Vietnam, Lauri Törni ja sodan psykologinen kehityskaari

Armani

Korpraali
http://www.elitisti.net/artikkeli/2...lokuvien_vihrea_baretti_valloitti_suomen.html

Edellinen ketju meni jo sivu aiheen. Artikkelissa pohditaan kevyesti, mutta tarkasti Vietnamin sodan myytillystymistä Suomessa 70-80 -luvuilla. Pääosa huomiosta on elokuvissa. Etenkin elintason nousi ja varhainen reaganilainen uusliberalismi toi nosteen "amerikkalaisen sotilaan" kunnianpalautukselle 70-luvun itsekriittisemmän aikakauden jälkeen. Ilmestyskirja.Nyt. ja Kauriinmetsästäjä ovat yhä suuria sotaelokuvia sotilaista sodan keskellä. Mielenkiintoista on, kuinka Lauri Törninkin nimi (joka eli pitkään unholassa) kaivautui esille lööppeihin sitä myötä, kun uudenlainen arvostus Vietnamin sodan myyttejä kohtaan Suomessakin nousi. Nykyään mies tunnetaan jonkinlaisena monen sodan sankarina.
 
http://www.elitisti.net/artikkeli/2...lokuvien_vihrea_baretti_valloitti_suomen.html

Edellinen ketju meni jo sivu aiheen. Artikkelissa pohditaan kevyesti, mutta tarkasti Vietnamin sodan myytillystymistä Suomessa 70-80 -luvuilla. Pääosa huomiosta on elokuvissa. Etenkin elintason nousi ja varhainen reaganilainen uusliberalismi toi nosteen "amerikkalaisen sotilaan" kunnianpalautukselle 70-luvun itsekriittisemmän aikakauden jälkeen. Ilmestyskirja.Nyt. ja Kauriinmetsästäjä ovat yhä suuria sotaelokuvia sotilaista sodan keskellä. Mielenkiintoista on, kuinka Lauri Törninkin nimi (joka eli pitkään unholassa) kaivautui esille lööppeihin sitä myötä, kun uudenlainen arvostus Vietnamin sodan myyttejä kohtaan Suomessakin nousi. Nykyään mies tunnetaan jonkinlaisena monen sodan sankarina.

Suomi kaiveli sankarinsa esiin, kun neukku kyykähti. Aika matalaa profiiliahan sitä pidettiin, noin pääsääntöisesti ja ihan kaikkea amerikoihin menneiden sotilaiden myöhemmästä roolista ei ole kerrottu vieläkään.
 
http://www.elitisti.net/artikkeli/2...lokuvien_vihrea_baretti_valloitti_suomen.html

Edellinen ketju meni jo sivu aiheen. Artikkelissa pohditaan kevyesti, mutta tarkasti Vietnamin sodan myytillystymistä Suomessa 70-80 -luvuilla. Pääosa huomiosta on elokuvissa. Etenkin elintason nousi ja varhainen reaganilainen uusliberalismi toi nosteen "amerikkalaisen sotilaan" kunnianpalautukselle 70-luvun itsekriittisemmän aikakauden jälkeen. Ilmestyskirja.Nyt. ja Kauriinmetsästäjä ovat yhä suuria sotaelokuvia sotilaista sodan keskellä. Mielenkiintoista on, kuinka Lauri Törninkin nimi (joka eli pitkään unholassa) kaivautui esille lööppeihin sitä myötä, kun uudenlainen arvostus Vietnamin sodan myyttejä kohtaan Suomessakin nousi. Nykyään mies tunnetaan jonkinlaisena monen sodan sankarina.

Aika mielenkiintoinen artikkeli populaarikulttuurista ja Vietnamin sodasta. Ja tuossakin mainitaan se tapaus 90-luvulta, kun YLE esitti elokuvan Ilmestyskirja Nyt, piti kuuluttaja Tutteli Tiivola oikein kunnon vasemmistolaisen alkuintron. Siinä luonnollisesti valistettiin katsojaa amerikkalaisesta imperialismista. Kyseinen kuuluttaja saikin kenkää pian tapauksen jälkeen.
 
