Asevelvollisuuden pitää muuttua

Opettajien määrä Suomessa lienee paljon alle sen vaadittavan määrän sotilaita mitä Suomen kokoisen alueen puolustaminen tarvitsee. Suomen puolustukseen ei riitä muutama kymmenen tuhatta sotilasta vaikka olisivat rambo risteytettynä chuck norrisilla.

Opettajia on Suomessa muistaakseni n. 70 000. Varusmiehiä taas on keskimäärin palveluksessa n. 19 000. Näistä varusmiehistä muodostetaan nykyiset 230 000 sotilaan sodanajan joukot.

Itse en oikein ymmärrä miksi opettajille on varaa maksaa melko hyvää palkkaa mutta varusmiehille ei.

Myös reserviläisille on varaa maksaa n. 60 euron päivärahaa kertausharjoitusvuorokautta kohden. Varusmiehet kuitenkin saavat vain alkaen 5,10 euroa.
 
Tunnethan poliittisen päätöksentekoprosessin? Eli ensin tulisi olla joku voimakas taho, puolue tai liike joka ehdottaisi ja alkaisi ajaa tätä asiaa. Esim. varusmiehille merkittäviä korotuksia palkkioihin tai verohelpotuksia, samalla s91 esittämä malli. Tai jotenkin muuten. Sitten kun tämän jonkun tahon ääni tulisi kuuluviin, sen tekemien ehdotusten tai ehdotusrunkojen tulisi mennä läpi poliittisessa päätöksentekoprosessissa eli lähinnä kai eduskunnassa.

Tästä tulisi olla myös kansalaiskeskustelua olennaisesti enemmän kuin mitä me täällä jutellaan. Eli varusmiesten palkkiot olisivat yhtenä keskusteluaiheena muiden poliittisten kysymysten äärellä, kuten sosiaali- ja terveysasioiden kne. Nyt näin ei ole ja varusmiesten palkkio ei ole missään puheenaiheena.

Mitään tällaista merkittävää tahoa ei kuitenkaan ole olemassa. Kukaan (tai hyvin harva ajaa) ei aja tätä asiaa. Tässä on ensimmäinen tosiasiallinen syy, miksi se on poliittisesti hankalaa.

Koska mitään tällaista "tahoa" ei synny vaan tyhjästä niin jonkun tulisi alkaa ajaa tätä. Jos ajattelen, että esim. minä ryhtyisin siihen niin näkisin sen ihan toivottomana tehtävänä, en osaisi ollenkaan riittävän lennokkaasti ja taitavasti saada tarpeellista joukkoa taakseni. Päättelen tästä niin, että mitään tällaista kansanliikettä, aloitetta tai tahoa ei ole eikä ole tulossakaan ihan heti.

Koska näin näyttäisi olevan, niin loogisesti päätellen sen tulisi olla jonkun muun tehtävä. Lähinnä esim. nykyisten poliittisten puolueiden. Mieluiten sellaisten puolueiden jotka ovat eduskunnassa. Kuitenkaan mikään eduskuntapuolue ei aja varusmiesten (tai heihin verrattavissa oleviin muihin sotilaisiin) palkkioiden nostoa tai verohelpotuksia. Tämä on toinen tosiasiallinen syy miksi se on poliittisesti hankalaa.

Vielä on eräs syy, miksi päättelen sen olevan hankalaa. Varusmiehille on pyritty järjestämään kuitenkin historian aikana jotakin muuta, kuitenkin hyvin pientä, etua. Ainakin joihinkin oppilaitoksiin on saanut valintapisteitä työkokemuksena tai joistakin muista asioista, esim. johtajakoulutuksesta, joita varusmiespalveluksen aikana on suoritettu. Järjestelyn nykyistä tilaa en tiedä, mutta tätä muistaakseni vastustettiin paljon. Sitä pidettiin ainakin epätasa-arvoisena. Jos noin "vähäpätöistä" asiaa kuin melko vähäistä valintapiste-etua vastustettiin niin voi perustellusti olettaa, että varusmiesten palkkioiden korottaminen olisi kertaluokkaa kovempi juttu ja se kohtaisi loogisesti paljon suurempaa vastustusta. Kahdesta edellisestä tosiasiasta poiketen tämä kolmas syy on spekulatiivinen.

Tästä voidaan vetää selkeä johtopäätös: poliittista tukea tälle ei ole ja se on totta. Spekulatiivisesti esitän, että asia on vieläpä huonommin: uskon ja epäilen että hankkeelta ei puutu ainoastaan tuki vaan sitä myös vastustettaisiin. Asia jolle ei löydy tukea (tai jota vastustetaan) on taas tosi vaikeaa viedä poliittisesti läpi.

Eikö olekin päivänselvää miksi se on poliittisesti vaikeaa?
 
Tässähän on puhuttu paljon rahasta ja asevelvollisuudesta. Tommi Kangasmaa kirjoittaa näin:

"Ammattiarmeijoiden rekrytointiongelmat voisi toki ratkoa rahalla. Tehtävät voidaan tehdä rahallisesti ja etujen suhteen niin houkutteleviksi, että rekrytointiongelma poistuisi. Yhtälö vaatisi kuitenkin sitä, että lähtökohdat olisivat samantapaisia kuin Yhdysvalloissa puolustusmenojen ja väestönrakenteen, sekä koulutusmahdollisuuksien osalta. Monissa asevoimissa on mahdotonta pitää yllä yhteiskunnallisesti niin korkeaa palkkatasoa, tai antaa niin merkittäviä etuja, että perustehtävissä voitaisiin pitää motivoituneita taistelijoita puolustuksen asettamisen vaatimusten verran. Ruotsi on konkreettinen esimerkki ongelmasta."

