Venäläiset pommikoneet Irlannin taivaalla

Taitolaji

Ylipäällikkö
BAN
RT-news näyttää tarttuneen irlantilaisten huoleen venäläisistä pommikoneista ilmatilansa lähellä. Mistä nyt tuulee, kun RT raportoi näistä? Venäjällä tunnutaan olevan suorastaa ylpeitä näistä lennoista ja harmitellaan jos ne eivät herätä huomiota. Tulkinta?

Russian bombers disrupted commercial airline flights – Irish authorities
Published time: March 04, 2015 11:18
Edited time: March 04, 2015 15:04
Get short URL
russian-bombers-ireland-disruption.si.jpg

Tupolev 95 strategic bombers (RIA Novosti/Alexandr Kryazhev)

4691311
Tags

Air Force, Ireland, Military, UK
Commercial airliners carrying hundreds of people were disrupted when two Russian ‘Bear’ bombers flew through Irish-controlled international airspace last month, the Irish Aviation Authority (IAA) has said.

One airline was delayed from taking off and another aircraft was diverted in mid-air to avoid potential collisions with the Tu-95 bombers.

The Russian bombers flew 45 kilometers off the coast of Ireland in international airspace under Irish air traffic control.

The incident occurred on February 18, the same day British RAF Typhoon fighters were scrambled to intercept Russian bombers flying close to Cornwall.

Ireland’s Defence Minister Simon Coveney said the government was “clearly not happy” about the episode, the Irish Examiner reported.



Read moreRAF scrambles Typhoons to intercept giant ‘Russian Bear’ bombers off Cornwall
However, he added: “I’d be surprised if it was a Russian tactic to upset Ireland, and the IAA managed the incident safely and effectively.”

It is not known why it took two weeks for the IAA to reveal the disruption caused by Russian Tu-95 bombers to civilian aircraft.

According to Interfax, Irish aviation authorities have admitted there was no threat to civil aviation flights in Irish-controlled airspace.

Russia has said on several occasions that its military aviation flights in neutral airspace do not violate any international norms regulating this sphere, the news wire reported.

This latest revelation follows an announcement by the British Ministry of Defence (MoD) confirming RAF Typhoon fighter jets were scrambled in response to the same Russian bombers on February 18.



Read moreVideo from 'Russian Bear' bomber captures NATO escorts over English Channel
RAF jets escorted the Russian aircraft, which were traveling in international airspace, until they left the UK’s “area of interest.

A spokesman from the MoD said: “RAF Quick Reaction Alert Typhoon fighter aircraft were launched yesterday after Russian aircraft were identified flying close to UK airspace.

The Russian planes were escorted by the RAF until they were out of the UK area of interest. At no time did the Russian military aircraft cross into UK sovereign airspace.”

February’s interception follows a similar event in January when two Russian ‘Bear’ bombers flying over the English Channel were intercepted by RAF Typhoons.

The UK government summoned the Russian ambassador to complain about the January flight.

Britain’s Foreign Office claimed it posed a danger to passenger aircraft, but no details were given
 
Hieman harhaanjohtava otsikointi. Olivat kansainvälisessä ilmatilassa, jota hoitaa Irlannin lennonjohto. Eivät sentään ihan Irlannin taivaalla kuitenkaan. Ei tule väärää käsitystä siitä, että koneet lentäisivät itse saaren yllä.