Aika mielenkiintoinen artikkeli populaarikulttuurista ja Vietnamin sodasta. Ja tuossakin mainitaan se tapaus 90-luvulta, kun YLE esitti elokuvan Ilmestyskirja Nyt, piti kuuluttaja Tutteli Tiivola oikein kunnon vasemmistolaisen alkuintron. Siinä luonnollisesti valistettiin katsojaa amerikkalaisesta imperialismista. Kyseinen kuuluttaja saikin kenkää pian tapauksen jälkeen.

Satuinpa näkemään suorana tuon kuulutuksen.:D Pojankossina.
'' Elokuva Vietnamin sodasta... plaap.. plaap.. , sodasta, joka päätyi demokratian voittoon.'' wtf..
Vaikka en kovin kummonen kellukka silloin ollutkaan, ymmärsin heti, että nyt tuli Tytteliltä omat näkemykset peliin.;)
Meniköhän viikko, niin Tyttelille monoa, jotta heilahti.
 
Satuinpa näkemään suorana tuon kuulutuksen.:D Pojankossina.
'' Elokuva Vietnamin sodasta... plaap.. plaap.. , sodasta, joka päätyi demokratian voittoon.'' wtf..
Vaikka en kovin kummonen kellukka silloin ollutkaan, ymmärsin heti, että nyt tuli Tytteliltä omat näkemykset peliin.;)
Meniköhän viikko, niin Tyttelille monoa, jotta heilahti.

Muistan minäkin tämän.


Jäi mieleen sen takia, että velimies oli laittanut ohjelmatietojen mukaisesti videonsa ajastimen nauhoittamaan elokuvan. Ja kun Tutteli paasasi lähemmäs neljän minuutin verran, loppui VHS-nauha sen takia kesken ja nauhoitus meni v*tuiksi. :confused: Hemmetti että oli veli tästä vihainen. :D
 
Kai tuo Törnin esiinmarssi liittyy juuri tuohon Neuvostoliiton romahtimiseen. Toki aiemminkin oli ollut satunnaisia juttuja ja yksi henkilöteos kirjoitettu. Yhä kuitenkin ihmetyttää, että miten miehestä tuli niin iso myytti, kuin mitä hän tänäpäivänä on. Taisi viime itsenäisyyspäivän tienoilla komeilla parinkin lehden erikoisnumerossa. Hahmona toki mielenkiintoinen, mutta hankala tutkittava, sillä faktaa miehestä on esittää lopulta aika vähän. Vietnamistakin tiedetään vain tuo yksi taistelu ja katoaminen viidakkoon. Ja tämähän tapahtui ennen kuin sodan amerikkalaisvaihe edes kunnolla alkoi.
 
Kai tuo Törnin esiinmarssi liittyy juuri tuohon Neuvostoliiton romahtimiseen. Toki aiemminkin oli ollut satunnaisia juttuja ja yksi henkilöteos kirjoitettu. Yhä kuitenkin ihmetyttää, että miten miehestä tuli niin iso myytti, kuin mitä hän tänäpäivänä on. Taisi viime itsenäisyyspäivän tienoilla komeilla parinkin lehden erikoisnumerossa. Hahmona toki mielenkiintoinen, mutta hankala tutkittava, sillä faktaa miehestä on esittää lopulta aika vähän. Vietnamistakin tiedetään vain tuo yksi taistelu ja katoaminen viidakkoon. Ja tämähän tapahtui ennen kuin sodan amerikkalaisvaihe edes kunnolla alkoi.
Lieneekö tuohon syynä myös että näille sotatarinoille alkoi olla enemmän kysyntää. Aikaisemminhan niitä kerrottiin vähän joka mökissä kyllästymisen asti. Minä tosin en kyllästynyt.
 
