Asepalvelus lyhentyy todennäköisesti neljään kuukauteen

Bodyguard kirjoitti:
Joo, niinhän se on kaikissa kertauksissa, ettei se "oikea" porukka siellä ole, vaan aina joudutaan lainaamaan ja/tai supistamaan. Se vähän romuttaa sitä "sodanajan" joukko-käsitettä.

Noh, kyllä se pääosiltaa on silti aina se "oikea" porukka.

Bodyguard kirjoitti:
Tänä päivänä, kun sitä ylimääräistä jengiä on, niin ne vajeet on helpompi paikata ja homma toimii. Jos kovasti aletaan karsimaan sitä taistelijakoulutusta, niin niitä varaukkoja ei ehkä olekaan sitten olemassa. Kärjistetty ilmaus, mutta tahallaan. Yritän vain saada sanottua sen, että kaikenlaisessa karsimisessa on omat vaaransa, joita me emme välttämättä täällä huomaa.

Pitää nyt tehdä kuitenkin selkeä pesäero rauhanjan kertausten ja LKP välillä. Ei LKP:ssa anota enää mitään vapautuksia työkiireiden tms. takia :cool:

Asialla on vaan sellainen puoli että jos tästäkään ei saa säästää, niin tulilinjalla ovat jälleen kerran alueelliset joukot ja niiden varustaminen, omat vaaransa on siinäkin :mad: Kyllä minä valitsisin miuluummin nykyistä paremmin koulutetut SA-joukot joiden lisävarana toimii 4kk koulutetut&yli 35v. kuin sen tien että alueelliset joukot katoavat rahan puutteessa/säästötarpeessa olemattomiin = reserviä on niin perkeleesti, muttei joukkoja joihin heitä sijoittaa...

Bodyguard kirjoitti:
Omalta osaltanai lopetan tän vatkaamisen tähän. Enköhän mä ole sanonut sen, mitä ajan takaa. Jos siinä on epäselvää, niin sitten saa olla.
Aika vireää keskustelua täällä tosin on ollut ja se on hyvä. Ei ole pelkkää konsensusta.

Eihän tässä mitään erityistä vänkäystä ole ilmennyt, ihan asiallista keskustelua.
 
No joo, onhan siellä pääosin siihen tehtävään koulutettu jengi, mutta ei useinkaan se alkuperäinen. Tämäkin oli multa kärjistys. tarkoitin sitä, että jos koulutetaan huomattavasti vähemmän johonkin tehtävään porukkaa, ei niitä paikkaajia sitten ole käytettävissä. Pahimmassa tapauksessa ei sitten tosipaikassakaan.

Juu, kyllä minä tiedän kertausten ja LKP:n eron. Voisin väittää jopa, että keskivertoressua paremmin. Kärjistin tahallani, kuten ehkä huomasit, jos luit kunnolla viestini. Olen itsekin sitä mieltä, ettei alueellisia joukkoja pidä unohtaa, päinvastoin, niitä on kehitettävä juuri nyt ehkä enemmänkin kuin operatiivisia.

Tarkoitin, että en enää itse jaksa jankuttaa. Tuntuu, ettei mun viesteistäni osata poimia sitä mun pointtiani. Kuten totesin, keskustelu on vilkasta ja se on hyvä. Hyvää myös, että on erilaisia mielipiteitä.

Mun pointtini on se, ettei mun mielestä tuo 4kk ( ei edes 6kk) riitä taistelijoiden kouluttamiseen. Säästöt pitää saada aikaiseksi muualta. Valtionhallintoa pitää tarkastella kokonaisuutena ja saada siellä karsittua turhia, päällekkäisiä/sisäkkäisiä toimintoja. sieltä saadaan yllättävän paljon rahaa käyttöön ja se voidaan sitten ohjata PV:lle, poliisille, pelastustoimelle, terveydenhuoltoon. Eli niille aloille, jotka huolehtivat kansalaistemme turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. PV:n osalta pitää tarkastella henkilöstörakennetta, muuttaa sitä enemmän suorittajaportaaseen päin ja myös uskaltaa supistaa sitä oikeista paikoista. Nykyinen yhteiskuntamme on mennyt sellaiseksi, että sitä valtion varmaa leipää ei enää ole. Myös PV:n pitää siihen sopeutua, valitettavasti. Nykyiset, PV:ltä ulkoistetut toiminnot pitäisi miettiä uudelleen ja palauttaa PV:n hoidettaviksi niiltä osin kuin ne tulisivat kustannustehokkaammiksi. Yksityinen, ulkopuolisen tahon tekemä homma on aina kalliimpaa. Poikkeuksena tähän ovat jotkut erkoisalat, joissa on järkevämpää tukeutua ulkopuoliseen ammattiosaamiseen.
Tämä on vain mun mielipiteeni, enkä pysty poliitikkoihin vaikuttamaan ( yksinään ). Hehän nämä jutut viime kädessä päättävät. Tosin sotllaillakin on se asiantuntijan rooli tässä, mutta avin asiantuntijan, ei lopullisen päättäjän rooli.

