Uutisia Natosta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
"...panssariprikaatien siirtäminen Saksan läpi olisi paperitöiden takia vienyt aikaa noin vuoden." :poop:

Pieni epäilys että samaan voi törmätä edelleen vaikka Enhanced Forward Presence (EFP) olemassa https://lc.nato.int/operations/enhanced-forward-presence-efp
Mielestäni olisi erittäin järkevää joskus kokeilla sodan ajan prikaatin saamista sotakuntoon. Vaikka pienemmän mittakaavan testejä on tehty niin isommissa kokoonpanoissa tulee varmasti esiin uusia ongelmakohtia jotka olisi syytä saada kuntoon jo rauhan aikana... :unsure:
 
Uskon, että tosipaikan tullen kunkin maan poikkeustilassa viranomaisten laajentuneet valtuudet ohittaisivat nämä simulaatiossa esiin tulleet byrokratian esteet.
Simulaatio vuodelta 2014, mutta näin Saksassa asuneena ja horstien byrokratiaa kokeneena: Ei liiku panssariprikaati Saksassa, jos byrokraatin mielestä kaikki asiaankuuluvat dokumentit eivät ole ojennuksessa ja viitenä paperikopiona DIN-normin mukaisissa kartonkimapeissa. Siellä Itä-Euroopassa saavat taistella ryssien hyökkäystä vastaan ihan keskenänsä, ei horstibyrokraattia kiinnosta alkaa ohitteleen omia Anweisungejaan.

Eihän se ole nytkään Ukraina paljon sakuja kiinnostanut, muuten kuin puheen tasolla. Silloin alussa hätä oli suurin Ukrainassa ja Saksa lähetti KYPÄRIÄ. Ovat sittemmin lähettäneet kovempaakin tavaraa, mutta saksalaisen byrokratian inertia on ihan järjetön.
 
Mitenkähän Suomen ja Ruotsin sekä Norjan kohdalla? Jos Norja luolista lähtee yhtäkkiä USA panssarit tuleen suomea puolustamaan niin millainen paperisota siitä syntyy.

Ollaanko pohjolassa joustavampia.

Kyllä ollaan ja valmiitakin. Ei hätää 👍

HSN ( host nation support) ja RSOM ohjelmat NATO-protokollana ovat olemassa ja toimivaan joukkoon pääse osallistumalla ensin mainituille kursseille MPK kalenterin kautta.

Listaan otetaan ensisijaisesti sijoittamattomia kielitaitoisia ressuja.

.
 
Sitten katsot vaikka nyt esim meidän viranomaisia. Kaikenlaista viherpiipertäjää ja demari sielä on, puhumattakaan äkkivääristä "täällä päätän minä" tyypeistä joit eriliset virastot ja viranomaisorganisatiot ovat pullollaan.

Trafihan ne viimeistään pysäyttää. Ettäkö tänne noin vain tulisi tieliikenteeseen katsastamattomia ulkomaisia ajoneuvoja? Luulet vaan!

Simulaatio vuodelta 2014, mutta näin Saksassa asuneena ja horstien byrokratiaa kokeneena: Ei liiku panssariprikaati Saksassa, jos byrokraatin mielestä kaikki asiaankuuluvat dokumentit eivät ole ojennuksessa ja viitenä paperikopiona DIN-normin mukaisissa kartonkimapeissa.

Armeijakunnan siirto lännestä itään vuonna 1914 kesti parisen viikkoa, sadassa vuodessa on siis tapahtunut huomattavaa kehitystä.
 
Mitenkähän Suomen ja Ruotsin sekä Norjan kohdalla? Jos Norja luolista lähtee yhtäkkiä USA panssarit tuleen suomea puolustamaan niin millainen paperisota siitä syntyy.

Ollaanko pohjolassa joustavampia.
Ainakin pohjoismaat kuuluvat JEF -liittoumaan. Ei tarvitse odottaa NATOA.

 
Viimeksi muokattu:
Sitten katsot vaikka nyt esim meidän viranomaisia. Kaikenlaista viherpiipertäjää ja demari sielä on, puhumattakaan äkkivääristä "täällä päätän minä" tyypeistä joit eriliset virastot ja viranomaisorganisatiot ovat pullollaan.

Toki, toivottavasti olen väärässä.
Voin allekirjoittaa tämän.

