612-marssi & anarkistit

En myöskään osaa arvostaa 612 -marssia. Ääneenlausutut päämäärät veteraanien kunnoituksesta ym ovat jalot, mutta käytännössä marssi on tiettyjen poliittisten ryhmittymien järjestämä ja ottaa siksi kantaa pelkällä olemassaolollaan. Itsenäisyyspäivä ei ole mikään vappu, jolloin ajetaan omaa asiaa.. Eikö vastakkainasettelua voi jättää väliin yhtenä päivänä vuodesta?

Eiköhän meille sentään mahdu rauhallisesti esiintyvä ja ilman poliittisia tunnuksia tapahtuva, itsenäistä Suomea ja sen puolustajien muistoa kunnioittava tilaisuus, osaksi itsenäisyyspäivän juhlallisuuksia? Mielelläni toivoisin että tästä saadaan yksi arvokas perinne joka toistuu samanlaisena (ehkä isommalla porukalla) vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Ehkei kannata hakea taustalta sellaisia piileviä merkityksiä joita ei todellisuudessa löydy muualla kuin kyseistä tilaisuutta vastustavien anarkistien ja heidän tukijoidensa mielikuvituksesta.. Eihän tällainen rauhallinen itsenäisyyspäivän vietto ole ole keneltäkään pois..kun kenenkään ei ole pakko osallistua jollei taho. Ei minuakaan haittaa vaikka vappuna torvet soi ja sosialistit marssii lauleskellen vapaata venäjää ja viimeistä taistoa..
 
Näköjään poliisi osaa aivan oikein korottaa valmiuttaan uhkakuvien mukaan. Tämän itsenäisyyspäivän anarkistimielenosoituksen kohteena kun oli kapitalististen näyteikkunoiden sijaan vastakkainen ihmisjoukko ja siksi mahdollisuus laajaan väkivaltaan oli olemassa. Suurten väkijoukkojen mellakat ovat arvaamattomia, emmekä todellakaan halua suomalaisten tappavan toisiaan itsenäisyyspäivänä Helsingin kaduilla.

En myöskään osaa arvostaa 612 -marssia. Ääneenlausutut päämäärät veteraanien kunnoituksesta ym ovat jalot, mutta käytännössä marssi on tiettyjen poliittisten ryhmittymien järjestämä ja ottaa siksi kantaa pelkällä olemassaolollaan. Itsenäisyyspäivä ei ole mikään vappu, jolloin ajetaan omaa asiaa.. Eikö vastakkainasettelua voi jättää väliin yhtenä päivänä vuodesta?

Sanoisitko suoraan mitäkä poliittiset ryhmittymät?
Voi olla, että olen ollut harhaan johdettu, mutta olen itse valmis juhlimaan maamme itsenäisyyttä sekä kommarin, että fasisitin kanssa. Sillä ehdolla, että molemmat oikeasti arvostavat ja kunnioittavat sitä itsenäisyyttä ja sen eteen tehtyjä uhrauksia.

612 kulkue ei mielestäni julistanut mitään muuta kuin tätä mainitsemaani arvostusta itsenäisyyttä ja sen edestä uhrautuneita kohtaan. Kulkueen osallistujat noudattivat lakeja ja hyviä tapoja.
Mitä tulee ääneen lausutuista lausunnoista rajojen sulkemisesta, sitä lienee on jokaisen oikeus vaatia julkisesti, aivan yhtäläisesti on oikeus vaatia rajoja auki.
Joten tuo vastakkainasettelu on mielestäni pelkästään vasemmiston aikaansaamaa, tai ainakin heidän ylläpitämäänsä.
 
Unelma-mielenosoituskin oli virallisesti poliittisesti sitoutumaton. Eihän se silti oikeasti ollut.
Isänmaalliset kansalaiset ei siis saa itsenäisyyspäivänä vierailla sankarihaudoilla, koska se olisi "oman päämäärän ajamista"? Okei. Päämäärä on varmaan kunnioituksen osoittaminen veteraaneille. Minusta on ihan hienoa, että tälläisiä tapahtumia järjestetään. Hieno, rauhanomainen kulkue jossa kunnioitetaan itsenäisyyttä ja veteraaneja. Tuonne oli varmasti tervetulleita kaikki joilla oli tarkoitus juhlistaa itsenäisyyttä, olipa sitten poliittisesti oikeistoa, keskustaa tai vasemmistoa. En usko, että esimerkiksi minä olisin kokenut oloani tuolla jotenkin ei-toivotuksi, vaikken jaakkaan "äärioikeiston" ajatusmaailmaa.

Jos lähdetään anarkistien linjoille, niin sillon mikä tahansa asia voidaan tulkita "vastakkainasetteluksi". Mutta pitääkö meidän ajatella kuin anarkistit? Minä en ainakaan niin tee. Varmasti anarkistien mielestä jo joidenkin ihmisten tai instituutioiden olemassaolo on vastakkainajattelua.

Kunpa kaikki osaisivat viettää itsenäisyyspäivän yhtä hienosti kuin 612-kulkueeseen osallistuneet, ilman tarvetta riehua... En tuomitse kenenkään tapaa viettää itsenäisyyspäivää, kunhan noudatetaan hyvää makua. Sen sijaan väkivallan tuomitsen ehdottomasti. 612-kulkueelle pisteet hienosta kulkueesta, anarkisteille moitteet hörhöilystä.
 
Voi olla, että olen ollut harhaan johdettu, mutta olen itse valmis juhlimaan maamme itsenäisyyttä sekä kommarin, että fasisitin kanssa. Sillä ehdolla, että molemmat oikeasti arvostavat ja kunnioittavat sitä itsenäisyyttä ja sen eteen tehtyjä uhrauksia.
Samoin. Voisin osallistua 612-kulkueeseen yhdessä kommunistien että fasistien kanssa. Joskin on todennäköisempää että kommunisti on sosiaalisessa mediassa avautumassa kun poliisi käytti voimakeinoja riehuvia anarkisteja kohtaan, ja ne voimakeinot on tietenkin väärin, koska eihän ihmisillä jotka juhlistavat itsenäisyyttä saa olla oikeutta olemassaoloon.

Ehkei kannata hakea taustalta sellaisia piileviä merkityksiä joita ei todellisuudessa löydy muualla kuin kyseistä tilaisuutta vastustavien anarkistien ja heidän tukijoidensa mielikuvituksesta.. Eihän tällainen rauhallinen itsenäisyyspäivän vietto ole ole keneltäkään pois..kun kenenkään ei ole pakko osallistua jollei taho. Ei minuakaan haittaa vaikka vappuna torvet soi ja sosialistit marssii lauleskellen vapaata venäjää ja viimeistä taistoa..
Juuri näin. Jos me ajattelemme kuin anarkistit, niin silloin me saamme tuomita aika monen asian. 612-kulkue, poliisi ja sen hevoset, näyteikkunat, "eliitti"...

En itse tuomitse ihmisiä tai asioita natseiksi vain siksi, että joku anarkisti ei keksi muuta sanaa jolla nimitellä inhoamiaansa asioita.
 
Mielenkiintoista onkin nähdä miten Vasemmistoliitto on profiloitumassa väkivaltaisen äärivasemmiston tukijaksi Suomessa.
Siinä missä äärioikeistolaisuus on marginaalinen ilmiö Suomessa ilman poliittista kotia, on Vasemmistoliitto kuitenkin äskettäin ollut hallituksessa.
 
Suosittelen tätä sinulle. Viestiesi perusteella sinulle on tärkeintä mielikuvat, se miltä asiat näyttää, eikä se miten ne asiat oikeasti ovat.

Mulle nimenomaan on tärkeää miten asiat ovat. Silti, maailma ja varsinkin media, on mielikuvien. Mielikuvat usein johtuvat jostakin eli niille on joku perusta, milloin oikea, milloin ei. Ei niitä tule vähätellen sivuuttaa. Jostakin syystä olet luonut virheellisen mielikuvan siitä mistä yritin kertoa, puolustin katutaidetta ja yritin kuvata mikä ero sillä ja ilkivallan välillä on. Lue mitä kirjoitin sillä kirjoitat tuossa alla ihan puutaheinää vaikka mistä punavihreistä ja taiteilijapalkoista. En todellakaan tajua miksi.

Toisessa viestissä puhut vastakkainasettelusta ja siitä miten hyviä asioita pitäisi voida arvostaa, vaikka ne ei olisi oman leirin juttu. Olen samaa mieltä, vaikea olisi olla eri mieltä kun minua ei edes poliittisesti voi lokeroida mihinkään lokeroon, ainakaan kovinkaan helposti. Mutta oletko sinä oikeasti tuota mieltä, vai oletko tuota mieltä vain sillon kun joku "juntti" pitäisi saada ajattelemaan kuten sinä? Ethän sinä itse tunnu muuta tekevän kuin vouhkaavan "junteista" ja "konservatiiveista". Pyritkö itse avartamaan maailmaasi, vai oletko kenties jumittunut poteroosi jossa huutelet muille että avartakaa maailmaanne (=olkaa samaa mieltä kanssani)?

Seuraavan kerran kun vouhkaat "junteista" (ilmeisesti juntilla tarkoitat muita kuin punavihreitä) ym., niin muistapa mitä itse kirjoitit: "Koskapa se edustaa toiseutta ja vastaleiriä niin se voidaan sivuuttaa vaikka sen joku tarjottimella kantaa eteen. Utelias ja avoin ihminen voisi toimia toisin: avartaa omaa maailmankuvaa ja vaikkapa rakentaa siltaa, ihan kuten vaikkapa TP Sale on toivonut."

