Rajajääkäri
Ylipäällikkö
Juuri noin. Mulla on eräät Meindl;in valmistamat talvikengät irroitettavalla huopavuorella, ajattelin olevan lämpimät talvella....pettymys oli suuri pohjan ohuuden vuoksi. Jäisellä tai lumella seisoskelu jo muutaman asteen pakkasella palelluttaa jalat muutamassa tunnissa, vaikka laitoin lisäpohjallisetkin.Ei liity sotahommiin, mutta meillä ampumaratapäivät ovat klo 8-16, ulkoradalla. Välillä toki käydään syömässä mutta ulkona oleskelua tulee yhteensä noin 7 tuntia. Itse olen todennut, että kunnon pohjalliset ovat erittäin tärkeät pakkasilla ja varsinkin jos seistään paljaalla, jäisellä maalla. Lumihanki on paljon lämpimämpi seisoskella.
Siinä hyvä sukka tai talvimaihari ei riitä, jos käytössä on vain kengän mukana tulleet pohjalliset. Itse hankin reilun kokoiset Haixin talvimaiharit, joihin mahtuu tuplapohjalliset ja tuplasukat niin, että ovat vielä riittävän ilmavat. Tämä on lämpimämpi yhdistelmä kuin napakamman Tundrat, vaikka ne onkin luokiteltu kestämään kovempia pakkasia kuin Haixit.
Ja jos tulee paljon paikallaan seisoskelua, niin jalan alle jotain eristettä, että ei tarvitse seistä suoraan kylmällä maalla. Yksissä harjoituksissa missä piti seistä jäisellä asvaltilla, löysin jalkojen alle räsymaton, ja heti oli paljon mukavampaa patsastella.
Ei Saksalainen osaa kunnon talvikenkiä tehdä.
Lämpimimmät talvikengät taitaa mulla olla Suomen kumitehtaan valmistamat Rokka-huopavuorikumpparit, joissa paksu pohja missä eristekerroksia.