Uutisia Ranskasta

Macronia vastustettiin oikein voimalla. Poliisi vastasi kaasulla.

Tuohon twiittiin vain kommentoiden, monet eivät tunne ranskalaista mielenosoituskulttuuria. Siellä jokainen mielenosoitus on meikäläisittäin vähintäänkin väkivaltainen mellakka, mutta se kuuluu asiaan - Suomessahan tuollaisten yhteenottojen jälkeen tilanne vain kärjistyisi härmäläisen luonteen tuntien, mutta Ranskassa se on ikään kuin varoventtiili.
 
Tuohon twiittiin vain kommentoiden, monet eivät tunne ranskalaista mielenosoituskulttuuria. Siellä jokainen mielenosoitus on meikäläisittäin vähintäänkin väkivaltainen mellakka, mutta se kuuluu asiaan - Suomessahan tuollaisten yhteenottojen jälkeen tilanne vain kärjistyisi härmäläisen luonteen tuntien, mutta Ranskassa se on ikään kuin varoventtiili.

Tuon videon alapuolella esiintyvät twitterkommentit ovat enemmän kuin huvittavia.

Toisaalta jos katsotaan kanavan oikealla puolella näkyvää "you may also like" palkkia niin noiden kommenttien kuuluisa arwo pohja on melko selvä.
 
Rynnäkkökivääri varastettu... :facepalm:

https://yle.fi/uutiset/3-10535530

Pariisissa yli 200 pidätetty – mielenosoittajat varastaneet poliiseilta rynnäkkökiväärin, yksi rakennus sytytetty tuleen
Kaksi suurta tavarataloa sulkenut ovensa väkivaltaisuuksien takia Pariisin keskustassa.
Ulkomaat
1.12.2018 klo 19:29
13-3-10535597.jpg

Champs-Elysées-kadun läheisyydessä on sytytetty yksi rakennus tuleen. Mielenosoittajat ovat sytyttäneet tuleen myös useita autoja sekä rakennustelineitä.Alain Jocard / AFP

Jaa artikkeli Facebookissa127
Jaa artikkeli Twitterissä

Pariisissa hallitusta vastustavien mielenosoittajien ja poliisin väliset yhteenotot ovat olleet rajuja lauantain aikana.
Ainakin 80 ihmistä on loukkaantunut, joukossa 16 poliisia. Poliisi on pidättänyt 205 ihmistä. Poliisi kertoo myös mielenosoittajien varastaneen poliisielta rynnäkkökiväärin.
Lisäksi Champs-Elysées-kadun läheisyydessä on sytytetty yksi rakennus tuleen. Mielenosoittajat ovat sytyttäneet tuleen myös useita autoja sekä rakennustelineitä. Champs-Elysées'n varrella kaupat ja ravintolat ovat suojanneet ikkunoitaan. Kaksi suurta tavarataloa Pariisin keskustassa, Galeries Lafayette sekä Printemps, ovat sulkeneet ovensa väkivaltaisuuksien vuoksi.
Paikallisen uutiskanavan mukaan 19 metroasemaa on suljettu.
Mielenosoitukset käynnistyivät aamupäivällä Riemukaaren ympärillä, mutta levottomuudet levisivät myös laajemmalle. Viranomaiset epäilevät ääriryhmien soluttautuneen keltaliivien joukkoon ottaakseen yhteen poliisin kanssa.
13-3-10535550.jpg

Riemukaareen on kirjoitettu "keltaliivit voittoon".Etienne Laurent / EPA
Myös muualla Ranskassa keltaliivit ovat osoittaneet mieltään, joskin rauhallisemmin. Viranomaisten mukaan Emmanuel Macronin politiikan vastustajia on ollut liikkeellä jopa 75 000 ihmistä. Tämä on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin marraskuun puolessa välissä keltaliivien aloittaessa mielenosoitukset, tuolloin jopa 282 000 vastusti polttoaineiden hinnannousua.
Keltaliivit ovat tukkineet teitä eri puolilla Ranskaa yli kahden viikon ajan järjestettyjen protestien yhteydessä. He vastustavat polttoaineveron korotusta, korkeita elinkustannuksia ja presidentti Macronia.
13-3-10535525.jpg

Auto palaa Champs-Elysées'llä.Yoan Valat / EPA
Lähteet: Reuters, AFP
 
Hassunhauskasti Ranskan mielenosoitukset olivat melko pitkään suhteellisen rauhallisia. Sitten porukoihin alkoi ilmestyä kaikennäköistä naamioitua sakkia, ja riehuminen alkoi. Antifa, anyone...?
 
Niin kauan kun minä muistan siellä on tasaisin väliajoin mellakoitu. Ja jos nyt historiaa katsoo niin onhan toi nykymeininki nyt aika kevyttä kamaa jopa vuoteen 1968 verrattuna, jostain vuoden 1871 tapahtumista nyt puhumattakaan.
 