Onko tämä Kangasmaalta nyt sitä "sairaanhoitajan helmojen alle menemistä"? @s91 ja @roopeluhtala ?

Vähän sinne päin, mutta vielä enemmän olkiukkoilua pysyvällä ammattiarmeijalla. Joku selitti minulle siinä toisessa ketjussa Ruotsin systeemin. Se ei juuri perustu siihen, että pyöritettäisiin Suomen vm-palvelun tapaista systeemiä, mutta palkallisilla varusmiehillä, vaan siellä perusjääkärit ovat pidempään palvelussa. Tuossa avainsana on tuo "pitää". Reserviin perustuvan vm-systeemin ei ole tarkoitus pitää ketään palveluksessa yhtään sen pidempään kuin tarvitaan hänen kouluttamiseen sotilaaksi. Ja se, että perussotilaita pidettäisiin pitkään kasarmeissa isolla palkalla, on tosiaan mahdoton yhtälö.

Tuo olkiukkoilu tulee selviten esiin kohdassa, jota et lainannut:"koulutuksen ja mahdollisuuksien maailmassa on hyvin vaikea löytää perustaistelijan huonosti palkattuihin tehtäviin ihmisiä, jotka haluaisivat tehdä sitä työtä vuosikausia".

Odotan siis sitä, kun ammattiupseerit alkavat puhua vapaaehtoisarmeijasta, joka perustuu lyhyeen (korkeintaan vuosi) vm-palveluun ja reserviin. Tai saavat he minun puolestani käyttää siitä nimeä "ammattiarmeija" kunhan eivät ryhdy olkiukkoilemaan kuten Kangasmaa tekee.

Toinen juttu on tuo "on mahdotonta". Haluaisin tietää, mihin tämä perustuu. Onko tässä kyse siitä, mistä aiemmin puhuin, eli puhe on halpaa, kun kyse on maanpuolustuksesta? Suomalaiset sanovat kyselyissä olevansa hyvinkin maanpuolustuksellisia, mutta sitten kun pitäisi oikeasti tehdä jotain sen hyväksi, eli tässä tapauksessa maksaa veroja, jotta saadaan tarpeeksi sotilaita armeijaan, niin sitten yhtäkkiä maanpuolustuksellisuus katoaakin.

Minusta on siis kaksi vaihtoehtoa. 1) Suomalaiset eivät oikeasti olekaan erityisen maanpuolustuksellisia. Nykysysteemi kelpaa tälle porukalle oikein hyvin, koska äänestäjäkunnasta ne, joilla edessä on vm-palvelu (eli se aika, kun oikeasti joudutaan tekemään uhraus maanpuolustuksen hyväksi), ovat täysin merkityksetön ryhmä. Kaikki muut (vanhat miehet, kaikki naiset) ovat nykysysteemissä hyötyjiä, kun voivat sälyttää vm-palvelun kustannuksen pienen ryhmän niskaan. 2) Suomalaiset oikeasti ovat maanpuolustuksellisia ja ovat valmiita tinkimään omasta hyvinvoinnistaan maanpuolustuksen hyväksi. Jos tämä pätee, niin sitten tuo "on mahdotonta" ei päde, vaan oikeasti olisi mahdollista nostaa vm-palvelusta maksettava korvaus niin korkeaksi, että sinne olisi mahdollista houkutella tarpeeksi varusmiehiä.

Siis vielä kerran: "Monissa asevoimissa on mahdotonta pitää yllä yhteiskunnallisesti niin korkeaa palkkatasoa, tai antaa niin merkittäviä etuja, että perustehtävissä voitaisiin pitää motivoituneita taistelijoita puolustuksen asettamisen vaatimusten verran.". Juuri tätä olen, tosin eri sanoin, sanonut. Olen samaa mieltä, että poliittisesti olisi hyvin hankalaa (Kangasmaan mukaan se on yhteiskunnallisesti mahdotonta) saada sellaiset edut, että noin voitaisiin päättää. Tähän on tullut vastaukseksi, että näin voitaisiin silti päättää siis jos haluttaisiin. No haluttaisiinko? Ruotsi ei ole halunnut. Mitään syytä ei ole olettaa, että Suomi haluaisi.

Niin, jos ei haluta, on minusta sitten parasta lopettaa uhoaminen kovasta maanpuolustustahdosta. Se on suunnilleen yhtä tekopyhää kuin eläkeläiset vaatimassa yhteisvastuun nimissä työssä käyviä maksamaan korkeampia veroja ja eläkemaksuja, jotta yhteiskunnan palvelut ja korkeat eläkkeet on varaa maksaa. On siis helppo vaatia toisia tekemään uhrauksia itsensä puolesta ja nimetä tämä sitten joksikin yhteiseksi taakan kantamiseksi.

Nyt jää sitten vielä auki se kysymys, että jos tuo vaihtoehto 1) pätee, niin mikä olisi oikea maanpuolustusvaihtoehto. Puhdasta demokratiaa ajavat sanovat tietenkin, ettei asevelvollisuudessa ole mitään vikaa, kun se on enemmistön tahdon mukainen, mutta tämä puhtaaseen enemmistön tahtoon vetoaminen ei kyllä minusta täytä kaikkia moraalisen oikean määritelmiä. USA:ssa oli aikoinaan käytössä neekeriorjuus, eli demokraattisesti oli päätetty, että yksi ihonvärin perusteella valittu porukka oli ihan ok pakottaa työskentelemään pelkällä ruokapalkalla muiden hyväksi. Orjuutta ei etelävaltioissa lopetettu sillä, että ne olisivat itse demokraattisesti päättäneet, että nyt saa riittää, vaan se olisi todennäköisesti jatkunut siellä paljon pidempään, jos liittovaltio olisi antanut niiden erota rauhassa.

