Algerialainen Fouad on yrittänyt Venäjältä Suomeen yli puolitoista viikkoa – Nyt hän nukkuu kahvilassa eikä tiedä mitä tehdä
HS tapasi Murmanskissa kolme algerialaista miestä, jotka olivat saapuneet Venäjälle runsas kuukausi sitten turistiviisumeilla päästäkseen Suomeen. Nyt miehet ovat jumissa.
....
ALGERIASSA Fouad, 34, sanoo työskennelleensä rakennusmestarina.
Vaimo sekä 2- ja 4-vuotiaat lapset odottavat Algeriassa, kun isä yrittää hankkia perheelle uutta asuinmaata. Fouad esittelee puhelimesta kuvia perheestään.
”Maassamme on paljon ongelmia.”
Fouad kertoo ottaneensa asuntolainan ja lyhentäneensä sitä säännöllisesti ajallaan, kunnes ”ajat muuttuivat”.
”
En maksanut enää ajallaan, joten he takavarikoivat talon eivätkä jättäneet minulle mitään. Minulla on vain perheeni. En halua, että lapseni joutuvat elämään kodittomina Algeriassa.”
Suomesta hän kertoo löytäneensä tietoa internetissä.
Hän on etsinyt internetistä turvallista maata, joka takaisi elannon.
”
Niiden tietojen perusteella, jotka minulla on, Suomi on turvallinen maa, jossa asuu hyviä ihmisiä.”
HS tapasi Murmanskissa kolme algerialaista miestä, jotka olivat saapuneet Venäjälle runsas kuukausi sitten turistiviisumeilla päästäkseen Suomeen. Nyt miehet ovat jumissa.
www.hs.fi