Kannattaa käydä seuraamssa tuota budjettikeskusteluakin ja yhdistää nämä kaksi topikkia. Tulee ehkä toisenlainen kuva kokonaisuudesta.
 
Mielestäni perusjimmy/tykkimies on mahdollista kouluttaa 4kk.
Se vain edellyttää sitä, että kaikki ekstra tiputetaan pois.
Paraatit, komentajan vaihtotilaisuudet, veteraanikeräykset, yleissivistävät oppitunnit, joukko-osastojen väliset kilpailut, maatalousnäyttelyt, vuorovaikutuskoulutukset jne.
Sanotaan, ettei siinä ajassa pystytä antamaan J-kauden koulutusta, mutta kun systeemiä rukataan niin varmasti päästään antamaan jonkinlainen koulutus Komppania/patteri kokonaisuudessa. Toisaalta perustykärin/jimmyn toiminta ei muutu juurikaan, vaikka harjoitukset pidettäisiin pataljoonan/patteriston toimintaympäristössä. Isoista sotaharjoituksista hyötyy ihan muut, varusmiehistäkin ehkä vain muutamat kokelaat.
 
Leppis kirjoitti:
Mielestäni perusjimmy/tykkimies on mahdollista kouluttaa 4kk.
Se vain edellyttää sitä, että kaikki ekstra tiputetaan pois.
Paraatit, komentajan vaihtotilaisuudet, veteraanikeräykset, yleissivistävät oppitunnit, joukko-osastojen väliset kilpailut, maatalousnäyttelyt, vuorovaikutuskoulutukset jne.
Sanotaan, ettei siinä ajassa pystytä antamaan J-kauden koulutusta, mutta kun systeemiä rukataan niin varmasti päästään antamaan jonkinlainen koulutus Komppania/patteri kokonaisuudessa. Toisaalta perustykärin/jimmyn toiminta ei muutu juurikaan, vaikka harjoitukset pidettäisiin pataljoonan/patteriston toimintaympäristössä. Isoista sotaharjoituksista hyötyy ihan muut, varusmiehistäkin ehkä vain muutamat kokelaat.

Lahteena http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/ae2c09004563e6b39482be5abebcd61d/Varusmies_2011_suomi.pdf?MOD=AJPERES
(linkki ei jostain syysta toimi ainakaan mun koneelle IE8:lla, Mozillalla mainiosti)

Tuosta Varusmies_2011 dokusta voipi poimia kaaviosta jotta:

- Peruskoulutuskausi 8 vko (=> 2 kk)
- Taistelijoiden erikoiskoulutuskausi 9 vkoa (=> 2 kk 1 vko)
- Joukkokoulutuskausi 9 vkoa

Siis perusjagsteri joka osaisi ryhmana toimimisen olisi erikoiskoulutuskauden jalkeen valmis? (valaiskoon viisaammat minua jos kyseisen koulutustason saavuttaminen on mahdollista vasta joukkokoulutuskauden aikana/sen jalkeen).

Kysymys: Pitaisiko perusjagsterin osatakaan muuta kuin henkilokohtainen
puolustus + ryhman jasenena toimiminen?. Jos ei -> 4 kk kuulostaa ihan jarkevalta.
 
veffeade kirjoitti:
Kysymys: Pitaisiko perusjagsterin osatakaan muuta kuin henkilokohtainen
puolustus + ryhman jasenena toimiminen?. Jos ei -> 4 kk kuulostaa ihan jarkevalta.

Oppiiko "henkilökohtaisen puolustuksen ja ryhmän jäsenenä toimimisen" neljässä kuukaudessa?
 
Asepalveluksen lopusta kyllä voisi pari viikkoa karsia pois. Loppusodan jälkeen ei paljoa muuta tehdä kuin käytetä kertyneet lomat pois ja juostaan coopperi ja siinä se sitten onkin.
 