Halusin tuoda tämän esiin kun mua arvovaltaisempi taho kirjoittaa samaa kantaa kuin mitä itse ole aiemmin kirjoittanut tässä debatissa ja tämä on tyrmätty.

http://tommikangasmaa.puheenvuoro.u...auttaminen-on-noussut-asialistalle-euroopassa

No jaa, ei se, että joku ammattiupseeri heittää peliin saman olkiukon, joka täällä on moneen kertaan käyty läpi, tee siitä yhtään sen vakuuttavampaa.

Yksi hyvä kohta hänen jutussaan oli:"Asevelvollisuus on erittäin helppo lakkauttaa, mutta varsin vaikea palauttaa. Yksilölle annettuja vapauksia on lähes mahdoton ottaa pois demokraattisissa hyvinvointiyhteiskunnissa." Valitettavaa on se, ettei hän lainkaan pohtinut tuon sanomansa implikaatioita. Minusta selvin implikaatio on se, että asevelvollisuuden kelvollisuus puolustussysteeminä on sovitettavissa liberaalin yksilönvapauksia kunnioittavan nykyaikaisen valtion kanssa yksiin on inertialla, eli sillä, ettei sitä kukaan uskalla kyseenalaistaa ja tuoda sen huonoja puolia esiin. Jos se oikeasti olisi moraalisesti kestävä ja hyvä ratkaisu, ei sen palauttamisen perustelussa olisi mitään ongelmia.
 
Olkiukkoja havaittu... :p:rolleyes:
 
Itse en oikein ymmärrä miksi opettajille on varaa maksaa melko hyvää palkkaa mutta varusmiehille ei.
Ehdotatko että varusmiesten ja opettajien palkat vaihdettaisiin päinsä? Ehkäpä opettajuus voisi olla vapaaehtoisuuteen pohjautuva ammatti, vailla suurta korvausta (sarkasmi). (Aivan kuin olisin kuullut jonkun tokaisseen hiljattain että opettajuus on kutsumusammatti...) En ole lukenut juttujasi tarkemmin mutta sen ympäripyöreän käsityksen olen saanut että olet nostattanut (jonkinlaisen negatiivisen) reaktion mp.netin yhteisössä. Toivon minäkin varusmiehille parempaa liksaa mutta suurin kysymys on että keneltä tai mistä ne rahat pitäisi ottaa pois? Opettajilta? Maahanmuutosta? Kehitysavusta? Mitä olet perinteisesti sanonut tähän kysymykseen?
 
Vähän sinne päin, mutta vielä enemmän olkiukkoilua pysyvällä ammattiarmeijalla. Joku selitti minulle siinä toisessa ketjussa Ruotsin systeemin. Se ei juuri perustu siihen, että pyöritettäisiin Suomen vm-palvelun tapaista systeemiä, mutta palkallisilla varusmiehillä, vaan siellä perusjääkärit ovat pidempään palvelussa.
Väärin. Ruotsin oli tarkoitus saada suurin osa vahvuudestaan "osa-aikaisina" sotilaina, eli sellaisina, joilla olisi vähän niin kuin USA:n aktiivireservin tyyppinen ehdoton palvelusvelvoite jatkuviin kertauksiin ja palvelukseen kutsumiseen, ja hyvin usein (kuukausittain) palvelusjaksoja. Näitä nimenomaan ei saatu Ruotsissa tarpeeksi.

On siis helppo vaatia toisia tekemään uhrauksia itsensä puolesta ja nimetä tämä sitten joksikin yhteiseksi taakan kantamiseksi.
Unohdat nyt tässä, että varusmiespalveluksen suorittaneet ovat jo tehneet sen uhrauksen. He ovat jo kantaneet osansa taakasta, ja he voivat moraalisesti vaatia sitä niiltä, jotka vielä eivät ole.

Jos se oikeasti olisi moraalisesti kestävä ja hyvä ratkaisu, ei sen palauttamisen perustelussa olisi mitään ongelmia.
Nimenomaan sen palauttamisen moraalisissa perusteluissa ei olekaan mitään ongelmia (olettaen, että palveluksesta luistavat joutuvat sen jotenkin korvaamaan), vaan ongelma on ihmisten vastuuntunnottomuus, laiskuus, mukavuudenhalu ja itsekkyys. Ei haluta ottaa lisää velvollisuuksia, vaan vapauksia pidetään itsestäänselvyyksinä, ilman vaatimuksia velvollisuuksista.

"Vapaaehtoinen asepalvelus" nimenomaan olisi reaalipoliittisesti vielä nykyistä epätasa-arvoisempi, sillä se sälyttäisi yhä pienemmälle osalle vastuun kaikkien muiden suojaamisesta - kun esim. Norjassa ja Tanskassa palveluksen palkka ei ole kuitenkaan vertailukelpoinen muiden töiden palkan kanssa (Norjassa asevelvollinen saa noin 850€/kk). Näissä järjestelmissä varusmiespalveluksen suorittava osa manipuloidaan uhrautumaan vapaaehtoisesti muiden hyväksi, vaikka korvaus ei ole edes alimpien palkkojen tasoa - ja pahimmillaan vielä käsketään arvalla palvelukseen, jos halukkaita ei löydy riittävästi. Ennen asevelvollisuuden laajentamista naisiin tavoitetta 10 000 vuosittaisesta varusmiehestä ei saatu esimerkiksi Norjassa täytettyä ilman arvalla valitsemista ja pakottamista, ja Tanskassa sitä joudutaan nytkin tekemään.

