Charlie Hebdon, Pariisi -ammuskelu

Onko tälle sydäntäsärkevälle kalastustarinalle muutakin lähdettä kuin somalimerirosvot?

Ei ole. Pahoittelut jos särjin sydämesi. Ehkä se on lopulta niin että vain Länsimaissa ihmiset käyttäytyvät loogisesti ja muissa kulttuureissa ihmiset ovat epäloogisia. Ilman historiallisia prosesseja he saattavat mennä toisinaan vähän sekaisin ja tehdä mitä sattuu. Sellaisia ne villit ovat.
 
Tämä on jo tukevasti OT mutta jos kiukku on ryöstökalastusta kohtaan niin piruako rahtilaivoihin hyökätään. Ei ne ryöstökalasta. Mikseivät torju ryöstökalastusta kurmoottamalla niitä ryöstökalastajia? Liian loogista?
 
Ei ole. Pahoittelut jos särjin sydämesi. Ehkä se on lopulta niin että vain Länsimaissa ihmiset käyttäytyvät loogisesti ja muissa kulttuureissa ihmiset ovat epäloogisia. Ilman historiallisia prosesseja he saattavat mennä toisinaan vähän sekaisin ja tehdä mitä sattuu. Sellaisia ne villit ovat.


Sivistyneessä maailmassa tehdään sellaista asiaa kuin kalanviljely. Suomessa vuonna 2006 kalankasvatus toi 63% kalantuotannon arvosta, nyt luku lienee vieläkin suurempi. Kalanviljelyn ansiosta monet Suomen luontaiset lohipitoiset vesistöt ovat pysyneet elinvoimaisina.

Miksi maailman vesiviljelystä (kalojen ja selkärangattomien vesieläinten kasvatuksesta) 80% tapahtuu Aasiassa, vaikka afrikassa on samankaltaiset olosuhteet?

Kaikkien tutkimusten mukaan kalanviljely lisääntyy tulevaisuudessa kaikkialla maailmassa,`joten onko buurien ja orjalaivan tervan myyneiden suomalaisten vika, ettei afrikassa tämäkään onnistu? ilmeisesti meidän tulee nyt sitten lisätä kehitysapua ja myöntää lisää maahanmuuttolupia somaleille, jotta tämä heidän omasta saamattomuudestaan johtuva vääryys sitten korjaantuisi?

Tuossa on muuten tutkimusta aiheesta:

Management Challenges of Freshwater Fisheries in Africa


--- Lainaus ---For all their fisheries potential as a dominant economic good, the degradation of the lakes
through population expansion, over-fishing, agricultural production with irrigation water,
biodiversity loss and pollution are among the major but diverse challenges that have arisen.
What then are the management challenges of the fisheries of the different lakes?
How have they come about? How have they been handled?

---

Degradation of fisheries and the lake resources normally starts with over-population followed
by over-exploitation of the resources, which leads to a decline in fish stocks. This can be
followed by introduction of new fish species to improve catches (Ogutu-Ohwayo & Hecky
1997). Increase in human and livestock population increases pressure on land, which
increases waste production, and contamination of aquatic systems, loss of the fish habitat and
fisheries. If these factors are not controlled, they can lead to total loss and abandonment of
the fishery. Many of the freshwater fisheries resources and the fish habitats of African
freshwaters are at different levels of resource and environmental degradation and some could
diminish if no interventions are made. The major challenges to fisheries resources in Africa
include: High populations in Lake basins; Unsustainable fishing practices; Species
introductions; Loss of aquatic biodiversity; Pollution and eutrophication; Invasive weeds;
Inadequate policy and legal regimes; Inadequate institutions, institutional mechanisms and
governance including stakeholder commitment and participation; and Inadequate and
unsustainable funding mechanisms.

---

Actions are required to address the management challenges and to reduce threats to African
fisheries include: control of population increases in lake basins; Manage fisheries resources
sustainably (including control of effort, elimination use of destructive fishing gears and
methods and capture of immature fish); Develop guidelines on species introductions;
Conserve and sustainably use aquatic biodiversity; Prevent and Control eutrophication and
pollution; Control invasive weeds; Manage water withdrawal; Manage health issues related to
aquatic systems; Manage Climate change; Set up and enforce appropriate policies, laws and
regulations; Develop efficient and effective institutions and institutional processes and
governance which involve stakeholders in planning and implementation; and Develop
sustainable funding mechanisms for implementing fisheries programs.

