Varsikengät

Pitäisi varmaan hankkia parempaa rasvaa kalvokengille. Mitä suosittelette?
Parasta mitä kalvokengissä vastaan tullut on Kenetrek Waterproofing Boot Wax. Hieman kallista ja hankalaa saada Suomeen, eBaysta ainakin löytyy.

Helpommin saatavista Härkilan minkkiöljy ja Haixin perusrasva toimii hyvin.

Unohtakaa ne crocksit. Sellaiset halvat ”paljasjalkakengät” mahtuu reisitaskuun eli on mukana kun tarve tulee.

Jos hankkii itselle varustetta, miksi ihmeessä nimenomaan kalvoton maihari kun se on ehjänä lankattuna korkeintaan roiskeveden kestävä. Kun siinä on kalvo, sillä voi seistä vedessä ja silti hyvä ja kevyt kävellä 10-kertainen matka/aika kumisaappaisiin verrattuna.
Kalvolliset kengät ovat oikea murheenkryyni lämpimillä säillä hikoilun vuoksi (joo, periaatteessa ne "hengittävät", mutta paljon huonommin kuin kalvottomat), ja toisaalta kastuessaan niiden kuivuminen kestää ikuisuuden sisätiloissakin, ja kastuminen on todennäköistä, jos on kunnolla märkää.
Jos tehtävänkuva on esikunta- tai viestikontissa (tai -korsussa) istuminen, niin siihen ne toki käyvät kumisaappaan ja kalvottoman varsikengän korvaamaan, samoin PERKissä ja koulutushommissa tai jossain valmistelutehtävissä patsastellessa.

Vedenpitävä kenkä plus vedenpitävä sukka taitaa olla voittava yhdistelmä, jos lämmin kerros ei saa kastua, kuten talvella ilman kamiinaa. Siihen väliin sitten huopaa. Eipä ole vain ikinä tullut kokeiltua vaan villa plus villa plus huopa plus kumisaapas on aina ollut valinta oikein kylmällä. Kuinka usein vedenpitäviä sukkia sitten pitää vaihtaa, en tiedä.

Kasarilla hiihdin mm Näsijärven päästä päähän vanhoilla hikilankuilla ja silloisilla PV:n maihareilla (m75?). Keli vaihteli, mutta jalka pysyi kuivana. Lankkasin kenkiä huolella mutten ikinä rasvannut. Niihin sai muotoon leikatut ohuehkot huopavuoret/syylingit.

• Tykkää
Reactions: EK
Vedenpitävä kenkä plus vedenpitävä sukka taitaa olla voittava yhdistelmä, jos lämmin kerros ei saa kastua, kuten talvella ilman kamiinaa. Siihen väliin sitten huopaa. Eipä ole vain ikinä tullut kokeiltua vaan villa plus villa plus huopa plus kumisaapas on aina ollut valinta oikein kylmällä. Kuinka usein vedenpitäviä sukkia sitten pitää vaihtaa, en tiedä.

Kasarilla hiihdin mm Näsijärven päästä päähän vanhoilla hikilankuilla ja silloisilla PV:n maihareilla (m75?). Keli vaihteli, mutta jalka pysyi kuivana. Lankkasin kenkiä huolella mutten ikinä rasvannut. Niihin sai muotoon leikatut ohuehkot huopavuoret/syylingit.
Oikein kylmällä jalkahiki pahempi ongelma kuin ulkoa tuleva kosteus, koska kaikki ulkopuolinen vesi tietenkin jäässä, hengittävyys ja riittävä ilmatila kengissä avainasemassa. Varpaista riittävän väljät maiharit toimivat liikkeessä oikein mukavasti, enempään patsasteluun sitten talvikumisaappaat paremmat. Huomionarvoista myös, että nahan pinta kuluu suht nopeasti varsinkin jäisessä lumessa tepastellessa, etenkin jos se on valmiiksi märkänä, jolloin suoja-aineiden teho pienenee ja pelkkien pinta-aineiden teho häviää tyystin.

Jos pitäisi tempaista esim. isojen soiden yli maihareissa, sitten yhdet vedenpitävät sukat repussa voisivat olla oikein hyvä työkalu. Myös tee-se-itse kalvokengät toimivat hyvin, kunhan huolehtii että isompaa männynkäpyä ei ole valmiiksi kengässä. Tätä ratkaisua varten tarvitsee besorkata kassulta parit tuparoskiksen pussit tai muistaa ne alepan kassit kotoa reppuun.

Mites maiharit ja säärystimet? Kukaan ei ole alkanut tuottaa M05-kuviolla säärystimiä, mutta onko jollain kokemusta noista kenttäoloissa?