Järkevin ratkaisu olisi säilyttää miesten yleinen asevelvollisuus, ja asettaa asepalveluksesta (tai siviilipalveluksesta) luistavat ja naiset veronalaisiksi maanpuolustusverolle (naisilla lapsiluvun mukaan voisi saada helpotuksia verosta). Tällöin myös ne, jotka eivät nykyisellään käy tai ole käyneet palvelusta, osallistuisivat maanpuolustukseen, eikä taakka olisi pelkästään palveluksen käyneiden harteilla. Samalla pitäisi tietenkin säätää siitä, että palveluksesta kieltäytyminen reserviin kuulumisen aikana johtaisi siihen, että joutuu maksamaan veron takautuvasti siltä ajalta, jolta sen on onnistunut välttämään väärällä valallaan.
Näin säilytettäisiin riittävä puolustuskyky ja samalla päästäisiin epätasa-arvo-ongelmasta.

USA:ssa oli aikoinaan käytössä neekeriorjuus, eli demokraattisesti oli päätetty, että yksi ihonvärin perusteella valittu porukka oli ihan ok pakottaa työskentelemään pelkällä ruokapalkalla muiden hyväksi.
Huvittavaa, kuinka puhut olkinukeista, kun itse sorrut räikeisiin ja vieläpä huonoihin olkinukkeihin.
 
Eli ensin tulisi olla joku voimakas taho, puolue tai liike joka ehdottaisi ja alkaisi ajaa tätä asiaa. Esim. varusmiehille merkittäviä korotuksia palkkioihin tai verohelpotuksia, samalla s91 esittämä malli.

Vaikutan tällä hetkellä Liberaalipuolueessa ja me ajamme tätä. Tässä kirjoittamani päivitys puolueen sivuille: https://www.facebook.com/liberaalipuolue/posts/778437925631808

"Suomessa varusmiesten rekrytointi hoidetaan miehiä koskevan asevelvollisuuden avulla. Rekrytointitapa kuitenkin syö poliisin resursseja, sillä poliisi joutuu etsimään kutsuntoihin saapumatta jättäneitä. Jos kutsuntoihin pakotettu myöhemmin kieltäytyy kaikesta palveluksesta, kuluu oikeuslaitoksen resursseja hänen tuomitsemiseensa ja rikosseuraamuslaitoksen resursseja 173 päivän jalkapantarangaistuksen valvontaan.

Kenties Suomen kannattaisi kehittää rekrytointia enemmän Norjan mallin mukaiseksi, jossa palvelukseen pakottamisen sijasta kannustetaan. Norjassa on nimellisesti voimassa asevelvollisuus, mutta varusmiehille tarjotut edut ovat niin hyviä, että vapaaehtoisia miehiä ja naisia on riittänyt palvelukseen enemmän kuin on koulutuspaikkoja, ja siviilipalveluksesta ja totaalikieltäytyjien rankaisemisesta on luovuttu.

Varusmiesliiton mukaan asepalvelus on 5,10 - 11,90 euron päivärahaa saaville suomalaisille varusmiehille taloudellinen taakka. Reserviläiset taas saavat kertausharjoituksista päivärahaa 58,85 - 64,50 euroa.

Jos varusmiehille maksettavaa päivärahaa nostettaisiin lähemmäksi reserviläisten kertausharjoituksista saamaa, varusmiespalvelus luultavasti kiinnostaisi naisiakin nykyistä enemmän, sillä palvelusajasta voisi jäädä säästöjä esim. opintojen rahoittamiseen. Kannustamalla hankittu työvoima on myös yleensä motivoituneempaa kuin pakottamalla saatu.

Lisätietoa Norjan mallista: http://yle.fi/uutiset/norjan_naisil...aikki_halukkaat_eivat_mahdu_armeijaan/8679640

Alkuperäinen uutinen: http://yle.fi/uutiset/poliisit_peraan_pommiin_nukkumisesta__harva_jattaa_kutsunnat_valiin/8252690
"
Ainakin joihinkin oppilaitoksiin on saanut valintapisteitä työkokemuksena tai joistakin muista asioista, esim. johtajakoulutuksesta, joita varusmiespalveluksen aikana on suoritettu. Järjestelyn nykyistä tilaa en tiedä, mutta tätä muistaakseni vastustettiin paljon. Sitä pidettiin ainakin epätasa-arvoisena.

Itsekin vastustan valintapisteiden muodossa maksamista. Varusmiehet ovat taloudellisessa ahdingossa, ja ongelma täytyy ratkaista korottamalla päivärahaa. Valintapisteistä eivät hyödy ne, joilla on jo opiskelupaikka tai jotka eivät aio enää opiskella, joten kyseinen maksutapa on tehoton.

Itse näen yhtenä suurimpana syynä varusmiesten ahdinkoon sen, että heillä ei yleensä ole äänioikeutta eikä näinollen poliittista vaikutusvaltaa. Koska heillä ei ole vaikutusvaltaa vaaleissa, minkään puolueen ei kannata kosiskella heitä päivärahan korottamisehdotuksin, sillä puolue ei näin saa lisää ääniä.

Varusmiehillä ei myöskään ole lakko-oikeutta muiden eturyhmien tavoin, joten he eivät voi protestoida liian pieniä päivärahoja myöskään lakkoilemalla.
 
  • Tykkää
Reactions: s91
Vastustatko sinä verovelvollisuutta? Millä oikeudella valtio voi varastaa yksilön omaisuutta? Eikö valtion varainhankinnan pitäisi perustua vapaaehtoiseen luovutuksen?
 
Vastustatko sinä verovelvollisuutta? Millä oikeudella valtio voi varastaa yksilön omaisuutta? Eikö valtion varainhankinnan pitäisi perustua vapaaehtoiseen luovutuksen?

Eikö verojen maksamisesta voisi vain saada reilun rahallisen korvauksen? Vaikka 3000€ kuukaudessa puhtaana. Silloin veroja maksavat eivät joutuisi kohtuuttomaan asemaan suhteessa veronkiertäjiin.
 
Entäs oppivelvollisuus sitten? 9-vuotinen pakkotyö vieläpä alaikäisille lapsille.
 
Entäs velvollisuus noudattaa Suomen lakeja? Sellainenkin on...siitä tosin tuntuu osalle jo maksettavan huomattavaa korvausta ja ei tunnu toimivan... ;)
 
Tuo on mahdollista, jos saan modestatuksen. Muuten ei onnistu, sillä nykyiset modet eivät ole onnistuneet suopean keskustelukulttuurin luomisessa.
Hei, yhdessä vaiheessa lapseni argumentoivat tuolla tavalla :rolleyes: Nyt ovat jo päässeet sen ohi.
 
Viilaan sen verran pilkkua että asevelvollisuus ja asepalvelus ovat kaksi eri asiaa. Suomessa on (miehille) yleinen asevelvollisuus, mutta vain 60% suorittaa asepalveluksen rauhan aikana. Käytännössä ruotsalaisilla ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia palata kattavaan rauhaikaiseen asepalvelukseen lähitulevaisuudessa, koska sen ereakenteet on purettu.

Ei ole saappaita, kasarmeja tai santsareita kouluttamaan edes 60% asevelvollisista 100 000 vuosiluokasta. kattavuus tulee epäilemättä kasvamaan kun kone saadaan käyntiin.
Korjaan, vuonna 2014 suoritusprosentti oli 77 %

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/67...ollisuus+Suomen+puolustuksen+perustana+toimii

--------------------------

Ruotsin osalta on totta että infrastruktuuri ja varustus puuttuu. Sitä tosin saa rahalla ja Ruotsi ei ole kovin velkaantunut ja taloudella menee chyvin kun eivät ole samanllaisia jääräpäitä kuin meillä, jossa estetään työllistäminen palkkakartellilla ja jäykällä sääntelyllä.
 
Vaikutan tällä hetkellä Liberaalipuolueessa ja me ajamme tätä. Tässä kirjoittamani päivitys puolueen sivuille: https://www.facebook.com/liberaalipuolue/posts/778437925631808

"Suomessa varusmiesten rekrytointi hoidetaan miehiä koskevan asevelvollisuuden avulla. Rekrytointitapa kuitenkin syö poliisin resursseja, sillä poliisi joutuu etsimään kutsuntoihin saapumatta jättäneitä. Jos kutsuntoihin pakotettu myöhemmin kieltäytyy kaikesta palveluksesta, kuluu oikeuslaitoksen resursseja hänen tuomitsemiseensa ja rikosseuraamuslaitoksen resursseja 173 päivän jalkapantarangaistuksen valvontaan.

Resurssien käyttö ei ole kovinkaan isoa ja tuon sanktion olemassaolo on yleisestävänä seikkana pikemmin resursseja säästävä. Oletko seurannut kuinka kallista ja tehotonta rekrytointi on Ruotsissa?

Kymmenen miljoonan väestöstä saadaan 3 000 alokasta vuodessa.

Kenties Suomen kannattaisi kehittää rekrytointia enemmän Norjan mallin mukaiseksi, jossa palvelukseen pakottamisen sijasta kannustetaan. Norjassa on nimellisesti voimassa asevelvollisuus, mutta varusmiehille tarjotut edut ovat niin hyviä, että vapaaehtoisia miehiä ja naisia on riittänyt palvelukseen enemmän kuin on koulutuspaikkoja, ja siviilipalveluksesta ja totaalikieltäytyjien rankaisemisesta on luovuttu.

Norjan asevoimien johto on valittanut että asevoimansa ovat liian pienet puolustamaan Norjaa. Nykyinen systeemi on pääasiassa tarkoitettu rekrytointialustaksi ammattikomponentille. Jos he haluaisivat saada kotimaata puolustamaan tarkoitetut asevoimat, olisi vuotoinen koulutusmäärä saatava Suomen tasolle. Siihen ei vapaaehtoisia riitä.
 
Väärin. Ruotsin oli tarkoitus saada suurin osa vahvuudestaan "osa-aikaisina" sotilaina, eli sellaisina, joilla olisi vähän niin kuin USA:n aktiivireservin tyyppinen ehdoton palvelusvelvoite jatkuviin kertauksiin ja palvelukseen kutsumiseen, ja hyvin usein (kuukausittain) palvelusjaksoja. Näitä nimenomaan ei saatu Ruotsissa tarpeeksi.

Niin tai näin, muttei siis Suomen varusmiesten tapaisia sotilaita, jotka käyvät intin ja saavat sitten olla pääosin rauhassa ehkä silloin tällöin putoavaa kertausharjoitusta lukuunottamatta.

Unohdat nyt tässä, että varusmiespalveluksen suorittaneet ovat jo tehneet sen uhrauksen. He ovat jo kantaneet osansa taakasta, ja he voivat moraalisesti vaatia sitä niiltä, jotka vielä eivät ole.