---

The fisheries development objective in virtually all the countries is to ensure increased and
sustainable fishery product and a healthy fish habitat. There is interest in sustainable
management of fisheries and the fish habitats at international, regional and national levels.
This has led to a number of international and regional conventions, protocols, and
agreements. A few examples of these include the conventions of Biological Diversity, CBD,
the Convention for International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora
CITES, the Convention for Establishment of Lake Victoria Fisheries Organisation, the Code
of Conduct for Responsible Fisheries, the International Plan of Action to deter and eliminate
Illegal Unreported and Unregulated Fish, IPOA / IUU. At national levels, there have been
efforts towards sustainable resource use and environmental project through setting up
national environmental action plans and authorities to implement the plans. Despite all these
efforts, fisheries stocks have continued to decline. This may be attributed to lack of effective
action.

The riparian states of most of the lakes have fisheries and environmental policies for
management of lake ecosystems. Virtually all countries have fisheries laws and regulations. ... There
is also poor enforcement of available laws and regulation leading to continued resource degradation.
There is, therefore need to have the laws updated regularly but more importantly, the laws need to
be enforced.

---

Africa is rich in freshwater resources, which are of value to the communities. The resources
are under threat and have continued to deteriorate despite many effort by national and
regional institutions with national and international support. The experience so far show that
there has been lack of effective action due to, limited accessibility and application of
scientific information; poor dissemination of management information; inappropriate and is
some cases un-harmonised fisheries laws and regulations; inadequate enforcement of existing
laws and regulations; Weak institutions and institutional processes; and inadequate funds to
implement fisheries programs. There is need to: Make appropriate information and data
available to guide decision and formulation of policies, laws and regulations for sustainable
management of the fisheries resources and the fish habitats; Provide appropriate policies,
laws, regulations, and standards to be used in management efforts; Establish and develop
effective institutions, institutional mechanisms including community participation to provide
the required data and information, promote sustainable use practices, and enforce laws and
regulations; and to Provide adequate financial resources and human capacity to implement
fisheries programs.


Wikipediasta:
Vesiviljelyn osuus on tällä hetkellä n. 29 % maailman kalastuksen kokonaistuotannosta. Sen odotetaan kasvavan rajusti tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi maailman vesiviljelystä (kalojen ja selkärangattomien vesieläinten kasvatuksesta) 80% tapahtuu Aasiassa, vaikka afrikassa on samankaltaiset olosuhteet?

Osaaminen, rahoitus, yhteiskunnalliset olosuhteet, tarpeet.

Jos afrikassa eletään hyvin pitkälle vielä luontaistaloudessa, miksi länsimaalaisen yhteiskunnan tehokasvatusmenetelmät olisivat tarpeellisia?

Somalit todennäköisesti eivät lähteneet viljelyhommiin johtuen kolmesta ensimmäisestä mainitsemastani asiasta.

Miksi maailman kännykkävalmistuksesta suurin osa tapahtuu aasiassa, vaikka Suomessa on samankaltaiset olosuhteet?
 
Osaaminen, rahoitus, yhteiskunnalliset olosuhteet, tarpeet.

Jos afrikassa eletään hyvin pitkälle vielä luontaistaloudessa, miksi länsimaalaisen yhteiskunnan tehokasvatusmenetelmät olisivat tarpeellisia?

Somalit todennäköisesti eivät lähteneet viljelyhommiin johtuen kolmesta ensimmäisestä mainitsemastani asiasta.

Miksi maailman kännykkävalmistuksesta suurin osa tapahtuu aasiassa, vaikka Suomessa on samankaltaiset olosuhteet?

Ymmärtääkseni Afrikassa ruuan kanssa on laadullisia ja määrällisä ongelmia, joten ehdottomasti kannattaisi. Yhteiskunnalliset olosuhteet luultavasti ovat ainoa ongelma, koska rahoitus varmasti löytyy länsimaista. Tarvetta ruualle - ja proteiinille varsinkin - taitaa olla. FAO:n tilastoista varmaankin löytyisi tarkempi erittely lähteeksi.

