Vanha kelpaa vielä

kimmo.j

Respected Leader
Uskomatonta, 40 vuotias reservin panssarimies sai kertauskutsun. Ilmavoimiin?!?
Syksyllä vapaaehtoinen harjoitus Lapin Lennostossa (Tukikohtakomppania).

Olin täysin vakuuttunut, että PV on pyyhkinyt meikäläisen aikoja sitten pois kirjoistaan, mutta ei. Pakko lähteä mukaan ihan mielenkiinnosta ilmavaivoja kohtaan ja tietysti itse asian puolesta. :lanssi:

Ovatko muut foorumin keski-ikäiset saaneet vastaavia kutsuja tällä iällä? Allekirjoittanut ei ole kerrannut kuin kerran (2päivää) noin vuosi kotiutumisen jälkeen. Vapaaehtoistoiminnassa olin hiukan mukana noin yli 10 vuotta sitten.
 
Pari viikkoa sitten kerrattu (VEH) ja ensi kerran PV:n komennossa. Viimeksi oli kertasin vuonna 2001 täysmittaisen (7 pv) ja -palkkaisen harjoituksen. Varmaan muutamia vuosia oltu ilman sijoituksia.
 
Otos aivan viime ajoilta: 15 samanlaisen koulutuksen saanutta reserviupseeria, laskennallisesti toisen sijoituksen vaiheessa. Hajontaa kolme sotilasarvoa, noin 100 kh-/veh-vuorokautta ja mp-tietoisuuden taso nolla-jatkuvasti luupissa. Oman arvioini ja palvelusarviointien perusteella ei mene ihan suoraan kyky-käyttö, mutta tietenkään kaikkea ei ihmisistä voi tietää.

Joka tapauksessa 35+ -ikäryhmässä käytetään reippaasti kh-päiviä, ja on käytetty sen aikaa kun olen asiasta ollut tietoinen. Syytäkin on, sillä sijoituksena on tehtäviä joihin varusmieskoulutus ei valmista. Siinä on kuitenkin asevelvollisuusarmeijan suuri mahdollisuus hyvässä käytössä, eli osaamiset ja valmiudet saadaan siviilistä tehokkaasti käyttöön pienellä täydentävällä "vihreällä" koulutuksella.

Vanhin itse harjoituksiin osoittamani henkilö on reippaasti viidenkympin paremmalla puolella, ja ehdottomasti paikkansa väärti taistelija.
 
Näinpä on.. Kun osoittaa vapaaehtoisena halukkuutensa ja allekirjoittaa muutaman paperin, putki on auki ;) Kouluttamista, kouluttautumista ja harjoittelua piisaa massavanhenemisikään saakka. 25-30 harjoitusvuorokautta/vuosi tulee kutsuttuna, käskettynä, pyydettynä ja tarjouduttuna. Sisäministeriön massavanhenemisikä lienee 45v aliupseerien kohdalla ja sen jälkeen toisen ministeriön alaisuuteen. Kun hakee taustansa ja kuntonsa mukaista tehtävää, eikä nirsoile hommien suhteen, löytyy pestejä myös varttuneemmille. Viimesillä voimilla sitten vaikka esikuntaan läppäritelineeksi ;) tai kontin perän siistijäksi perustamispaikalle. 60v jälkeen voi sitten luennoida rekry-/koulutustapahtumissa vaikka sotahistoriasta ja nostattaa motivaatiota ..maanpuolustustahtoa ja kerätä nuoremmilta allekirjoituksia sitoumuksiin, kunhan dementia ei vaurioita älysoluja liikaa ja pakota kasviskaartiin :D vääpelille on aina vakanssi. Jos ei kahvin keittoon esikunnissakaan tarvita apuja, on maanpuolustus todella heikoissa kantimissa ..silloin voi jäädä jo muikkuverkon painoksi.
 
kimmo.j kirjoitti:
Ovatko muut foorumin keski-ikäiset saaneet vastaavia kutsuja tällä iällä?

