Aluevaalien seuraamisketju.

Omalla äänestysalueellani (Tampere/Pispala) äänestysprosentti oli 69,7 %. Aika kova tulos verrattuna koko valtakunna prosenttiin.

Kokoomus vei ylivoimaisesti, joka ei ole yllätys. Yllätys ei ole vihervasemmistonkaan suuri osuus eli 2 ja 3 sija sitten vihreille ja vasemmistoliitolle.

Demarit, kepu ja etenkin persut sitten jäivät rökäletappiolla kolmesta suurimmasta.
 
Firmamme asiakkaamme kanssa yhdessä suunnitellun tuotteen mainos haluttiin kuvata toimitiloissamme, joissa järjestelmä on myös koekäytössämme. Tämä kaikki toki siis sisätiloissamme. Minut nakitettiin koko kuvauspäiväksi avustamaan ja valvomaan kuvausta, ettei meiltä näy mitään ei meille mieluisaa. (Heh, päädyin sitten itsekin näkyviin videolle.) Mutta tämä kaikki tehtiin siis tarkasti hyvässä yhteistyössä.

Ja sitten on näitä missä kuvauspaikka ei liity mitenkään kuvauspaikan omistajaan.

Esimerkiksi.

Lounasravintola on puolijulkinen tila. Mutta et voi mennä sinne kuvaamaan ilman lupaa tv-sarjaa lounasaikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ja sitten on näitä missä kuvauspaikka ei liity mitenkään kuvauspaikan omistajaan.

Esimerkiksi.

Lounasravintola on puolijulkinen tila. Mutta et voi mennä sinne kuvaamaan ilman lupaa tv-sarjaa lounasaikaan.
Jep. Oman pöytäseurueesi saat kuvata. Et noin vaan saa kuvata naapuripöydän yksittäistä ruokailijaa, mutta muutama pöytä yhdessä kuvassa on jo ok.
Samoin saat kuvata omakotialuetta yleisesti, mutta et luvatta yksittäistä pihaa etenkin, jos asukas on pihalla. (Vrt Google Streetview)
 
Onko sinulla lupa käyttää ST1 tuotemerkkiä? Käytit sitä nimittäin juuri tekstissäsi.
Vai olisiko kuitenkin niin että tuotemerkkisuoja antaa suojan pelkästään tuotemerkin omimista vastaan.
Mielestäni en käyttänyt jonkun firman tuotemerkkiä mainonnassani. Tuotemerkkeihin viittaaminen ja mm. niiden arvostelu on kuluttajan oikeus.

Tilanne olisi vallan eri, jos väittäisin tämän viestin olevan St1:n sponsoroima.
 
Mainoksen, elokuvan, tv-sarjan jne. kuvaukset on perinteisesti vaatineet sopimuksen kiinteistön omistajan/haltijan kanssa. Koska kuvaukset voivat haitata tai estää normaalin liiketoiminnan. Ja niiden kuvaaminen on liiketoimintaa, joka ei ole verrattavissa journalismiin.


Journalistiset kuvausohjeet ovat median sananvapauden turvaamiseen tarkoitettuja pykäliä.

Vaalimainoksen kuvaaminen ei ole sananvapauden turvaamista.
No, enkös mä näin sanonutkin? Pitäisi olla kaikille selvää, ettei sananvapaus tarkoita vapaata liiketoimintaa tai mainontaa toisen tiloissa. Eihän tuossa huoltoasema kritisoinut asemallaan kuvaamista, vaan tuotemerkkinsä näkymistä mainoksessa, johon eivät halua sitä liittää.
 
Jep. Oman pöytäseurueesi saat kuvata. Et noin vaan saa kuvata naapuripöydän yksittäistä ruokailijaa, mutta muutama pöytä yhdessä kuvassa on jo ok.
Samoin saat kuvata omakotialuetta yleisesti, mutta et luvatta yksittäistä pihaa etenkin, jos asukas on pihalla. (Vrt Google Streetview)
Ravintolan naapuripöydässä olevan yksittäisen ruokailijan kuvaaminen ei ole kiellettyä, eikä edes tällaisen kuvan julkaiseminen niin kauan kuin kuva ei ole loukkaava tai esimerkiksi sitä käytetä mainoksessa. Tämä johtuu siitä, että ravintola on julkinen tila.

Yksittäisiä omakotitalojen pihoja saa kuvata vapaasti ja myös julkaista nämä kuvat. Poikkeuksena on se, että jos pihalla on ihmisiä niin heitä ei saa kuvata, koska he oleskelevat kotirauhan suojaamalla alueella.
 
PS perustelee kantaansa sillä, että valo- sekä videokuvaus on yleisillä paikoilla sallittua ja että tällaiseen yleisellä paikalla tapahtuvaan kuvaamiseen ei tarvita kuvauslupaa.

