Wienissä hyökätty synagogaan

Hyökkääjä sai surmansa kello 20.09 maanantaina, noin yhdeksän minuuttia ammuskelun alkamisen jälkeen. Seitsemän poliisia käytti tapauksessa virka-asetta.

Sieve.jpg
 
Toteutus oli kaikeksi onneksi mallia huono ja heikko, mutta ajankohta oli ehkä hyvinkin tarkkaan harkittu...

Silminnäkijöiden mukaan miehet ampuivat automaattiaseilla ihmisjoukkoihin baareissa. Monet olivat ulkona viettämässä iltaa ennen uuden koronasulun alkamista kaupungissa.
Jos olisivat säästäneet paukut joulumarkkinoille, niin jälki olisi ollut paljon rumempaa. Muualla kuin Ranskassa ollut aika rauhallista joten en edes olisi uskonut poliiseja tai sotilaita paljoa olleen läsnä tapahtumissa.
 
Toteutus oli kaikeksi onneksi mallia huono ja heikko, mutta ajankohta oli ehkä hyvinkin tarkkaan harkittu...

Silminnäkijöiden mukaan miehet ampuivat automaattiaseilla ihmisjoukkoihin baareissa. Monet olivat ulkona viettämässä iltaa ennen uuden koronasulun alkamista kaupungissa.
Onneksi ovat saaneet isis-koulutuksen eivätkä ole palvelleet Suomen raskaassa. Suomalainen sotilas ampuu vain tähdättyjä laukauksia ja kyllä tuollaisessa toiminnassa pitäisi saada paljon enemmän kuolleita, jos baarissa olevaa ihmisjoukkoa ryhdytään ampumaan.

Onneksi näin, että räiskivät hiekkamaiden tyyliin.

On se kuitenkin kylmäävää ajatella, että mitä itse tekisi ja toimisi, jos yllättäen joutuisi tuollaiseen tapahtumaan. Olettaisiko paukkeen olevan keppostelua vai lähtisikö täysillä pakenemaan. On se vaan niin yllättävä tilanne rauhallisessa länsieurooppalaisessa kaupungissa.
 
On se kuitenkin kylmäävää ajatella, että mitä itse tekisi ja toimisi, jos yllättäen joutuisi tuollaiseen tapahtumaan. Olettaisiko paukkeen olevan keppostelua vai lähtisikö täysillä pakenemaan. On se vaan niin yllättävä tilanne rauhallisessa länsieurooppalaisessa kaupungissa.

Kolmas mahdollisuus on lähteä täysillä päin. Tältäkin forumilta uskon löytyvän jonkin verran porukkaa, jotka kykenisivät laittamaan vastaan.
Toki joku järki pitää siinäkin olla.
 
Kuitenkin haluaisin muistuttaa kaikkia että äärioikeisto on se suurin uhkamme. Seuraavana aseiden suuri määrä Suomessa, sekä metsästäjillä, reseviläisampujilla että muilla aseharrastajilla. Erityisesti mustat sota-aseiden kaltaiset aseet jotka 'ampuvat lähes sarjatulta' . Sitten seuraavia suuria uhkia ovat vihapuhe ja ilmastonmuutos. Ei mulla muuta. Taaskaan..
 
On se kuitenkin kylmäävää ajatella, että mitä itse tekisi ja toimisi, jos yllättäen joutuisi tuollaiseen tapahtumaan.
Suomessa on vaikeaa alkaa itse toimimaan lähimmäisten pelastamiseksi. Suurin vaara ei suinkaan tule teroista tapahtumahetkellä, vaan tapauksen jälkipyykissä Suomen omilta viranomaisilta. Lähtökohtaisesti tämä yhteiskunta etsii syitä, joilla lähimmäisenpuolustajaa voidaan rangaista koska on aiheuttanut terolle kipua tai kuoleman.
Me olemme kansana jälkiviisaita tomppeleita, joiden hallinnollinen erikoislahjakkuus on ampua ensisijaisesti itseämme jalkaan.

Minun haluamassani yhteiskunnassa, ensimmäinen joka kykenee ampumaan tuollaisen kadulla operoivan terroristin, saa ampua. Tuli vapaa luvallisella asella.
Siinä Scheininille ja kumppaneille tavoitetta ainaisen napanöyhtän pyörittämisen sijaan.
.
 
