Varsikengät

Ei liity sotahommiin, mutta meillä ampumaratapäivät ovat klo 8-16, ulkoradalla. Välillä toki käydään syömässä mutta ulkona oleskelua tulee yhteensä noin 7 tuntia. Itse olen todennut, että kunnon pohjalliset ovat erittäin tärkeät pakkasilla ja varsinkin jos seistään paljaalla, jäisellä maalla. Lumihanki on paljon lämpimämpi seisoskella.

Siinä hyvä sukka tai talvimaihari ei riitä, jos käytössä on vain kengän mukana tulleet pohjalliset. Itse hankin reilun kokoiset Haixin talvimaiharit, joihin mahtuu tuplapohjalliset ja tuplasukat niin, että ovat vielä riittävän ilmavat. Tämä on lämpimämpi yhdistelmä kuin napakamman Tundrat, vaikka ne onkin luokiteltu kestämään kovempia pakkasia kuin Haixit.

Ja jos tulee paljon paikallaan seisoskelua, niin jalan alle jotain eristettä, että ei tarvitse seistä suoraan kylmällä maalla. Yksissä harjoituksissa missä piti seistä jäisellä asvaltilla, löysin jalkojen alle räsymaton, ja heti oli paljon mukavampaa patsastella.
Juuri noin. Mulla on eräät Meindl;in valmistamat talvikengät irroitettavalla huopavuorella, ajattelin olevan lämpimät talvella....pettymys oli suuri pohjan ohuuden vuoksi. Jäisellä tai lumella seisoskelu jo muutaman asteen pakkasella palelluttaa jalat muutamassa tunnissa, vaikka laitoin lisäpohjallisetkin.
Ei Saksalainen osaa kunnon talvikenkiä tehdä.
Lämpimimmät talvikengät taitaa mulla olla Suomen kumitehtaan valmistamat Rokka-huopavuorikumpparit, joissa paksu pohja missä eristekerroksia.

Ampumaradalla talvella kylmäbetoni on kyllä jalkojen tappaja. Ite kokeilin kanssa noita kalvokenkiä ja "kosteuden pitäviä" sukkia. Mutta ongelma kun jalat hikoaa paljon, niin kun kylmyys tulee läpi, niin sit jalat jäätyy todella nopeasti.
Totesin et kalvottomat kengät ja linerisukka ja muita sukkia päälle on itselle paras, kun hengittää kosteutta pois.

Ei liity sotahommiin, mutta meillä ampumaratapäivät ovat klo 8-16, ulkoradalla. Välillä toki käydään syömässä mutta ulkona oleskelua tulee yhteensä noin 7 tuntia. Itse olen todennut, että kunnon pohjalliset ovat erittäin tärkeät pakkasilla ja varsinkin jos seistään paljaalla, jäisellä maalla. Lumihanki on paljon lämpimämpi seisoskella.

Siinä hyvä sukka tai talvimaihari ei riitä, jos käytössä on vain kengän mukana tulleet pohjalliset.
Tuossa ollaan asian ytimessä. Itselläni ollut monta vuotta työkenkänä talvisin reilun satkun perus-Kamikit irto syylingillä. Ulkona pakkasessa patsastelua monta tuntia päivässä. Varpaita paleli suht äkkiä aina, siihen asti kunnes laitoin oikeasti PAKSUN (reilu 1 cm) pohjallisen alkuperäisten tilalle. Vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin sukkavalinta.
Tämä siis jos paljon patsastelua kylmässä...

Ampumaradalla talvella kylmäbetoni on kyllä jalkojen tappaja. Ite kokeilin kanssa noita kalvokenkiä ja "kosteuden pitäviä" sukkia. Mutta ongelma kun jalat hikoaa paljon, niin kun kylmyys tulee läpi, niin sit jalat jäätyy todella nopeasti.
Totesin et kalvottomat kengät ja linerisukka ja muita sukkia päälle on itselle paras, kun hengittää kosteutta pois.

Miten käytit sukkia? Ainakin itsellä ihoa vasten oleva merinosukka ei kastu. Vedenpitävä sukka on vasta kolmantena, eli kenkää vasten. Paljon paremmin nämä hengittää kuin vaikka jotku huopavuorikumisaappaat mistä kosteus ei pääse ollenkaan pois. Viime tammikuussa linnustushommissä -25 asteen kelissä pelasivat aivan kelvollisesti vaikka ei voi enää sanoa että lämpimät olisi. Jalat ei kuitenkaan jäädy.