Kai tuo Törnin esiinmarssi liittyy juuri tuohon Neuvostoliiton romahtimiseen. Toki aiemminkin oli ollut satunnaisia juttuja ja yksi henkilöteos kirjoitettu. Yhä kuitenkin ihmetyttää, että miten miehestä tuli niin iso myytti, kuin mitä hän tänäpäivänä on. Taisi viime itsenäisyyspäivän tienoilla komeilla parinkin lehden erikoisnumerossa.

Mitä tarkkaan ottaen haet otsikon avauksella? Miten haluaisit pohtia -sodan psykologista kehityskaarta-?

Tulevatko myytit vai synnytetäänkö ne? Jotta tietty kuva, joka halutaan jostain tapahtumasta luoda vahvistuisi ja saavuttaisi voimallisen aseman?

Joskus myytit syntyvät sodan aikana eli propaganda tööttää jotain asiaa kovaa ja sodan loputtua ei kertakaikkiaan voida kertoa yleisölle: että gamoon, se oli läppää. Churchill tuskaili tämän aiheen parissa sodan jälkeen monta kertaa. Mm. siksi, että sodan aikana yleisö nieli liiankin hyvin käsityksen kuinka suuri ja mahtava on tosi ystävä, joka antaa natsille pataan, dunkkuun ja loimeen....yritäppä siinä sitten saada yleisö sodan jälkeen uskomaan, että neukku onkin suuri saateri.....

Mutta mitä tarkkaan ottaen tuo -psykologinen kehityskaari- hakee?
 
http://www.elitisti.net/artikkeli/2...lokuvien_vihrea_baretti_valloitti_suomen.html

Edellinen ketju meni jo sivu aiheen. Artikkelissa pohditaan kevyesti, mutta tarkasti Vietnamin sodan myytillystymistä Suomessa 70-80 -luvuilla. Pääosa huomiosta on elokuvissa. Etenkin elintason nousi ja varhainen reaganilainen uusliberalismi toi nosteen "amerikkalaisen sotilaan" kunnianpalautukselle 70-luvun itsekriittisemmän aikakauden jälkeen. Ilmestyskirja.Nyt. ja Kauriinmetsästäjä ovat yhä suuria sotaelokuvia sotilaista sodan keskellä. Mielenkiintoista on, kuinka Lauri Törninkin nimi (joka eli pitkään unholassa) kaivautui esille lööppeihin sitä myötä, kun uudenlainen arvostus Vietnamin sodan myyttejä kohtaan Suomessakin nousi. Nykyään mies tunnetaan jonkinlaisena monen sodan sankarina.

Mikä pelle-saitti tämä on?
"Yksi sodan uhreista oli entinen suomalainen SS-upseeri Lauri Törni (kuva). Hänen luunsa jäivät maatumaan vielä kahdeksi vuosikymmeneksi elämää kuhisevaan viidakkoon Quang Namissa ennen kuin ne löydettiin 90-luvun lopulla. Sota, jossa hän menehtyi, ei kuitenkin koskaan oikein loppunut. Suomettuneessa, punaväritteisessä Suomessa sen todellinen vaikutus näkyi 80-luvulla modernin kulutusyhteiskunnan syntynä"

"entinen suomalainen SS-upseeri Lauri Törni"
= Suomen Armeijan kapteeni, Mannerheim-ristin ritari
"Hänen luunsa jäivät maatumaan... elämää kuhisevaan viidakkoon" = wtf??
"Sota, jossa hän menehtyi... Suomessa sen todellinen vaikutus näkyi 80-luvulla modernin kulutusyhteiskunnan syntynä" = WTF?