He ovat tehneet uhrauksen, mutta heillä ei ole mitään intoa saada systeemiä muutettua, koska he eivät itse hyöytyisi siinä mitään. Pointtini on se, että poliittisesti tilanne on se, että on naisia, jotka eivät ole käyneet inttiä, eivätkä käy, intin/sivarin käyneitä miehiä, joilla homma on takana, eivätkä hekään hyötyisi mitään siitä, jos vm-palvelun taakkaa alettaisiin jakaa tasaisemmin yhteiskunnassa ja sitten on pienen pieni äänestäjäryhmä, 18-19-vuotiaat miehet, joilla intti on vielä edessä, ja jotka olisivat siis ainoa ryhmä, jotka olisivat hyötyjinä, jos systeemissä taakanjakoa jaettaisiin tasaisemmin koko yhteiskunnan kesken. Tuo vanha miesporukka voi ajatella juuri tuolla sinun tavallasi, eli vaikka muuten olisi valmis taakanjakoon, mutta sitten takaraivossa painaa se, että vahinko on pakko panna kiertämään.

Nimenomaan sen palauttamisen moraalisissa perusteluissa ei olekaan mitään ongelmia (olettaen, että palveluksesta luistavat joutuvat sen jotenkin korvaamaan), vaan ongelma on ihmisten vastuuntunnottomuus, laiskuus, mukavuudenhalu ja itsekkyys. Ei haluta ottaa lisää velvollisuuksia, vaan vapauksia pidetään itsestäänselvyyksinä, ilman vaatimuksia velvollisuuksista.

Siis, ymmärrätkö, että äänestäjien enemmistön mukavuudenhalu ja itsekkyys johtavat juuri nykysysteemiin. Ylivoimainen enemmistö äänestäjistä ei joutuisi missään maassa inttiiin, vaikka niissä palautettaisiin asevelvollisuus. Jos he ajattelevat asiaa puhtaan itsekkäästi, he valitsevat asevelvollisuuden, jossa taakan kantaa pieni ryhmä (ja poliittisesti vielä erittäin heikko) ja kaikki muut vapaamatkustavat. Mutta liberaalissa yhteiskunnassa ei tällaista demokratian käyttöä pientä vähemmistöä vastaan pystytä enää nykyaikana käyttämään sen moraalisen vararikon vuoksi. Juuri vapaaehtoisessa systeemissä, jossa maanpuolustuksen hoitaville maksetaan riittävä korvaus, juuri rajoittaa enemmistön vapauksia, kun he joutuvat sen touhun maksamaan veroina.

"Vapaaehtoinen asepalvelus" nimenomaan olisi reaalipoliittisesti vielä nykyistä epätasa-arvoisempi, sillä se sälyttäisi yhä pienemmälle osalle vastuun kaikkien muiden suojaamisesta - kun esim. Norjassa ja Tanskassa palveluksen palkka ei ole kuitenkaan vertailukelpoinen muiden töiden palkan kanssa (Norjassa asevelvollinen saa noin 850€/kk).

Mikä tuossa on epätasa-arvoista? Onko se epätasa-arvoista, että vain pienen pieni ryhmä maan kansalaisista hoitaa roskisten tyhjentämisen tai viemärien putsaamisen? Ei, koska näille ihmisille maksetaan siitä, että suostuvat sitä duunia tekemään. Ja ihan sama toimisi varusmiestenkin suhteen. Epätasa-arvosta on kyse silloin, kun ihminen pakotetaan johonkin sellaiseen, mitä hän ei halua tehdä. En ymmärrä, mitä tuon Norjan ja Tanskan esimerkin piti osoittaa? Niin, niissä ollaan lähempänä tasa-arvoa kuin Suomessa, mutta ei minun mielestäni vielä tarpeeksi.

Näissä järjestelmissä varusmiespalveluksen suorittava osa manipuloidaan uhrautumaan vapaaehtoisesti muiden hyväksi, vaikka korvaus ei ole edes alimpien palkkojen tasoa - ja pahimmillaan vielä käsketään arvalla palvelukseen, jos halukkaita ei löydy riittävästi.

Niin, eli perusteletko nyt sitä, että ihmisten komentaminen vastoin tahtoa asepalvelukseen on moraalisesti väärin ja etenkin se on väärin, jos heille ei edes makseta siitä kunnolla, vai mikä pointtisi on? Tuo nimittäin on minun pointtini.

Ennen asevelvollisuuden laajentamista naisiin tavoitetta 10 000 vuosittaisesta varusmiehestä ei saatu esimerkiksi Norjassa täytettyä ilman arvalla valitsemista ja pakottamista, ja Tanskassa sitä joudutaan nytkin tekemään.

Eli, kun ihmisille ei makseta kunnolla, niin he eivät ryhdy hommaan. Vau, mikä älynväläys. Mitenkähän ajattelisit käyvän koulujen kohdalla, jos niissä ei maksettaisi kunnon palkkoja opettajille tai sairaaloissa, jos niissä ei maksettaisi kunnon palkkoja lääkäreille. Olisiko mitenkään mahdollista, että joku idiootti alkaisi sitten ehdottaa opetusvelvollisuutta ongelman ratkaisemiseksi? Veikkaan, että ei, vaan palkkoja olisi pakko nostaa. Miksei sama toimisi varusmiesten kohdalla?

Järkevin ratkaisu olisi säilyttää miesten yleinen asevelvollisuus, ja asettaa asepalveluksesta (tai siviilipalveluksesta) luistavat ja naiset veronalaisiksi maanpuolustusverolle (naisilla lapsiluvun mukaan voisi saada helpotuksia verosta).

