"Veneessä on vain yksi päällikkö"

Tvälups

Ylipäällikkö
yle Uutiset Kotimaa 13.6.2013 klo 15:06
"Veneessä on vain yksi päällikkö"

Naisten veneilyinnostus on ollut kasvussa viime vuosien aikana. Enää ei riitä se, että nainen istuu veneen kyydissä, vaan osa haluaa olla itsekin ruorissa. Myös turvallisuus on monelle naiselle syynä, miksi haluaa oppia merimiestaidot. On hyvä jos veneessä on kaksi sekä ajamisen että navigoinnin hallitsevaa.

Vaasan Moottorivenekerho on järjestänyt Ladykippari-kursseja jo useamman vuoden ajan. Kurssille otetaan vain kymmenisen naista kerrallaan, sillä resurssit eivät riitä isompien ryhmien ohjaamiseen. Kurssilla käydään läpi niin käytännön veneilysäännöt, reittien laskeminen ja tietenkin myös ajetaan veneillä. Kiinnostus kurssiin on ollut runsasta, sillä ensimmäiset kysyvät jo talvella, järjestetäänkö naisten kipparikurssia, kertoo kurssin toinen vetäjä ja VMK:n varakommodori Peter Remahl.

Halu oppia uusi taito

Tämän kesän kurssi on jo käynnissä ja mukana on yhdeksän naista, joista osalla on jo kokemusta veneilystä, osalla taas kokemusta ei ole vielä päässyt karttumaan. Kaikille on kuitenkin yhteistä se, että halu oppia veneilyn perusasioita on kova. Paula Lindström on ajanut venettä itsekin, mutta lisätiedon tarve toi hänet siskonsa kanssa kurssille.

- Itse asiassa mies on aina toiminut kapteenina ja se on hoitanut nämä. Mulle on nämä merkit kyllä tuttuja mutta on ihan kiva osata itsekin laskea. Olen itsekin jo ruvennut veneilemään mökiltä kaupunkiin ja oikeasti on ihan kiva tietää kuinka pääsee sieltä, sanoo Lindström.

Kurssin toisena päivänä naiset saivat tehtäväkseen piirtää kartalle reitin Vaasan Vaskiluodosta kaupungin edustalla sijaitsevaan Kuusisaareen. Tämän reitin tulevat naiset ajamaan kurssin päätöspäivänä ihan itse.

Kuka määrää veneessä?

Monet kurssilaiset kertovat osallistuvansa kurssille siksi, että veneessä on hyvä olla kaksi , jotka hallitsevat veneilyn taidot. Jos vaikka jotakin veneessä sattuu pääkipparille, on toinen kippari valmiina. Mutta vaikka mitään ei sattuisikaan on tietysti turvallistakin, että navigointi luonnistaa muiltakin kuin pääkipparilta, sillä kaksi silmäparia näkee joskus paremmin kuin yksi. Mutta vaikka merimiestaitoisia olisi vene täynnä, kaikki eivät voi olla pääkippareita, sanoo varakommodori Peter Remahl,.

- Veneessä on vain yksi päällikkö ja se päätetään jo lähtiessä. Tämä on ihan juridisestikin näin, että se pitää sopia. Yleensähän se on veneen isäntä, mutta se voi olla myös se puoliso, jos näin päätetään, muistuttaa Remahl.
 
yle Uutiset Liikenne 19.6.2013 klo 13:14
Vesillä ei ole etuajo-oikeutta

Kesätuulen vilvoittaessa vesillä, veneilijä voi helposti palauttaa väistämissäännöt mieleen oheisen listauksen avulla.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Suomen Purjehdus ja Veneily haluavat muistuttaa, että vastuullinen kipparin osaa, noudattaa ja opettaa säännöt myös muille veneessä olijoille.

Vesillä väistämissäännöt ovat voimassa myös väylien ulkopuolella. Trafi ja Suomen Purjehdus ja Veneily ovat laatineet muistilistan väistämissäännöistä.