Olin VEH:ssä tässä taannoin yli 50-kymppisenä, kaikesta huolimatta...
 
kimmo.j kirjoitti:
Uskomatonta, 40 vuotias reservin panssarimies sai kertauskutsun. Ilmavoimiin?!?

Tunnen muutaman ilmavoimien reserviläiskouluttajan etelämpää. Yksiselitteinen mielipide on ollut että iv ei harrasta ikärasismia, vaan erittäin mielellään poimii pätevän jo muualla yli-ikäiseksi koetun väen. Poimivat yksitellen haluamansa ihmiset haluaamiinsa tehtäviin. Tukikohtein keittiöistäkin kuulemma löytyy tätä nykyä vain ravitsemusalan ammattilaisia ja kuljetuksesta vain työkseen rattia vääntäviä. Keski-ikä on selvästi korkeampi kuin vastaavissa maa- ja merivoimien tehtävissä. Tuorein vasta reserviin sijoitettu joukkokoulutettu väki on sellaisenaan, mutt jo ensimmäisen kertauskierron jälkeen alkaa vaihdokset motivoituneisiin ja ammattitaitoisiin tyyppeihin toimia. Ja iv on jopa oikeasti kertauttanut väkeään näihin viimeisiin säästöihin asti. Vanhempi aktiivinen kaarti on ollut sangen tyytyväisiä uusiin sijoituksiinsa siellä. Pientä kritiikkiä on aiheuttaneet matkojen pituudet harjoituksiin. Ne kun kasvavat entisestään varuskuntien lakkauttamisten vuoksi läntiselllä alueella.
 
Omalla kohdalla lienee odotettavissa lienee sairaidenkusetusta, eiku kuljetusta. Eli ero perustyötä pääsee harjoittelemaan vihreissä.
Nytkin matkat ovat melkein saman pituiset kuin itse harjoitus, mutta en valita, vaan odotan kokemusta mielenkiinnolla.

Btw, rupesin yrittäjäksi taannoin, onko yrittäjällä erilaiset korvaussysyteemit kuin palkkatyöläisellä?
 
kimmo.j kirjoitti:
Omalla kohdalla lienee odotettavissa lienee sairaidenkusetusta, eiku kuljetusta. Eli ero perustyötä pääsee harjoittelemaan vihreissä.
Nytkin matkat ovat melkein saman pituiset kuin itse harjoitus, mutta en valita, vaan odotan kokemusta mielenkiinnolla.

Btw, rupesin yrittäjäksi taannoin, onko yrittäjällä erilaiset korvaussysyteemit kuin palkkatyöläisellä?

Ei o. Korvaukset ovat ainakin olleet samat. Rukkaskäsiä siinä lafkassa tarvitaan koko ajan, ei siinä ikää kysellä. Sulla on hyvä asenne ja tuota asennetta tarvitaan varmasti jatkossa vielä enemmän.
 
Iv haluaa nimenomaan hyvän asenteen omaavia. Pohjoisesta en tiedä, mutta etelässä heillä ei ole nyt varsinaista tehtävänmukaista koulutusta käynnissä, vaan käyvät ICCS standardia läpi. Kuulemani mukaan osallistujat ovat tykänneet.

VEH:ssa korvauksia on tiedossa matkakulut ja huimat päivärahat (jotain hieman alle vitosen päivä). Jos käytät kutsun litterat niin vajaan kympin tienaat parin päivän harjoituksesta. Kun on innokkaasti mukana, niin melko varmasti saa sieltä uusiakin kutsuja ja ainakin aiemmin oli tapana heillä järjestää VEH joukolle joka kutsuttiin varsinaiseen kertausharjoitukseen seuraavana vuonna.
 