En todellakaan ala muuttamaan käytöstäni sen vuoksi, että joku voisi pitää minua junttina. Syön jatkossakin lihaa, en vaadi kuolemaa heterokulttuurille, kannatan kapitalistista markkinataloutta, toivon lisää ydinvoimaa Suomeen, kannatan Nato-jäsenyyttä ja lisää rahaa puolustusvoimille, kannatan järkevämpää maahanmuuttopolitiikkaa, en pelkää aseharrastajia, olen sitä mieltä että poliisilla on oikeus turvata lailliset mielenosoitukset/tapahtumat ja tarvittaessa käyttää voimakeinoja anarkomarkoja kohtaan, ym. Jos ja kun tämä on jonkun silmissä junttiutta niin olkoon. So what?

"Punavihreät", lihansyönti ja kapitalismi liittyy tähän asiaan tarkalleen millä tavalla? Luitko ollenkaan mitä kirjoitin?

Voisin kirjoittaa myös samanlaisen listan asioista joita kannatan ja jotka on yhdistettävissä punavihreyteen. Ei minun silti tarvitse täällä huudella kuinka muut on juntteja yms. Esim. kirkon erottaminen valtiosta, kannabiksen laillistaminen, moniavioisuuden salliminen, Suomen lipun häpäisyn salliminen, kaavaillun tiedustelulain vastustaminen... En minä kuitenkaan täällä ala tuomitsemaan vaikkapa reserviläisten maanpuolustustoimintaa, vaikka valtaosa siitä porukasta on aivan eri mieltä kanssani noista asioista. Se olisi aika lapsellista ja tyhmää, ja ennen kaikkea myös maanpuolustukselle haitallista.

Mua ei edelleenkään kiinnosta punavihreät. En ajattele lainkaan punavihreästi sillä olen patamusta porvari ja manaan Suomen komut ryöstäverottajat. Olen suurin piirtein aivan päinvastaista mieltä. Onko riittävän selkeää?

En vieläkään arvosta sitä, että anarkomarkot spreijaa anarkistimerkkejä ym talojen seiniin., vaikka joissain piireissä nuo varmasti onkin suuresti arvostettua ja kantaaottavaa katutaidetta, jossa hienosti kritisoidaan kapitalistisfasistista yhteiskuntaa... Ja tietenkin itseään tulee saada toteuttaa missä tahansa, vaikka ilman kiinteistön omistajan lupaa, koska taide kuuluu kaikille ja kaikkialle...

Sekös taitelijoita vituttaa, että ihmisillä on omia mielipiteitä. Että ihmiset eivät välttämättä innolla makselekkaan mistä tahansa taiteesta. Sitten pitää vinkua kaiken maailman taitelijapalkan ja muun vastaavan perään, kun ihmiset eivät tajua parastaan ja maksa taiteesta "tarpeeksi". Ehkä näiden taitelijoiden kannattaisi katsoa peiliin.

Miksi kirjoitat taitelijapalkoista, itsensä toteuttamisesta ja mistä tiedät mikä taitelijoita vituttaa? Katutaide on usein ilmaista.

Yritin kirjoittaa kertoa, että ne anarkistimerkit eivät ole katutaidetta. Ne eivät ole taidetta ollenkaan. Ilkivaltaa ja omaisuuden tärvelyä. Noiden spreijaajat eivät ole taiteiljoita vaan vandaaleja. Joko ymmärrät? Montakohan kertaa tämä pitää selittää?

Taiteen arvostaminen ei edellytä mitään "piirejä". Oli ihan päin persettä niputtaa noi spreijatut anarkomerkit kategoriaan "katutaide". Kertoo sen, että et tajua pointtia. Kapish?
 
"Punavihreät", lihansyönti ja kapitalismi liittyy tähän asiaan tarkalleen millä tavalla? Luitko ollenkaan mitä kirjoitin?
Luin. Luepa itse mitä kirjoitit:

"En toivo, että se joukko joka kantaa huolta maamme ulkopoliittisesta liikkumavarasta, turvallisuupolitiikasta ja armeijan varustetasosta on yksiääninen konservatiivinen junttilauma joka ei näe kauneutta missään muussa kuin persulaisittain määritellyssä "kuvaavassa taiteessa". Sitä voisi joskus itse kukin miettiä mistä johtuu, että maanpuolustusta pidetään sosiaalisesti vähän junttien yksinoikeutena ja juttuna jossa pikkasen yksinkertaisille "intti" jäi ns päälle. Mistähän se voisi johtua? Kyl "me" voimme myös itse omilla valinnoilla, sanoilla ja teoilla vaikuttaa siihen mitä turposta kiinnostumaton kansanosa meistä ajattelee."

So? Ihan sama jos jotkut vassarit pitää juntteina. En ala sen myötä muuttamaan mielipiteitäni tai tapojani. Samoin on outoa että vastustat vastakkainasettelua, mutta parhaan mukaan luot sitä itse.

" Jos ja kun tämä on jonkun silmissä junttiutta niin olkoon. So what?

Voisin kirjoittaa myös samanlaisen listan asioista joita kannatan ja jotka on yhdistettävissä punavihreyteen. Ei minun silti tarvitse täällä huudella kuinka muut on juntteja yms. Esim. kirkon erottaminen valtiosta, kannabiksen laillistaminen, moniavioisuuden salliminen, Suomen lipun häpäisyn salliminen, kaavaillun tiedustelulain vastustaminen... En minä kuitenkaan täällä ala tuomitsemaan vaikkapa reserviläisten maanpuolustustoimintaa, vaikka valtaosa siitä porukasta on aivan eri mieltä kanssani noista asioista. Se olisi aika lapsellista ja tyhmää, ja ennen kaikkea myös maanpuolustukselle haitallista."

Lueppa tämä uudelleen: "Toisessa viestissä puhut vastakkainasettelusta ja siitä miten hyviä asioita pitäisi voida arvostaa, vaikka ne ei olisi oman leirin juttu. Olen samaa mieltä, vaikea olisi olla eri mieltä kun minua ei edes poliittisesti voi lokeroida mihinkään lokeroon, ainakaan kovinkaan helposti. Mutta oletko sinä oikeasti tuota mieltä, vai oletko tuota mieltä vain sillon kun joku "juntti" pitäisi saada ajattelemaan kuten sinä? Ethän sinä itse tunnu muuta tekevän kuin vouhkaavan "junteista" ja "konservatiiveista". Pyritkö itse avartamaan maailmaasi, vai oletko kenties jumittunut poteroosi jossa huutelet muille että avartakaa maailmaanne (=olkaa samaa mieltä kanssani)?

Seuraavan kerran kun vouhkaat "junteista" (ilmeisesti juntilla tarkoitat muita kuin punavihreitä) ym., niin muistapa mitä itse kirjoitit: "Koskapa se edustaa toiseutta ja vastaleiriä niin se voidaan sivuuttaa vaikka sen joku tarjottimella kantaa eteen. Utelias ja avoin ihminen voisi toimia toisin: avartaa omaa maailmankuvaa ja vaikkapa rakentaa siltaa, ihan kuten vaikkapa TP Sale on toivonut.""
 
Viimeksi muokattu:
Ensinnäkään en kirjoittanut tuota sinulle ja toiseksi mitä noihin mielikuviin tulee niin jos joku pitää jotakin junttina, ja heitä on, niin se ei tarkoita sitä, että he olisivat vasemmistolaisia. Junttius ei ole poliittinen suuntaus mitä voidaan arvioida vasen-oikea-akselilla.

Omia mielipiteitä ja tapoja ei silti kannata betonoida. Varsinainen pointti sivuutetaan edelleen lahjakkaasti. Palatakseni siihen esim. sun kannattaisi muuttaa tuomitsevaa mielipidettäsi mainitusta katutaiteesta sen takia, että katutaide voi olla hienoa eikä väheksyä sitä sellaisin väärin perustein, että 612-kulkueen vastamielenosoittajat maalasivat jonnekin poliittisia viestejä spraymaalilla. Mielipidettä ei tulekaan muuttaa siksi, mitä joku muu ajattelee, vaan siksi, että itse ajattelee.
 
Ensinnäkään en kirjoittanut tuota sinulle ja toiseksi mitä noihin mielikuviin tulee niin jos joku pitää jotakin junttina, ja heitä on, niin se ei tarkoita sitä, että he olisivat vasemmistolaisia. Junttius ei ole poliittinen suuntaus mitä voidaan arvioida vasen-oikea-akselilla.
Tiedän, ettet kirjoittanut sitä minulle, mutta otin kantaa silti. Tiedän myös, että maanpuolustusta pitää junttina myös jotkut oikeistolaiset.

Joka tapauksessa pointtini oli
1) Jos mennään mielikuvien mukaan, niin aina löytyy joku, joka pitää jotain asiaa epätoivottavana. Omalta kohdaltani mainitsin esimerkkejä asioista joita moni punavihreä pitää juntteina (Nato, kapitalismi, lihansyönti, ydinvoima, poliisin voimankäyttöoikeudet, jne), ja perään mainitsin mielipiteitäni joita esimerkiksi moni reserviläinen tai tämän palstan jäsen pitää epätoivottavina (siis nuo "punavihreyteen yhdistettävissä olevat mielipiteet"). Kuinka paljon kannattaa muiden mielikuvien takia muuttaa omaa toimintaansa?
2) Vaikka jotkut pitää noita mielipiteitäni epätoivottavina, niin en silti tuomitse jotain heihin liittyviä asioita. (esimerkkinä mainitsin, että en lähde tuomitsemaan reserviläisten maanpuolustustoimintaa, vaikka siihen osallistuva porukka on varmasti konservatiivisempaa kuin minä)
3) Puhuit maailmankuvan avartamisesta ja vastakkainasettelun vähentämisestä. Sitä tuskin saavutetaan leimaamalla muut junteiksi.