Kevyestä en tiedä, tarkkuutta en tästä löydä... jotain ihmeen lapsekasta ja kypsymätöntä lähinnä. Onko 'kirjoittaja' yli 16-vuotias?
Arvosteluni: :camo::camo::camo: (kolme nyrkiniskua kasvoihin)
 
Mikä pelle-saitti tämä on?
"Yksi sodan uhreista oli entinen suomalainen SS-upseeri Lauri Törni (kuva). Hänen luunsa jäivät maatumaan vielä kahdeksi vuosikymmeneksi elämää kuhisevaan viidakkoon Quang Namissa ennen kuin ne löydettiin 90-luvun lopulla. Sota, jossa hän menehtyi, ei kuitenkin koskaan oikein loppunut. Suomettuneessa, punaväritteisessä Suomessa sen todellinen vaikutus näkyi 80-luvulla modernin kulutusyhteiskunnan syntynä"

"entinen suomalainen SS-upseeri Lauri Törni"
= Suomen Armeijan kapteeni, Mannerheim-ristin ritari
"Hänen luunsa jäivät maatumaan... elämää kuhisevaan viidakkoon" = wtf??
"Sota, jossa hän menehtyi... Suomessa sen todellinen vaikutus näkyi 80-luvulla modernin kulutusyhteiskunnan syntynä" = WTF?

Kevyestä en tiedä, tarkkuutta en tästä löydä... jotain ihmeen lapsekasta ja kypsymätöntä lähinnä. Onko 'kirjoittaja' yli 16-vuotias?
Arvosteluni: :camo::camo::camo: (kolme nyrkiniskua kasvoihin)
Opiskellut semiotiikkaa, sosiaalipsykologiaa ja elokuvatieteitä. Kirjoilla Helsingin yliopistolla. Erikoistumisalana ja mielenkiinnon kohteena 60-70 -lukujen eurooppalainen elokuva.

Jari Mustonen on toiminut Elitisti-verkkolehden kriitikkona 8.7.2003 alkaen. Nykyinen asuinpaikka Helsinki.
Semiotiikka (m.kreik. sēmeiōtikē tekhnē 'merkitsemistaito') eli merkkioppi on filosofinen suuntaus, joka tutkii merkkien, kuten sanojen, semantiikkaa eli merkkien merkitystä, syntaksia eli yhdistelysääntöjä ja pragmatiikkaa eli tilannekohtaista merkitystä ja käyttöä.

Karu totuus
400-600 on mitätön luku miljoonien ihmisten yhteiskunnassa. Prosentit äänestyksessä jää aika pieneksi. Jos Googlen haku löysi oikean tyypin niin 16v saa lisätä ainakin 20-40v lisää. :D
 
Kyllähän tuollaisilla elokuvien erilaisten kulttuurillisten merkitysten pohtimisilla on oma paikkansa. Katselin muutama vuosi takaperin dokumenttielokuvan, jossa parin tunnin ajan pohdittiin elokuvan Hohto sisältöä ja merkitystä. Kaikenlaista siitä filmistä sitten löytyikin mm. viittauksia homoseksuaaliseen insestiin, jatkuvuusvirheitä (tai sitten ei) ja kun tiedot yhdistettiin ohjaajan omaan henkilöhistoriaan, niin taustalla saattoi kummitella Stanley Kubrickin halu käsitellä holokaustia, tai oikeastaan kyseessä oli jopa häiritsevä pakkomielle.

Joka tapauksessa Kubrick oli nero ja dokumentti oli hyvin tehty ja mielenkiintoinen. Eli tässä tapauksessa kyllä jaksoi katsoa dokumentin fiktiivisestä elokuvasta.

Toisaalta taas tunnen ihmisiä, jotka haluavat analysoida jotain Walking Dead sarjaa ja miettiä mitä tekisivät jos tapahtuisi niin tai näin tai pohtia maantieteellisiä edellyksiä zombie invaasioista selviytymiseen. Siis wtf!? Kyseessähän on ihan täysin aivot narikkaan viihde ja jätän nuo pohtimiset kyllä aivan vapaaehtoisesti jollekkin gradua vääntävällä kulttuurintutkijalle. Tiesittekö muuten, että sarjaa käytetään taisteluveitsien markkinointiin?

