Varusmiespalvelu: Vapautuksen saa yhä helpommin

Tvälups

Ylipäällikkö
Varusmiespalvelu: Vapautuksen saa yhä helpommin
Karjalainen/Sunnuntaisuomalainen 19.05.2013 05:43

Varusmiespalveluksesta vapautuksen saaminen edellyttää lääkärin toteamaa sairautta. Varusmiespalveluksesta vapautuksen saaminen edellyttää lääkärin toteamaa sairautta.

Varusmiespalveluksesta pääsee entistä helpommin vapaaksi. Vapautuksen saaminen edellyttää kuitenkin lääkärin toteamaa sairautta. Mahdollisia huijaustapauksia ei edes yritetä saada kiinni.

Pääesikunnan komentaja Jyrki Kivelä myöntää, että järjestelmää on mahdollista harhauttaa. Hän muistuttaa kuitenkin asevelvollisuuden olevan lakisääteinen.

- Siitä lintsaaminen on kuin jättäisi verot maksamatta. Kyseessä on viranomaisen erehdyttäminen.

Lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Risto Ihalainen kertoo, että lääkäreille tulee huonoa palautetta lähinnä siitä, jos varusmies jättää palveluksensa kesken.

- Kysytään, miksi lähetit hänet tänne turhaan. Ihalaisen mielestä on mahdollista, että armeijamyytille hullun papereiden kautta saadusta vapautuksesta on totuuspohjaa.

Myös Kivelä arvioi, että hyvät suhteet lääkäriin voivat edesauttaa asiaa.

- Vapautus palveluksesta on nykyisin helppo saada. Kutsuntojen virkalääkäreillä on kuitenkin käytössään tiukat ohjesäännöt asevelvollisen terveydentilan tulkinnassa, Ihalainen sanoo.

Sekä vapautuksen saaneiden että keskeyttäneiden määrä on kasvanut viime vuosina.

Kolme miestä kertoo Sunnuntaisuomalaisen haastattelussa, miksi he eivät halunneet mennä armeijaan tai siviilipalvelukseen.
 
Liekö muuten millaisia varuskuntakohtaisia eroja näissä palveluksenaikana vapautettujen määrissä, mitä arvelette? Täällä meilläpäin pojanvökkänät, jotka aikovat vapautua palveluksesta, eivätkä ole sattumalta saaneet paperia jo siviilistä, hakevat tiettyyn varuskuntaan ja tiettyihin yksiköihin, liekö ihan sitten vapautuskanditaattien sisäinen tornari?

Jännä homma tämä on, saa nähdä kauanko pohja kestää ylipäätään? Jossain kohtaa saavutettaneen kriittinen piste, jonka jälkeen homma voidaan paketoida ja panna lahjanarut päälle ja tehdä johtopäätökset.
 
baikal kirjoitti:
Liekö muuten millaisia varuskuntakohtaisia eroja näissä palveluksenaikana vapautettujen määrissä, mitä arvelette? Täällä meilläpäin pojanvökkänät, jotka aikovat vapautua palveluksesta, eivätkä ole sattumalta saaneet paperia jo siviilistä, hakevat tiettyyn varuskuntaan ja tiettyihin yksiköihin, liekö ihan sitten vapautuskanditaattien sisäinen tornari?

Jännä homma tämä on, saa nähdä kauanko pohja kestää ylipäätään? Jossain kohtaa saavutettaneen kriittinen piste, jonka jälkeen homma voidaan paketoida ja panna lahjanarut päälle ja tehdä johtopäätökset.

On niissä eroja, huomattaviakin. Santahaminassa pahimmissa saapumiserissä maitojunaprosentti ollut taannoin luokkaa 20%.
 
Sunnuntaisuomalaisessa oli noita esimerkkihenkilöitä ja heidän kertomuksiaan miten he välttivät asepalveluksen. Se että kertoo varusmies- tai siviilipalveluksen ahdistavan riittää. Aikoinaan naapurissani asui Joensuusta kotoisin oleva n. 70-luvulla syntynyt henkilö,joka kertoi samanlaisen tarinan. Tilannehan on aivan kestämätön tasa-arvon kannalta ja alkaa muistuttamaan hiljalleen tilannetta itänaapurissa aikaisemmin jossa keploteltiin asepalveluksesta helposti.
 
baikal kirjoitti:
Liekö muuten millaisia varuskuntakohtaisia eroja näissä palveluksenaikana vapautettujen määrissä, mitä arvelette? Täällä meilläpäin pojanvökkänät, jotka aikovat vapautua palveluksesta, eivätkä ole sattumalta saaneet paperia jo siviilistä, hakevat tiettyyn varuskuntaan ja tiettyihin yksiköihin, liekö ihan sitten vapautuskanditaattien sisäinen tornari?

