Tuo "raakuus Venäjällä" on vanha venäläinen, erityisesti slavofiilien, keskustelunaihe. Siinä, missä zapadnikit, ajoittain liberalismin, ajoittain juutalaisten rahamiesten, ajoittain balttien avulla pyrkivät uudistamaan Venäjää ihaillen lähes Stalinin veroista Iivana IV Julmalle ruumisröykkiöissä voiton vienyttä Pietari I Suurta, jonka ensimmäinen suurmiesteko oli hävittää Ruotsin kuningaskunnan suurvalta-asema Suuressa Pohjan sodassa, jotta Moskovan suuriruhtinaskunnan oli voitu todeta objektiivisesti muuttuneen Venäjän keisarikunnaksi, siinä tavallaan slavofiilit puolustautuvat aasialaista raakalaisargumenttia, joka oli kansallissosialistien sivuteesi kommunisminvastaisuuden ohella, vastaa sillä, että venäläinen yhteiskunta oli laadukkaampi ja sivistyneempi Kiovan Venäjän ja pohjoisessa sille löyhästi alisteisen Novgorodinmaan aikana.
Suomalainen oppivelvollisuushistorianopetus ei mitenkään korosta vuotta 1478, jolloin Novgorodinmaa menetti itsenäisyytensä Moskovan suurvaltapolitiikalle ja tavallaan ottelu myös pohjoisista reuna-alueista sai suurvaltapoliittisempaa luonnetta.
Slavofiili itsepuolustusargumentti on se, että tavallaan tataari-mongolien miehitys raaisti ortodoksisen ihmisystävällisen kevytkulttuurin 1200-, 1300- ja 1400-luvuilla, mistä Venäjän keisarikunta, Neuvostoliitto ja Venäjän federaatio kärsivät.
No itse ajattelen asian niin, että hämäläisten ja karjalaisten heimosodista päästiin kolonialismiin ja suurvaltapolitiikkaan kahta tietä. Ensiksikin Varsinais-Suomeen pesiytyneestä kristinuskosta huolimatta Ruotsin piti vielä miehittääkin Suomi sata vuotta myöhemmin, jotta tavallaan saataisiin tukialue hämäläisten miekkakastamiseen ja toisaalta myös sitomalla hämäläiset yhteen (varsinais)suomalaisten kanssa alku-Suomeksi, jolla lähteä vapauttamaan ortodoksista ja Novgorodonmaahan löyhästi kuulunutta Karjalaa.
Karjalaiset olivat hyvin pitkään ortodoksisella ja venäläisellä puolella karjalaisina aikaansaatua suurvaltakonfliktia. Karjala-kysymys oikeataan ratkesi 1612, kun saatiin Karjalaa ja Inkerinmaaksi kutsuttua Venäjää, joka kolonialisoitiin luterilaisuudella ja savolaisilla.
Sanoisin niin, että Venäjän ja Karjalan kysymykset liittyvät paljolti Ruotsin kuningaskunnan taitavaan itään menemiseen jo Kustaa Vaasan ajoista. Tanskalaisvoittoinen Kalmarin unioni ei olisi koskaan asuttanut aktiivisesti savolaisia kainuulaisiksi Moskovan suuriruhtinaskunnan alueelle Kainuuseen eikä varmaan tehnyt yhtä laajenevaa politiikkaa pohjoisessa kuin mitä Kustaa II Adolf Stolbovan rauhassa.
Itse ajattelen, että osittain slavofiilit ovat oikeassa, mutta heilläkin oli monta vuosisataa ennen Neuvostoliittoa aikaa korjata asiaa.
Zaharov, joka oli aivan oikea fyysikko ja ydinasekehittelijä, sanoi, että Moskovan (hallinnon autoritäärinen luonne) johtuu imperiumista.
Tämä oikeastaan tarkoittaa, sitä, että venäläisten on pakko tukea loppupeleissä keskusvaltaa, jotta Kiina ei ottaisi Siperiaa ja jotta Etelä-Venäjältä islam ei tunkisi kohti Moskovaa, kun kerran aasialaiset palautettiin Aasiaan sotimalla Osmanien valtakunta kauemmas koko 1700-luvun ja 1800-luvulla.
Pietarilainen liberaalikaan ei halua, että Venäjä lahjoitetaan kiinalaisille ja muslimeille, koska se tekisi liberalismin harjoittamisen Pietarissakin Moskovan valtaakin vaikeammaksi. Yhdysvallat on ruokkinut tätä asiaa korostamalla, ettei Venäjän federaatio tarvitse Keski- ja Länsi-Euroopan miehitykseen kykenevää viiden miljoonan sotilaan armeijaa, vaan pienin miljoonan sotilaan ammattiarmeija riittää niin kuin Kiinalla tai Intialla tai Yhdysvalloilla, kunhan on kättä pidempää ydinasetta.
Siksi Yhdysvallat ja Venäjä vetävät toisiaan edelleen kölin alitse niin ydinsukellusveneissä kuin ydinohjuksissa tavalla, jota aivan tavallinen juttupalkkoidenmetsästäjä ei viitsi ruotia.