Vietnam taas on aiheena sellainen ongelmatapaus, että fiktio on perusteellisesti sotkenut ihmisten käsitykset aiheesta. Suomesta et kovin montaa ihmistä löydä, jotka viitsivät opiskella ensin mitä Vietnamissa todella tapahtui ja sen jälkeen ryhtyä analysoimaan sitä miten aiheesta tehdyt elokuvat representoi todellisuutta.

Vietnam on ongelmallinen amerikkalaisillekkin, koska fiktio ja fakta menevät sekaisin. Ei nyt vielä ihan niin sekaisin kuin villin lännen kanssa, mutta fiktion hetteikössä sielläkin rämmitään. Itse asiassa Yhdysvalloissa suoritetaan nykyisin arkeologisia kaivauksia noissa villin lännen paikoissa. Muutama vuosi takaperin tuli tv-dokumentti eräästä tuollaisesta projektista. Tutkijatkin hämmästyivät kun totesivat, että coloradolaisessa hopeakaupungin saluunassa juotiin hienoista viinilaseista ja myynnissä oli mm. saksassa valmistettua kivennäisvettä.
 
Minä muistan tuon kuulutuksen. Kävin täysin kuumana ja hermona. Niin sitä nuorempana kiihtyy. Pistin yleen kirjeenkin. Sen vuoksi varmaan kenkää saikin,heh.

Voi olla, että sai senkin vuoksi kenkää, että onhan tuo vain äärimmäisen huono juonto. Takeltelee sanoissaan ja änkyttää joka ainoa kerta, kun pitää lausua ulkomaalainen nimi ja muutenkin lukee suoraan paperista ja vaikuttaa ikään kuin lukisi itselleen ennalta tuntematonta tekstiä ekaa kertaa. Mahtaako olla jonkun muun jäynä ja lykätty lappu käteen, että lue tuosta? Kyllä kuuluttajan vaan pitää olla sujuvasanaisempi
 
Mikä pelle-saitti tämä on?
"Yksi sodan uhreista oli entinen suomalainen SS-upseeri Lauri Törni (kuva). Hänen luunsa jäivät maatumaan vielä kahdeksi vuosikymmeneksi elämää kuhisevaan viidakkoon Quang Namissa ennen kuin ne löydettiin 90-luvun lopulla. Sota, jossa hän menehtyi, ei kuitenkin koskaan oikein loppunut. Suomettuneessa, punaväritteisessä Suomessa sen todellinen vaikutus näkyi 80-luvulla modernin kulutusyhteiskunnan syntynä"

"entinen suomalainen SS-upseeri Lauri Törni"
= Suomen Armeijan kapteeni, Mannerheim-ristin ritari
"Hänen luunsa jäivät maatumaan... elämää kuhisevaan viidakkoon" = wtf??
"Sota, jossa hän menehtyi... Suomessa sen todellinen vaikutus näkyi 80-luvulla modernin kulutusyhteiskunnan syntynä" = WTF?

Kevyestä en tiedä, tarkkuutta en tästä löydä... jotain ihmeen lapsekasta ja kypsymätöntä lähinnä. Onko 'kirjoittaja' yli 16-vuotias?
Arvosteluni: :camo::camo::camo: (kolme nyrkiniskua kasvoihin)

No mikäs on epätarkkaa? Törni oli Untersturmfuhrer (toki paljon muutakin), ja katosi Phước Sơn Districtiin, Quảng Nam Provinceen, voi kattella miltä maisema näyttää/näytti. Ja väitätkö oikeasti, että mielikuvat Vietnamista ovat nykyään samat kuin mitä olivat 70-luvun taitteessa ja ettei Reaganin mukana tullut Vietnamin sodan uudelleen arviointia? Sodastahan on tehty arviolta toista sataa elokuvaa, jotka vaikuttavat siihen miten se nykyään mielletään. Toki tuo artikkeli vaatii toki vähän abstraktia ajattelua, mutta yleensä se yli 16-vuotiailta onnistuu.
 