RDF kirjoitti:
Asepalveluksen lopusta kyllä voisi pari viikkoa karsia pois. Loppusodan jälkeen ei paljoa muuta tehdä kuin käytetä kertyneet lomat pois ja juostaan coopperi ja siinä se sitten onkin.

Voisihan sitä yhtä hyvin jättää vaikka pienentää annosten kokoa perustelemalla että "syökää sodessa tai kotona lomien aikaan". Saavutettavat säästöt kyllä olisivat aika marginaalisia.
 
hei komoon

kyllä se joukkoharjoituskin saadaan siihen neljään kuukauteen kun zydeemi rakennetaan eri tavalla. huono puoli on se, että se vaati ihan eri joustavuutta organisaatiolta, joka on vaikeata, kun organisaatiossa ei ole siviiliorganisaatioiden aloitekyvyn kulttuuria. en oo varma onnistuuko. saattaa olla että johtaminen pitää ulkoistaa hieman joustavammalle porukalle ;)

pinkan ja punkan tekeminen ei todellakaan oo keskeisiä asioita. paljon on ilmeisesti saatu aikaan tällasen fabon ajoista realitytv:n mukaan, mutta ainakin realitytv:n mukaan vieläkin hölmöillään kaikkea turhaa.

itse en tuota 4 kk jutskaa vääntäisi, vaan nykyisen 6 kk minimin tiukemmalle koulutukselle.

ja tässä ketjussa esitetyn kannan, että sielä koulutettaisiin turhia heeboja tahdon kiistää. ei ne rauhanajan rambot ole todellisuudessa skaban takeita. saattaa olla että ne mopot jotka viimeksi saavat kledjut puettua ja joita aina on rumbattu ovat tositilanteessa niitä jotka saavat aikaiseksi.

tuo neljän kuukauden ajatus oli Siilasmaan raportissa sivulause, mutta kun poliitikot keksivät että raporttiin viitataan, luullaan että se oli ydin.

kyllä tuossa organisaatio (PV) pääosin ohjaa mihin mennään.
 
Trolli kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Kysymys: Pitaisiko perusjagsterin osatakaan muuta kuin henkilokohtainen
puolustus + ryhman jasenena toimiminen?. Jos ei -> 4 kk kuulostaa ihan jarkevalta.

Oppiiko "henkilökohtaisen puolustuksen ja ryhmän jäsenenä toimimisen" neljässä kuukaudessa?

Samaan tuossa edella kyselinkin:

"Siis perusjagsteri joka osaisi ryhmana toimimisen olisi erikoiskoulutuskauden jalkeen valmis? (valaiskoon viisaammat minua jos kyseisen koulutustason saavuttaminen on mahdollista vasta joukkokoulutuskauden aikana/sen jalkeen)."
 
En tiedä mitä 4:ssä kuukaudessa saavutetaan ja mitä ei, sikäli elämä on kätevää, että rauhan aikana voidaan rimaa tiputtaa ihan miten paljon vaan, mutta palveleeko se ketään, jos taitoja aletaan tarvita?

Minusta on näin jälkeenpäin tietyllä tapaa uskomaton suoritus minun tapauksessani rvl:lta, että 8 kk:ssa ainakin minä (anteeksi, jos termi on väärä) syväopin asioita niin, että ne ovat helvata edelleen nahkassa...aikaa kohta se 25 vuotta.

Otetaan nyt vaikka tuo hatuttomaan päähän viety tervehdys: ei onnistu vieläkään minulta, ei onnistu ei. Kun tilanne tulee ja päässä ei hattua niin jalat kopsahtaa yhteen ja karju on kuin pystyparru kädet sivuilla silmät tapittaen eteen. Varmaan tarvittaisiin 8 kk:n palvelus, jotta oppisi uuden asian entisen päälle.

Samoin a-radalla huomaa ne pikkuerot, joita on nykyjampoille opetettu ja meille jotain muuta. Ihan käsittämättömän hyvin ne juurtui selkäytimeen.

Sotilaat osaavat opettaa ja ympäristö on kuin luotu ehdottomaan oppimiseen, ja luotuhan se onkin. Mä luulen, että 4 kk ei riitä sellaiseen oppimistasoon, että asiat on selkäytimessä. Ja siellä ne mielestäni pitää perustemput olla, kun kaverit laitetaan paineeseen ja käsien pitäisi toimittaa sarja oikeita juttuja silloinkin, kun vapisuttaa ja itkettää.
 
baikal kirjoitti:
Minusta on näin jälkeenpäin tietyllä tapaa uskomaton suoritus minun tapauksessani rvl:lta, että 8 kk:ssa ainakin minä (anteeksi, jos termi on väärä) syväopin asioita niin, että ne ovat helvata edelleen nahkassa...aikaa kohta se 25 vuotta.