Irlannin on hyvä lähteä tunnistelemaan noita koneita potkurikoneillaan :D
 
RT-news näyttää tarttuneen irlantilaisten huoleen venäläisistä pommikoneista ilmatilansa lähellä. Mistä nyt tuulee, kun RT raportoi näistä? Venäjällä tunnutaan olevan suorastaa ylpeitä näistä lennoista ja harmitellaan jos ne eivät herätä huomiota. Tulkinta?
Venäjä on nuori valtio ja heillä voi olla ongelmia kansallisen itsetunnon kanssa. Sillon kaikki huomio kelpaa, oli se positiivista tai negatiivista. Kyllä lapsellisen mentaliteetin omaavat ihmiset nauttivat tälläisistä uutisista, eikä noita tuntunut siviilikoneen alasampuminenkaan turhia haittaavan. Eivät kaikki venäläiset tuollaisia kuitenkaan ole. Tämä pitää mainita ennen kuin joku älähtää turhasta.
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko joku selittää minulle, miten tuo kv-ilmatilassa lentely sotilaskoneilla oikein hoidetaan. Siviilikoneethan ovat aina jonkinlaisessa lennonjohdon ohjauksessa, jolleivät nyt ole keskellä valtamerta. Eikö sotilaskoneiden tarvitse piitata näistä siviililennonjohtajista tuon taivaallista, vai miten on mahdollista, että IAA joutui estämään siviilikoneen nousuunlähtöä tämmöisen venäläisten temppuilin vuoksi? Luulisi, että siviilikoneilla on "etuajo-oikeus" ja sotilaskoneet lentäkööt siellä, missä eivät aiheuta häiriötä muille ja lennonjohdon tehtävä olisi pitää huolta, että he myös tekevät näin.

Vai voivatko sotilaskoneet siis tuosta vaan viitata kintaalla muiden maiden siviililennonjohdon käskyille?
 
Uutinen on toki ollut myös suomalaisessa mediassa, mutta minua kiinnostaakin venäläisten reaktiot. Tarkoitus on ilmeisesti näyttää jotain ja provosoidan, kuin kansainvälisen turvallisuuspolitiikan koulukiusaajat ikään. Politiikan Pekka Töpöhännän Monni, Pilli ja Pulla yksissä kansissa!


Matkustajakoneet väistelivät Venäjän pommittajia Irlannissa
Keskiviikko 4.3.2015 klo 07.27

Irlanti ryhtyi varotoimiin, kun venäläiskoneet lensivät läheltä maan ilmatilaa helmikuussa.


Tu-95-pommikone tunnetaan Nato-koodinimellä bear - "karhu". Arkistokuva. (ILMAVOIMAT)
Satoja matkustajia kuljettaneet koneet joutuivat muuttamaan suunnitelmiaan helmikuisessa Irlannissa, kun kaksi venäläistä Tu-95-pommikonetta lensi läheltä maan ilmatilaa. Asian paljasti tiistaina Irish Examiner.

Irlantilaisen ilmailuviranomaisen IAA:n mukaan venäläiskoneiden transponderit oli kytketty pois päältä, eikä niiden lentosuunnitelmista muutoinkaan etukäteen kerrottu. Transponderien avulla lennonjohto tunnistaa ja tarkkailee ilmassa olevia lentokoneita.

Britannian varoittama IAA päätti ryhtyä varotoimenpiteisiin.

Yhden matkustajakoneen nousua viivästettiin, jottei se päätyisi pommittajien lentoreitille. Toinen, ilmassa ollut matkustajakone taas muutti IAA:n pyynnöstä kurssia, jotta se pysyisi turvallisen etäisyyden päässä pommikoneista.

Irish Examinerin mukaan venäläiskoneet jatkoivat matkaansa kohti Britanniaa, missä ilmaan nousseet hävittäjät hätistelivät Nato-koodinimellä bear - "karhu" - tunnetut pommittajat loitommas.

Tapauksen jälkeen Britannian puolustusministeri Michael Fallon varoitti uutistoimisto AFP:n mukaan Nato-kumppaneitaan, joiden tulee ministerin mukaan olla valmiita kohtaamaan "Venäjän aggressioita".

Lähteet: AFP, Irish Examiner

KALLE JOKINEN
[email protected]
 
Haluavat uhota ja näyttää omalle kansalle Putinin mahtavuutta, ettei hänelle ryppyile oma eikä ulkomaiden kansa.
 
