Kysytään siis: miksi?
Kun itsekkyys ja oma etu mustaa ilman, on tietenkin vaikea ymmärtää epäitsekkyyttä ja kaikkein suurinta rakkautta, antaa henkensä ystäviensä puolesta. Niin pimeni Eurooppa 1939: poliittista pelkuruutta, katseen pois kääntämistä... Yksinäinen Suomi näytti koko maailmalle,
mitä vapaa mies voi tehdä.
Pitää miettiä, mitä itse voi tehdä isänmaalle eikä mankua siltä.
Tietenkin on karmeaa, että nuorten poikien elämä jää kesken. Tuntuu järkyttävältä ajatella esimerkiksi edellä mainitun JR 23:n komentajaa Matti Laurilaa, joka tunsi henkilökohtaisesti suuren osan poikien perheistä ja he tunsivat hänet. Tai mitä ajatteli Tarttilan muori, kun kaikki hänen
neljä poikaansa kannettiin Virtain sankarihautaan? Luuletteko, että viimeinen poika halusi kääntää selän veljiensä työlle ja jättää sotakaverinsa pulaan?
Jos me alistumme, käännämme selkämme näille pojille. Jos laiskistumme ja unohdamme nuorison tänään, hylkäämme sotamies Erkki Kujalan, joka kaksi päivää ennen talvisodan rauhaa kaatui hakiessaan Taipaleen korsussa makaavalle haavoittuneelle aseveljelleen vettä
.
Veteraanien - sodassa kuolleidenkin - sana jos kerran jotain painaa, laitetaan laulu niiden miesten, joista moni antoi henkensä Karjalan taivaalla, paloi koneeseensa kamppaillessaan ylivoimaa vastaan Fiatissa, Morane Saulnierissa, Curtiss Hawkissa, Brewsterissa tai Messerschmittissa.
Otetaan esimerkiksi lentolaivue 26, joka lähti sotaan 28 vanhentuneen Fiatin kanssa. Jokainen lentäjä tiesi, että hän voi olla seuraava, jolle lauletaan. Eikä ketään reipasta poikaa pistoolilla pakotettu ohjaimiin. Kyllä syyt olivat toiset. Ei suotu heille myöskään ässien kunniaa eivätkä he sitä kaivanneet. Kuka tuntee majuri Harju-Jeantyn hurjapäät Immolasta? Ninpä suurin osa sotamiehistä saa vain hautapaikan; ei Runebergin säihkettä siinä ole, minkä Väinö Linna hyvin avasikin. Saman sanoi minulle, silloin pienelle pojalle, pikkuisen kuppia ottanut isäni, jääkäripataljoonan konekiväärikomppanian puoliJjoht, joka haavoittui kolmesti: Lempaalassa, Kuuterselän alalohkolla ja Ilomantsissa, jossa hänet kannettiin tiedottomana Kuolismaan tien katkaisukohdasta: jälkeensä jäi 16 yön aikana ammuttua vyötä ja paljon verta. "Sotilaan palkka on pieni monttu, johon hänet haudataan."
Niin on. Sotilaan tie on kuoleman tie. Kaikki muu siitä asiasta on valhetta.
Tässä tiedossa juuri tullaan kohtaan, joka erottaa miehet pojista. Kun sadistinen Stalin päättää kaivaa aseet esiin, moni kyyristyy kuolemanpelossaan niin paljon, että hänet ja hänen läheisensä tapetaan juuri siksi - juuri hänen paskahousuisuutensa
vuoksi. Mutta sellainen, joka katsoo häntä silmiin ja ottaa oman aseensa esiin valmiina käyttämään sitä - sillä miehellä on kurpitsan kokoiset munat.
Palataan Immolaan, missä Fiat-lentäjät laulavat taistelupäivän iltana:
Holvit kaartuvat kattonamme,
huone kolkko nyt meitä ympäröi.
Ei kaiu laulu ystävämme
ken äsken kanssamme leikkiä löi.
"Siis tartu lasiisi läikyttämättä
tää elo turhuutta valhetta vain
vainajalle malja tässä."
Parhaan kohtalon paras meistä sai.
Kuin kotkat taivalla sinertävällä,
huomenna vaanimme taas kuolemaa.
On kuolo helppo lentäjälle,
isänmaatansa kun hän puolustaa.
"Siis tartu lasiisi läikyttämättä
tää elo turhuutta valhetta vain
vainajalle malja tässä."
Ovat parhaimmat edeltä menneet,
siksi huonoimmat jäljelle jää.
Kaikkea viel emme tehneet,
mikä lieneekään matkamme pää.
Veljet juokaamme kuolleitten malja
sillä taivas heidän edessänsä on
"Siis tartu lasiisi läikyttämättä
tää elo turhuutta valhetta vain
vainajalle malja tässä."
Ja nyt? Jokainen, joka kuulee näiden näkymättömien nuorten todistajien laulun, on velvollinen elämään hyvän elämän itsenäisessä ja vapaassa Suomessa ja antamaan hyödyllisen panoksensa sen rauhan siunauksista nauttiessaan. Silloin uhri tämän yksilön kohdalla ei ollut turha.
He voittivat, jos me sen toimillamme ja ratkaisuillamme päätämme. On meidän vuoromme nyt.
Kun olen vapaaehtoisessa urheilutyössä tai toimiessani kouluissa, syrjäytyneiden nuorten parissa ja kasvattajana - ihan missä tahansa - annan parhaimmillanikin vain hävettävän pienen panoksen. Mutta se on annettava. Valittamatta. Ainakaan usein ei saisi valittaa
Aivan toista on tietenkin se sakki, joka vain ahnehtii ja lahmaa. Mutta joka aikakautena on ryömäläisensä. Joskus ne ovat eliittiä, joskus eivät. Aina on aikoja, jolloin toivottomuus ja tappiomieliala valtaa alaa. Ole sinä silloin se, joka nostaa pään pystyyn ja sanoo, että vielä kerran pojat!
Minä arvostan tätä maata ja tätä kansaa. Vuonna 2013 myös. Olen niin vanhanaikainen, että joka kevät vien yhden ison nuorisoryhmän Hietaniemeen. En pidä esitelmiä. Jos he kysyvät, miksi, sanon vain hymähtäen, että siksi, että voimme tehdä sen. Ehkä joku heistä oivaltaa jutun itse, ja sitä sanotaan silloin oppimiseksi.
Miksi? 1960-luvulla eivät risuparrat kysyneet edes miksi, vaan sanoivat, että
mitäs menitte! Siihen sakkiin en liity.