Afrikassa suurimmat ongelmat taitavat olla lukutaidon puutteessa. Yhteiskunnaliinen kehitys on ainakin historiallisesti seurannut lukutaidon leviämisestä. Ainoastaan Afrikan eteläkärjessä näyttäisi olevan länsimaisen korkeat lukemat. Oma mutu on, että tähän panostamalla monetkin asiat saattavat muuttua parempaan.

map-literacy.jpg
 
Oli kyse Somalit, Putin tai Muslimit niin, heitä vastaan ei voida operoida jos emme edes halua tai uskalla asettua heidän asemaansa ja käsittää miksi he toimivat kuten toimivat. Ilman rauhallista 360 asteen tilanneanalyysiä olemme tehottomia, sokeita, hitaita ja helpotamme ääriaineksen toimintaa. Pahinta mitä Jihadisteille voisi tapahtua olisi se että Länsimaiden viranomaiset tuntisivat läpikotaisin heidän ajattelunsa, mielialansa, motiivinsa ja historiansa. Silloin länsimaat olisivat jatkuvasti askeleen edellä ja pystyisivät jo ennakolta kohdistamaan oikeanlaiset toimenpiteet oikeisiin kohteisiin. Parhaassa tapauksessa ei tarvitse edes toimia vaan ymmärretään toisiamme ja elämme rauhassa.
 
Oli kyse Somalit, Putin tai Muslimit niin, heitä vastaan ei voida operoida jos emme edes halua tai uskalla asettua heidän asemaansa ja käsittää miksi he toimivat kuten toimivat. Ilman rauhallista 360 asteen tilanneanalyysiä olemme tehottomia, sokeita, hitaita ja helpotamme ääriaineksen toimintaa. Pahinta mitä Jihadisteille voisi tapahtua olisi se että Länsimaiden viranomaiset tuntisivat läpikotaisin heidän ajattelunsa, mielialansa, motiivinsa ja historiansa. Silloin länsimaat olisivat jatkuvasti askeleen edellä ja pystyisivät jo ennakolta kohdistamaan oikeanlaiset toimenpiteet oikeisiin kohteisiin. Parhaassa tapauksessa ei tarvitse edes toimia vaan ymmärretään toisiamme ja elämme rauhassa.

Sanoisin, että välttämättä koskaan ei päästä siihen tilanteeseen, että täysin käsittää (ymmärtää) sen miksi he toimivat kuten toimivat, mutta - painotan - minustakin on ensiarvoisen tärkeää, että pyrkii ymmärtämään ja tutustumaan ääri-ilmiöiden (olipa kyse fundamentalismista tai mistä tahansa ääri-ilmiöstä) syntymekanismeihin ja mahdollisiin taustalla vaikuttaviin syihin ja näin voidaan rakentaa mahdollisia torjuntakeinoja joko puolustuksellisella tasolla tai toisaalta sosiaalisella tasolla. Ja edelleen painotan, se, että pyrkii ymmärtämään toimintamekanismeja ei tietenkaan tarkoita sitä, että hyväksyy sellaisen toiminnan - tai minä en ainakaan näin tee. Siksipä olen (toisaalla) kirjoittanut paljonkin ymmärtämisen ja hyväksymisen problematiikasta.

vlad.
 
Sanoisin, että välttämättä koskaan ei päästä siihen tilanteeseen, että täysin käsittää (ymmärtää) sen miksi he toimivat kuten toimivat, mutta - painotan - minustakin on ensiarvoisen tärkeää, että pyrkii ymmärtämään ja tutustumaan ääri-ilmiöiden (olipa kyse fundamentalismista tai mistä tahansa ääri-ilmiöstä) syntymekanismeihin ja mahdollisiin taustalla vaikuttaviin syihin ja näin voidaan rakentaa mahdollisia torjuntakeinoja joko puolustuksellisella tasolla tai toisaalta sosiaalisella tasolla. Ja edelleen painotan, se, että pyrkii ymmärtämään toimintamekanismeja ei tietenkaan tarkoita sitä, että hyväksyy sellaisen toiminnan - tai minä en ainakaan näin tee. Siksipä olen (toisaalla) kirjoittanut paljonkin ymmärtämisen ja hyväksymisen problematiikasta.
vlad.

