Jokuhan uskoo että tämä on arkipäivää Sveitsissä jossa sotilasaseet ovat kotisäilytyksessä.
Ja herra Ase & kaliberi päästä meidät pahasta ja toimita Sveitsin kaltaiseen Paratiisiin jossa kaikki pelastuvat sillä jotta jokaisella on kaapissa ase. Kiitos ja Lock-and-load.
Ai että NRA on joukkopsykoosi. Kyllä Jung taitaisi nauraa vertauksellesi. NRA:han on muuten yhdysvaltalainen kansalaisoikeusjärjestö kuten esim. ACLU tai EFF. Aika kaukana ovat sellaiset asiat kuin jonkun poliittisen järjestelmän, ideologian tai ihmisoikeuksien kannattaminen kuin se että päättää että tuolla pilven päällä on ukko, joka katselee herkeämättä tai että Thor se siellä tappaa jättiläisiä kun salamoi...
.
Carl Jung ensinnäkin tiesi että Thor on Sankari ja jättiläiset ovat Varjoja, eli ihmisen alitajunnasta esiin kumpuavia Arkkityyppejä. aivan kuten Muinais germaaninen Wotan jumala joka ilmeni ja nousi pintaan Natsisaksan alkuaikoina. Eli sinun määritelmän mukaan uskonnollinen hihhuli, eiks jeh?
Jos taas tyypillisen NRA:laisen silmin asiaa katsoo niin 'Ase Kaapissa' on Arkkityyppinen Sankari. Punaviherkommunisti taas on se Varjo johon NRA-hihhuli kohdistaa omat negaationsa. Hankala tilanne, parantuminen ei oikein onnistu Varjon demonisoinnilla.
Eli puolet papeistamme ei ole mielisairaita ja huijaa porukkaa uskomaan satuihin saadakseen liksaa. Hyvää moraalia ja elämää voi opettaa ilman satuja henkiolennoista ja sitä käytännössä suurin osa papeista tekee vai oletko koskaan kuullut evankelisluterilaisen papin kehottaneen Raamattuun vedoten katkaisemaan välit miehensä hylkäämään naiseen? Puolustusvoimat ei tarvitse sotapappeja tai -imaameja eikä komissaareja luomaan uskoa ja antamaan lohtua vaan hyviä johtajia, mielenterveyden ammattilaisia ja tukihenkilöitä debriefingiin.
Sen sijaan se tarvitsee NRA:n: 'Oi jumalamme Ase & Kaliberi päästä meidät synneistämme, kiitos ja lock-and-load'.
EDIT: Juu en väitä ettäkö papit välttämättä olisivat parhaita sielunhoitajia, en tiedä kuka on. En väitä että esim analyyttinen psykologia on hyvä malli, koska se nyt tietyssä mielessä hylkää 'koti,isänmaa, uskonto' kolminaisuuden ja kehoittaa ajattelemaan omilla avioilla ihan itse. Toisaalta ne papit joita itse olen kohdanneet ovat olleet varsin humaaneja ihmsiä, kriisi tilanteessa ehkä ennemmin purkaisin tuntojani juuri papille enkä terapeutille, siis vaikken Raamattuun uskokkaan faktatietona (toki sen sisältämän Arkkityypit on toinen juttu).
Se että tarvitseeko sotalaitos omat pappinsa on toinen juttu, kyllähän sotatilanne on oma tilanteensa, mutta eipä sotaväen papit sotatilanteessa riitä mihinkään muutenkaan. Ja aika helvetin turhia ne iltahartaudet oli kyllä, kaikki vittuili minulle minun lauluäänestä.
Viimeksi muokattu: