Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Juke kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä kysymystä...1990 luvulla on jo hankittu hävittäjä....F-18 jos en väärinmuista.
Sugsilla kirjoitti:Oliko niin että yksi ensimmäisistä operatiivisista kypärätähtäin lämpö ohjus yhdistelmistä oli juuri tässä koneessa?
Juke kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä kysymystä...1990 luvulla on jo hankittu hävittäjä....F-18 jos en väärinmuista.
Hejsan kirjoitti:Juke kirjoitti:Mä en oikein ymmärrä kysymystä...1990 luvulla on jo hankittu hävittäjä....F-18 jos en väärinmuista.
Mikä on sun mielipiteesi tässä kaupassa, jos sinä sait päätää??
Siis mikä lentokone oli sinä hankkinut...
ctg kirjoitti:kunnas kirjoitti:Joko tästä unohtui hymiö tai sitten sitä ollaan jurrissa. Tuosta pakistanin jutusta en ole kuullutkaan. Ainakin eurooppalaisessa tutkimuksessa Eurofighter oli ylivoimainen bvr taistelussa. EF sai 4.5 pistettä kun F-15C sai 0,8 ja F/A-18 sai 0,3 pistettä. Sotaharjoituksissa F-15C on niittänyt mainetta päihittäen F-16 että F/A-18ctg kirjoitti:Ehkä tässä kohdassa kuitenkin pitää sanoa että Hornet edustaa todellakin sitä parasta kalustoa mitä Jenkkilän ihmemaasta saa rahalla. Niin Eurofighter, kuin Saabin Gribben ei pärjää sille, joten kyllä päättäjät saivat aikoinaan parasta vastinetta rahoilleen, kun eivät valinneet Suomeen itäkonetta (vaikka sille annoin ääneni). Joten nyt on vain kyse spekulaatiosta, ja jos joskus lähivuosien aikana pilliin puhalletaan, niin kyllä Hornetit tuovat meille sitä tarpeellista suojaa niin kauan kuin niiden lentäjien rinnassa henki pihisee. Ja sanotaan nyt tähän väliin että täällä Englannin saarella, puolustusministeriön kenraalit ovat ruvenneet katselemaan kateellisena F-18sta suorituskykyä verrattuna heidän vehkeisiin, jotka eivät edes pärjänneet koiratappelussa Pakistanin poikia vastaan.
hävittäjät sekä Eurooppalaiset hävittäjät (ennen Eurofighteriä). F-15C on myös eniten pudotuksia tilillään, yli sata ilman yhtään tappiota. Entinen ilmavoimien komentaja sanoi kirjassaan kun hävittäjähankintaa valmisteltiin "ilmaherruushävittäjät kuten F-15 on osoittautuneet tehokkaimmiksi hävittäjätorjujiksi mutta niihin Suomella ei ole luultavasti varaa (lue: ei myydä Suomelle).
Pakistani pilots flying modernised versions of the 1970s-vintage F-16 Falcon fighter have beaten the RAF's brand-new Eurofighter Typhoon superfighters during air combat exercises in Turkey, according to a Pakistani officer. http://www.theregister.co.uk/2011/06/08/eurofighter_beaten_by_f16/page2.html
SJ kirjoitti:Yksi syy Hornettien hankintaan oli se, että kone on tukialushävittäjä. Tämän katsottiin tukevan aiottua käyttöä maantietukikohdista. Myöhemmin vielä hankittiin ne jarrusysteemit.
Mutta ajatella niitä säästöjä! Oltaisiin voitu laittaa kaikki koneet uttiin, josta ne olisivat jälkipoltolla viidessä minuutissa lentäneet puolustamaan suomen jokaista kolkkaa, jopa sitä mikä olisi pitänyt norjalta valloittaa pitääkseen nämä kerosiini syöpöt ilmassa.SJ kirjoitti:Hejsan kirjoitti:Kiitos kirjoituksesta Sugsilla, mielenkiinosta,
Olisi ollut coolt jos suomi oli ostanut 30 kpl Mig-29 ja 30 kpl Mig-31......
Tekninen tuki ja noiden tulevaisuus yleensä olisi ollut noin vuosikymmenen tyhjän päällä, jos noita olisi edes saatu tehtaalta ulos.
Hejsan kirjoitti:Hyvä RistoJ
Se on paljon kiinostava.
Hmm F-16 oli paras. Mikä malli on Block 50/52 ???
BarrelNut kirjoitti:Hejsan kirjoitti:Hyvä RistoJ
Se on paljon kiinostava.
Hmm F-16 oli paras. Mikä malli on Block 50/52 ???
F-16 koneen osalta sukupolvet määritellään eräänlaisina tuotantokonfiguraationa, blockeina. Block 50/52 on siis kehittynein ja uusin F-16C malli.
F-16A/B: blockit 1, 5, 10, 15, 20
F-16C/D: blockit 25, 30/32, 40/42, 50/52 (*0 = GE:n moottori, *2 = P&W:n moottori)
F-16E/F: block 60
BarrelNut kirjoitti:Hejsan kirjoitti:Hyvä RistoJ
Se on paljon kiinostava.
Hmm F-16 oli paras. Mikä malli on Block 50/52 ???
F-16 koneen osalta sukupolvet määritellään eräänlaisina tuotantokonfiguraationa, blockeina. Block 50/52 on siis kehittynein ja uusin F-16C malli.
F-16A/B: blockit 1, 5, 10, 15, 20
F-16C/D: blockit 25, 30/32, 40/42, 50/52 (*0 = GE:n moottori, *2 = P&W:n moottori)
F-16E/F: block 60
baikal kirjoitti:Mikä on mm. Riston sanallinen arvio siitä kuinka paljon konekohtainen elso-tekniikka on harpannut näiden 20 vuoden aikana eteenpäin? Mitkä ovat mielestänne ne isoimmat pointit, joita konekohtaisessa elsossa painotetaan?
Olisi ollut kiva nähdä kuinka ns. superhornet olisi tässä kisassa pärjännyt, mutta taitaa taas olla niin että sen hinta olisi ollut vähintäänkin yläkanttiin, muihin tarjokkaisiin verrattuna, riippuen tietysti ”lähteitästä” mistä hintaa vertailee. (vai lieneekö kyse sitten suoraan koosta) Eihän samojen ”hintatietojen” perusteella meidän hornetit päässeet edes ”tarjouskilpailun” ensimmäiselle kierrokselle. Muistini mukaan McDonnel Douglas pyysi lupaa lähettää materiaalia F/A 18 koneestaan ja sai luvan. Eikä heiltä pyydetty tietoja alunperin, kuten muilta kilvan olleilta.RistoJ kirjoitti:Puolalaisten myöhemmin tekemästä hävittäjähankinnasta mielenkiintoista asiaa:
http://www.marshallcenter.org/mcpublicweb/MCDocs/files/College/F_Publications/occPapers/occ-paper_11-en.pdf
Puolassahan vastakkain olivat F-16 Block 50/52, JAS-39C Gripen ja Mirage 2000-5 Mk2 eli samojen koneiden vähän uudemmat mallit kuin meillä 90-luvun alussa. Lisäksi puolalaisilla oli jo ennestään kokemusta MiG-29A-mallista, joka siellä oli jo aikaisemmin käytössä ja oli mukana verrokkina. Vertailusta puuttuu vain meille valittu F/A-18C/D, jota ei enää puolalaisten hankinta-aikaan valmistettu.
Mielenkiintoisia havaintoja:
- käytännön suorituskyvyt eri koneiden välillä hyvin samanlaisia
- hintaerot koneiden välillä hyvin pieniä
- F-16 oli paras ilmasta-ilmaan ja ilmasta-maahan toiminnassa
- Miragessa oli paras ELSO-varustus
- Gripenin käyttökustannukset olivat pienimmät