Soiteltiin minullekin maanantaina mahdollisuutta tulla veh:iin kuljettajaksi.
Mikäpä on lähtiessä,kun noin pyydetään
 
noska kirjoitti:
Iv haluaa nimenomaan hyvän asenteen omaavia. Pohjoisesta en tiedä, mutta etelässä heillä ei ole nyt varsinaista tehtävänmukaista koulutusta käynnissä, vaan käyvät ICCS standardia läpi. Kuulemani mukaan osallistujat ovat tykänneet.

VEH:ssa korvauksia on tiedossa matkakulut ja huimat päivärahat (jotain hieman alle vitosen päivä). Jos käytät kutsun litterat niin vajaan kympin tienaat parin päivän harjoituksesta. Kun on innokkaasti mukana, niin melko varmasti saa sieltä uusiakin kutsuja ja ainakin aiemmin oli tapana heillä järjestää VEH joukolle joka kutsuttiin varsinaiseen kertausharjoitukseen seuraavana vuonna.

Onko tuosta ICCS:sta kotimaan kielellä tehtyä vihkosta? Vai onko se Suomessa salainen ja pitää kelata netistä esim. amerikkalaiselta palstalta? Hehheh.

Kiinnostaisi tosiaan tutustua tuohon asiaan.
 
Iv ei ole muuten ainoa, joka on herännyt haalimaan hyvää porukkaa. Sijoittajilla on ihan erilainen maisema nykyään kuin aiemmin, vaikka työmäärä ei varmasti ole vähentynyt etwaksen vertaa.

Itse olen vakaasti maavoimia, ja kyllä minun havaintoetäisyydelläni on koko ajan lisääntynyt käsin poimiminen ja jopa aktiivinen etsiminen avaintehtäviin. Kun joukot supistuvat ja tehtävät muuttuvat vaativammiksi - suhteellisesti tai absoluuttisesti - on saatava parasta väkeä hommiin. Tyhmä se sa-johtaja, joka ei käytä ulottuvillaan olevia joukon kehittämisen työkaluja kuten henkilöstövalintaa; eivätkä he suinkaan voittopuolisesti tyhmiä ole.

Jos olisi haluton, kyvytön ja vilpitön, niin voi olla että suuri sijoittamaton reservi kutsuisi hyvin nopeasti. Yksikin jos eroaa nollasta, niin asia voi olla toisenlainen.
 
baikal kirjoitti:
Onko tuosta ICCS:sta kotimaan kielellä tehtyä vihkosta? Vai onko se Suomessa salainen ja pitää kelata netistä esim. amerikkalaiselta palstalta? Hehheh.

Kiinnostaisi tosiaan tutustua tuohon asiaan.

On kuulemma yli 600-sivuinen opus jo lontoon murteellakin. Tuskin on käännöstä edes olemassa ja saattaapi jotain nato-salainen leimojakin siitä löytyä eli en usko että löytyy kotimaisista lähteistä.
 
koponen kirjoitti:
Iv ei ole muuten ainoa, joka on herännyt haalimaan hyvää porukkaa. Sijoittajilla on ihan erilainen maisema nykyään kuin aiemmin, vaikka työmäärä ei varmasti ole vähentynyt etwaksen vertaa.

Itse olen vakaasti maavoimia, ja kyllä minun havaintoetäisyydelläni on koko ajan lisääntynyt käsin poimiminen ja jopa aktiivinen etsiminen avaintehtäviin. Kun joukot supistuvat ja tehtävät muuttuvat vaativammiksi - suhteellisesti tai absoluuttisesti - on saatava parasta väkeä hommiin. Tyhmä se sa-johtaja, joka ei käytä ulottuvillaan olevia joukon kehittämisen työkaluja kuten henkilöstövalintaa; eivätkä he suinkaan voittopuolisesti tyhmiä ole.

Jos olisi haluton, kyvytön ja vilpitön, niin voi olla että suuri sijoittamaton reservi kutsuisi hyvin nopeasti. Yksikin jos eroaa nollasta, niin asia voi olla toisenlainen.