Muuten hyvä, mutta miksi naisten pitäisi saada lapsien mukana helpotusta? Suurin osa lapsista hankitaan perheisiin ja vielä harkinnan tuloksena. Ketään ei pakoteta lapsia hankkimaan ja lapsista seuraava taakka jaetaan kyllä isän ja äidin kesken. Jos lapsiperheitä halutaan jostain syystä tukea, niin tuetaan sitten, mutten näe mitään järkeä sitoa sitä tähän asiaan mitenkään. Mietipä vaikkapa yksinhuoltajaisää. Sinun systeemissäsi hän maksaisi tuota veroa, vaikka kantaisi taakan uusien veronmaksajien kasvattamisesta kansakunnalle. Mutta siis jos tuo lapsijuttu jätetään pois, niin juuri noin minusta touhu pitäisi järkätä. Minusta vm-palveluksesta maksun voisi vetää niin ylös, että varmasti saataisiin tarpeeksi varusmiehiä. Sitten jokainen voisi valita, meneekö vm-mieheksi vai maksaako tuota maanpuolustusveroa. Tai sanotaan niin, että en tiedä, onko tämä käytännössä toimiva ratkaisu, mutta siis teoreettisella tasolla minusta näin hömman pitäisi mennä. Kuulisin mielelläni, olisiko jollain jotain tätä vastaan siis joko siltä kannalta, että siinä olisi moraalisesti jotain väärin tai siltä, että sillä ei sittenkään saataisi tarpeeksi väkeä inttiin.

Huvittavaa, kuinka puhut olkinukeista, kun itse sorrut räikeisiin ja vieläpä huonoihin olkinukkeihin.

Voitko kertoa, mitä olkinukkeni olivat?
 
Resurssien käyttö ei ole kovinkaan isoa ja tuon sanktion olemassaolo on yleisestävänä seikkana pikemmin resursseja säästävä. Oletko seurannut kuinka kallista ja tehotonta rekrytointi on Ruotsissa?

Sanktio ei säästä resursseja lainkaan. Sekoitat näkyvät ja todelliset kustannukset: http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/images/stories/kak/KAK42010/KAK42010Poutvaara.pdf

"Asevelvollisuuden poliittista tukea synnyttää myös se, että huomattava osa äänestäjistä sekoittaa kirjanpidolliset ja todelliset taloudelliset kustannukset, kuvitellen että asevelvollisuus on taloudellisesti edullinen ratkaisu."

"Saksassa asevelvollisuutta on jopa puolustettu sillä, että sairaalat ja vanhainkodit tarvitsevat siviilipalveluksen valinneiden halpaa työvoimaa. Tämäkin argumentti sekoittaa kirjanpidolliset ja taloudelliset kustannukset. Asevelvollisuuden taloudellinen rasite muulle yhteiskunnalle pitää sisällään asevelvollisten menetetyn työpanoksen heidän omalla alallaan. Sairaaloissa tämä tarkoittaa hoitamatta jääviä potilaita, yritysten tutkimusosastoilla tekemättä jääviä innovaatioita, kouluissa pulaa pätevistä opettajista. Osa asevelvollisten elinkaaritulon laskusta tulee muun yhteiskunnan jaettavaksi menetettyjen verotulojen kautta."
 
Sanktio ei säästä resursseja lainkaan. Sekoitat näkyvät ja todelliset kustannukset: http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/images/stories/kak/KAK42010/KAK42010Poutvaara.pdf

"Asevelvollisuuden poliittista tukea synnyttää myös se, että huomattava osa äänestäjistä sekoittaa kirjanpidolliset ja todelliset taloudelliset kustannukset, kuvitellen että asevelvollisuus on taloudellisesti edullinen ratkaisu."

"Saksassa asevelvollisuutta on jopa puolustettu sillä, että sairaalat ja vanhainkodit tarvitsevat siviilipalveluksen valinneiden halpaa työvoimaa. Tämäkin argumentti sekoittaa kirjanpidolliset ja taloudelliset kustannukset. Asevelvollisuuden taloudellinen rasite muulle yhteiskunnalle pitää sisällään asevelvollisten menetetyn työpanoksen heidän omalla alallaan. Sairaaloissa tämä tarkoittaa hoitamatta jääviä potilaita, yritysten tutkimusosastoilla tekemättä jääviä innovaatioita, kouluissa pulaa pätevistä opettajista. Osa asevelvollisten elinkaaritulon laskusta tulee muun yhteiskunnan jaettavaksi menetettyjen verotulojen kautta."

Ja huomattava osa nyt palveluksessa olevista eli käytännössä tuhannet ja taas tuhannet nuoret miehet menettävät tilaisuuden olla 6-12kk pidempään työttömänä. Kaksi puolta tälläkin kolikolla.
 
Tunnethan poliittisen päätöksentekoprosessin? Eli ensin tulisi olla joku voimakas taho, puolue tai liike joka ehdottaisi ja alkaisi ajaa tätä asiaa. Esim. varusmiehille merkittäviä korotuksia palkkioihin tai verohelpotuksia, samalla s91 esittämä malli. Tai jotenkin muuten. Sitten kun tämän jonkun tahon ääni tulisi kuuluviin, sen tekemien ehdotusten tai ehdotusrunkojen tulisi mennä läpi poliittisessa päätöksentekoprosessissa eli lähinnä kai eduskunnassa.

Tästä tulisi olla myös kansalaiskeskustelua olennaisesti enemmän kuin mitä me täällä jutellaan. Eli varusmiesten palkkiot olisivat yhtenä keskusteluaiheena muiden poliittisten kysymysten äärellä, kuten sosiaali- ja terveysasioiden kne. Nyt näin ei ole ja varusmiesten palkkio ei ole missään puheenaiheena.