Ei kokoaikaa kannata murehtia sitä, mitä jotkut muut ajattelevat. Jos joku pitää vaikka aseharrastuksia ja maanpuolustustoimintaa junttina, niin kannattaako niistä luopua sen takia? No ei todellakaan. Päinvastoin, kannattaa olla ylpeä itsestään ja vähät välittää jonkun haukkumisista.

Jos joku onkin konservatiivinen reserviläinen joka pitää vaan tietynlaisesta taiteesta, niin entä sitten? Se on ihan okei. Et sinäkään varmaan arvosta kaikkea samaa taidetta mitä minä arvostan. Sekin on ihan ok, aika tylsää olisi jos kaikilla olisi samanlaiset mielipiteet. Mutta pitääkö tämän konservatiivisen reserviläisen muuttaa käsitystään taiteesta vain siksi, että joku maanpuolustukseen negatiivisesti suhtautuva ihminen voisi muuttaa käsitystään maanpuolustuksesta? No ei todellakaan. Jos heidän mielipiteitä maanpuolustuksesta halutaan muuttaa, niin argumentoidaan maanpuolustuksen puolesta. Mutta joku "no jos mä yritän tehdä ittestäni samanlaisia ku ne jotta saan niiltä hyväksyntää" kuulostaa aika alistuvalta.

Lisäksi jos joku pitää maanpuolustusta junttina, niin voi olla, että hän on suhtautunut vihamielisesti maanpuolustukseen, ja sen takia alkanut pitämään maanpuolustusta "junttina".

Minä en edes itse osallistu mihinkään reserviläistoimintaan, en pidä maanpuolustusta mitenkään etusijalla elämässäni, minusta ei todellakaan voisi päätellä että minua kiinnostaa maanpuolustusasiat (joskin vain teoriatasolla). Mutta jopa minä tiedän, että reserviläistoimintaan osallistuu monenlaista väkeä. Toki siellä voi suurin osa porukasta olla erilaista kuin vaikkapa anarkistien "mielenosoituksissa" tai vasemmistoliiton puoluekokouksessa, mutta se käsitys että ne olisi jotain sotahulluja nollatauluja on ihan väärä.

Vähän itsekunnioitusta. Joku puolustusvoimia vihaava, Natoa läntisenä imperialismina pitävä, rauhanaseista ja solidaarisuudesta paasaava ei muuta mielipiteitään sen takia että joku ressu alkaa arvostamaan jotain taidetta.

Eri taidemuotoihin kyllä voi tutustua, senkus, mutta ei siihen se rohkaise että haukutaan junteiksi ym.

Tuli kyllä vähän sekava viesti, kuten noista parista aijemmasta. No, kyllä se pointti pitäisi silti olla havaittavissa. Kannattaa suhtautua avoimin mielin myös sellaisiin ihmisiin ja asioihin, joihin ei itse samaistu. Niin minäkin teen. Eikä pidä välittää siitä, mitä jotkut saattavat sinusta ajatella. Reserviläisillä ei ole mitään syytä nöyristelyyn tai häpeilyyn.

Omia mielipiteitä ja tapoja ei silti kannata betonoida. Varsinainen pointti sivuutetaan edelleen lahjakkaasti. Palatakseni siihen esim. sun kannattaisi muuttaa tuomitsevaa mielipidettäsi mainitusta katutaiteesta sen takia, että katutaide voi olla hienoa eikä väheksyä sitä sellaisin väärin perustein, että 612-kulkueen vastamielenosoittajat maalasivat jonnekin poliittisia viestejä spraymaalilla. Mielipidettä ei tulekaan muuttaa siksi, mitä joku muu ajattelee, vaan siksi, että itse ajattelee.
Jotkut streetart kuvat on ihan hienoja, ja ne on ok jos ne on tehty luvan kanssa. Olen kyllä nähnyt noita ennenkin. Sen sijaan anarkomarkojen "taidetta" en arvosta (edelleenkään). Eikös tämä entinen vasemmistoliittolainen kulttuuriministeri ollut näiden spreijauksien ystävä?

Vielä aiheeseen liittyen, että virkavallalta hyvin hoidettu kun hörhöt eivät päässeet sabotoimaan 612-kulkuetta. Ensi vuonna samaan malliin, sillä lienee selvää että anarkistit keksivät silloinkin jonkun huonon tavan purkaa kiukkuaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vasemmiston todellinen luonne nähty jo 1918 eikä se ole mihinkään siitä hiipunut. Paitsi 1939, jolloin iski, vit#¤%#¤ ja meidän hommiinhan ei puututa ulkopuolelta.

Luukkanen tykittää ja sanoo suoraan millainen aate on vassareiden taustalla ja josta pitäisi irtisanoutua...