Samanlaisia tietoja ja kokemuksia minullakin. Ihan maavoimatkin poimii ja jopa soittelee "onko kiinnostusta - jos on ilmoitat niin saat kutsua". Tämä varmaan koskee erityisesti vähän vanhempaa porukkaa, joilta odotetaan monipuolisempaa kokemusta kuin ihan vaan joukkotuotettu porukka.
Mutta juuri noin: miksikäs avarakatseinen moderni johtaja tai HR-ammattilainen (kummallakin ammattina sotilas) ei käyttäisi notkeampia keinoja joukon tai harjoitusten miehittämiseen. Kyllähän siviilissäkin uusi johtaja voi viedä mukanaan nipun avainhenkilöitä... Veikkaan kyllä, että asiaan liittyy kovasti myös sitä, että tiettyjä joukko-organisaatioita ja niiden tehtäviä muutellaan, ja että varmistutaan harjoitusten pyörimisestä, avainpaikoille haetaan henkilöt tarvittavilla keinoilla.

Tuonne aiemmas "IV:n kokit on ammattilaisia" kuittaan että näin oli meilläkin jo 1980-luvulla Rovajärvellä. Noppasopassa oli makua kun henkilöt oli ottaneet harjoitukseen lähtiessään hotellin keittiöstä kassillisen maustetölkkejä :a-grin:
 
OldSkool kirjoitti:
Itse olen vakaasti maavoimia, ja kyllä minun havaintoetäisyydelläni on koko ajan lisääntynyt käsin poimiminen ja jopa aktiivinen etsiminen ...
No jos itse olet edennyt vaativampiin tehtäviin, niin selvää on että ympärillä oleva porukka on tarkemmin valittua, eli ihan käsin poimittua.


Tuonne aiemmas "IV:n kokit on ammattilaisia" kuittaan että näin oli meilläkin jo 1980-luvulla Rovajärvellä. Noppasopassa oli makua kun henkilöt oli ottaneet harjoitukseen lähtiessään hotellin keittiöstä kassillisen maustetölkkejä :a-grin:

Joo, meilläkin oli -90 luvulla eräässä harjoituksessa talousau:na erään helsingin suositun ravintolan vuoropäällikkö, jolla oli kokkikoulutus . Johti sitten ryhmäänsä niin, ettei koskaan ole ollut niin hyvää sapuskaa maastossa. En tiedä mistä yrtit tuli, mutta niistä lähti makua. Tosin kuulin erään jääkärin valittavan, ettei ollut tarpeeksi suolaa (!).

Tosin samoissa harjoituksissa yksi keittäjistä oli siviiliammatiltaan asfaltinkeittäjä, silloin ajateltiin että joku sijoittaja on tehnyt käytännön pilan, mutta todennäköisesti oli huonon sijoitusohjelman (ohjelmoinnin) aiheuttama virhe.
 
Noita asfaltinkeittäjiä on ollut kokkeina enemmänkin. On ilmeisesti jonkin ikäryhmän upseerien käsitys huumorista. Olen minäkin törmännyt ammattikokkeihin maavoimissa ja muihinkin henkilöihin ammattiaan vastaavissa tehtävissä. Kyse onkin siitä, että iv ja mv puolella ovat säännönmukaisesti sellaisia eikä vain poikkeuksena muutama alansa huippu joukossa ja seasta löydy asfaltinkeittäjiä yms. Keittiöltä sieltä löytyy kokkeja, kylmäkköjä, messipälliköitä jne. Ratin takaa saman näköinen naama kun vääntää rekan rattia arkityössään, lämäriteltalta sairaalan hoitsuja ja ammattimaisia lanssikuskeja ja huoltotoimistosta suurella todennäköisyydellä hotellien, ravintoloiden, tukkujen yms toiminnasta vastaavia henkilöitä. Jopa lääkärien kohdalla on tehty valintaa ja karsintaa. Siellä on jo pitkään tehty ihan tarkoituksenmukaista valikointia jokaiseen tehtävään. Pienemmät tarvittavat miesmäärät tietenkin myös ovat helpottaneet.
Hienoa kuulla että myös maavoimien puolella on herätty samaan ajatukseen. Aika ja resurssit eivät vaan ole vielä siellä voineet mitenkään riittää koko systeemin muuttamiseen käteen lyödystä massasta tarkkaan yksilöittäin valikoiduksi joukokksi. Etenkin nykyisilä harjoitus- ja kertausmäärillä, kun johtajat eivät ole ehtineet edes tavata alaisiaan, hyvä jos edes nähneet heidän papereitaan, ennenkuin siirto on edessä seuraavaan tehtävään ja uusi johtaja astuu saappaisiin.
 