– Tavaramerkkilain (544/2019) 6 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan tavaramerkin haltijalla on oikeus kieltää merkin käyttäminen elinkeinotoiminnassa, jos kysymys on merkin käyttämisestä liikeasiakirjoissa tai markkinoinnissa. (--) Tapauksessa kyseessä on poliittinen toiminta, joka ei lukeudu elinkeinotoiminnan piiriin, jolloin merkin käyttöä ei voida kieltää, PS:n vastauksessa todetaan.

– Lisäksi tavaramerkkilain 4 §:n 1 momentin mukainen yksinoikeus kattaa vain merkin käytön tavaroiden tai palveluiden tunnuksena. Tavaramerkin käyttö muuhun tarkoitukseen jää niin kutsutun tavaramerkinomaisen käytön ulkopuolelle ja siten myös yksinoikeuden piirin ulkopuolelle.

PS:n mukaan tavaramerkin näkyminen vaalimainoksen taustalla ei ole tavaramerkinomaista käyttöä eikä siitä voi seurata haittaa.

– Siten tavaramerkin näkyminen vaalimainoksessa ei kuulu merkin haltijan yksinoikeuden piiriin eikä St1 Oy merkin haltijana voi tällaista käyttöä kieltää, PS toteaa.

PS:n mukaan St1:n esittämä väite siitä, että vaalimainonnassa olisi noudatettava Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä, on virheellinen.

– Markkinointisääntöjen soveltamisalaa koskien säännöissä on todettu, että markkinointisääntöjä ei ole tarkoitettu sovellettavaksi sellaiseen sisältöön, jonka tarkoitus ei ole kaupallinen.

PS:n mukaan markkinointisääntöjä soveltaa Mainonnan eettinen neuvosto, joka sääntöjensä mukaan ei ota kantaa poliittisen tai uskonnollisen mainonnan sisältöön.

– Markkinointisäännöt eivät siten sääntele vaalimainontaa eikä Mainonnan eettinen neuvosto voi ottaa kantaa vaalimainoksen sisältöön.

-il-
 
No, enkös mä näin sanonutkin? Pitäisi olla kaikille selvää, ettei sananvapaus tarkoita vapaata liiketoimintaa tai mainontaa toisen tiloissa. Eihän tuossa huoltoasema kritisoinut asemallaan kuvaamista, vaan tuotemerkkinsä näkymistä mainoksessa, johon eivät halua sitä liittää.

Sanoit. Viestin piti mennä muutamalle muulle kirjoittajalle.

Mutta olen kännykän varassa näpyttelemässä, niin sattuu mokia. Anteeksi

ST1:n kohdalla ei varmaan tunnu paljon missään, jos jää parin kolmen tunnin myynnit saamatta. Mutta voisin kuvitella paikallista Nesteen kauppiasta ketuttavan, jos hänen asemansa liiketoiminta on häiriintynyt lupaa kysymättä.
 
PS perustelee kantaansa sillä, että valo- sekä videokuvaus on yleisillä paikoilla sallittua ja että tällaiseen yleisellä paikalla tapahtuvaan kuvaamiseen ei tarvita kuvauslupaa.

– Tavaramerkkilain (544/2019) 6 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan tavaramerkin haltijalla on oikeus kieltää merkin käyttäminen elinkeinotoiminnassa, jos kysymys on merkin käyttämisestä liikeasiakirjoissa tai markkinoinnissa. (--) Tapauksessa kyseessä on poliittinen toiminta, joka ei lukeudu elinkeinotoiminnan piiriin, jolloin merkin käyttöä ei voida kieltää, PS:n vastauksessa todetaan.

– Lisäksi tavaramerkkilain 4 §:n 1 momentin mukainen yksinoikeus kattaa vain merkin käytön tavaroiden tai palveluiden tunnuksena. Tavaramerkin käyttö muuhun tarkoitukseen jää niin kutsutun tavaramerkinomaisen käytön ulkopuolelle ja siten myös yksinoikeuden piirin ulkopuolelle.

PS:n mukaan tavaramerkin näkyminen vaalimainoksen taustalla ei ole tavaramerkinomaista käyttöä eikä siitä voi seurata haittaa.

– Siten tavaramerkin näkyminen vaalimainoksessa ei kuulu merkin haltijan yksinoikeuden piiriin eikä St1 Oy merkin haltijana voi tällaista käyttöä kieltää, PS toteaa.

PS:n mukaan St1:n esittämä väite siitä, että vaalimainonnassa olisi noudatettava Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä, on virheellinen.

– Markkinointisääntöjen soveltamisalaa koskien säännöissä on todettu, että markkinointisääntöjä ei ole tarkoitettu sovellettavaksi sellaiseen sisältöön, jonka tarkoitus ei ole kaupallinen.

