En tiedä, kannattako tähän aiheeseen perustaa oma ketjua, mutta asia liittyy ilmiöön, joka ei mielestäni ole Länsimaissa, ja aika paljon sidoksissa, siltä minusta näyttää ven.ortodoksisuutee ja ylipäänsä henkilökulttipalvontaan.
Jos NL aikoihin kuulin fraasin "vainajista puhutaan joko ei mitään, tai pelkkä hyvä"
Tämä aina koskenut korviini, olisi vainaja mikä tahansa viimeinen roisto maan päällä, verinen pyövel - piti itkeä ulvoa ja kehua sitä maasta taivaseen,miten loistava ihminen hän oli. Oikein kilpaan
Tätä sanonta levittää kovasti inhokki nro yksi venäläinen ortotoksinen kirkko - tekopyhä, läpeensä mätä, valheellinen, kiero laitos maan päällä.
Stalinkaan ei kokonaan tuhinnut sitä,hän ymmärsi kuinka suuri vaikuttamisase se voi olla kansan aivopesuun ja hallitsemiseen. Pappeja koulutettin länsimaissa hyvin ahkerasti, sitten ujutettiin tänne asumaan, ihan normi käytäntö tsekistinen aikana, kaikki koko papisto olivat kgb:n agentteja. Jopa henk.koht.elämässäni olen törmännyt sellaiseen , opiskellut suimenkieltä yliopstossa,nja siellä ryhmässä oli yksi. Näin kaksi kerta hänen Kaivopuisto suurläheryksesennpihalla - siellä mies meni sisään henkilökunnan ovesta, ei sitä ovesta mitä oli turisteille yms. Jotain siinä miehessä oli, hyvin kohtelias, mutta samalla hänessä olin outoa, kyllä nopeasti hoksasin hänen kuuluvansa sinne.
Myöhemmin luin että tälläistä oli Länsimaissa aikanyleistä. Siksi ortodoksinen kirkko viimeinen paikka mihin menisi, ja onneksi minun ei tarvinnut.
Niin, ja sanontaa:
Fraasi "Kuolleista joko hyvää tai ei mitään" on niin juurtunut juuri NL:ssa ja edelleen sitä toistetaan. Se on muunneltu versio muinaisen kreikkalaisen Chilon Spartan viisaan sanonnasta. Alkuperäinen versio kuuluu: "Kuolleista joko hyvää tai ei mitään, paitsi totuus."
Alkuperäinen merkitys: Tekijä halusi korostaa, että vain totuudelliset asiat tulee sanoa edesmeneistä henkilöistä — ei liioitella heidän saavutuksiaan eikä keksiä virheitä, joita ei ollut.
Nykyinen ymmärrys: Sanonta on yksinkertaistettu ja kehittynyt suosittuun muotoon, joka kehottaa puhumaan vain hyvää kuolleista. Minusta se on väärin. Ai tavitse puhua ylipäänsä mitään, mutta kukaan ei kiellä konnasta sanoa että konna olikin..konna, verinen pyöveli ja muuta maahan syntynyt paska.
Merkitys "paitsi totuus": Sanonnan myöhemmin lisätty kolmas osa tuo ehdon: ainoastaan totuus on poikkeus sääntöön "puhua hyvin tai ei mitään.".
Minulla kysymys: onko samanlaista Suomessa?
Ymmärrän ettei kukaan ole täydellinen, mutta aikamoista tekopyhyyttä on siinä, jos helvettia (tai muuta vääryyttä) lapsena vanhemmalta kokenutta nuorta käsketään puhumaan vain hyvin kuolleista vanhemmista. Tälläistä tapaa yleisesti venäjällä. Pahuus on tapu.
Olen aina kapinut tätä ryssien valhellista tekopyhä tapaa "puhua vanhemmista VAIN hyvä. Kyllä minä voin hyvänkin mainita, jos sitä on ollut, mutta jos jonkun vanhempi teki typeriä ratkaisua, joilla oli kauaskantoisia vaikutuksia lapsen elämään. Ja muutenkin käyttäytynyt idioottina, niin minulla (ja muillakin) oikeus kutsua asioita niiden oikeilla nimellä. Ketään ei saa ylistää taivaisiin, vain sen takia että joku kuollut.
Alas ryssien tekopyhä tapaa! (valitettavasti se levinnyt myös Ukrainaan). Sama ortodoksiisuus, paisti erosivat onneksi Moskavan kloakasta,Gundjaevin kirkosta.