Samaa mieltä. Jotkut asiat iskostuivat kyllä sitkeästi alitajuntaan. Kuten se, että hattu päässä ei kuljeta sisällä eikä sitä pidetä päässä ruokaillessa. Ei näytä toimivan läheskään aukottomasti nykyjanttereilla.

baikal kirjoitti:
Otetaan nyt vaikka tuo hatuttomaan päähän viety tervehdys: ei onnistu vieläkään minulta, ei onnistu ei. Kun tilanne tulee ja päässä ei hattua niin jalat kopsahtaa yhteen ja karju on kuin pystyparru kädet sivuilla silmät tapittaen eteen. Varmaan tarvittaisiin 8 kk:n palvelus, jotta oppisi uuden asian entisen päälle.

No tässä vaiheessa voisi todeta että hyvä ettet oppinut koska enää ei "vedetä tyhjään päähän". Yksikköupseerikaan ei koskaa oikein kolahtanut - vääpeli mikä vääpeli. Ja vääpelihän se on.

Ihminen on siitä fiksu eläin että oppii virheistään. Useimmat ainakin. Niinpä siis myös hölmöksi havaitut kokeilut voidaan lopettaa toimimattomina. Kuten vaikkapa se hetken aikaa käytössä ollut valinta RUK:hon suoraan P-kaudelta.
 
Niin, lujin ruotsalaisesta foorumista että muutamia upseeriä suomessa oli sanonut että 6 kk on liian lyhyt ja ne halua otta takaisin 8 kk palvelus ajan.
 
Umkhonto kirjoitti:
RDF kirjoitti:
Asepalveluksen lopusta kyllä voisi pari viikkoa karsia pois. Loppusodan jälkeen ei paljoa muuta tehdä kuin käytetä kertyneet lomat pois ja juostaan coopperi ja siinä se sitten onkin.

Voisihan sitä yhtä hyvin jättää vaikka pienentää annosten kokoa perustelemalla että "syökää sodessa tai kotona lomien aikaan". Saavutettavat säästöt kyllä olisivat aika marginaalisia.

No ei parin kolmen viikon lyhentäminen mitään yksin ratkaise mutta onpahan yksi asia josta on varaa vähentää ilman että mikään kärsisi.

Loppuajat ovat oikeasti varsinaista tyhjäkäyntiä ja pyörittelyä.
 
Se pari viikkoa kun lyhennettäisiin niin käytännössä se tyhjäkäynti ja pyörittely vaan siirtyisi pari viikkoa aikaisemmaksi ja aika olisi pois varsinaisista harjoituksista. Näin on käynyt joka paikassa. Samalla tavalla kouluissa on kevätlukukauden viimeiset päivät vain ajantappamista, rauhanturvaajilla alkaa palveluksen pituudesta riippumatta kotiutuvan kiireet painaa päälle, määräaikaisessa työsuhteessa todella harva joka tietää ettei jatkoihin ole mahdollisuutta painaa tosissaa viimeiseen päivään asti jne.
 
noska kirjoitti:
Se pari viikkoa kun lyhennettäisiin niin käytännössä se tyhjäkäynti ja pyörittely vaan siirtyisi pari viikkoa aikaisemmaksi ja aika olisi pois varsinaisista harjoituksista. Näin on käynyt joka paikassa. Samalla tavalla kouluissa on kevätlukukauden viimeiset päivät vain ajantappamista, rauhanturvaajilla alkaa palveluksen pituudesta riippumatta kotiutuvan kiireet painaa päälle, määräaikaisessa työsuhteessa todella harva joka tietää ettei jatkoihin ole mahdollisuutta painaa tosissaa viimeiseen päivään asti jne.

Tuskimpa jos vähääkään järkeä käytetään. Nykyään väki kotiutuu noin 3 viikkoa loppusodan jälkeen. Homman voisi ihan hyvin hoitaa tämän jälkeen viikossa jolloin ohjelmaa olisi sen verran ettei tyhjäkäyntiä ehtisi syntyä.
 
