels and appropriate aerospace defense measures to respond to hostile actions against North America.
 
Jep. Kanadan historiaa tarkasteltaessa suuri rajapyykki oli 50-luvun lopun CF-105 Avro Arrow-hanke. Kanada yritti itse kehittää ja rakentaa ilmavoimilleen kahden machin torjuntahävittäjän. Kyse oli myös oman maan ilmailuteollisuuden kehittämisestä. Potentiaalia oli, mutta tuolloinen pääministeri John Diefenbaker joutui painostuksen alaiseksi. Arrow-projekti kaatui ja siitä lähtien Kanada on ostanut amerikkalaisia hävittäjiä (tai valmistanut lisenssillä), CF-101 Voodoo, CF-104 Starfighter, CF-18 Hornet.
Itse tama
http://aviationweek.com/combat-aircraft/f-35-1-super-hornet-0-boeing-s-rift-canada
artikkeli ei ole millaan tapaa maata-kaatava, mutta keskustelu avaa mukavasti nakemyksia ison naapurin "karhunsyleilyyn" sotilasilmailun puolella.
 
460f6d1d3bf14e5db6fa346443ca6f6b.jpg



Ulkomaat
Perheensä kanssa Talebanin vankina ollutta kanadalaista syytetään seksuaalirikoksista ja pahoinpitelyistä
Vaimo sanoo rikosten taustalla olevan vankeudessa koetut traumat ja niiden aiheuttamat mielenterveysongelmat.
460f6d1d3bf14e5db6fa346443ca6f6b.jpg.webp

Joshua Boyle (KUVA: MARK BLINCH / REUTERS)
Jukka Huusko HS
Julkaistu: 3.1. 9:01
VIISI vuotta islamistijärjestö Talebanin vankina Afganistanissa ollut kanadalainen mies on pidätetty syytettynä jopa 15 rikoksesta.

Viime lokakuussa vapautettua Joshua Boylea syytetään muun muassa seksuaalirikoksista, vapaudenriistosta ja tappouhkauksista, kertoo uutistoimisto AFP.

Boylen ja hänen amerikkalaisen vaimonsa Caitlan Colemanin vapauttamisesta uutisoitiin viime vuoden lopulla laajasti. Pari sai vankeudessa neljä lasta, joista yksi kuoli. Vapauttamisen jälkeen Boyle kertoi julkisuudessa vankeudessa kokemistaan kauhuista.

Boyle tuodaan oikeuden eteen Ottawassa tänään keskiviikkona.

KANADALAISEN tv-kanavan CTV:n mukaan Boylea syytetään kahdeksasta pahoinpitelystä, kahdesta seksuaalisesta ahdistelusta, kahdesta laittomasta vapaudenriistosta, poliisin harhaanjohtamisesta, tappouhkauksesta sekä haitallisen aineen hallussapidosta. Aine on Tratsodoni, jota käytetään masennuksen sekä univaikeuksien hoitamiseen.

Boylen vaimo Coleman kertoi The Toronto Star -lehdelle, että tapauksen taustalla on Boylen vankeudessa kokemat traumat, jotka ovat vaikuttaneet tämän mielenterveyteen. Coleman lisäsi, että hän sekä lapset voivat hyvin.

TALEBAN sieppasi vuonna 2011 avioituneen Boylen ja Colemanin vuonna 2012. Pariskunta kertoo olleensa reppumatkalla sodan tuhomassa Afganistanissa. Sieppauksen jälkeen heidät siirrettiin aseellisen Haqqani-verkoston huostaan. Verkostolla väitetään olevan kytköksiä Pakistanin armeijaan.

Pariskunta vapautettiin lokakuun 12. päivä viime vuonna. Vapauttamisen jälkeen perhe kieltäytyi astumasta Yhdysvaltain armeijan koneeseen.

Boyle on muslimikäännynnäinen, ja ennen Afganistanin matkaa hän pyrki avustamaan Guantanámossa vankina ollutta Omar Khadria. Khadri on kanadalainen, joka vangittiin Afganistanissa 15-vuotiaana 2002 ja vietiin Guantanámon vankileirille, mistä hänet myöhemmin vapautettiin ja palautettiin Kanadaan.

Boyle avioitui Khadrin siskon kanssa 2009.

PALATTUAAN vankeudesta Torontoon Boyle syytti sieppaajiaan vaimonsa raiskaamisesta sekä neljännen vankeudessa saadun tyttövauvan tappamisesta. Taleban on kiistänyt tappaneensa lapsen.

Pakistanin armeijan mukaan perhe vapautettiin uskaliaassa operaatiossa. Jotkut Yhdysvaltain ja Kanadan viranomaiset ovat kyseenalaistaneet Pakistanin väitteet arvelemalla, että Pakistanin armeijan tuki Haqqani-verkostolle olisi mahdollistanut vapauttamisen neuvotteluteitse.
 
Back
Top