Vietnam taas on aiheena sellainen ongelmatapaus, että fiktio on perusteellisesti sotkenut ihmisten käsitykset aiheesta. Suomesta et kovin montaa ihmistä löydä, jotka viitsivät opiskella ensin mitä Vietnamissa todella tapahtui ja sen jälkeen ryhtyä analysoimaan sitä miten aiheesta tehdyt elokuvat representoi todellisuutta.
Juuri näin. Sodan jälkeen Yhdysvallat kävi läpi aikamoisen itsekriittisen (ja hyvin luovan) vaihteen. 80-luvun taitteesta alkaen alkoi tulla tämä amerikkalaisen sotilaan ihannointi taas mukaan kuvaan, ja sotaelokuvat tehtiin pääosin juuri Vietnamin sodasta. Suurimmalle osalla 70-80 -luvuilla syntyneistä Vietnamin sodasta tulee todennäköisesti mieleen jokin elokuvien luoma klisee. On se sitten Ilmestyskirja.Nyt. tai Rambo.
 
Mitä tarkkaan ottaen haet otsikon avauksella? Miten haluaisit pohtia -sodan psykologista kehityskaarta-?

Noh nähdäkseni tällä sodalla oli monta eri vaihetta. Se alkoi toki jo ennen amerikkalaisvaihetta ja tavallaan sai jatketta jenkkien jälkeen lähimaissa vielä vuoden 1975 jälkeenkin vuosikymmenen loppuun saakka. Tässä eniten kiinnostaa se miten amerikkalaisten opiskelikoiden ynnä muiden vastustamasta sodasta (kotirintamallahan tuo psykologisesti hävittiin, kun alkoi Tetin jälkeen tulla ruumiskuvia sekä amerikkalaisista että vietnamilaisista lähes joka eetteristä) kehittyi Reaganin esiin tulon jälkeen jopa fetissinomainen fantasia, jossa amerikkalaiset sotilaat taistelevat hallituksensa pettäminä mudassa ja viidakossa loputonta vihollista vastaan.

80-luvun lopulla Vietnamin sodan mielikuvia luotiin sitten jo elokuvissa ja peleissä ja menneisyyden kriittinen näkökulma muuntui ihailuksi aseita ja (amerikkalaisen) sotilaan urheutta, sitkeyttä ja tappamiskykyä kohtaan. Jopa moraalia kohtaan. Monissa sotaelokuvissahan amerikkalaiset itse ratkaisevat moraalin puitteissa sotarikoksensa (esim. muutoin kriittisessä Platoonissa tai Ilmestyskirja.Nyt -elokuvassa pestään oma pesä puhtaaksi ilman ulkopuolista apua).
Ja Reaganhan toi tosiaan presidenttinä lööppeihin väitteet Vietnamissa yhä 80-luvulla olevista amerikkalaisista sotavangeista (en tiedä löydettiinkö yhtään lopulta, mutta mielikuva oli tärkeä). Reaganhan myös julisti, että oli "It's time that we recognized that ours was in truth a noble cause." Vihatusta sodasta ja vihatuista sotilaista kaivettiin esiin psykologisesti "hyvän" puolesta taistelleita ja moraalisesti voittaneita miehiä, jotka joutuivat sotaan, jota "hallitus ei uskaltanut voittaa." Populaarikulttuuri tuki tätä sanomaa, joten voidaan mielestäni väittää, että Vietnamin sodalla on aika selkeä, joskin erikoinen psykologinen kehityskaari vuosien 1964-1990 välillä. Inhosta itsetutkiskeluun ja itsetutkiskelusta sodan hyväksikäyttämiseen tekemällä siitä myyvää viihdettä. Samalla, kun kriittisyys sotaa kohtaan taittui ihailuksi, kaivettiin jostain mudasta Suomessa esiin Lauri Törni, jota muistetaan aina nykyään mainostaa Vietnamin sodan sankarina. Suomen sotien jälkeenhän mies oli lähinnä maanpetturi. Nähdäkseni Törnin esiintulo ja Vietnamin sodan uudelleen arviointi käyvät käsi kädessä.