Nimim. kokemusta Ely-keskuksesta ja maanmittauslaitoksesta...
 
Haagin huippukokousta pelättiin ennalta, tai lähinnä Trumpin käyttäytymistä ja suhtautumista. Aiemmin ei ole tarvinnut pelätä, koska kukin POTUS on tavannut pitää liittokuntaa tärkeänä. Nyt asia ei ollut enää selvä.

Kokouksen onnistumisen lähtökohtia yllättäen paransivat Israel ja Iran. Trump oli käskenyt ilmaiskun Iraniin. Isku oli ainakin sen verran menestys, että pommit osuivat kohteisiinsa eikä tappioita tullut. Iran tyytyi tekemään näennäisen vastaiskun ja sen jälkeen Israel ja Iran alkoivat viritellä tulitaukoa. Donald John Trump sai saapua Haagiin hyväntuulisena sotilaallista menestystä saaneena johtajana, jonka tekemisillä oli ollut suoraa ja välillistä merkitystä. Toisenlaisessa tilanteessa Lähi-Idän kriisi olisi riehunut entisellään tai pahempana, ja kireä stressaantunut POTUS olisi vihaisena joutunut kokouksen aikana seuraamaan tilannetta turhautuen kokousmuodollisuuksien vaatimasta ajasta.

Vaikka liittokunnan toimintaperiaatteena on konsensus, on USA:n presidentti NATO:n vaikutusvaltaisin ja voimakkain henkilö. Näin on nyt ja tulee olemaan tulevaisuudessa. Se on tunnistettava ja tunnistettiin. Koska kyseinen presidentti on persoonana tunnetusti omalaatuinen, on sekin pakko ottaa huomioon, jos hänen kanssaan haluaa pärjätä. Huomioon ottaminen presidentin persoonan vaatimalla tavalla herätti kritiikkiä, puhuttiin nöyristelystä ja jopa farssista. Voidaan puhua myös osaavasta ja pakon vaatimasta diplomatiasta, jolla Trumpille annettiin se huomio, jota hän vaatii ja arvostaa, ja jolla hänelle tuotiin alleviivaten esiin se tosiasia, että hän muidenkin johtajien mielestä The Boss. Pääsihteeri Rutte hallitsi henkilötasoisen tilanneherkän diplomatian näyttäen ja käyttäen psykologista pelisilmää. Epätavalliset ajat ja epätavalliset ihmiset edellyttävät epätavallista toimintaa. Julkista kritiikkiä diplomatian laadusta ja toteutuksesta ovat esittäneet ne, jotka eivät joudu itse kantamaan vastuuta kansakuntien turvallisuudesta. Ne, jotka joutuvat, olivat sitä diplomatiaa toteuttamassa.

Muut NATO-maat olivat alkaneet tehdä oikeita asioita, joista tärkeimpänä puolustusmenotavoitteen nostaminen. Siihen vaikuttivat yksittäisinä henkilöinä eniten Trump ja Putin, jotka jo olivat pakottaneet Euroopan maat heräämään liittokunnan Eurooppalaisen puolustuksen heikkouksiin ja lisäpanostuksen tarpeisiin huipennuksena sovittu entistä suurempi puolustusmenojen kasvukehitys. Liittokunnan sisällä korkeimman kunnian voi päätöksestä antaa henkilötasolla Trumpille. Liittokunta osoitti samalla vahvaa yksimielisyyttä sotilaallisen voimansa kasvattamisessa.

NATO päätti vahvistua, Trump sai sellaista kohtelua, jota haluaa ja kokee ansaitsevansa ja hänen tahtonsa sotilasmenojen kasvattamisesta otettiin huomioon. Trump sai joka tavalla kokea olevansa liittokunnan merkittävin johtaja. Liittokunnan tärkeimpänä johtajana oleminen on vaikuttava ja mahtava asema, joka hivelee kenen tahansa egoa, ja tulee olemaan vielä vaikuttavampi ja mahtavampi asema liittokunnan vahvistuessa. Heikon liittokunnan johtaminen ei ole niin kivaa. Jos kaikki voima on oman maan joukoilla, miksi kiinnostua roikottamaan muita mukana, jos liittokunnan laajempi geopoliittinen merkitys ja johtovaltion aseman tuottamat hyödyt sellaisenaan eivät tunnu konkreettisilta tai tärkeiltä. NATO ei suoranaisesti ole ollut heikko eikä missään tapauksessa USA:lle hyödytön nytkään tai aiemminkaan, mutta siltä on liittokunnan epätyydyttävä tilanne voinut hyvin suoraviivaisesti katsoen vaikuttaa.