Tornari tai ei, niin tottahan maitojunaan lähtijöiden määrä vaihtelee suuresti varuskunnittain. Joissakin etelän suurissa varuskunnissa maitojuna ajaa jatkuvasti, mutta esim. Rajavartiolaitoken Onttolan varuskunnassa maitojunassa ei ole vaunuja lainkaan, kun yksittäiset rajajägsterit mahtuvat veturiinkin.

Varuskuntien sisällä tuskin on paljoa eroa, koska VKS:ssa on kuitenkin samat lääkärit yksiköistä riippumatta eli saman lääkärin pakeille joutuu/pääsee olipa yksikkönä mikä tahansa.
 
skärdis kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Liekö muuten millaisia varuskuntakohtaisia eroja näissä palveluksenaikana vapautettujen määrissä, mitä arvelette? Täällä meilläpäin pojanvökkänät, jotka aikovat vapautua palveluksesta, eivätkä ole sattumalta saaneet paperia jo siviilistä, hakevat tiettyyn varuskuntaan ja tiettyihin yksiköihin, liekö ihan sitten vapautuskanditaattien sisäinen tornari?

Tornari tai ei, niin tottahan maitojunaan lähtijöiden määrä vaihtelee suuresti varuskunnittain. Joissakin etelän suurissa varuskunnissa maitojuna ajaa jatkuvasti, mutta esim. Rajavartiolaitoken Onttolan varuskunnassa maitojunassa ei ole vaunuja lainkaan, kun yksittäiset rajajägsterit mahtuvat veturiinkin.

Varuskuntien sisällä tuskin on paljoa eroa, koska VKS:ssa on kuitenkin samat lääkärit yksiköistä riippumatta eli saman lääkärin pakeille joutuu/pääsee olipa yksikkönä mikä tahansa.

Meidän johtajana olon P-kaudella katoamisprosentti oli ~35%... oli naurussa pidättelemistä :)

Kaikki eivät tosi C:tä saaneet vaan lähtivät mm. kotiin kasvamaan pariksi vuodeksi. Yksi 160 senttinen nuorisorikollinen mm. haastoi kaapin kokoisen yliluutnanttimme tappeluun. Oli niin vaikea ottaa ohjeita keneltäkään :(
Vapautuksiahan mistä tahansa taistelukoulutuksesta sain kuin vettä vain. Yksikin kuski luultavasti puolet 362:staan vempassa.

Ainoa toimiva keino oli soittaa veksiin päivystävälle lääkintäaliupseerille että hän välittäisi viestin hoitajille (40 vemppaa yhtenä aamuna komppaniasta) että "A) Ei vapautusta B) Viikko osastolla ja viikonloppu kiinni" kun oli lähtö leirille yms.
 
Joojoo se oli tätä mitä Puheloinen meinaasi että varusmiesluokat pienenevät.....saa helpommin vapautuksen....
 
Tästä syystä keskeytin intin - "Välit isään katkesivat"
il Keskiviikko 31.7.2013 klo 10.12

Varusmiespalveluksen keskeyttäminen on ollut joillekin suuri helpotus, mutta aiheuttanut toisille jälkikäteen päänvaivaa.
Reilu kymmenes viime kesänä palveluksena aloittanut keskeytti ensimmäisen kahdeksan viikon aikana.

Iltalehti pyysi asepalveluksen keskeyttäneitä lukijoitaan kertomaan, miksi intti jäi kesken. Lopettamisen syyt vaihtelivat laajasti. Osa palasi suorittamaan varusmiespalveluksen myöhemmin loppuun.

Terveysongelmat

Minut lähetettiin kotiin ylipainon takia. Tuki- ja liikuntaelinvammojen riski oli liian suuri. Olen aina kärsinyt ylipainosta. Olen aina ollut kuitenkin vahva ja tehnyt ruumiillista työtä. En olisi itse halunnut lähteä pois, mutta en kelvannut. Nyt olen ihmeissäni, kun en voi saada lykkäyksen takia vakituista työpaikkaa. Kahden vuoden kuluttua uudestaan. En usko, että menen.

