Varusmiespalvelus huonokuntoisille tyypeille?

Tankki

Alokas
BAN
Mites varusmiespalvelus huonokuntoisille ihmisille? Helppo ymmärtää, "Maalla, Merellä ja Ilmassa"
 
Mites varusmiespalvelus huonokuntoisille ihmisille? Helppo ymmärtää, "Maalla, Merellä ja Ilmassa"
Mites mites?

Ei asevelvollisuuslaki erottele huono- tai hyväkuntoisia. Vasta jos kunto niin järkyttävän huono, että lääkäri löytää lääketieteelliset perusteet palveluskelpoisuusluokan alentamiseen niin sitten vaikuttaa. Silloin on kyllä kyse jo jostain muusta kuin huonosta kunnosta.

Kyllä varuskunnissa on viljalti tehtäviä, joissa ei erityisempää kuntoa tarvita ja alokaskauden ryynäämiset menee perässä vetämällä ja vks:sään ilmoittautuen. Eivät eroa siitä joukosta, jota ei nyt muuten vain nappaa.
 
Varusmiesten huono fyysinen kunto on valitettavasti yhä yleisempi ongelma. Tämä on tiedostettu myös Puolustusvoimissa.

Palveluksessa alokkaat jaetaan kuntotestien tulosten mukaan tasoryhmiin ja kuntoa lähdetään kohentelemaan sen mukaan.

Suosittelen rohkeasti hakeutumaan mielenkiintoiselta ja motivoivalta kuulostavaan tehtävään. Kunnon saa nousemaan kyllä.

Jos haluaa päästä armeijassa helpommalla, kunnon kasvattamisen voi toki aloittaa jo ennen varusmiespalvelusta. Juoksulenkille vaan ja silleen. Pari ekaa lenkkiä ovat hirveitä, sitten sujuukin jo paremmin. Varsinkin nuorena kunto kasvaa kohisten ja muutoksen jaksamisessa huomaa äkkiä. Ehkä motivoidut ylläpitämään liikunnallista elämäntapaa. Ei muuta kuin kaikkea hyvää!
 
Jos haluaa päästä armeijassa helpommalla, kunnon kasvattamisen voi toki aloittaa jo ennen varusmiespalvelusta. Juoksulenkille vaan ja silleen. Pari ekaa lenkkiä ovat hirveitä, sitten sujuukin jo paremmin. Varsinkin nuorena kunto kasvaa kohisten ja muutoksen jaksamisessa huomaa äkkiä. Ehkä motivoidut ylläpitämään liikunnallista elämäntapaa. Ei muuta kuin kaikkea hyvää!

Tätä voin suositella. Aloitin pari vuotta ennen inttiä kuntoilun ja pääsin sitten Poriin kansainvälisiin valmiusjoukkoihin.

Aloitin pari minuuttia juoksua / pari minuuttia kävelyä tyylillä ja sain muutaman punnerruksen ja puolittaisen leuan. Ja testeissä sitten olin keskitasoa cooperissa ja sain kiitettävät lihaskunnosta. Mutta suosittelen kyllä myös kuntosalia, omalla painolla tehtävien harjoittamisen lisäksi, erityisesti jalka- ja keskivartalotreeniä ettei kantamukset ala painaa.

EDIT: Ja ruokavalio ja unirytmi sellaiseksi, että se tukee kehitystä.
 
Juoksemisessa yleinen virhe on lähteä liian kunnianhimoisesti liikkeelle. Kannattaa hankkia puhelimeen joku 0 to 5K -tyyppinen juoksuohjelma joka siis lähtee nollasta ja tavoitteena on juosta 5 km lenkki. Sitten siirtyy pykälää korkeammalle, jos siltä tuntuu. Näitä on ilmaisiakin, eivätkä maksullisetkaan paljoa maksa.

Leuanvetoon, burpeeseen ja muihin kehonpainohommiin löytyy myös appeja (tai ihan vanhanaikaisia kirjoja), ja löytyy nimenomaan asepalvelukseen valmistavia treeniohjelmia myös.

Sama juttu kuntosalihommissa; tiedon puuttesta ei ole nykypäivänä kiinni. Joku Starting Strength tai vastaava treeniohjelma jolla pääsee hyvin alkuun, ja myös noudattaa sitä.
 
Itsekurin puute on mielestäni suurin syy huonolle kunnolle. Ja sille ettei kunnon nostaminen hyvälle tasolle ole helppoa. Nykyisin kun on joka asunnossa sähkövalot ja lähes kaikilla televisio, internet, tietokone ja kännykkä, niin niiden parissa tulee notkuttua pikkutunneille. Ja sitten aamulla väsyttää. Ja itse asiassa koko päivän. Ja sitten iltapäivällä on paha mieli pilalla olevasta elämän rytmistä ja tulee syötyä liikaa ja epäterveellisesti mielialaa lohduttaakseen.

Nykyisin on todellakin houkutuksia epäsäännölliseen ja fyysisestinpassiiviseen elämään. Ja ne on syynä huonolle kunnolle. Minä tiedän nuo houkutukset, koska häviän niille usein. Juuri nytkin väsyttää, kun tuli pelattua koneella illalla klo 23 asti ja sitten ei tullut heti uni.