Olet oikeassa. Pitää olla halua ja uskallusta analysoida koko prosessi, koska siinä vaiheessa kun joku makaa kuolleena Eurooppalaisen kaupungin Kosher kaupan lattialla ja swat ryhmä piirittää rakennusta niin, todella pitkä tapahtumien sarja on mennyt pahasti pieleen. Niin terroristien kanssa kun kaikessa sodankäynnissä, sotataidon huippu on voittaa taistelu käymättä sitä.
 
Monet puhuu uskovaisten erityisesta "tunteiden kunnioittamista", ihan kun he ovat jotenkin vajavaisia, että heitä pitää holhota ja käyttää erityiset eetiset normit. Tietyssä määrin se on ymmärrettävä, mutta samalla kukaan ei puhu jumalattomien ihmisten tunteiden kunniottamisesta. Minä en ole kuullut ateisteista, jotka olisivat ottaneet aseet käteen, puolustakseen omaa järkeä ja tunteita. Monille on tullut selväksi, että julistettu sotaa ja että Islamivaltio Ranskassa ja Saksassa halua ulos, kuten joku avaruustoukka-loinen elokuvassa Аliens.
 
Olet oikeassa. Pitää olla halua ja uskallusta analysoida koko prosessi, koska siinä vaiheessa kun joku makaa kuolleena Eurooppalaisen kaupungin Kosher kaupan lattialla ja swat ryhmä piirittää rakennusta niin, todella pitkä tapahtumien sarja on mennyt pahasti pieleen. Niin terroristien kanssa kun kaikessa sodankäynnissä, sotataidon huippu on voittaa taistelu käymättä sitä.

Tietenkin on ymmärrettävä se, että amatööreiltä ei voi vaatia samaa mitä ammattilaisilta tai asioihin olennaisella tapaa perehtyneiltä henkilöiltä - toisaalta itse amatöörinä pyrin kaikessa tunkeutumaan sille epämukavuusalueelle ja etsimään tietoa siitä miksi toinen käyttäytyy kuten käyttäytyy, koska olettamukseni on se, että mitä paremmin tunnet toisen (tai vihollisesi) sitä vahvemmat ovat omat asemasi. (Tietty turhaa viholliskuvaa on syytä pyrkiä välttämään, mutta tietyissä tilanteissa tämän kuvan rakentaminen Euroopassa on ymmärrettävää toimintaa - ja kyllä itsekin pidän ääri-islamia uhkana yhteiskunnalliselle kehittymiselle ja yhteiskuntarauhalle ja sitä vastaan on syytä toimia järkevästi, loogisesti ja tarvittavaa voimaa käyttäen).

vlad.
 
Sanoisin, että välttämättä koskaan ei päästä siihen tilanteeseen, että täysin käsittää (ymmärtää) sen miksi he toimivat kuten toimivat, mutta - painotan - minustakin on ensiarvoisen tärkeää, että pyrkii ymmärtämään ja tutustumaan ääri-ilmiöiden (olipa kyse fundamentalismista tai mistä tahansa ääri-ilmiöstä) syntymekanismeihin ja mahdollisiin taustalla vaikuttaviin syihin ja näin voidaan rakentaa mahdollisia torjuntakeinoja joko puolustuksellisella tasolla tai toisaalta sosiaalisella tasolla. Ja edelleen painotan, se, että pyrkii ymmärtämään toimintamekanismeja ei tietenkaan tarkoita sitä, että hyväksyy sellaisen toiminnan - tai minä en ainakaan näin tee. Siksipä olen (toisaalla) kirjoittanut paljonkin ymmärtämisen ja hyväksymisen problematiikasta.

vlad.
Onko päästetty rikollisuudesta "ymmärtämällä"?
 
Onko päästetty rikollisuudesta "ymmärtämällä"?