Mullahan saattoi olla nuo kengät jalassa aamusta iltaan linnunpyynnissä ja se kyllä yllätti kuinka kuiva sukka oli. Joissain Nokian kumisaappaissa sukat hikosi märiksi kävellessä. Eli kyllä ne jonkin verran hengittävät.

Viimeksi muokattu:
Miten käytit sukkia? Ainakin itsellä ihoa vasten oleva merinosukka ei kastu. Vedenpitävä sukka on vasta kolmantena, eli kenkää vasten. Paljon paremmin nämä hengittää kuin vaikka jotku huopavuorikumisaappaat mistä kosteus ei pääse ollenkaan pois. Viime tammikuussa linnustushommissä -25 asteen kelissä pelasivat aivan kelvollisesti vaikka ei voi enää sanoa että lämpimät olisi. Jalat ei kuitenkaan jäädy.

Mullahan saattoi olla nuo kengät jalassa aamusta iltaan linnunpyynnissä ja se kyllä yllätti kuinka kuiva sukka oli. Joissain Nokian kumisaappaissa sukat hikosi märiksi kävellessä. Eli kyllä ne jonkin verran hengittävät.
Ohut keinokuitu liner (juoksijoiden) sukka, sit perus Sa-int/Varusteleka M05 alussukat ja päälle ihan perus Mummon villasukka. Linerina kokeilin merinovillasia, mutta kuluvat todella nopeasti itsellä puhki, siksi keinokuitu versiot.

Ohut keinokuitu liner (juoksijoiden) sukka, sit perus Sa-int/Varusteleka M05 alussukat ja päälle ihan perus Mummon villasukka. Linerina kokeilin merinovillasia, mutta kuluvat todella nopeasti itsellä puhki, siksi keinokuitu versiot.

Tarkoitin, että oliko ne kalvosukat alimmaisena vai pelkkä lineri välissä kun sanoit jalkojen hikoavan niissä?
Itsellä myös aika saman taipaiset setit kun tulee liikuttua. Jostain olen löytänyt sellaisia norjalaisia villasukkia missä sisäpinta tiheämmän näköistä kudosta kuin ulkopinta. Ja ovat paksumpia kuin "mummon sukat". Niistä olen tykännyt. Neljäntenä on sitten emännällä teetetty huovutettu sukka/sisäkenkä. Nämä itsetehdyt huopavuoret ovat olleen paljon kestävämpiä kuin vaikka Nokian huovat. Ilmeisesti siksi kun ovat kudottu ja sitten huovutettu. Eivät ole sellaista silppua johon tulee reikä helposti.

Morjesta! Tässä kun nyt on ollut enemmänkin puhetta varsikengistä, niin omasta kaapista löytyy valmiiksi sisäänajetut ruskeat (ei coyote, vaan ihan ruskeat ruskeat) Lowan Zephyrit, niin osaako porukka ottaa kantaa, että mikä mahtaa olla kyseisten popojen majuriturvallisuus tätä nykyä, jos tuollaiset lykkäisi kesällä harjoituksiin jalkoihin? Musta väri kun puolestaan on ilmeisesti aina muodissa.

Morjesta! Tässä kun nyt on ollut enemmänkin puhetta varsikengistä, niin omasta kaapista löytyy valmiiksi sisäänajetut ruskeat (ei coyote, vaan ihan ruskeat ruskeat) Lowan Zephyrit, niin osaako porukka ottaa kantaa, että mikä mahtaa olla kyseisten popojen majuriturvallisuus tätä nykyä, jos tuollaiset lykkäisi kesällä harjoituksiin jalkoihin? Musta väri kun puolestaan on ilmeisesti aina muodissa.

Omat kengät useimmiten sallitaan, ellei harjoitukseen kuulu jotain sellaista mikä vaatii kengältä erikoisominaisuuksia kuten palonkestoa. Värillä vähemmän on väliä, joskin maanläheisillä sävyillä saa osakseen paljon vähemmän tuijottelua.

Taas jos kyseessä on MPK:n kurssi, niin viimevuodesta lähtien suurelle osalle kursseja ei jaeta enää maihareita vaan varusvarastolta annetaan kumisaappaat niille joilla ei ole omia varsikenkiä. Silloin on (kärjistetysti) yhdentekevää mitä jalkaan laittaa ja missä värissä.

Kevyemmistä maiharin kaltaisista, onko kellään kokemuksia 5.11 jalkineista? Onko mistään kotoisin?

Back