Vassarit eivät irtisanoudu gangsterismista?
Suomen lainkuuliaiset ja rauhalliset kansalaiset toivovat kovasti, että Vasemmistoliitto sanoutuisi irti viime itsenäisyyspäivän anarkistisesta viher-komsomolilaisesta väkivallasta.

Suomessa ei ole ollut tapana harjoittaa väkivaltaa edes poliittisia vastustajia vastaan. Poliittiset murhat ovat jääneet muutamaan sillä meillä on vanhastaan uskottu sanan voimaan ja siihen, että poliittisella vastustajallakin on omat oikeutensa. Sisällissota on tietysti oma lukunsa.

Se, miksi tämä irtisanoutuminen olisi tärkeää, liittyy Vasemmistoliiton historiaan. Sen johtajat ovat osallistuneet ennen tällaiseen itsenäisyyspäivän riehuntaan, eivätkä ole tätä koskaan oikein irtisanoutuneet siitä.

Tavallisille lainkuuliaisille kansalaisille voi jäädä tästä riehunnasta sellainen epäilys, että nämä viime itsenäisyyspäivän viher-komsomoli-gangsterit olisivat jotenkin yhteyksissä Vasemmistoliittoon. Näinhän ei varmaankaan ole.

Se, ettei Vasemmistoliitto tuomitse ja irtisanoudu tästä terrorista voi mahdollisesti antaa aihetta epäillä, että ko. puolue on näiden riehujien ns. ”poliittinen siipi”.

Sana liittyy Pohjois-Irlannin ikävään historiaan. Irlannin tasavaltalaisarmeija jakaantui periaatteessa kahteen osaan (Muitakin jakoja oli. Esim. jako ”väliaikaisen siiven” ja vanhan IRA:n välillä). Ensimmäinen oli sen aseellinen siipi, joka harjoitti terrorismia ja väkivaltaa Pohjois-Irlannissa.

Terroristijärjestön poliittinen siipi oli vuonna 1905 perustettu järjestö nimeltään ”Sinn Féin”. Sinn Féinin poliitikot, kuten puheenjohtaja Gerry Adams, ovat myös IRA:n toimintaan osallistuneita aktivisteja, joko terroriin tai rauhanomaisimmillaan ihmisoikeusmielenosoituksiin osallistuneita. Työnjako oli selvä: kun IRA pommitti ja ampui niin Sinn Fein ojenteli käsiään ja totesi, että näin tässä nyt käy kun ei tehdä kuten he sanovat.

Lainkuuliaisuuden, lain, järjestyksen ja yhteiskuntarauhan nimissä Vasemmistoliiton olisi nyt ryhdistäydyttävä.

Rauhallinen, toista kansalaista ja lakia kunnioittava kansa odottaa Vasemmistoliitolta voimakasta ja selvää irtisanoutumista anarko-viher-komsomolilaisesta terrorista.

Mikäli Vasemmistoliitolla on jotain oikeita poliittisia päämääriä, pitäisi sen uskottavasti irtisanoutua tästä pohjimmiltaan fasistisesta rähjäporukasta.

Arto Luukkanen

Järvenpää
 
En kyllä ymmärrä, mikä on Vasemmistoliiton pointti tässä kysymyksessä, en lainkaan. Haluaako se tosiaan profiloitua anarkistiseksi liikkeeksi? Onnea matkaan, Vasemmisto!

Minusta Itsenäisyyspäivän viettämiseen voi hyvinkin jalkautua uusia tapoja juhlia sitä ja niin ajan oloon myös tapahtuu. Kaikessa pitää kuitenkin muistaa sekin, että tarkoituksella ei pidä ketään loukata ja päivä huomioon ottaen juhlia tietyllä tapaa arvokkaasti. Se voi tarkoittaa esim. kaveriporukkaa kämpällä olutta sopivasti naukkaillen, saunoen ja syöden. Tai rientää kaduille juhlimaan....suht siivoin metodein. Miksi pitää etsimällä etsiä "vihollinen", jota lähdetään höyhentämään....Itsenäisyyspäivänä? Amerikkalaistyylin neljäs heinäkuuta - rieha ei ehkä istu meikäläisiin, mutta onhan tässä muodollisessa juhlimisessa laventamisen varaa. Vapaammin, rennommin, toisia kunnioittaen, juhlien, sanalla sanoen vapaasti ja rennosti.

Minä olen kuullut varsin luotettavalta taholta, että 612-kulkue noudatti tiptop järjestystä ja oli itseasiassa kunnioitustakin herättävä kaunis ele, hyvin kaunis. Mikä helvetin mörkö Suomessa on tehty kansallismielisyydestä? Se, että kansallismielisyyttä on käytetty historian saatossa keppihevosena julmuuksiin, ei tee ismistä julmaa, vaan kertoo enemmän ihmisistä kuin ismistä. Ei kansallismielisen synonyymi sentään ole polttouunimuurari. Mitä minä tunnen nationalisteja, he ovat ihan normaaleja ihmisiä, jotka suhtautuvat tiukasti suomalaisuuteen, mutta silti "suvaitsevat" myös moniarvoisen ja monikulttuurisenkin Suomen. Ei tämä ole vaikeaa, jos siitä ei tehdä tarkoituksella vaikeaa.