Niin kauan kun minä muistan siellä on tasaisin väliajoin mellakoitu. Ja jos nyt historiaa katsoo niin onhan toi nykymeininki nyt aika kevyttä kamaa jopa vuoteen 1968 verrattuna, jostain vuoden 1871 tapahtumista nyt puhumattakaan.

Olen otottanut ves kielel, milloin EU tuomitsee viranomaisen harjoittaman raakan väkivallan, kuten odotin silloin, kun Espanjassa mäikyi pamput ja kaasua humputettiin kadulle runsaasti. Ototin turhaan. Missä ovat tietustelut pitätettyjen oikeuksista? Ja sentään junallinen väkeä on jo pitätetty. Hmmm.
 
Mutta kun tässä Ranskan keississä eivät protestoi EU;ta vastaan kuten Espanjassa jossa katalaanit halusivat irti Espanjasta.
 
Mutta kun tässä Ranskan keississä eivät protestoi EU;ta vastaan kuten Espanjassa jossa katalaanit halusivat irti Espanjasta.

Vai onko maailmaan hiipinyt kaksoisstandardit, kun uutisoidaan vaktoja milloin minkäkin valtion pamputtamistalkoista? Niin minä vähän olen luulevinani. EUvaltion kähäkässä pitäjässä suoritettu pamputtelu ei ylitä -hyvesignalointikynnystä- juurikaan. Odotan mesma kielellä, mitä uutisoidaan, kunhan esim. Puolassa pamputellaan seuraavan kerran.
 
Vai onko maailmaan hiipinyt kaksoisstandardit, kun uutisoidaan vaktoja milloin minkäkin valtion pamputtamistalkoista? Niin minä vähän olen luulevinani. EUvaltion kähäkässä pitäjässä suoritettu pamputtelu ei ylitä -hyvesignalointikynnystä- juurikaan. Odotan mesma kielellä, mitä uutisoidaan, kunhan esim. Puolassa pamputellaan seuraavan kerran.

Iltiksessä mainostivat, että sekä äärioikeisto että äärivassut ovat soluttautuneet Ranskan mielenosoituksiin á la Chemnitz. Kun yleiseen mielipiteeseen on vaikutettu tarpeeksi saaden mielenosoittajat näyttämään pahimman luokan terroristeilta eli jopa säntäilevät vapauden kuorma-autot joulumarkkinoiden sekaan jäävät kakkoseksi, niin polpo pääsee kutsumaan mummoja ja pappoja terroristeiksi ja laittamaan duunareita puolinelssoniin ilman omantunnon tuskia.
 
Niin kauan kun minä muistan siellä on tasaisin väliajoin mellakoitu. Ja jos nyt historiaa katsoo niin onhan toi nykymeininki nyt aika kevyttä kamaa jopa vuoteen 1968 verrattuna, jostain vuoden 1871 tapahtumista nyt puhumattakaan.

No juurikin näin. Tähän on nyt turha joidenkin yrittää tunkea jotain muuta pakolla sekaan, vaikka joillekin täällä tuntuu kelpaavan 4chanin ja satunnaisen YouTube videon pakotukset saati "antifa" öyhötykset yms (sen verran olen mielenosoituksia nähnyt reissuissa eri maissa, että kyllä elämänsankareita naamioi itseään ilman että pitään erikseen mitään noista), kun siellä on ihan perusranskalaista kadulla siihen perinteisempään ranskalaiseen tyyliin bensanhinnoista: mellakoinneista moderni-Ranska pistettiin aluille ja mellakat ovat olleet esillä kautta maan historian viimeisen päälle 200 vuoden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Jos tästä näin yksittäisenä tapahtumana seuraa mitään välittömästi niin hyvää viihdearvoa ainakin tarjoaa.

Edit: esim 2:39:55
 
Viimeksi muokattu:
 
Vai onko maailmaan hiipinyt kaksoisstandardit, kun uutisoidaan vaktoja milloin minkäkin valtion pamputtamistalkoista? Niin minä vähän olen luulevinani. EUvaltion kähäkässä pitäjässä suoritettu pamputtelu ei ylitä -hyvesignalointikynnystä- juurikaan. Odotan mesma kielellä, mitä uutisoidaan, kunhan esim. Puolassa pamputellaan seuraavan kerran.
Onko tuo kaksoisstandardi välillä poistunut?
 
Bensan hinta... ja vitut. Harmittaa siellä muutama muukin asia.

 

Liitteet

  • uutisvinkki ylelle.png
    uutisvinkki ylelle.png
    128.9 KB · Luettu: 44
Henkilökohtaisesti en pitäisi 4chania kovinkaan luotettava lähteenä mutta nettiä kun seuraa ovat äärioikeistolaiset kiihkolla omimassa tätä "keltaliivi" hommaa omiin nimiinsä.
 
Back
Top