One airline was delayed from taking off and another aircraft was diverted in mid-air to avoid potential collisions with the Tu-95 bombers.

The Russian bombers flew 45 kilometers off the coast of Ireland in international airspace under Irish air traffic control.

Törmäys on ollut todella hilkulla. :eek:
 
Kyse ei ole hilkulla olemisesta, vaan yhteisistä pelisäännöistä! Trolli on myös henkilö, joka vääristelee ja vähättelee normaaliin kanssakäymiseen liittyviä periaatteita.

Ja Putin-trolli on sellainen joka tekee tuollaista vaan Venäjän toimiin liittyen.
 
Kyse ei ole hilkulla olemisesta, vaan yhteisistä pelisäännöistä! Trolli on myös henkilö, joka vääristelee ja vähättelee normaaliin kanssakäymiseen liittyviä periaatteita.

Ja Putin-trolli on sellainen joka tekee tuollaista vaan Venäjän toimiin liittyen.

Teille voi nyt olla uskoa rikkova ja sielua järkyttävä tieto, mutta kerrottakoon esimerkiksi jenkkien koko tukialusosaston saattavan liikkua AIS ja ADS-B järjestelmät pimeänä. Siitä ei tosin tehdä uutisia. On meinaan useimmille asevoimille normaali käytäntö pyrkiä minimoimaan kaluston tuottamat herätteet. Kohu pimeänä lentävistä venäläisistä koneista on tekemällä tehty. Seuraava kohu tulee varmaan huomaamatta liikkumaan pyrkivistä venäläisistä sukellusveneistä.

Ei tämä kohu tietenkään suurvaltojen tapoihin vaikuta, eikä siihen myöskään pyritä. Tavoitteet ovat länsimaiden sisäpolitiikassa.
 
Teille voi nyt olla uskoa rikkova ja sielua järkyttävä tieto, mutta kerrottakoon esimerkiksi jenkkien koko tukialusosaston saattavan liikkua AIS ja ADS-B järjestelmät pimeänä. Siitä ei tosin tehdä uutisia. On meinaan useimmille asevoimille normaali käytäntö pyrkiä minimoimaan kaluston tuottamat herätteet. Kohu pimeänä lentävistä venäläisistä koneista on tekemällä tehty. Seuraava kohu tulee varmaan huomaamatta liikkumaan pyrkivistä venäläisistä sukellusveneistä.

Ei tämä kohu tietenkään suurvaltojen tapoihin vaikuta, eikä siihen myöskään pyritä. Tavoitteet ovat länsimaiden sisäpolitiikassa.
Tähän tietoon varmaan löydät hyvän ja uskottavan lähteen?

IATA edellyttää seuraavaa toimintamallia (ote asiakirjasta IATA In-flight Broadcast Procedure (IFBP)). Säädöksessä ei eritellä siviili- tai sotilaskoneita, jäljempänä säädöksessä tulee siviilikoneita koskevia tarkempia määräyksiä.

"4.4. Operation of Transponders
Pilots shall ensure that transponder procedures as contained in ICAO PANS OPS Doc 8168
are complied with and in the absence of other directions from ATC, operate the transponder
on Mode A and C Code 2000 1).

1)Pilots shall ensure operation of transponders even when outside radar coverage in order to enable
TCAS equipped aircraft to identify conflicting traffic."

FAA edellyttää oheista toimintamallia kaikkien USA:ssa lentävien laitteiden osalta seuraavaa:
"FAA regulations require that all aircraft, military or civilian, flying at an altitude of 10,000 feet or higher in U.S. controlled airspace, must be equipped with an operating IFF transponder system capable of automatic altitude reporting (this is the reason that two of the modes are used by both military and civilian aircraft)."
 
Törmäys on ollut todella hilkulla. :eek:
Varsin hilkulla on ollut, jos koneet ovat lentäneet toisiaan vasten suoralla törmäyskurssilla. Jos koneiden nopeudeksi oletetaan 900 km/h, törmäys suoralla törmäyskurssilla olisi ollut 1,5 minuutin päässä.
 