1. Pääperiaate on, että helpommin ohjattava alus väistää vaikeammin ohjattavia.

2. Ohittava vene väistää ohitettavaa. Ohituksen voi suorittaa siltä puolelta, jonka katsoo turvallisemmaksi. Huomioi myös, ettei veneesi aiheuttama aallokko haittaa toisia.

3. Keulat vastakkain kohtaavat moottoriveneet väistävät molemmat oikealle. Väylillä kannattaakin aina liikkua oikeaa reunaa pitkin – kaikki eivät voi mahtua keskiviivalle.

4. Kulkusuuntien mennessä ristiin, vasemmalta tuleva moottorivene väistää. Väistö kannattaa suorittaa veneen takaa. Näytäthän aikeesi ajoissa ja selkeästi.

5. Moottoriveneen tulee väistää purjevenettä lähestymissuunnasta riippumatta. Jos purjevene liikkuu moottorilla, kohdellaan sitä kuin moottorivenettä.

6. Purjeveneet väistävät toisiaan tuulen mukaan. Se vene väistää, jonka vasemmalla puolella tuuli on.

7. Veneen, myös purjeveneen, on väistettävä laivaa, jos se on ohjauskyvyltään rajoittunut esim. aluksen suuren syväyksen takia. Huviveneilijän tulisikin ottaa huomioon, että suuret alukset eivät voi poistua väyläalueelta.

8. Oma nopeus ja suunta kannattaa säilyttää, jos ei ole väistämisvelvollinen.
 
yle Uutiset Kotimaa 28.6.2013 klo 7:07
Vesille lähdetään innolla, mutta riittämättömin tiedoin

Perinteistä merikorttia osaa lukea harva. Sen sijaan uudet veneilijät luottavat elektronisiin navigaattoreihin. Jos laite ei toimi, ollaan pulassa.

Mistä on kyse?

Veneilijöitä ohjaavat monet säännöt.
Yksi perusohje on, että vesillä helpommin ohjattava alus väistää vaikeammin ohjattavaa. Sääntö on tärkeä esimerkiksi ahtailla sisävesiväylillä, missä matkustajalaivat eivät voi väistää reitiltään.
Moottoriveneiden väistämissäännöt ovat samankaltaiset kuin maantieliikenteessä. Väistä oikealta tulevaa. Ohittava väistää ohitettavaa.

Veneilyn suosion kasvu näkyy yhä lisääntyvinä vaaratilanteina vesillä.

Uusia veneilijöitä on viime vuosina tullut paljon lisää, mutta sääntöihin ei malteta perehtyä, Suomen Purjehduksen ja Veneilyn veneilytoimikunnan puheenjohtaja Harri Sane sanoo.

Hänen mukaansa veneilijät luottavat navigoinnissa liikaa teknisiin laitteisiin kuten gps:ään eivätkä osaa lukea perinteisiä merikortteja.

- On helppo ostaa vene sekä gps ja lähteä järvelle tai merelle sen tarkemmin asiaan perehtymättä. Sitten, kun navigaattorista loppuu akku tai sitä ei osata käyttää, ollaan sormi suussa.

Tunne veneesi ja sijaintisi

Jokaisen veneilijän pitäisi opetella ainakin perusteita. Oma vene on tunnettava. Harri Sanen mukaan esimerkiksi pienet tekniset ongelmat pitäisi pystyä ratkaisemaan itse eikä aina turvautua ulkopuoliseen apuun.

- Toinen tärkeä seikka on sijainnin tuntemus. Kipparin ykköstehtävä on tietää, missä on.

Kipparin ykköstehtävä on tietää, missä on.

- Harri Sane

Harri Sane pitää ongelmallisena myös sitä, että toisia veneilijöitä ei kunnioiteta tai huomioida riittävästi. Kapeissa kanavissa ohitellaan ja kiilataan samaan tyyliin kuin maantieliikenteessä.

Veneilyn asiantuntijan mukaan veneilijän kannattaa miettiä kahta asiaa.

- Älä ole toisen tiellä äläkä törmää mihinkään.

Toisaalta, kyllä veneilijät jotain ovat oppineetkin. Esimerkiksi pelastusliivit näkyvät useamman kipparin ja matkustajan päällä takavuosiin verrattuna.
 
Back
Top