PS:n mukaan markkinointisääntöjä soveltaa Mainonnan eettinen neuvosto, joka sääntöjensä mukaan ei ota kantaa poliittisen tai uskonnollisen mainonnan sisältöön.

– Markkinointisäännöt eivät siten sääntele vaalimainontaa eikä Mainonnan eettinen neuvosto voi ottaa kantaa vaalimainoksen sisältöön.

-il-

Luin tämän silloin kun asia tuli julki.

Ihmettelen myös St1:n kulmaa. Toisaalta henkilön kuvaahan ei saa käyttää ilman lupaa poliittiseen tai uskonnolliseen mainokseen, eikä saa vihjata ilman lupaa, että joku henkilö kannattaisi jotain aatetta.

St1 on voimakkaasti sitoutunut brändinä Mika Anttoseen eli pääomistajaansa. Eli siinä suhteessa leimaantumisvaara on suuri.
 
Hyviä uutisia 🤭

Paavo Väyrynen valvoi vaaleja Vuokko-vaimon kanssa kotona – ”Olen tyytyväinen omaan ja keskustan tulokseen”​

Väyrynen suuntaa katsetta jo seuraaviin eduskuntavaaleihin.
 
Jep. Oman pöytäseurueesi saat kuvata. Et noin vaan saa kuvata naapuripöydän yksittäistä ruokailijaa, mutta muutama pöytä yhdessä kuvassa on jo ok.
Samoin saat kuvata omakotialuetta yleisesti, mutta et luvatta yksittäistä pihaa etenkin, jos asukas on pihalla. (Vrt Google Streetview)

Monelle tuntuu nykyään olevan ongelma, jo se että paljon saa kuvata. Mutta paljon pitää jättää julkaisematta.

Ja ettei voi mennä sotkemaan toisen liiketoimintaa. Oli sitten vakaumukseltaan persu tai anarkisti, niin aina saa jankata samoista asioista.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kärnä näytti saavan aivan kevyttä kuittia twitterissä :LOL:

"Missä on se vara-alue, jonka edustaja olet?" Palopäällikölle vittuilu mainittu muutamaankin kertaan.
 
Lapissa yli 80% laskettu ja Kärnä edelleen varalla
Nyt varmaan nolottaa Kärnää se vittuilu sille palomiehelle kun puhui jo sille niin kuin olisi jo valittu alue-edustaja, mutta jäikin sitten oikeasti rannalle varajäseneksi.
 
Sanoit. Viestin piti mennä muutamalle muulle kirjoittajalle.

Mutta olen kännykän varassa näpyttelemässä, niin sattuu mokia. Anteeksi

ST1:n kohdalla ei varmaan tunnu paljon missään, jos jää parin kolmen tunnin myynnit saamatta. Mutta voisin kuvitella paikallista Nesteen kauppiasta ketuttavan, jos hänen asemansa liiketoiminta on häiriintynyt lupaa kysymättä.
Typoja nyt sattuu kaikille, olin lähinnä ihmeissäni.

ST1:n kohdalla varmasti myyntiä ei menetetty muutaman minuutin videon kuvaamisen takia käytännössä lainkaan, mutta yhtiö haluaa suojella tuotemerkkinsä arvoa. Kuluttajatuotteita myyvä yritys ei varmasti halua tulla leimatuksi jonkin puolueen kannattajaksi, Suomi on (onneksi) monipuoluedemokratia ja suosituimmankaan puolueen kannatus ei ylitä 25 prosenttia. Toisin sanoen, aina vähintään 75 % asiakkaista kannattaa jotain muuta puoluetta, se on iso riski yrittäjälle.

Samalla tavalla kuka tahansa Nesteen kauppias ottaisi riskin kokea loven lompakossaan, jos mainoksessa olisikin käytetty Nesteen tuotemerkkiä.

Sitten voitaiin kans puhua vaikka siitä, miten koko PS:n kampanja oli täysin epäonnistunut. "Äänestä ulos bensan hinnan korottajat". Vaaleissa, joissa ei voinut äänestää ketään pihalle tyhjiltä paikoilta, joista käsin toimivalta ei millään tavalla ulotu bensan hintaan. Se on kuin Oulun kaupungin iskulause "Capital of Northern Scandinavia", siinä ei oo ainoatakaan sanaa oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Meikäläisen sote alueella aivan mukava vaalitulos, 2/3 paikoista oikeistolle ja nekin jakautuivat melko tasaisesti useammalle puolueelle, tämähän voi vielä onnistuakin. Ja täällä ei ole rkp:llä paikkoja niin ei tule edes vaikeuksia laskea kuuluuko se vasemmistoon vai mihin. Oma ehdokaskin läpi, ja koronakin jo helpottaa, ihan töttöröö olo.
 
Back
Top