Kuitenkin haluaisin muistuttaa kaikkia että äärioikeisto on se suurin uhkamme. Seuraavana aseiden suuri määrä Suomessa, sekä metsästäjillä, reseviläisampujilla että muilla aseharrastajilla. Erityisesti mustat sota-aseiden kaltaiset aseet jotka 'ampuvat lähes sarjatulta' . Sitten seuraavia suuria uhkia ovat vihapuhe ja ilmastonmuutos. Ei mulla muuta. Taaskaan..
Tarkoitatko "itsestään lataavia", järeitä aseita, joissa on häijyn näköinen, käyrä lipas.:rolleyes:
 
Kolmas mahdollisuus on lähteä täysillä päin. Tältäkin forumilta uskon löytyvän jonkin verran porukkaa, jotka kykenisivät laittamaan vastaan.
Toki joku järki pitää siinäkin olla.
Tässä tulee reaktioaika ja välimatka kriittisiksi menestystekijöiksi. Jo pelkästään pakeneminen määrätietoisesti suojaan laukauksista vaatii useasti ennalta mietityn ja ajatellun toimintamallin aivan kuten hyökkäyksen katkaisukin. Aseetta päälle käyvän menestyksen mahdollisuudet heikkenee dramaattisesti heti kun etäisyys hyökkääjään kasvaa yli viiden metrin tai reagointi viivästyy yhtään antaen hyökkääjälle aikaa reagoida. Tästä syystä itse pidän hyvin harvinaisena tilaisuutta missä ensimmäisistä laukauksista aseistamaton ihminen kykenee onnistuneesti reagoimaan ja riistämään aseen hyökkääjältä. Mahdollista se kyllä on jos välimatka riittävän lyhyt ja toimija ei ole hyökkääjän putkikatseen sisässä mutta mahdollisuus ei vielä tarkoita onnistumista. Itse olen puntaroinut tilannetta aihepiiriä tutkiessani ja todennut että käytännössä oma menestyksekäs toiminta terroristisen iskun kohdatessa voi olla ainoastaan reagoida impulsiivisesti paeten suojaan ilman ajatustyötä laukauksien lähteestä huolimatta että olen kova nojatuolikenraali ja käyn joskus M05:t päällä viettämässä aikaani luonnossa samoin pukeutuneiden ihmisten kanssa.
 
On se kuitenkin kylmäävää ajatella, että mitä itse tekisi ja toimisi, jos yllättäen joutuisi tuollaiseen tapahtumaan. Olettaisiko paukkeen olevan keppostelua vai lähtisikö täysillä pakenemaan. On se vaan niin yllättävä tilanne rauhallisessa länsieurooppalaisessa kaupungissa.
Itse on tullut sen verran pauketta kuultua erilaisista vermeistä, ettei niitä ihan heti kepposteluun sotke, varsinkaan jos lyhemmän matkan päässä ammutaan. Metkasti ~sadan metrin sisällä ensimmäinen sadasosasekunnin ajatus on kuulonsuojauksen puuttuminen ja sitten metelinlähteen erottelu ammuskelusta ja muusta syystä. Tarkkaavaisuus on kummasti koholla niin kauan, kunnes on päätellyt äänenlähteen turvalliseksi, vaikka kyse ei ole kuin parista sekunnista. Kakskakkosista tosin en menisi takuuseen, kun ovat sen verran hiljaisia ja ponnettomia ääneltään. Aseettomana sitä mieluummin varmuuden vuoksi hakeutuisi pois päin aseen paukuttelun kuuloiselta meteliltä, kuin että vahingossa hetken päästä huomaisi pyssyllisen suorahousun jolkottelemassa 20 metrin päässä.

Nykyihmisen ongelma on vähän se, että ollaan totuttu elämään niin riskitöntä elämää, ettei uhkiin osata suhtautua vaistomaisesti, vaan vasta sen konkretisoiduttua nenän eteen. Silloinkin sitten aletaan miettimään, että onks tää ihan totta.
 
Jos meidän uskontoamme loukataan, niin lähtevätkö kristityt johonkin muslimimaahan tekemään terrori-iskun?
No, eipä lähde ja tässä kohtaa on helvetinmoinen ero näiden kiihkoilijoiden ja kurkunleikkaajien kanssa.
...
Meillä yksi kirjailija heitteli Raamattua ihan valtion tv-kanavalla. Ei riittänyt rohkeus muihin opuksiin.
 