Läski, mutta sotilaallinen

Olin ollut palveluksessa 190 päivää, olin arvoltani alikersantti ja jopa viihdyin yksikössäni. Viikonloppu lomilla ollessani jouduin onnettomuuteen missä polveni vaurioitui pahasti. Matkustin takaisin varuskuntaan ja kävelin itse portilta varuskuntasairaalaan, missä lekuri tarjosi buranaa ja sanoi että huomenna takaisin.

Menin seuraavana päivänä, ja vamma sen kuin särki enemmän. Sain tuomioksi, että kuuri buranaa ja ei leikata armeijan piikkiin. Lähdin saman tien pois varuskunnasta menin oikealle lääkärille, joka ihmetteli miten voin kävellä ja laittoi saman tien leikkaukseen. Erosin armeijan palveluksesta viikkoa myöhemmin, koska armeijalla ei ollut varaa hoitaa tai välittää minusta. Palvelin ylpeästi 200 aamua ja olisin loputkin, mutta tuommoista pihiyttä en katsele. Armeija on yhtä heikko kuin sen heikoin jäsen.


Alikessu

Oli pakko keskeyttää, koska nilkassani on synnynnäinen rakennevika eikä Suomen valtio halunnut ottaa riskiä sen suhteen. Lienen tyypillinen keskeyttäjä. Harmi, sillä olisin ollut urheilijana valiojoukkoa.

Futaaja


Siviilielämän syyt

Keskeytin enkä palannut. Keskeytys johtui hetken mielijohteesta. Osa tuttavapiiristäni hyväksyi keskeytyksen, osa paheksui ja osin kaveritkin vaihtuivat. Jokaisessa työhaastattelussa olen joutunut perustelemaan keskeytystä. Näin jälkeenpäin olen pohtinut, johtuuko se, että olen useissa työhaastatteluissa jäänyt kakkoseksi siitä, etten ole käynyt armeijaa. Jokaisessa työhaastattelussa sitä on kysytty.

Ekonomi

Keskeytin palveluksen jo ensimmäisen viikon aikana. En voinut olla erossa silloisesta poikaystävästäni ja esitin mieleltäni järkkynyttä. Vapautus tuli melko helposti. Nyt olemme asuneet jo 4 vuotta yhdessä avoliitossa.

Johan90


Keskeytin armeijan käyttäen tekosyytä, että polvi ei kestä rasitusta. Totuus oli, että olen transsukupuolinen ja armeija ei kuulu minulle. Tuvassa kukaan ei edes huomannut kun olin vain hävinnyt, en koskaan lähentynyt kyseisiin ihmisiin. Lähipiiri ja kaverit vain voivottelivat.

Jenny


"Ajanhukkaa"

Keskeytin armeijan kahden viikon jälkeen noin viisitoista vuotta sitten. Armeija ei istunut silloiseen auktoriteettivastaiseen ja nuoreen uhmakkaaseen asenteeseeni, soitinhan kuitenkin hevibändissä ja sillä saralla meni aika lujaa. Hain pariin otteeseen lykkäystä koska olin työllistänyt itseni yksityisyrittäjänä enkä halunnut hukata aikaa ja rahaa armeijassa.

Loppujen lopuksi aikeissani hakea lykkäystä kolmatta kertaa kyllästyin väliaikaiseen tilanteeseen jossa en saanut pankista lainaa tai pitkäaikaista passia, joten valehtelin lääkärille olevani huumeriippuvainen ja masentunut. Sain vapautuksen mutta näin jälkeenpäin olen joskus miettinyt, että se olisi voinut olla ihan hauska kokemus.

Petri


En halunnut lusia vankilassa, mutta toisaalta siviilipalveluksen pitkä kestokaan ei houkutellut. Astuin normaalisti palvelukseen A-palveluskelpoisena ja ilmoitin tulotarkastuksessa lääkärille käyttäväni piikkihuumeita. Se riitti ja minun osaltani intti oli taputeltu loppuun 2 viikossa eikä sieltä varmastikaan enää olla minuun yhteydessä. Kotona kerroin tästä "neronleimauksestani" ja välit isään katkesivat. Kaverit ovat naureskelleet asialle ja harmitelleet sitä, etteivät tajunneet toimia samoin. Ei sota yhtä miestä kaipaa.

Lusmuilija-90
 
Back
Top