"Ymmärtämällä" ei ole päästy rikollisuudesta, se on totta - mutta merkittävä tekijä tässä tilanteessa on se, että vaikka ammattilaiset ymmärtävät monia rikollisten käyttäytymismekanismeja samaa ei voida sanoa päättäjistä eli on syytä syyttää päättäjiä siitä miksi oikeuslaitos toimii kuten toimii, koska päättäjät (Suomessa käytännössä eduskunta ja ministeriöiden virkamiehet) laativat ne raamit joiden mukaan oikeuslaitos toimii. Joskin on syytä osoittaa sormella myös oikeuslaitosta, jonka tietty humanistinen (vasemmistoliberalistinen) toiminta on johtanut tilanteen siihen etteivät tuomiot välttämättä vastaa kansan tai edes kaikkien ammattilaisten oikeustajua. (Esim. ongelmia on riskianalyyseissä ja muissa psykologisissa analyyseissä, joissa oikeuslaitos ei välttämättä kuuntele ammattilaisia vaan toimii vastoin ehdotusta ts. on käynyt jopa siten, että on hovi on vapauttanut elinkautisvangin ehdonalaiseen vaikka riskianalyysi ehdottaa jotain muuta, tai vaikka riskianalyysia ei - taloudellisisista syistä johtuen - ole edes tehty).

Se "ymmärtäminen" jota tarkoitan on toimintaa, jossa yhteiskunnallisin toimin voidaan ymmärtää rikollisten ja fundamentalistien toimintamekanismeja ja tarvittaessa toimia ennaltaehkäisevästi ja äärimmilleen vietynä suorittaa tarpeelliset voimatoimet ennen rikoksen tekoa esim. jos havaitaan psyykkisiä ongelmia ja suoritetaan kattava riskianalyysi, voitaisi potentiaalinen murhaaja määrätä lääkinnälliseen pakkohoitoon vaikka sitten oikeuden päätöksellä. Valitettavasti yhteiskunnassamme ennalta ehkäisevää toimintaa ei liiemmin harjoiteta, sama pätee esim. yleiseurooppalaisesti fundamentalistiseen toimintaan ja sen torjuntaan - toki terrorisminvastaiset operaatiot ovat tavallaan tätä, mutta tiettyjen ennaltaehkäisevien toimien toteuttaminen on hyvin hankalaa yleisesti hyväksytyistä syistä johtuen (sananvapaus, kokoontumisen vapaus etc.). (Toki yksilön mielenterveyden horjumisesta johtuva rikollisuus ja fundamentalistinen toiminta on laajemmassa analyysissa erotettava toisistaan, vaikka taustalla voi olla samoja toimintamekanismeja).

Ja loppuun on todettava, että vaikka kuinka "ymmärrettäisi" tai toimittaisi ennaltaehkäisevästi, koskaan ei päästä siihen tilanteeseen, että rikollisuus tai muu yhteiskunnan vastainen toiminta (esim. terrorismi) saadaan ennaltaehkäistyä 100 prosenttisesti.

vlad.
 
Vaikka kirjoitin tuossa yllä (jokunen viesti sitten) ymmärtämisestä, se ei kohdallani missään nimessä tarkoita hyväksymistä - tämän haluan painottaen todeta. Vaikka pyritään ymmärtämään syitä, se ei koskaan saa ajautua siihen, että ymmärtämisen ohella ryhdytään luopumaan omista oikeuksista ja tavoista jotta ei loukattaisi muiden kulttuureiden edustajia - ikävä kyllä toisinaan tuntuu siltä, että esim. Suomessa ymmärtäminen on ajautunut niin pitkälle, että luovutaan omista tavoista ja aliarvioidaan omaa tapakulttuuria ja tapojen perinteitä jotta ei vain loukattaisi maahanmuuttajaa tai toisella tavalla ajattelevaa ihmistä tai ihmisryhmää.

Kirjoitin seuraavan viestin Pariisin tapahtumien alla omalla nimelläni (nimi poistettu kopiosta) eräälle tiedotusvälineelle ja koska se sopii aiheeseen kaikesta huolimatta jollain tavalla, laitan kopion siitä alle:

"Ajatukseni oli kirjoittaa tänään Paavo Väyrysestä ja Krimin anneksaation hyväksymisestä – siitä kuinka hänen mukaansa Krim voisi olla osa Venäjää samalla tapaa kuin Puerto Rico on autonominen osa Yhdysvaltoja – mutta tämän päivän Pariisin tapahtumien myötä päätin poiketa suunnitelmasta sen verran, että sen sijaan, että kirjoittaisin Väyrysestä ja Krimin anneksaation hyväksymisestä, että EU:ssa tapahtuvasta rivien rakoilusta, kirjoitan nyt hyvin lyhyelti Pariisin tapahtumista.


