Vanhan miehen sotakelpoinen siviilikivääri

Asiantuntijaksi en ala tunnustautumaan, kerronpahan pari huomiota:
*FALeja saa melko halvalla verrattuna kymppiarskaan. Maksoin omastani noin 700 euroa ja hintaan kuului mm. tuo B-Squaren kiskokansi.
*Lippaat FALiin (ennenkaikkea tuumamittaiset) ovat kiven alla. Tuumainen kyllä syö metrisiä, mutta kun niissä on kovin lilliputtimainen lippaansalvan väkänen, ne heiluvat lukon alla armotta ja tästä seuraa syöttöhäiriöitä. Iskemättömät L1A1/L4A1 -lippaat toimivat moitteetta.
*FALin puhdistaminen on yhtä munavoissa kierimistä Arskaan verraten. Joka nippelin saa ilman työkaluja helposti esille.
*Piippu on kromaamaton, mikä pitää ottaa patruunavalinnoissa huomioon. Itse ammun Sakoa.
*Tarkkuuden kanssa en ole löytänyt FALista moittimista. Avotähtäimillä tulee 40..45/50 150 metriin yleensä, mutta mä olenkin puusilmä.
*FALin kanssa saa usein aseen, jolla on jonkinlaista palvelushistoriaa. Omani on L1A1 SLR, valmistettu RSAF Enfieldissä 1964. Päätellen siitä, että about joka osassa on eri sarjanumero (näitä muuten löytyy mm. viritintapista ja etujyvän jalasta; niitä on kertakaikkaian uskomaton määrä. Poliisiasemalla saatiin tovi arvailla, mikä sarjanumero lupakorttiin merkitään) ja tukit on vaihdettu Maranylistä tehtyihin, ase on käynyt varikolla perushuollon. Tästä voisi päätellä että matkalla on nähty maaleja, ja väliinhän mahtuu mm. the Troubles ja Falklandin sota. EN ole vielä alkanu aseen historiaa sen tarkemmin selvittämään, vaikka mm. FALFilesin kautta se voisi ollakin mahdollista. Ajatuksella on kertakaikkiaan niin mukava maiskutella, että turhat faktat saattaisivat pilata hyvän tarinan.
*Kymppiarskastahan saat sitten juuri sellaisen, kun itse haluat. Valmistajia on useita, ja vehkeitä saa männällä ja ilman. Aftermarket-kilkettä on joka lähtöön. Picatinnyä on sen verran, että rauhallisia ratapäiviä varten kyljykseen voi mätkäistä vaikka kahvimukitelineen.
 
Back
Top