Nykyihmisen ongelma on vähän se, että ollaan totuttu elämään niin riskitöntä elämää, ettei uhkiin osata suhtautua vaistomaisesti, vaan vasta sen konkretisoiduttua nenän eteen. Silloinkin sitten aletaan miettimään, että onks tää ihan totta.

Tässä on monta klassista turvallisuusalaan kuuluvaa asiaa, kuten se että ihminen kulkee stressin alla pois samaa reittiä mistä on tullut, vaikka lyhyempää tai turvallisempaa reittiäkin olisi (case station house). Harvalla ihmisellä tulisi tuossa kohtaa mieleen pistää ikkuna paskaksi ja juosta sisään, koska ei sitä ole koskaan elämässään tehnyt.

Tässä pitäisi ottaa mallia jenkkien lähiöelämästä. Pauke kun kuuluu niin 7 ihmistä tiputtaa kaikki kannossa olevat tavarat ja lähtee juoksemaan 9 eri suuntaan. Ehkä pitäisi lisätä jonnekkin peruskoulutason suunnitelmaan harjoitus per vuosi sisällesuojautumista / vaarasta pois päin juoksemista näkö/muuta suojaa mukaillen.
 
Tässä on monta klassista turvallisuusalaan kuuluvaa asiaa, kuten se että ihminen kulkee stressin alla pois samaa reittiä mistä on tullut, vaikka lyhyempää tai turvallisempaa reittiäkin olisi (case station house). Harvalla ihmisellä tulisi tuossa kohtaa mieleen pistää ikkuna paskaksi ja juosta sisään, koska ei sitä ole koskaan elämässään tehnyt.

Tässä pitäisi ottaa mallia jenkkien lähiöelämästä. Pauke kun kuuluu niin 7 ihmistä tiputtaa kaikki kannossa olevat tavarat ja lähtee juoksemaan 9 eri suuntaan. Ehkä pitäisi lisätä jonnekkin peruskoulutason suunnitelmaan harjoitus per vuosi sisällesuojautumista / vaarasta pois päin juoksemista näkö/muuta suojaa mukaillen.
Kurssin nimi: Miten toimit kun kuulet allahuubakkar-huudon.
 
Tässä on monta klassista turvallisuusalaan kuuluvaa asiaa, kuten se että ihminen kulkee stressin alla pois samaa reittiä mistä on tullut, vaikka lyhyempää tai turvallisempaa reittiäkin olisi (case station house). Harvalla ihmisellä tulisi tuossa kohtaa mieleen pistää ikkuna paskaksi ja juosta sisään, koska ei sitä ole koskaan elämässään tehnyt.
Vieraassa paikassa on paha sanoa mitä siellä edessä on tulossa, joten yleensä omia jälkiä poistuminen on aivan ok valinta. Vallankin jos uhka tulee edestä tai tai sivulta. Kuten siinä eilisessä videossa naishenkilö kääntyi kannoiltaan ja luultavasti pelasti henkensä. Mies jäi ovisyvennyksen viereen ihmettelemään ja tuli ammutuksi.

Tuota "pistää ikkuna paskaksi ja juosta sisään" -skenaariota kannattaa harjoitella ensin. Nojatuolista pohtien voi kuulostaa hyvältä idealta, mutta yllättävän vaikea lyödä näyteikkunaa siitä vaan rikki. Varsinkin kun ei ole astaloa mukana. Elokuvissa toki lasit ovat ohuita ja sopiva astalo sattuu olemaan juuri sillä kohdalla.

Veikkaan, että eilisessä videossa herrashenkilö olisi edelleen ihmetellyt, että millä rikkoa ikkuna kun allahin soturi tuli jo kohdalle.
 
Tykkäsin viestistä mutta en tarkoita että markkinoiden peruaminen olisi oikein. Nuo parasiitit eivät voi tulla tänne estämään meidän perinteitä. Niiden toiminta on se mikä pitäisi peruuttaa.
Siis joulumarkkinat peruttu koronan takia. Luki siinä linkissä mitä aikaisemmin illalla laitoin kotronarajoituksista.

Nämä rajoitukset oli jo ennen eilistä iskua koronan takia.
 
Siis joulumarkkinat peruttu koronan takia. Luki siinä linkissä mitä aikaisemmin illalla laitoin kotronarajoituksista.

Nämä rajoitukset oli jo ennen eilistä iskua koronan takia.
Arvatenkin hyökkäystä oli suunniteltu joulumarkkinoille, mutta peruminen pisti toimimaan heti.
 
Back
Top