Monille on tuttua tänään (keskiviikkona 7.1.2015) tapahtunut, ilmoituksen mukaan Jemenin al-Qaidan suorittama brutaali terroriteko Pariisissa, jossa rynnäkkökiväärein aseistautuneet terroristit iskivät satiirilehti Charlie Hebdon toimitukseen tappaen neljä pilapiirtäjää ja joukon muita ihmisiä – kaikkiaan kuolleita on reilut kymmenen, joukossa myös yksi virkatehtävää suorittanut poliisi, joka kylmähermoisesti ja brutaalisti teloitettiin jalkakäytävälle.


Miksi?


Loukkasiko Charlie Hebdon satiiriset kuvat muslimeita ja jos loukkasivat, kuten oletettavaa on, on se minusta jälleen kerran osoitus kyseisen uskonnon fundamentalistisimpien jäsenten kyvyttömyydestä hyväksyä ja ymmärtää satiiria ja huumoria – jota kuitenkin nämä samaiset tahot (tai heidän siviilitukijansa) kovin auliisti länsimaiden kansalaisista viljelevät, puhumattakaan siitä pilkasta ja ivasta jonka kohteeksi juutalaiset aiheesta ja aiheetta joutuvat useissa arabilehdissä. Jokainen muistaa vuosientakaisen pilakuvakohun Tanskanmaalla, jolloin muslimit kautta maailman provosoituivat ja raivostuivat pilakuville, joissa esitettiin Muhammed tavalla tahi toisella – anteeksi antamaton virhe heidän mielestä ja oikeutus vihalle ynnä väkivallalle. Paljon mätää Tanskanmaalla, sanotaan, mutta onpa sitä paljon jossain muuallakin.


Satiirilehti Charlie Hebdon piirtäjät ovat ivanneet ja pilkanneet pilakuvissaan ilmiöitä, uskontoja, ismejä etc. vuosien ajan, toisinaan tunteet ovat aiemminkin kuohuneet yli mutta nyt tuli ruumiita melkoinen joukko – kuvien tähden, ihmisten pikkusieluisuuden tähden. Tavallaan tapahtunut on traaginen osoitus sanan ja kuvan voimasta – tänäkin päivänä ihmiset piirtäessään, kirjoittaessaan ja kuvatessaan asettavat henkensä alttiiksi, aivan kuten Charlie Hebdon toimituksessa tehtiin – he puolustavat omalla tavallaan länsimaisia arvoja, he ovat omalla tavallaan valmiit uhraamaan henkensä meille tärkeiden arvojen puolesta. Sananvapaus – ilmaisunvapaus – on niistä eräs merkityksellisimmistä, muistakaamme se.
"

Eli tahdon sanoa, että meillä lännessä on arvoja ja tapoja joita meidän on hyvä arvostaa ja kunnioittaa ja - etenkin puolustaa - nöyrtyminen ja niistä luopuminen on yhtä suuri, tai jopa suurempi uhka, mitä fundamentalistit Euroopalle muodostavat - eikä tätäkään uhkaa pidä missään nimessä aliarvioida. Tämän tähden minun on mahdoton hyväksyä ajattelutapaa, jonka mukaan lupuisimme arvoistamme ja tavoistamme, jotta emme loukkaisi muita tai kuvittelisi loukkaavamme muita.

vlad.
 
Tämä on jo tukevasti OT mutta jos kiukku on ryöstökalastusta kohtaan niin piruako rahtilaivoihin hyökätään. Ei ne ryöstökalasta. Mikseivät torju ryöstökalastusta kurmoottamalla niitä ryöstökalastajia? Liian loogista?

Olisiko kalastusaluksien kaappaaminen rahallisesti yhtä tuottoisaa kuin rahtilaivojen kaappaaminen? Epäilen vahvasti.
 
Back
Top