Lisätään sekin vielä, etteivät amerikkalaiset edes oikein halunneet mukaan sotaan, mutta jo ennen 60-luvun puoliväliä siitä tuli välttämättömyys, ja tämä vaihehan kesti lopulta aika vähän aikaa maajoukkojen osalta ja päättyi jo joskus 1970, kun homma yritettiin antaa etelävietnamilaisten käsiin ja siirryttiin tuenomaiseen pommittamiseen ja täsmäapuun. Oikeastaan koko sodan ajan Yhdysvallat joutui etsimään psykologisia syitä olla osana sitä ja sodan jälkeen käymään läpi sodan jättämää kansallista traumaa sotarikoksineen. Reaganin myötä tähän traumaan tuli ikään kuin vastaus "fuck it" -asenteella, ja samalla tiellä yhä ollaan. Monella tapaa käänteen tekevä sota siinä miten sotiminen ja sotilaana oleminen mielletään mielikuvissa. Toki aidon sodan luonne on täysin erilainen.
 
Viimeksi muokattu:
Traumaattinen Vietnamin sota käsiteltiin populaarikulttuurin keinoin ensin alta pois, jotta voitiin marssittaa uusittu kuva amerikkalaisesta sotimisesta, siihen linjaan kuuluu mm. Top Gun, jossa kiiltokuvapojat ja -tytöt härväävät päivät superlaitteillaan pitkin taivaita ja hässivät yöt harjoittaen täydellistä seksiä. Tukka on aina hyvin ja silmät kirkkaana. Kiiltokuvasotilas ei sorru huumeisiin eikä tapa rynnäkkökiväärein kylällistä alkuasukkaita....ei, hän tekee sen kirurgisen tarkasti lentokoneesta käsin. :rolleyes: Kannattaa huomata, että kiiltokuvasotaelokuvateollisuuden rahoittajana hääri myös USarmy.

Näin jälkeenpäin asiaa katsottaessa voi vain todeta, että mikään sattumahan tämän kiltsarielokuvateollisuuden haaran syntyminen ei ollut. Maineenhallinta aloitettiin jo ennen sotimiskierroksen polkaisua käyntiin. Kyllä Vietnamin sodasta otettiin oppia ja Persianlahti 1. sodittiinkin jo uusin metodein myös tiedottamisen saralla. Amerikkalaisten ruumiiden esittelyä ei harjoitettu (sen hoiti Saddam tosin) ja sodan oikeutusta rummutettiin isolla volyymilla. Loppu on historiaa.

Mutta miten amerikkalaisten käymä Vietnamin sota rinnastuu siihen, että suomalaiset haalasivat Törnin framille? Mielestäni ei mitenkään, kyllä Törni ja moni muu viime sotiin liittyvä aiheisto kaivettiin ihan kotikutoisia tarpeita varten. Neukun kyykähdettyä Suomessa koettiin tietty uusisänmaallisuuden aalto ja puhallettiin vähän helpotuksestakin. Hetken näytti jopa siltä, että valtioapparaatti aikoo höllentää ihmisten elämää ennennäkemättömällä tavalla Suomessa.....mutta siinä sentään vedettiin ripirapi takaisin kuin miehet ikään. :rolleyes:

Suomessa oli tilausta näille suurihmisille muutenkin, lama jyysti moraalin, talouden ja sietokyvyn selkärankaa rankasti, siihen saumaan oli kätevää uittaa vähän mielennostetta ja Suomessa siihen oli pätevä konsti kaivaa sotasankarit esille....urheilusankarimyytti nostettiin myös pinnalle ja mm. karpaasihiihtosankarit meinasivat suorastaan rikastua sankarituotteistamisella.

Sodat piirtävät psykologisen kaaren, se on totta, mutta tuo piirros ei synny aivan itsestään. Sitä piirrosta tehdään aivan tietoisesti ja käytetään hyväksi, kansoja hallitaan ikiaikaisilla tempuilla, jotka eivät juurikaan muutu miksikään.
 
Back
Top