Minultakaan ei löydy tarpeeksi itsekuria. Tiedon puutteesta kunnon ylläpito ei ole kiinni kenelläkään joka suomalaisen peruskoulun on läpi käynyt. Itse huijaan heikkoa itsekuria sillä, että ilmoittaudun kauan etukäteen joihinkin kestävyysurheilukisoihin. Esim. Finlandia -hiihtoon, Jukolan Viestiin tai juoksutapahtumaan. Silloin on vähän pakko käydä lenkillä. Ja käyn myös viikottain jumpassa. Jotain tuollaista kansalaisopiston jumppaa tai yhteistä säännöllistä kävely-, juoksu- tai hiihtolenkkiporukkaa suosittelen jos tuntuu, ettei yksin jaksa.

Ja jos sopisi itsensä kanssa, että joka ilta näytölliset laitteet sammuu viimeistään klo 22, niin vois olla parempi mieli päivällä ja voisi innostua lähtemään lenkille tai salille. Ja lähipiirille voisi kertoa tavoitteestaan nostaa kuntoa. Tällöin lähipiiri toimii poliisina syömisten ja kännykän räpläämisen yms. osalta.

Jos se kunto on kaikesta huolimatta huono inttiin mennessä, niin motivoituneelle huonokuntoiselle löytyy yleensä mielekkäitä tehtäviä. Ja kunto tuppaa intissäkin nousemaan.

PS! Vaikka tunnistan ja tunnustan itsessäni laiskuutta, niin jo lapsena alkanut liikunnallinen elämäntapa on jossain määrin pysynyt yllä ja olen kohtalaisessa kunnossa. Tänään metsurin hommiin aamupäiväksi, iltapäiväksi toimistoon ja illalla 15 km juoksulenkki...
 
Olen myös aika laiska, joten olen päätynyt HIIT high intensity interval training harjoitukseen silloin kun on motivaatiota.

Teen tämän juosten, ensin kävelyä vähän, sitten spurtti, että hengästyy kunnolla, sitten kävelee ja pulssi tasaantuu ja toistetaan vielä pari kertaa. Koko treeni menee alle puoli tuntia ja tämän toistan 2-3 kertaa viikossa. Haulla HIIT treeni tai training saa lisää tietoa eri tavoista, kuntopyörä on yksi suosittu, jos ei räntäsateeseen viitsi lähteä.
 
kyllä se kunto siitä kasvaa palveluksen myötä. Toki lähtötaso on hyvä ottaa huomioon ettei tapata osaa porukkaa ensimmäisille kuntoharjoituksille.
Olisi varmaan ihan yhteiskunnallisesti hyödyllistä että porukalle opetettaisiin pitämään huolta kunnostaaan ainakin jossakin määrin.
Se että sanoo olevansa huonokuntoinen on vähän huono selitys, etenkin jos tälle ei ole mitään lääketieteellistä perustetta. Kyllä se kunto siitä paranee, jos vain yrittää ja harjoittelee. pätee muuten moneen muuhunkin asiaan elämässä.
 
Olen myös aika laiska, joten olen päätynyt HIIT high intensity interval training harjoitukseen silloin kun on motivaatiota.

Teen tämän juosten, ensin kävelyä vähän, sitten spurtti, että hengästyy kunnolla, sitten kävelee ja pulssi tasaantuu ja toistetaan vielä pari kertaa. Koko treeni menee alle puoli tuntia ja tämän toistan 2-3 kertaa viikossa. Haulla HIIT treeni tai training saa lisää tietoa eri tavoista, kuntopyörä on yksi suosittu, jos ei räntäsateeseen viitsi lähteä.
En kyllä HIITiä tekis jos pohjakunto on huono. Erittäin helppo vetää itsensä ylikuntoon. HIITissä on omat hyvät puolensa, mutta aika moni cross fittaaja on käynyt kuntotestissä ja "kovakuntoinekin" on todettu peruskunnoltaan ihan tolkuttoman huonoksi jos on tehnyt vain ns. tehotreeniä. sopivassa suhteessa kevyttä ja tehoa.
 
En kyllä HIITiä tekis jos pohjakunto on huono. Erittäin helppo vetää itsensä ylikuntoon. HIITissä on omat hyvät puolensa, mutta aika moni cross fittaaja on käynyt kuntotestissä ja "kovakuntoinekin" on todettu peruskunnoltaan ihan tolkuttoman huonoksi jos on tehnyt vain ns. tehotreeniä. sopivassa suhteessa kevyttä ja tehoa.

Minulla ainakin on vaikeampaa ja epämukavampaa tehdä se HIIT ohjelma (siis oikeasti siihen vaadittavaan tahtiin), kuin käydä pidemmällä lenkillä kevyeen tahtiin. Siitä vaan pitää tehdä tapa.
 
Tärkeintä kuntoilussa on, että sen pystyy tekemään nauttien. Eli kokeilet eri asioita ja tee sitä mistä nautit. Sitten se säännölliseksi. Kun se on saatu arkirytmiin sovitettua, niin sitten vasta kannattaa haastetta nostaa.

Eli pidä homma kivana, simppelinä ja itselle sopivana, kevyesti vaikeustasoa nostaen. Motivaatio kuolee jos yrittää kaiken kerralla. Koska liikunnasta voi nauttia, niin kannattaa se nautinto löytää ennen tuskaa.
 
Back
Top