Ei kannata ottaa poliitikkojen "saavutuksia" tai lobbareiden propagandaa täysin todesta. Petri Sarvamaa edustaa kokoomusta, joka on lähellä EK:ta, joka puolestaan lobbasi ankarasti päästörajoja vastaan. Satu Hassi taas mielellään esittää koko päästörajoituksen omana hankkeenaan.Tuosta rikkidirektiivistä sen verran että nuo tiukat päästörajoituksethan taisivat olla muistaakseni ihan suomalaisten oma halu? Äkkiä Googlaamalla löytyi mm.
http://www.hs.fi/talous/a1305598420475
"Ensin Suomi ajoi omille merialueilleen mahdottomat rikkipäästörajat. Sitten Euroopan unioni laati direktiivin, jonka parlamentin pääneuvottelija väittää helpottavan valtionavun antamista siirtymäkauden kustannuksiin. Tämä ei pidä paikkaansa"
"Kyseessä lienee tämän parlamenttikauden merkittävin terveysuudistus. Tätä nykyä laivojen aiheuttamien ilmansaasteiden arvioidaan aiheuttavan noin 50000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa. Kun laivojen rikkipäästöt nyt vähenevät melkein kymmenesosaan entisestä, säästetään kymmeniätuhansia ihmishenkiä vuodessa”, kommentoi europarlamentaarikko Satu Hassi (vihr) blogissaan. Hän toimi rikkidirektiivin esittelijänä."
Suomen merialueen rajoitukset eivät ole millään lailla poikkeukselliset, vaan samat kuin muilla ECA-alueilla. Ajoiko Suomi koko USAhan "mahdottomat rikkirajat"?
ECA-rajoituksista käytiin maailmalla paljon keskustelua viime vuonna. Missään muualla kuin Suomessa ei ole puhuttu rikkidirektiivistä, koska koko asia ei ole mistään EU-direktiivistä lähtöisin.