Oikein kylmällä jalkahiki pahempi ongelma kuin ulkoa tuleva kosteus, koska kaikki ulkopuolinen vesi tietenkin jäässä, hengittävyys ja riittävä ilmatila kengissä avainasemassa. Varpaista riittävän väljät maiharit toimivat liikkeessä oikein mukavasti, enempään patsasteluun sitten talvikumisaappaat paremmat. Huomionarvoista myös, että nahan pinta kuluu suht nopeasti varsinkin jäisessä lumessa tepastellessa, etenkin jos se on valmiiksi märkänä, jolloin suoja-aineiden teho pienenee ja pelkkien pinta-aineiden teho häviää tyystin.

Jos pitäisi tempaista esim. isojen soiden yli maihareissa, sitten yhdet vedenpitävät sukat repussa voisivat olla oikein hyvä työkalu. Myös tee-se-itse kalvokengät toimivat hyvin, kunhan huolehtii että isompaa männynkäpyä ei ole valmiiksi kengässä. Tätä ratkaisua varten tarvitsee besorkata kassulta parit tuparoskiksen pussit tai muistaa ne alepan kassit kotoa reppuun.
Juu, vanha enduromiehen kikka, jalka sukkineen muovipussissa saappaaseen, myöhemmin käytettiin surffaajien neopreenisukkia, jalka kostuu muttei palele, ainakaan hirviästi

Mites maiharit ja säärystimet? Kukaan ei ole alkanut tuottaa M05-kuviolla säärystimiä, mutta onko jollain kokemusta noista kenttäoloissa?
Säärystimet ovatkin melkein välttämättömät kalvomaihareiden kanssa, jos jakotavarana ovat vanhat sadelahkeet tai sadeasu M91 tai M05, koska nämä ovat kaikki saappaille mitoitettuina niin lyhyitä, että vesi pääsee valumaan housunpunttia pitkin kenkään. Vasta sadeasu M13:ssa on riittävän pitkät lahkeet kalvomaihareiden kanssa käytettäväksi.

Briteillä taisi olla ihan hyviä vihreitä kalvollisia säärystimiä (siis maastokuvioitujen lisäksi).

Säärystimet ovatkin melkein välttämättömät kalvomaihareiden kanssa, jos jakotavarana ovat vanhat sadelahkeet tai sadeasu M91 tai M05, koska nämä ovat kaikki saappaille mitoitettuina niin lyhyitä, että vesi pääsee valumaan housunpunttia pitkin kenkään. Vasta sadeasu M13:ssa on riittävän pitkät lahkeet kalvomaihareiden kanssa käytettäväksi.
Tää oli hyvä. Olen funtsinut ovatko kalvomaiharit kelvottoman kun kuorihousujen pitkistä lahkeista huolimatta nuo puntit nousevat pusikossa. Pitänee tutkia noita säärystimiä. Toinen juttu on sitten kuoritakin kelvottomuus ja kokeilen taas sadeviittaa, mutta mitä sen alle jalkoihin? Ostaisin M13 sadeasun jos jostain saisi.

Sanoit taikasanan varpaista riittävän väljät!
Tämän tarjoaa kokonahkaisena Jalaksen M05. Ihmettelen, että moni kiroaa tuota kenkää. FX-pohjallisilla aika bueno suomalaiseen jalkaan. Oma suosikkini juuri tilavuuden ja kivirantin takia, unohtamatta kokonahkaa. Saa II-laadulla ostettua itselleen tai on jakokamana sitomuksen tehneille.

Ja tänä päivänä kalvollisia, eli vedenpitäviä mutta hengittäviä Sealskinz-sukkia: https://scandinavianoutdoor.fi/search/?q=sukat+sealskinz
Nuo on ihana keksintö. Etenkin kesäaikaan tulee ulkoiltua myös kosteissa oloissa, vaikka kenkiä ei välttämättä sellaisiin olisi suunniteltukaan. Itse käytän alla tavallista pitkää sukkaa ja päällä Sealskinzin lämpöversiota. Tykkäsin. Eikä helteilläkään jalat hionneet normaalia enempää.

Tää oli hyvä. Olen funtsinut ovatko kalvomaiharit kelvottoman kun kuorihousujen pitkistä lahkeista huolimatta nuo puntit nousevat pusikossa. Pitänee tutkia noita säärystimiä. Toinen juttu on sitten kuoritakin kelvottomuus ja kokeilen taas sadeviittaa, mutta mitä sen alle jalkoihin? Ostaisin M13 sadeasun jos jostain saisi.
Itse olen harvakseltaan käyttänyt säärystimiä. Ostin Varustelekasta jotkin (olikohan tsekkien) nahkaiset ylijäämä säärystimet. Ihan hyvä keksintö, mutta jotenkin hassuntuntuinen, kun kiinnitys oli kiristettävä nyöri polven alapuolelle. Jatkuva hassu tunne, vaikka sinänsä toimivatkin.

