Tvälups
Ylipäällikkö
yle Uutiset Kotimaa 20.6.2013 klo 18:09
Viimeiset koneet lensivät Hallista Pirkkalan tukikohtaan
Jämsän Hallin tukikohdan ympäristö hiljenee. Lentäjät muuttavat Hallista Pirkkalaan ja viimeinen konekin lensi juhannuksen aatonaattona pois. Tarkastustoiminta jatkuu Hallissa edelleen vajaan kymmenen ihmisen voimin.
Mistä on kyse?
Ilmavoimien Koelentotoiminta siirtyy pääosin Hallista Pirkkalaan
Halliin jää vajaat kymmenen työntekijää tarkastustehtäviin
Koelentotoiminta alkaa täydellä teholla Pirkkalassa heinäkuun ensimmäinen päivä
Ilmavoimien koelentokeskuksen viimeiset koneet lähtivät juhannuksen aatonaattona Hallin tukikohdasta kohti Pirkkalaa. Koelentokeskus muuttaa Satakunnan lennoston tiloihin heinäkuun alussa. Hallissa toiminut teknillinen koulu puolestaan siirretään Tikkakoskelle.
- Muutto on alkanut toisaalta haikeissa tunnelmissa ja toisaalta odottavissa tunnelmissa. Perinteinen Hallin lentotukikohta on siinä mielessä lakkaamassa, että Koelentokeskus, joka tänne siirtyi toisen maailmansodan aikana, siirtyy nyt alkulähteelleen eli Tampereen talousalueen seudulle, sanoo Ilmavoimien Koelentokeskuksen johtaja everstiluutnantti Tuure Lehtoranta.
Muuttoja perustellaan säästösyillä. Koelentokeskuksen henkilöstöstä viitisenkymmentä siirtyy Pirkkalaan ja Halliin jää alle kymmenen henkilöä.
- Koelentokeskus on vaikkei nyt suurin työllistäjä, mutta varuskuntana yksi suurimpia työllistäjiä Jämsän seudulla. Koko Jämsän seudulle ja sen taloudelle tällä on varmasti melko iso vaikutus.
Halli ei hiljene kokonaan
Patrian tehdas jatkaa Jämsässä. Ilmavoimien puolesta Hallissa jatkuu tarkastustoiminta, sillä Koelentokeskus vastaa Lehtorannan mukaan osaltaan laadunvarmistuksesta tehtaan tuotannossa ja huoltotoiminnassa. Työntekijät varmistavat, että koneet ovat sopimusten mukaisia.
Toisaalta Pirkkala tukikohtana tarjoaa erittäin loistavat puitteet koelentotoiminnalle.
- Tuure Lehtoranta
Lehtorannan mukaan etäisyys Hallin ja Pirkkalan välillä ei tule olemaan ongelma.
- Huoltokoelentäminen pystytään toteuttamaan siten, että lentäjät lähetetään tänne tapauskohtaisesti. Meille jää noin viiden hengen ryhmä teknisiä tarkastajia tehtaan yhteyteen.
- Koelentotoiminta on yleensä ymmärretty huoltokoelentotoimintana tai tuotantokoelentotoimintana tehtaan yhteydessä, mutta nykyään valtaosa koelentokeskuksen tehtävistä liittyy tutkimuskoelentotoimintaan. Eli kehitetään uusia asejärjestelmiä tai niiden softa-versioita, tai integroidaan koneeseen uusia järjestelmiä, ohjuksia tai ominaisuuksia. Se työ pystytään täysipainoisesti tekemään - oikeastaan paremminkin - Pirkkalassa.
Kaikki lentäjät siirtyvät Pirkkalaan
Lentäjät siirtyvät töihin Pirkkalaan, mutta tarvittaessa heidät siirretään joko yhteyskoneella tai autolla Halliin. Lehtorannan mukaan Pirkkala on rekrytoinnin kannalta hyvä paikka koelennoille. Erikoislentoyksikössä tarvitaan korkeaa teknistä osaamista.
- Toisaalta Pirkkala tukikohtana tarjoaa erittäin loistavat puitteet koelentotoiminnalle. Koelentokeskus on itse joutunut suurimmalta osalta vastaamaan yhdessä Ilmavoimien teknillisen koulun kanssa tukikohdan rakenteista ja sen ylläpitämisestä, mutta nyt Satakunnan lennoston alaisuuteen siirryttäessä he vastaavat tästä kokonaisuudesta ja Koelentokeskus saa keskittyä ydintehtäväänsä eli koelentämiseen.
Lentämisen kannalta sijainnilla ei lopulta ole juurikaan merkitystä, vaikka Halli onkin ollut sijainniltaan rauhallisempi, sanoo evertiluutnantti Tuure Lehtoranta.
- Pirkkalan tukikohdan yhteydessä on myös siviililentotoimintaa jonkin verran enemmän kuin täällä. Me joudumme sovittamaan aikatauluja, mutta en näe sitä minkäänlaisena ongelmana.