Meillä oltiin loppusodan jälkeen kymmenisen päivää lomilla, jonka jälkeen pari viikkoa neppailtiin, käytiin ampumaradalla ja liikuntakoulutuksessa. Loppujuhallisuudet, paraatit ja varuspalautukset mahtuisivat yhden viikon ohjelmaan. Siksi 5kk palvelus olisi minusta toteutettavissa juurikin turhaa ohjelmaa ja lomapäiviä vähentämällä.
 
akealik kirjoitti:
Meillä oltiin loppusodan jälkeen kymmenisen päivää lomilla, jonka jälkeen pari viikkoa neppailtiin, käytiin ampumaradalla ja liikuntakoulutuksessa. Loppujuhallisuudet, paraatit ja varuspalautukset mahtuisivat yhden viikon ohjelmaan. Siksi 5kk palvelus olisi minusta toteutettavissa juurikin turhaa ohjelmaa ja lomapäiviä vähentämällä.

Entäs jos koulutusta jatketaan siunattuun tappiin asti ja loppulitinöille jätetään kaksi päivää ja soromnoo?

Ei loppulätinöiden viikkojen ajankäyttö tarkoita mielestäni automaattisesti sitä, että siellä on koulutuksen puolesta pakollista tyhjää.....sen "tyhjän" voi täyttää myös koulutuksella. Tuolla loppuajan löysyydellä voidaan loputtomiin perustella vm-ajan lyhentämistä ja sen voi kääntää myös toisinpäin. Sitten voidaan todeta, että hups, loppulätinöihin ei mennytkään kuin kaksi päivää.

Muistan hatarasti miten helvetan pitkäveteisiä olivat viimeiset pari viikkoa...paljon parempi olisi ollut paahtaa loppuun saakka entisellä vauhdilla ja hups. Nuoren miehen aika menee paljon paremmin ja vähemmillä kiroiluilla, kun on tekemistä tarpeiksi.
 
Yhtä asiaa en Siilasmaalta ymmärrä: Miten niin vapaaehtoisesta/palkka-armeijasta ei voida muka siirtyä asevelvollisuusarmeijaan? Niinhän on tehty vähän väliä. Voisivat ihan piruuttaan kokeilla vapaaehtoisuutta höystettynä vähän korkeammilla päivärahoilla. Mä alan tulemaan aina vain vakuuttuneemmaksi, että 350 000 rynkkyreinon sijaan 100 000 hattiwattia olisi parempi.
 
RDF kirjoitti:
noska kirjoitti:
Se pari viikkoa kun lyhennettäisiin niin käytännössä se tyhjäkäynti ja pyörittely vaan siirtyisi pari viikkoa aikaisemmaksi ja aika olisi pois varsinaisista harjoituksista. Näin on käynyt joka paikassa. Samalla tavalla kouluissa on kevätlukukauden viimeiset päivät vain ajantappamista, rauhanturvaajilla alkaa palveluksen pituudesta riippumatta kotiutuvan kiireet painaa päälle, määräaikaisessa työsuhteessa todella harva joka tietää ettei jatkoihin ole mahdollisuutta painaa tosissaa viimeiseen päivään asti jne.

Tuskimpa jos vähääkään järkeä käytetään. Nykyään väki kotiutuu noin 3 viikkoa loppusodan jälkeen. Homman voisi ihan hyvin hoitaa tämän jälkeen viikossa jolloin ohjelmaa olisi sen verran ettei tyhjäkäyntiä ehtisi syntyä.
Valitettavasti kokemuksen mukaan lähes jokaisessa organisaatiossa määräaikaishommissa tuo jos on liian iso ylitettäväksi eli sitä järkeä ei juuri kyetä käyttämään kuten tuossa aiemmin jo esimerkein totesin.
 
RPG83 kirjoitti:
Yhtä asiaa en Siilasmaalta ymmärrä: Miten niin vapaaehtoisesta/palkka-armeijasta ei voida muka siirtyä asevelvollisuusarmeijaan? Niinhän on tehty vähän väliä. Voisivat ihan piruuttaan kokeilla vapaaehtoisuutta höystettynä vähän korkeammilla päivärahoilla. Mä alan tulemaan aina vain vakuuttuneemmaksi, että 350 000 rynkkyreinon sijaan 100 000 hattiwattia olisi parempi.

Muutos niin päin on vaatiut aina muunlaisen tarpeen kuin talous eli sodan tai sen uhan. Kansalaisvelvollisuuksien lisääminen ilman riittävän vakavaa perustetta on poliittinen itsemurha johon ei yksikään valtionjohto lähde ilman diktatuuriin verrattavaa asemaa.
 
Back
Top