Varusmiespalveluksen apuluokka

Harri_matti

Alikersantti
BAN
ALTTERI
Meillä ei ole tasoryhmiä missään pakollisissa kouluissa, kuten esikoulu, peruskoulu tai varusmiespalvelus. Lukio, ammattikoulu eivät ole pakollisia mutta ei niissäkään ole tasoryhmiä.

Itse asiassa meillä on peruskoulun tasoryhmä, eli apukoulu. Mutta sitä ei virallisesti tunnusteta tasoryhmäksi, vaan luokiksi, jotka antaa parempaa erityisopetusta.

Eli puolet meidän opettajakapasiteetista käytetään ihmisiin, jotka ei tule koskaan olemaan töissä. Joku voi väittää vastaan että puoletko? Kyllä, puolet erityisopettajista.

Miten olisi varusmieskoulutukseen tasoryhmät?

http://yle.fi/uutiset/erityislapsen_motivaatio_kasvaa_tavallisessa_koululuokassa/7271131
 
Kuntoluokkien ainoa tarkoitus on ihmisen arvon kohdistaminen siviilissä. Ei sodan aikana.

No eipähän ole. Tarkoitus on parantaa heikkokuntoisten varusmiesten kykyä selvitä hyvin varusmiespalveluksesta ja toisaalta tarjota hyväkuntoisille enemmän ärsykettä. Jos tuo ei säteile sodan ajan suorituskykyyn niin sitten lääkitys on liian vahva.
 
Meillä ei ole tasoryhmiä missään pakollisissa kouluissa, kuten esikoulu, peruskoulu tai varusmiespalvelus. Lukio, ammattikoulu eivät ole pakollisia mutta ei niissäkään ole tasoryhmiä.

Itse asiassa meillä on peruskoulun tasoryhmä, eli apukoulu. Mutta sitä ei virallisesti tunnusteta tasoryhmäksi, vaan luokiksi, jotka antaa parempaa erityisopetusta.

Eli puolet meidän opettajakapasiteetista käytetään ihmisiin, jotka ei tule koskaan olemaan töissä. Joku voi väittää vastaan että puoletko? Kyllä, puolet erityisopettajista.

Miten olisi varusmieskoulutukseen tasoryhmät?

http://yle.fi/uutiset/erityislapsen_motivaatio_kasvaa_tavallisessa_koululuokassa/7271131

En tiedä nykyisestä koululaitoksesta paljoakaan. Aikoinani olen ollut matematiikassa kyllä tasoryhmässä. Laskimme peruskoulussa lukion lyhyttä matikkaa.

Toiseksi apuluokilla tuskin on puoliakaan oppilaista vaikka sinusta voi tuntua koulussa siltä.

Omassa varusmiespalveluksessani oli ainakin a-tason ja b-tason miehiä. Sekä A-tasollakin osa laitettiin polkupyörän korjaajiksi, osa paikkasi maalitauluja jne.
 
Eiköhän jokaiselle (tai ainakin suurimmalle osalle) löydy paikka ja tehtävä ilman erillisiä apuluokkiakin. Palveluskelpoisuushan määrittelee tietääkseni jonkin verran, mitä kyseinen varusjantteri voi tehdä ja mitä ei?

Tiedän itse yhden tyypin joka tuli palvelukseen aikoinaan B-miehenä ylipainon takia. Pääsi spol-aukkiin ja lopulta vielä rukkiin asti. Kaikille yhtäläisyydet mahdollisuudet, kyllä ne siellä huomaa jos joku ei johonkin tehtävään sovi vaikka mielenlaatunsa puolesta :)
 
Ainakaan joitakin vuosia sitten B-luokka (liian vanvat rillit) esti RUK:iin pääsyn mutta ei haitannut AUK:n suorittamista... Todella järkevä lääketieteellinen selitys varmaan taustalla... :D
 
Ainakaan joitakin vuosia sitten B-luokka (liian vanvat rillit) esti RUK:iin pääsyn mutta ei haitannut AUK:n suorittamista... Todella järkevä lääketieteellinen selitys varmaan taustalla... :D
Ei ole koskaan pitänyt paikkaansa. B-luokitettua ei määrätä lyhintä miehistöpalvelusaikaa pidempään palvelukseen, mutta voidaan määrätä johtajakoulukseen tai muuhun pidemmän palvelusajan tehtävään jos asianomainen suostuu. Epäilen että yllä kuvaamassa esimerkissä tuota B-luokitusta on käytetty keppihevosena kun ei jostain muusta syystä ole haluttu "päästää" RUK:n...
 
Ainakin olen aika varma ettei se johtunut ko. tyypistä, sillä hän oli listalla jota komppaniassa esitettiin mutta jota ei sitten ylempänä hyväksytty juuri tuosta ilmoitetusta syystä. Taustalla ei ollut mitään rikkeitä tai vastaavia siviilistä tai maastopukuhommista.
 
Back
Top