Yksityishenkilöiden tekemien maanpuolustusta tukevien hankintojen saattaminen verovähennyskelpoisiksi hankinnoiksi

AKE-ukki

Respected Leader
Käykää tukemassa aloitetta!

 
Käykää tukemassa aloitetta!

Hyvä aloite sinänsä, mutta aika iso kansalaisista on jo tehnyt isoja puolustusvoimiakin tukevia hankintoja mm. ostamalla traktoreita, maastoautoja ym. kalustoa. Vaikka niiden omistajat eivät sitä itse tiedostakaan ennenkuin niitä tullaan hakemaan. Verovähennyksiä tai muuta arvonantoa ei tietääkseni silti ole omistajille herunut.
 
Hyvä aloite sinänsä, mutta aika iso kansalaisista on jo tehnyt isoja puolustusvoimiakin tukevia hankintoja mm. ostamalla traktoreita, maastoautoja ym. kalustoa. Vaikka niiden omistajat eivät sitä itse tiedostakaan ennenkuin niitä tullaan hakemaan. Verovähennyksiä tai muuta arvonantoa ei tietääkseni silti ole omistajille herunut.
Traktorilla, maastoautolla ja mönkijällä on usein se ensisijainen hankintasyy, jonka vuoksi se on hankittu: peltotyöt, metsästys ja kalastus, metsänhoito. Uskoakseni verottaja tulee ainakin maa- ja metsätilallista noissa veroasioissa vastaan?

Sen sijaan ballistisella kypärällä ja luotisuojalevyllä ei oikein voi olla muuta lakiin perustuvaa muuta käyttötarkoitusta, kuin maanpuolustus ja sen harjoittelu. Näihin tuotteisiin suvaitsisin verovähennysoikeuden tulevan, se olisi valtiolta pieni kädenojennus. Sen sijaan - vaikka kansalaisaloitteen allekirjoitinkin - tuliaseet ovat jotain, jossa jokainen päättäköön lain suomien mahdollisuuksiensa ja rahapussinsa mukaan, millä itse harjoittelee. Valtio voi tukea tätä toisin keinoin. Näissä aselupa-asioissa toivoisin valtiolta järkevää suhtautumista jatkossa ja osittain peruutteluakin nykyisestä lainsäädännöstä:

1) nopeammat lupahakuajat
2) 10+ lippaat = erva-ase -pelleily seis (ei ole koskenut minua, huolissani nuoremmista)
3) pitkät lippaat takaisin myyntiin SA-kauppaan ja
4) oikeasti? Deaktivoitu Suomi-konepistooli pitää deaktivoida uudelleen, jos omistajuus vaihtuu?!!!
5) ampumaratoja - paljon, monipuolisia ja pitkiä
6) on näitä muitakin, jatkakaa itse listaa
 
Viimeksi muokattu:
Vastaa. Tässähän täytyy kysyä PV:ltä mistä on pula, esim taisteluliivit, kantolaitteet, makuupussit, NIR-suojatut vaatteet, kaasunaamarit, radiolaitteet, pimeänäkölaitteet. Jotkin teltat? Tietyn tyyppiset ensiapulaukut, dronet.

On totta että osaa kalustosta voidaan käyttää muuhunkin tarkoitukseen, mutta eihän maastoautojen veron pudotus 80 luvullakaan tehnyt sitä että hankitut autot vietiin suoraan pv:n porteista sisään.
 
Back
Top