Näiden sotavoimien puolelta tuttujen ammattilaisten kanssa voi tulla yllättäviä kohtaamisia. Yksi lapsista tuli maailmaan hiukan ennen aikojaan ja kukas siellä teholla olikaan häntä hoivailemassa, jos ei sa-joukkueeni lämäri. Olipahan poika varmasti hyvissä käsissä :a-grin:
 
adam7 kirjoitti:
No jos itse olet edennyt vaativampiin tehtäviin, niin selvää on että ympärillä oleva porukka on tarkemmin valittua, eli ihan käsin poimittua.

Ihan relevantti kommentti, mutta tarkennan aiemmin lausumaani: kaikilla organisaatiotasoilla näköpiirissäni olevissa SA-organisaatioissa on tehty huolellisempaa ja kohdennetumpaa sijoittamistyötä kuin aiemmin vastaavissa / samoissa.

Siis käytännössä niin, että ammattisotilas selkeästi valikoi läheisimmät työtoverinsa ja ehkä heidän suorat alaisensa, ja heitä puolestaan hyödynnetään syvemmälle organisaatioon sijoitettaessa.

Erilaiset erikoisporukat sitten tietenkin erikseen. Siellä lienee miehen tarkkuudella sijoittaminen ollut voimassa aina, oli kyse sitten kovasta kärjestä tai vaikkapa avainesikunnista.
 
noska kirjoitti:
kimmo.j kirjoitti:
Uskomatonta, 40 vuotias reservin panssarimies sai kertauskutsun. Ilmavoimiin?!?

Tunnen muutaman ilmavoimien reserviläiskouluttajan etelämpää. Yksiselitteinen mielipide on ollut että iv ei harrasta ikärasismia, vaan erittäin mielellään poimii pätevän jo muualla yli-ikäiseksi koetun väen. Poimivat yksitellen haluamansa ihmiset haluaamiinsa tehtäviin. Tukikohtein keittiöistäkin kuulemma löytyy tätä nykyä vain ravitsemusalan ammattilaisia ja kuljetuksesta vain työkseen rattia vääntäviä. Keski-ikä on selvästi korkeampi kuin vastaavissa maa- ja merivoimien tehtävissä. Tuorein vasta reserviin sijoitettu joukkokoulutettu väki on sellaisenaan, mutt jo ensimmäisen kertauskierron jälkeen alkaa vaihdokset motivoituneisiin ja ammattitaitoisiin tyyppeihin toimia. Ja iv on jopa oikeasti kertauttanut väkeään näihin viimeisiin säästöihin asti. Vanhempi aktiivinen kaarti on ollut sangen tyytyväisiä uusiin sijoituksiinsa siellä. Pientä kritiikkiä on aiheuttaneet matkojen pituudet harjoituksiin. Ne kun kasvavat entisestään varuskuntien lakkauttamisten vuoksi läntiselllä alueella.

Eräs tuttuni on yli 60 vuotias ja jatkuvasti tulee kutsuja ilmavoimilta. Kaveri on tosin todella hyvässä kunnossa ikäisekseen ja osaa vaikka mitä.
 
Back
Top