Olen itsekin kaappinationalisti. Arvostan pohjoismaita ja niiden rakenteita, tykkään Suomesta, pidän säilyttämisen arvoisina tärkeimpiä arvojamme, hyväksyn sulin käsin maahanmuuttajat asiallisessa mielessä, en kammoksu hinttejäkään. Alan vähitellen ymmärtää luonnonsuojelua arvona ja tekoina. Omaan suht luterilaisen työmoraalin. Jne. Suhtaudun epäluuloisesti kaikkiin suuriin kolosseihin, kuten EU, Venäjä, Usa, OPEC, YK, FIFA jne. ja kun katsoo asioita, niin empä turhaan ole epäluuloillut. Miten tämä liittyy nationalismiini? No, sitä voi miettiä.
 
En kyllä ymmärrä, mikä on Vasemmistoliiton pointti tässä kysymyksessä, en lainkaan. Haluaako se tosiaan profiloitua anarkistiseksi liikkeeksi? Onnea matkaan, Vasemmisto!

Minusta Itsenäisyyspäivän viettämiseen voi hyvinkin jalkautua uusia tapoja juhlia sitä ja niin ajan oloon myös tapahtuu. Kaikessa pitää kuitenkin muistaa sekin, että tarkoituksella ei pidä ketään loukata ja päivä huomioon ottaen juhlia tietyllä tapaa arvokkaasti. Se voi tarkoittaa esim. kaveriporukkaa kämpällä olutta sopivasti naukkaillen, saunoen ja syöden. Tai rientää kaduille juhlimaan....suht siivoin metodein. Miksi pitää etsimällä etsiä "vihollinen", jota lähdetään höyhentämään....Itsenäisyyspäivänä? Amerikkalaistyylin neljäs heinäkuuta - rieha ei ehkä istu meikäläisiin, mutta onhan tässä muodollisessa juhlimisessa laventamisen varaa. Vapaammin, rennommin, toisia kunnioittaen, juhlien, sanalla sanoen vapaasti ja rennosti.

Minä olen kuullut varsin luotettavalta taholta, että 612-kulkue noudatti tiptop järjestystä ja oli itseasiassa kunnioitustakin herättävä kaunis ele, hyvin kaunis. Mikä helvetin mörkö Suomessa on tehty kansallismielisyydestä? Se, että kansallismielisyyttä on käytetty historian saatossa keppihevosena julmuuksiin, ei tee ismistä julmaa, vaan kertoo enemmän ihmisistä kuin ismistä. Ei kansallismielisen synonyymi sentään ole polttouunimuurari. Mitä minä tunnen nationalisteja, he ovat ihan normaaleja ihmisiä, jotka suhtautuvat tiukasti suomalaisuuteen, mutta silti "suvaitsevat" myös moniarvoisen ja monikulttuurisenkin Suomen. Ei tämä ole vaikeaa, jos siitä ei tehdä tarkoituksella vaikeaa.

Olen itsekin kaappinationalisti. Arvostan pohjoismaita ja niiden rakenteita, tykkään Suomesta, pidän säilyttämisen arvoisina tärkeimpiä arvojamme, hyväksyn sulin käsin maahanmuuttajat asiallisessa mielessä, en kammoksu hinttejäkään. Alan vähitellen ymmärtää luonnonsuojelua arvona ja tekoina. Omaan suht luterilaisen työmoraalin. Jne. Suhtaudun epäluuloisesti kaikkiin suuriin kolosseihin, kuten EU, Venäjä, Usa, OPEC, YK, FIFA jne. ja kun katsoo asioita, niin empä turhaan ole epäluuloillut. Miten tämä liittyy nationalismiini? No, sitä voi miettiä.


:solthum:
 
Tässä uutisessa on mielestäni voimakkas kansallistunteen lataus - eikö olekin. Ihmettelen eikö tämä aiheutanut minkäänlaista vastustamista?
Tarvittiinko poliisia turvaamaan vai onko vasemmisto-anarkistit käpertyneet koloihinsa peukaloa imemään ??

Yli 1000 hengen kuoro kajautti upeasti Finlandia-hymnin Senaatintorilla

1449547448763.jpg


http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1449548110183.html

Enivei, hienoa että ihmiset voivat vapaasti kerääntyä yhteiseen kokemukseen ja kannattamaan sitä asiaa mitä arvostavat. Ovat mieluummin aina jonkin asian puolesta eikä toista asiaa vastaan. Niinhän sen pitää mennäkin.


.
 
Käytettävissä(ni) olevan tiedon perusteella poliisin varautuminen oli oikein mitoitettu, ja vaste YJT-häiriöihin nähden tehokas ja oikein mitoitettu.