Olet täysin oikeassa, että tuo olisi se, miten asiaa pitäisi käytännössä ajaa. En kuitenkaan näe mitään syytä, miksei asiasta voisi käydä kansalaiskeskustelua jo tässä vaiheessa. Minusta se mallini on syytä alistaa kritiikin rumputuleen ja koittaa puolustaa sitä tätä kritiikkiä vastaan rationaalisella argumentaatiolla niin hyvin kuin mahdollista.

Itse uskon, ettei varusmiesten asioista poliittiset puolueet juuri välitä, koska he ovat niin pieni äänestäjäryhmä. Heidän asiansa tulee niissä kuuluville vain siinä vaiheessa, kun isommat ryhmät alkavat oikeasti vaatia heidän asiaansa kuuluville. Väittäisin kuitenkin, että tämä on osin liitoksissa itse asevelvollisuuteen. Vaikka täälläkin moni on kannattanut vm-päivärahojen nostamista, mutta niin kauan, kun nämä samat ihmiset eivät tunnusta itse asevelvollisuuteen liittyvää moraalista ongelmaa, ei sitä ole helppo kovin ponnekkaasti ajaa. Toinen ongelma, minkä täällä olen huomannut talouskeskusteluissa on se, että moni tuskin osaisi edes perustella, että vm-päivärahakorotus ei kansantalouden tasolla maksa mitään, vaan on puhdas tulonsiirto.

Vielä on eräs syy, miksi päättelen sen olevan hankalaa. Varusmiehille on pyritty järjestämään kuitenkin historian aikana jotakin muuta, kuitenkin hyvin pientä, etua. Ainakin joihinkin oppilaitoksiin on saanut valintapisteitä työkokemuksena tai joistakin muista asioista, esim. johtajakoulutuksesta, joita varusmiespalveluksen aikana on suoritettu. Järjestelyn nykyistä tilaa en tiedä, mutta tätä muistaakseni vastustettiin paljon. Sitä pidettiin ainakin epätasa-arvoisena. Jos noin "vähäpätöistä" asiaa kuin melko vähäistä valintapiste-etua vastustettiin niin voi perustellusti olettaa, että varusmiesten palkkioiden korottaminen olisi kertaluokkaa kovempi juttu ja se kohtaisi loogisesti paljon suurempaa vastustusta. Kahdesta edellisestä tosiasiasta poiketen tämä kolmas syy on spekulatiivinen.

Ainakin siihen aikaan, kun kyse oli vain miesten intistä, tuota hyvinkin voisi ajatella pidettävän epätasa-arvoisena. Minustakin tuo olisi huono tapa kompensoida palveluksesta varusmiehille. Mutta näkisin mielelläni niitä kommentteja, joissa vastustettaisiin varusmiesten päivärahojen nostamista. Mikä niissä olisi moraalinen pohja vastustukselle? Itse veikkaan, että asiasta ollaan vain mielellään hiljaa, koska kuten toisaalla mainitsin, suuri enemmistö on voittajana, jos varusmiehille ei makseta korotusta ja pieni vähemmistö on siinä häviäjänä.

Tästä voidaan vetää selkeä johtopäätös: poliittista tukea tälle ei ole ja se on totta. Spekulatiivisesti esitän, että a{sia on vieläpä huonommin: uskon ja epäilen että hankkeelta ei puutu ainoastaan tuki vaan sitä myös vastustettaisiin. Asia jolle ei löydy tukea (tai jota vastustetaan) on taas tosi vaikeaa viedä poliittisesti läpi.

No, nyt jokainen vain keskustelemaan asiasta muuallakin kuin mp-netissä. Siitä vaan kysymään niin vihervassareilta kuin äärioikeistoltakin, että onko jokin syy, miksei niin pitäisi tehdä.
 
Entäs oppivelvollisuus sitten? 9-vuotinen pakkotyö vieläpä alaikäisille lapsille.
Asia on moneen kertaan käyty läpi. Opiskelusta hyötyy ennen kaikkea henkilö itse. Varusmiespalvelusta hyötyjä on valtio.

Verokysymys on ehkä sitten uusi. Vapaamatkustusongelma pätee yhteiskunnassa, eli jos jokin yhteiskunnan palvelus järjestettäisiin ilman, että kenelläkään olisi velvoitetta osallistua sen maksamiseen, niin sitten harva maksaisi. Näin jopa siinä tapauksessa, että olisi valmis maksamaan, jos kaikki muut maksaisivat. Tämä ongelma estää siis minkään julkisen palvelun järjestämisen ilman veropakkoa. On monia julkisia palveluita, joiden ulkopuolelle ei voida edes ketään sulkea, vaikkeivat he osallistuisi maksamiseen. Ja maanpuolustus on yksi merkittävimmistä tällaisista palveluista.

Periaatetasolla tämä vaikuttaisi perustelevan myös asevelvollisuuden ja tämä ajatus ehkä toimisikin, jos SA-armeija luotaisiin koko aikuisesta väestöstä. Mutta kun näin ei tehdä, on järkevää hoitaa touhu verotuksen ja palkkioiden kautta.
 
Ja huomattava osa nyt palveluksessa olevista eli käytännössä tuhannet ja taas tuhannet nuoret miehet menettävät tilaisuuden olla 6-12kk pidempään työttömänä. Kaksi puolta tälläkin kolikolla.
Onko Suomessa nuorisotyöttömyys merkittävästi alempi kuin muissa maissa?
 
Back
Top