Koska Valko-Venäjä mainittu niin tänne.
Toivon että presidentti Biden ja Putin tapaavat toisensa uudelleen ja vievät maailmaa entistä parempaan suuntaan yhdessä ilman vastakkainasettelua.
Kumpikaan ei kutsunut toistaan vierailulle. Ehkä pientä harkinta-aikaa. No ehkä hyvä näin. Kovin ovat tulehtuneet maiden väliset suhteet olleet viime vuosina. Henkilökohtaisesti olen melko pettynyt ettei Valko-Venäjän oppositiojohtaja / kansan valitsema todellinen presidentti Svjatlana Tsihanouskajan opposition asema ja poliittiset vangit olleet julkisuudessa esillä.
Venäjällä ja Putinin hallinnolla on kuitenkin ollut merkittävä vaikutus Valko-Venäjän opposition tukahduttamisessa ja vaalit varastaneen diktaattori Lukashenkan, turvallisuusjoukkojen ja KGB:n tukemisessa. Häpeän länsimaiden puolesta että ollaan liian munattomia tämän tilanteen kanssa. Luka ja Putin näyttävät titaaniset munansa yhdessä länsimaille ja tätä kautta osoittavat kuinka heikko länsimaat itseasiassa ovat. Kyllähän tämä on perustavaa laatua oleva säälittävä ja nöyryyttävä tapaus, jolla diktaattorit kykenevät osoittamaan oman voimansa. No, kansa kärsii pakotteista kylläkin. Kansa voi tehdä sen eteen myös jotakin, vai odottavatko tuomiopäivään saakka omien lapsien ja lasten lasten parempaa tulevaisuutta.
On selvää että mikäli Venäjän suunnalta tulee vielä kyberiskuja Yhdysvaltoja ja sen liittolaisia kohtaan, niin pakotteita seuraa entisestään. Venäjän hallinto itseasiassa tukahduttaa tulevaisuuteen liittyvät liiketoiminta mahdollisuudet samalla itseltään. Kun luottamus menee, niin sitä vaikea saada takaisin.
"miltä sinusta tuntuisi, jos kiristäjät kaappasivat putkistosi?"
"Huomautin hänelle, että meillä on merkittävä kyberpotentiaali. Ja jos he (jälleen) rikkovat näitä perusnormeja, vastaamme."
"jos Navalnyi kuolee", Joe Biden vastasi: "Tein hänelle (Putinille) selväksi, että uskon tämän seurausten olevan tuhoisia Venäjälle."
"Minä (myös) kerroin Yhdysvaltojen vankkumattomasta sitoutumisesta Ukrainan suvereniteettiin ja alueelliseen koskemattomuuteen. Suostuimme jatkamaan Minskin sopimuksiin liittyvää diplomatiaa, ja jaoin huolemme Valkovenäjästä. "
Biden sanoi varoittaneensa Putinia: "Yhdysvallat reagoi toimiin, jotka vahingoittavat elintärkeitä etujamme tai liittolaistemme etuja." "Olemme vienyt demokratiamme yhteen tekemään jatkuvan ja sovitun sitoumuksen vastata maailman suurimpiin haasteisiin. Ja nyt olemme luoneet selkeän perustan sille, miten aiomme käyttäytyä Venäjän kanssa”
"Olen varma, että tällä on merkitystä hänelle. Hänen auktoriteettinsa vähenee kaikkialla maailmassa. Selvitetään se. Millaista olisi, jos muu maailma näyttäisi Yhdysvalloissa (maana) sekaantuvan suoraan muiden maiden vaaleihin ja kaikki tietäisivät sen? Se, mitä hän tekee, vähentää sen maan uskottavuutta, joka yrittää epätoivoisesti säilyttää asemansa maailman suurimpana voimana."
"Luulen, että viimeinen asia, jonka hän nyt haluaa, on kylmä sota" Biden selitti arvauksensa järkevästi: jos sinulla on tuhansien kilometrien raja Kiinan kanssa ja taloutesi kärsii, en usko, että haluat kylmän sodan Yhdysvaltojen kanssa"