Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Omana aikanani 2010-luvulla asekaappien avaimet olivat aina päivystäjällä (alikki/kers) ja ovet aina lukossa jos kaapissa oli aseita. Avaimia ei saanut luovuttaa edes apupässeille.
Kaapit avattiin vain jos joku varusmies kävi erikseen pyytämässä tai porukka lähti harjoituksiin yms. Aseet laskettiin useamman kerran päivässä ja ohjeistus oli myös laskea aina aseet päivystyskierroksilla, jolloin myös tarkistettiin että kaapit olivat varmasti lukossa.
Mielestäni järjestelyt olivat vähintään asiallisella tasolla. Toki muitakin varotoimia oli olemassa esim. lomien aikana mutta niistä on luultavasti parempi vaieta.
Aseita on aina mahdollista varastaa, mutta nykyisellään varmasti paljon vaikeampi kuin takavuosina. Olen tainnut ennenkin mainita, että pitkät sarjatuliaseet ovat rikolliseen käyttöön melko hankalia, etenkin kun lähtökohtaisesti asetta pitää kantaa piilossa. Eipä niitä ole usein rikoksiin käytetty kun pankkiryöstöt ovat menneet pois muodista.
Prätkäjengit ja irralliset huumejengitkin toimviat lähes aina kansainvälisesti, joten kamaa kyllä saa sisarjengeiltä naapurissa tai vähän kauempaakin. Päätyihän niitä Ruotsin ja Norjan kylmän sodan varastoista vietyjä torrakoita Suomeenkin, ja Jugoslavian hajoamistuotteet ovat arkipäivää kaikkialla Euroopassa.
Minäkin olin Hyrylän Aukissa kun rynkyt karkasivat naapurin paristosta. Karkausviikonloppuna olin VLV:lla.Itse olin intissä juurikin Murasen tapahtumien aikaan. Sitten Hyrylässä Aukissa ollessani sieltä keikattiin rynkyt suljetusta kassusta. Kummasti muuttui aseiden säilytyskulttuuri puolessa vuodessa
Venäjällä saa laittomasta aseesta nykyisin sen verran kovan tuomion, että tienausmielessä ei tänne päin kannata juurikaan kuljetella. Sillä puolella on mafiaryhmillä omat jemmansa, mutta muistutan äskettäisestä jalkajousisurmasta. Ampuma-asetta vaimentimella ei voitu tai uskallettu käyttää. 90-luvulla makarovia ja vanhaa ak-47aa tuli kyllä rajan yli eri keinoin.Aiheeseen liittyen olisi mielenkiintoista tietää, että minkä verran itärajan ylittävässä liikenteessä löytyy ampuma-aseiden salakuljetusyrityksiä? Olisin hämmästynyt, jos niitä ei esiintyisi.