Viimeiset koneet lensivät Hallista Pirkkalan tukikohtaan
Jämsän Hallin tukikohdan ympäristö hiljenee. Lentäjät muuttavat Hallista Pirkkalaan ja viimeinen konekin lensi juhannuksen aatonaattona pois. Tarkastustoiminta jatkuu Hallissa edelleen vajaan kymmenen ihmisen voimin.
Mistä on kyse?
Ilmavoimien Koelentotoiminta siirtyy pääosin Hallista Pirkkalaan
Halliin jää vajaat kymmenen työntekijää tarkastustehtäviin
Koelentotoiminta alkaa täydellä teholla Pirkkalassa heinäkuun ensimmäinen päivä
Ilmavoimien koelentokeskuksen viimeiset koneet lähtivät juhannuksen aatonaattona Hallin tukikohdasta kohti Pirkkalaa. Koelentokeskus muuttaa Satakunnan lennoston tiloihin heinäkuun alussa. Hallissa toiminut teknillinen koulu puolestaan siirretään Tikkakoskelle.
- Muutto on alkanut toisaalta haikeissa tunnelmissa ja toisaalta odottavissa tunnelmissa. Perinteinen Hallin lentotukikohta on siinä mielessä lakkaamassa, että Koelentokeskus, joka tänne siirtyi toisen maailmansodan aikana, siirtyy nyt alkulähteelleen eli Tampereen talousalueen seudulle, sanoo Ilmavoimien Koelentokeskuksen johtaja everstiluutnantti Tuure Lehtoranta.
Muuttoja perustellaan säästösyillä. Koelentokeskuksen henkilöstöstä viitisenkymmentä siirtyy Pirkkalaan ja Halliin jää alle kymmenen henkilöä.
- Koelentokeskus on vaikkei nyt suurin työllistäjä, mutta varuskuntana yksi suurimpia työllistäjiä Jämsän seudulla. Koko Jämsän seudulle ja sen taloudelle tällä on varmasti melko iso vaikutus.
Halli ei hiljene kokonaan
Patrian tehdas jatkaa Jämsässä. Ilmavoimien puolesta Hallissa jatkuu tarkastustoiminta, sillä Koelentokeskus vastaa Lehtorannan mukaan osaltaan laadunvarmistuksesta tehtaan tuotannossa ja huoltotoiminnassa. Työntekijät varmistavat, että koneet ovat sopimusten mukaisia.
Toisaalta Pirkkala tukikohtana tarjoaa erittäin loistavat puitteet koelentotoiminnalle.
- Tuure Lehtoranta
Lehtorannan mukaan etäisyys Hallin ja Pirkkalan välillä ei tule olemaan ongelma.
- Huoltokoelentäminen pystytään toteuttamaan siten, että lentäjät lähetetään tänne tapauskohtaisesti. Meille jää noin viiden hengen ryhmä teknisiä tarkastajia tehtaan yhteyteen.
- Koelentotoiminta on yleensä ymmärretty huoltokoelentotoimintana tai tuotantokoelentotoimintana tehtaan yhteydessä, mutta nykyään valtaosa koelentokeskuksen tehtävistä liittyy tutkimuskoelentotoimintaan. Eli kehitetään uusia asejärjestelmiä tai niiden softa-versioita, tai integroidaan koneeseen uusia järjestelmiä, ohjuksia tai ominaisuuksia. Se työ pystytään täysipainoisesti tekemään - oikeastaan paremminkin - Pirkkalassa.
Kaikki lentäjät siirtyvät Pirkkalaan
Lentäjät siirtyvät töihin Pirkkalaan, mutta tarvittaessa heidät siirretään joko yhteyskoneella tai autolla Halliin. Lehtorannan mukaan Pirkkala on rekrytoinnin kannalta hyvä paikka koelennoille. Erikoislentoyksikössä tarvitaan korkeaa teknistä osaamista.
- Toisaalta Pirkkala tukikohtana tarjoaa erittäin loistavat puitteet koelentotoiminnalle. Koelentokeskus on itse joutunut suurimmalta osalta vastaamaan yhdessä Ilmavoimien teknillisen koulun kanssa tukikohdan rakenteista ja sen ylläpitämisestä, mutta nyt Satakunnan lennoston alaisuuteen siirryttäessä he vastaavat tästä kokonaisuudesta ja Koelentokeskus saa keskittyä ydintehtäväänsä eli koelentämiseen.
Lentämisen kannalta sijainnilla ei lopulta ole juurikaan merkitystä, vaikka Halli onkin ollut sijainniltaan rauhallisempi, sanoo evertiluutnantti Tuure Lehtoranta.
- Pirkkalan tukikohdan yhteydessä on myös siviililentotoimintaa jonkin verran enemmän kuin täällä. Me joudumme sovittamaan aikatauluja, mutta en näe sitä minkäänlaisena ongelmana.