Törmäys on ollut todella hilkulla. :eek:
Kannattaa muistaa että Irlannin ilmatila on hyvin vilkas, keski-Euroopan ja pohjois-Amerikan välinen liikenne lentää Irlannin yli. Aikanaan Atlantin ylitykseen kuului välilasku Irlannin länsirannikolla Shannonissa.
 
Venäjä on nuori valtio ja heillä voi olla ongelmia kansallisen itsetunnon kanssa. Sillon kaikki huomio kelpaa, oli se positiivista tai negatiivista. Kyllä lapsellisen mentaliteetin omaavat ihmiset nauttivat tälläisistä uutisista, eikä noita tuntunut siviilikoneen alasampuminenkaan turhia haittaavan. Eivät kaikki venäläiset tuollaisia kuitenkaan ole. Tämä pitää mainita ennen kuin joku älähtää turhasta.

Aika normaalia. Onhan kaikissa maissa porukkaa, joka rinkirunkkaa oman maansa entisten ja nykyisten mahtitekojen äärellä.

Aikoinaan työhommissa tutustuin (nuorehkoon) venäläiseen, joka oli haltioissaan esim. maansa kyvystä tuhoma maapallon elämä useampaan kuin yhteen kertaan. Vaihdoimme sähköpostiosoitteita, koska verkostoituminen nyt kuitenkin oli se tapaamisten pointti. Noin puoli vuotta sähköpostiin tuli viestejä, joissa oli kuvia esim. ydinohjuksista, rauhanpommeista, raketinheittimistä, sukellusveneistä, panssarivaunuista tms. Aina pointtina oli A) meillä on näitä, B) mitä teillä/muilla on. Vähän aikaa jaksoin vastailla asiallisesti, mutta sitten ryhdyin lähettämään takaisin kuvia Kainuun muistomerkeistä kaatuneille neuvostosotilaille. "We have these." ja kun sitten (tietenkin) tuli se "WHO WON THE WAR? WE!" -viesti, oli (tietenkin) pakko vastata se "You got just enough land to bury your dead." Ja tuollahan ei tietenkään ole sinänsä merkitystä, koska Neuvostol... anteeksi suvereenin demokraattisella Venäjällä meikäläiselle voidaan joka tapauksessa langettaa Gulag-reissu, koska olen julkisesti erehtynyt väittämään, että NL:n riemuhallinto olisi mahdollisesti tehnyt joitakin virheitä vuosien 1939-45 aikana.

Vastaavasti tietenkin on tullut vastaan suomalaisia, jotka hekumoivat ns. virallisessakin viestittelyssä toisaalta suomalaisten menestyksellä viime sodissa, toisaalta neuvostoliittolaisten kärsimyksillä samoissa kinkereissä.
 
Aika normaalia. Onhan kaikissa maissa porukkaa, joka rinkirunkkaa oman maansa entisten ja nykyisten mahtitekojen äärellä.

Aikoinaan työhommissa tutustuin (nuorehkoon) venäläiseen, joka oli haltioissaan esim. maansa kyvystä tuhoma maapallon elämä useampaan kuin yhteen kertaan. Vaihdoimme sähköpostiosoitteita, koska verkostoituminen nyt kuitenkin oli se tapaamisten pointti. Noin puoli vuotta sähköpostiin tuli viestejä, joissa oli kuvia esim. ydinohjuksista, rauhanpommeista, raketinheittimistä, sukellusveneistä, panssarivaunuista tms. Aina pointtina oli A) meillä on näitä, B) mitä teillä/muilla on. Vähän aikaa jaksoin vastailla asiallisesti, mutta sitten ryhdyin lähettämään takaisin kuvia Kainuun muistomerkeistä kaatuneille neuvostosotilaille. "We have these." ja kun sitten (tietenkin) tuli se "WHO WON THE WAR? WE!" -viesti, oli (tietenkin) pakko vastata se "You got just enough land to bury your dead." Ja tuollahan ei tietenkään ole sinänsä merkitystä, koska Neuvostol... anteeksi suvereenin demokraattisella Venäjällä meikäläiselle voidaan joka tapauksessa langettaa Gulag-reissu, koska olen julkisesti erehtynyt väittämään, että NL:n riemuhallinto olisi mahdollisesti tehnyt joitakin virheitä vuosien 1939-45 aikana.