Oma lyhyt varsikenkävertailu:

Haix - kivulias lesti ajaa sisään jos ei osta levennettyä versiota (Varusteleka on tilannut ainakin joskus sellaisia), vastaavasti jos on kangaskylki jalkaterän keskellä niin sen kalvo hajoaa joten nahkainen kylki oltava, varsi saa olla kangaskalvoa
Lowa - istuu kuin hansikas heti

(kokemus pohjautuen Airpower ja Renegade EVO Ice GTX)
Mammut Blackfin III ja Jalas 1378 Heavy Duty ei ole kokemusta vielä tarpeeksi

Viimeksi muokattu:
Itse olen harvakseltaan käyttänyt säärystimiä. Ostin Varustelekasta jotkin (olikohan tsekkien) nahkaiset ylijäämä säärystimet. Ihan hyvä keksintö, mutta jotenkin hassuntuntuinen, kun kiinnitys oli kiristettävä nyöri polven alapuolelle. Jatkuva hassu tunne, vaikka sinänsä toimivatkin.
Joskus tuli hankittua Sveitsin armeijan säärystimet. Oikein istuvat ja hyvät, materiaali on jonkinlaista kumitettua sarkaa. 1737655069730.webp

Noi on hyvät, ollu ajossa 10 vuotta. Muistaakseni sveitsiläisten.

Haix - kivulias lesti ajaa sisään jos ei osta levennettyä versiota (Varusteleka on tilannut ainakin joskus sellaisia), vastaavasti jos on kangaskylki jalkaterän keskellä niin sen kalvo hajoaa joten nahkainen kylki oltava, varsi saa olla kangaskalvoa
Haixeista sen verran, että niitä pitää ottaa normaalia eurokokoakin yhden koon suurempi koko, jos on suomalainen leveä jalka, niin silloin saa sopivankokoisen. PV:n koothan taas ovat yhtä alemmat kuin normaalit eurokoot - itselläni M05:ssä on oikea 41 ja Haixeissa 43. Tämä siis ainakin PV:n (aiemmin) jakamasta Airpower P9:stä.

Nuo on ihana keksintö. Etenkin kesäaikaan tulee ulkoiltua myös kosteissa oloissa, vaikka kenkiä ei välttämättä sellaisiin olisi suunniteltukaan. Itse käytän alla tavallista pitkää sukkaa ja päällä Sealskinzin lämpöversiota. Tykkäsin. Eikä helteilläkään jalat hionneet normaalia enempää.
Mää oon käyttänyt talvella kovemmilla pyörälenkeillä. Hiki pysyy sukassa ja kengät kuivana. Nuo ihoa vasten ja päälle voi laittaa vaikka villaa.

Ja tänä päivänä kalvollisia, eli vedenpitäviä mutta hengittäviä Sealskinz-sukkia: https://scandinavianoutdoor.fi/search/?q=sukat+sealskinz

Olen käyttänyt kalvosukkia näissä: https://www.alfaoutdoor.com/products/m-77-perform-black

Tuo Alfan valmistama M77 taitaa olla se alkuperäinen. Hieman parempi laatuinen kuin Varustelekan myymä Virossa tehty.

Ostin nuo Alfat pari numeroa isompana. Jalassa eka merinosukka, sitten villasukka ja päällimmäisenä kalvosukka. Nämä pelasi aivan hyvin myös märkään aikaan. Kalvoton kenkä helppo kuivata. Hiihtokengiksi ostin nuo Alfat alunperin kun passaavat uuteen NATO siteeseen.

Ei liity sotahommiin, mutta meillä ampumaratapäivät ovat klo 8-16, ulkoradalla. Välillä toki käydään syömässä mutta ulkona oleskelua tulee yhteensä noin 7 tuntia. Itse olen todennut, että kunnon pohjalliset ovat erittäin tärkeät pakkasilla ja varsinkin jos seistään paljaalla, jäisellä maalla. Lumihanki on paljon lämpimämpi seisoskella.

Siinä hyvä sukka tai talvimaihari ei riitä, jos käytössä on vain kengän mukana tulleet pohjalliset. Itse hankin reilun kokoiset Haixin talvimaiharit, joihin mahtuu tuplapohjalliset ja tuplasukat niin, että ovat vielä riittävän ilmavat. Tämä on lämpimämpi yhdistelmä kuin napakamman Tundrat, vaikka ne onkin luokiteltu kestämään kovempia pakkasia kuin Haixit.

Ja jos tulee paljon paikallaan seisoskelua, niin jalan alle jotain eristettä, että ei tarvitse seistä suoraan kylmällä maalla. Yksissä harjoituksissa missä piti seistä jäisellä asvaltilla, löysin jalkojen alle räsymaton, ja heti oli paljon mukavampaa patsastella.

Back