Kaikkeen tähän taustalle presidentin tuore tyytyväisyyttä tuottanut kokemus sotilaallisesta voimankäytöstä ja sen tuloksista. Ehkä sotilasliiton Big Manina oleminen ei olekaan hassumpaa. Ei ainakaan nyt, kun liittokunnasta on tulossa STRONG.

Tulevina aikoina on NATO:n jäsenmaiden osattava jatkaa sitä mitä nyt tehtiin. Puolustuskyvyn kehittämistä on pakko jatkaa aina. Seuraavat kolme ja puoli vuotta on jatkettava USA:n suuntaan tällaista henkilödiplomatiaa ja sen jälkeen jotain toisenlaista, jos vaikka tavanomaisempi sitten riittäisi.
 
Mielestäni olisi erittäin järkevää joskus kokeilla sodan ajan prikaatin saamista sotakuntoon. Vaikka pienemmän mittakaavan testejä on tehty niin isommissa kokoonpanoissa tulee varmasti esiin uusia ongelmakohtia jotka olisi syytä saada kuntoon jo rauhan aikana... :unsure:
Siteeraan jälleen itseäni. Kesällä ennen talvisotaa pidettiin Armeijakunnan harjoitus. Rauhan oloissa pantiin melkein koko AK kasaan ja harjoiteltiin sillä. Yllätyttiin kaikista muuttujista ja todettiin, että pitää harjoitella ja paljon ja nimenomaan oikeilla joukoilla eikä vain paperilla. Ja nimenomaan isoilla joukoilla.

Ja miten kävi talvisodassa? Kokemuksesta huolimatta täsmälleen samat ongelmat vaivasivat edelleen. Sekä YH:n aikana että talvisodan alussa.

Mikä lienee suurin pumppu, jolla viime vuosina on harjoiteltu, siis oikea sodanajan joukko-osasto?
 
Liittokunnan sisällä korkeimman kunnian voi päätöksestä antaa henkilötasolla Trumpille.
Voisi antaa, mikäli Hän (huomaa iso sarkastinen alkukirjain) ei vahvistaisi NATOn vastustajaa samaan aikaan, suoraan ja välillisesti.

Suorana tukena voi pitää sitä, että ei tuomitse hyökkäystä kansainvälisen oikeuden vastaiseksi, unohtaa sotarikokset ja kieltäytyy asettamasta pakotteita venäjää vastaan. Muun muassa.

Välillisenä tukena voi pitää sitä, että hän kohtelee putinia vertaisenaan, rankaisee kaikkia muita paitsi niitä, jotka käyvät kauppaa venäjän kanssa, äänestää venäjän rintamassa YK:ssa. Muun muassa.

Kukaan ei vaan uskalla ääneen sanoa asiaa, joka on päivän selvä: Trump on putinin vosu, noin nätimmin ilmaistuna.
 
Muut NATO-maat olivat alkaneet tehdä oikeita asioita, joista tärkeimpänä puolustusmenotavoitteen nostaminen. Siihen vaikuttivat yksittäisinä henkilöinä eniten Trump ja Putin, jotka jo olivat pakottaneet Euroopan maat heräämään liittokunnan Eurooppalaisen puolustuksen heikkouksiin ja lisäpanostuksen tarpeisiin huipennuksena sovittu entistä suurempi puolustusmenojen kasvukehitys. Liittokunnan sisällä korkeimman kunnian voi päätöksestä antaa henkilötasolla Trumpille. Liittokunta osoitti samalla vahvaa yksimielisyyttä sotilaallisen voimansa kasvattamisessa.
Kauniisti kirjoitettu, mutta ei NATO valkoisten oikeasti päättänyt vahvistua. Sen sijaan se valitsi menetelmäksi suoran valehtelun. Belgiat ja Saksat eivät pysty, eivät halua pystyä eivätkä aio pystyä väitettyihin asioihin.

NATO todennäköisesti vahvistuu yksittäisten jäsenten kohdalla, mutta iso valehtelu vakavissa asioissa on osa yleistä instituutioiden rapistumista.
 
Back
Top