Vastaavasti tietenkin on tullut vastaan suomalaisia, jotka hekumoivat ns. virallisessakin viestittelyssä toisaalta suomalaisten menestyksellä viime sodissa, toisaalta neuvostoliittolaisten kärsimyksillä samoissa kinkereissä.
Tässä entinen mahtimaa ja nykyinen Euroopan peräau*** kerjää rahaa pohjoiselta pieneltä kansalta

Minun on vaikea runkata viime sotien menestyksillä, koska en ollut mukana. Ne ovat silti opetuksina historiassa ja muistuttavat siitä miten pieni maa voi pysyä itsenäisenä niin päättäessään. Ne myös kertovat meistä kansana ja että voimme olla ylpeitä siitä. Nykyinen narsismin palvonta kaikkialla tekee meistä kokonaisuutena heikkoja ja selkärangattomia. Jos olisi "me", kuten sodassa Neuvostoliittoa vastaan oli, se olisi suuri vahvuus. Se "me" taloudessa ja poliittisessa sodassa tarkoittaisi kaikille parempia lähtökohtia ja nykyisenlainen EU pissitys ei olisi mahdollista. Me -henki vaatisi yhteisen ulkoisen uhan. Sitä ei ole ja rokote on menettänyt tehonsa. Historian kirjoja luetaan ymmärtämättä niitä. On mielenkiintoista miten joku voi ratsastaa muiden teoilla tai vallalla. Typeryksillä Putinkin ratsastaa. Minusta teit hienosti lähettäessäsi nuo viestit tyhmälle venäläiselle. Minusta teit sen veteraaniemme hyväksi. Olisit voinut vielä laittaa tilaston toisen maailmansodan raadoista maittain... Mitä enempi reissaa, sitä enempi suomalaiset tuntuvat riitaiselta, mutta fiksulta kansalta keskimäärin.
 
No se kyllä edellyttää rohkeutta lähteä Irlannin seuduille pörräämään, Irlannilla on kuitenkin huomattavat puolustusvoimat valmiina tuhoamaan hyökkääjät maalla, merellä ja ilmassa! Eiku
 
Teille voi nyt olla uskoa rikkova ja sielua järkyttävä tieto, mutta kerrottakoon esimerkiksi jenkkien koko tukialusosaston saattavan liikkua AIS ja ADS-B järjestelmät pimeänä. Siitä ei tosin tehdä uutisia. On meinaan useimmille asevoimille normaali käytäntö pyrkiä minimoimaan kaluston tuottamat herätteet. Kohu pimeänä lentävistä venäläisistä koneista on tekemällä tehty. Seuraava kohu tulee varmaan huomaamatta liikkumaan pyrkivistä venäläisistä sukellusveneistä.

Ei tämä kohu tietenkään suurvaltojen tapoihin vaikuta, eikä siihen myöskään pyritä. Tavoitteet ovat länsimaiden sisäpolitiikassa.
Jenkkie pimeänä lentävät koneet eivät ole niin ongelmallisia näiden välttäessä matkustajakoneita ja näiden reittejä. Saattavat esimerkiksi lentää reittien yläpuolella. Venäläiset taas ovat tahallaan käyttäneet matkustajakoneiden käytäviä.
Neuvostoliittokin vältti yhteentörmäyksiä.
 
Back
Top