Toivottavasti poliittisesti virittyneelle väkivallalle lyödään luu kurkkuun (!) ennen kuin se saavuttaa yleisempää hyväksyttävyyttä. Ei paljon kiinnosta kenen tai minkä nimissä rähistään, vaan rikokseen syyllistyvä on syytä pysäyttää ja rangaistus langettaa. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavat ovat ja niiden pitää olla toiset.

Sivumennen, minusta päihtymys ja aineet + joukon mukana riehuminen pitäisi olla koventamis-, ei lieventämisperusteita. Ei varmasti tule yllätyksenä sille Anelma-Jussille että pullossaan on rähinäviinaa.
 
Minä olen kuullut varsin luotettavalta taholta, että 612-kulkue noudatti tiptop järjestystä ja oli itseasiassa kunnioitustakin herättävä kaunis ele, hyvin kaunis.

Vilkuilin noita videoita kulkueesta, ja ainoa 'vastarinta' anarkistien suuntaan mitä bongasin oli kun muutama lyhyttukkainen irtosi kulkueesta ja huutelivat jotain tyyliin 'ho-ho-ho, antifasistit'. Palasivat sitten poliisin kehoituksesta suosiolla takaisin kulkueeseen.

Suomessa tuntuu olevan muutama tutkija ja dosentti jotka ovat perehtyneet 'äärioikeistoon ja uusfasismiin' ja antavat sitten mielellään lausuntoja heti kun jotain siihen viittaavaa tapahtuu. Jostain syystä tuntuu että aina löytyy "viitteitä äärioikeistolaisesta toiminnasta", oli asia mikä tahansa. Osalla näytti olevan myös julkaistua kirjallisuutta punaupseereista yms., voi olla että puoluekirjakin on vähän siihen suuntaan kallellaan.

Tätä 'äärioikeiston nousua Suomessa' on nyt hoettu viime vuosina aika paljonkin mm. näiden tutkijoiden toimesta, mutta aika hidasta tuntuu olevan kyseinen nousu kun toistaiseksi on jääty melko vähäisiin muutaman hengen rähinöinteihin kyseisen siiven toimesta. Toki nämä ovat olleet siinä mielessä vakavia että on oltu liikenteessä esim. puukkojen ja kaasusumuttimien kanssa, mutta osallistujia on aina ollut korkeintaan muutamia.

Äärivasemmisto sen sijaan on onnistunut itsensä hoitamaan putkaan paljon paremmalla prosentilla mm. rauhallisia mielenosoituksia häiritessään, sekä osallistunut aktiivisesti hippasille näiden äärioikeistolaisten kanssa, mutta jostain syystä tästä ei puhuta. Nyt on vissiin päästy aseistautumaan äärivasemmistonkin toimesta, kun tuolla 612-häirköinnistä kiinniotetuilla anarkisteilla oli taas mm. kaasusumuttimia löytynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä helvetin mörkö Suomessa on tehty kansallismielisyydestä?
Ei kansallismielisen synonyymi sentään ole polttouunimuurari. Mitä minä tunnen nationalisteja, he ovat ihan normaaleja ihmisiä --
On ollut puhetta, että Suomen lippu on omittu äärioikeiston/-nationalistien käyttöön. Viime viikolla väsäsimme koulussa mukuloiden kanssa luokassani Suomen lippuja koristeiksi koulun itsenäisyyspäivän juhlaan. Kukaan muu opettaja ei sellaisia teettänyt. Luokkaani toin pienen lipun pöydälleni. Ja tästä hyvästä osa kollegoista katsoi kieroon, että onkohan tuollainen Suomi-vouhotus ihan asiallista.
Juhla oli upea: Finlandia-hymni soitettiin sähkökitaralla laulun oheen ja Maamme-laulu tietenkin laulettiin. Itselleni yllätys oli, että ohjelmassa oli myös Lippulaulu - taisi @baikal joskus kritisoida sanoja, että tosiaanko tässä korkein toiveemme on saada elää ja kuolla Suomen (lipun) puolesta. Kuitenkin parisataa kirkasta nuorta ääntä laulamassa laulua oli hienoa kuultavaa ja sanat ovat linkki vanhempien polvien ajatusmaailmaan. Alakoulussa laulua oli kuitenkin väännetty uuteen kuosiin - sitä pikkutyttäret kotona hoilasivat:
Suomen lippu ihana, puhtaan sinivalkea,
liehuu joka salossa kohti taivasta.
Itsenäisyyspäivämme, joulukuinen juhla tää,
ikkunalle laitamme kaksi kynttilää.

Aika mietoa, mutta hyvä edes tämäkin, sanoo patriootin sydän.
Mutta kun kahdeksasluokkalaisten kanssa seuraavana hissan aiheena on holokausti, saahan tässä olla varovainen, miten sanansa asettaa, ettei joku syytä pian muurariksi, indoktrinaatiosta tai ääri-ilmiöiden kannattamisesta.
 
Back
Top