Dassault Rafale

Niin Ranska... hehän valmistaa yhtä sun toista hilavitkutinta sotilaskäyttöön, ja mielestäni vieläpä ihan vertailukelpoosta sellaista. Mutta sellaisella mutu tuntumalla toteutuneet kaupat taitavat olla enempi poliittis luontoisia kuin bestsellereitä.

Itse ajattelen Ranskaa toimijana jolla on omanlaisensa agenda siinä missä usa, tsi vaikka englanti. Amerikka on iso, mutta pnko niillä muita voittamattomia etuja puolellaan hävityäjä hankintaa silmälläpitäen.

Taannoin tankkauskonebuumin aikoihin taisi olla puhetta että Ranska olisi etsiskellyt kumppaneita omaan tanlkauskone hankintaan, mutta siitä ei tainnut tulla mitään.
 
Ruotsalainen kansallispuistomme @Sarek1 varmaan muistaa, etten ole (ollut?) suurimpia Rafale-faneja. ;) Vajaa puoli vuotta sitten kirjoitin näin:

Voisin esittää arvion, mikä kone ei ainakaan tule valituksi: Rafale. Jaa miksi?

1. Rafale nyt vain on törkeän kallis ostaa, mikäli Qatarin kaupoista voi mitään päätellä (6,3 miljardia euroa = 24 konetta + koulutus + aseet (+ lahjukset) ). Typhoon, F-35A, Gripen E ja Super Hornet ovat melkoisella varmuudella edullisempia hankittavia.

2. Rafalessa ei ole mitään kovin ihmeellistä suorituskyvyn kannalta. Asekuorma on toki huomattavan suuri Rafalen kokoiselle koneelle, mutta onko sille tarvetta? Täsmäaseet vähentävät tarvetta suurelle asekuormalle, ja ilmasta-maahan tehtävien kannalta F-35A lienee yleisesti ottaen selvästi parempi alusta.

3. Rafalella ei ole minkäänlaista TURPO-valttia. Ranska on kaukainen maa Euroopassa. Ruotsi on läheinen maa Euroopassa. Yhdysvallat on vaikutusvaltainen maa Atlantin takana. Saksa/Britannia(/Italia) ovat suhteellisen kaukaisia, mutta meillä on kuitenkin jonkin verran yhteistä niiden kanssa.

Sittemmin olen tullut toisiin ajatuksiin, osittain. Esimerkiksi hinnasta on vähän muutakin tietoa. Defense Industry Dailyn tietojen mukaan Gripeniä tarjottiin Brasilialle ~6 miljardilla, Rafalea ~10 miljardilla (alkujaan 12, sitten alennusta 2 miljardia) ja Super Hornetia ~8 miljardilla. Ei tuo nyt niin pahalta kuulosta, ainakaan Super Hornetiin verrattuna.

On mahdollista, että tästä kisasta ei tule kahden keikka, vaan kolmiodraama. Listataanpa vastavuoroisesti kolme syytä, miksi Rafale tulisi valituksi:

1. Rafalen elinkaari on turvatumpi kuin Super Hornetin ja Typhoonin sekä mahdollisesti Gripenin. Super Hornetin ja Typhoonin osalta kyse on linjastoista sekä Super Hornetin osalta myös käyttäjien määrästä, Gripenin osalta taas käyttäjien ja koneiden määrästä. Rafalella on määrässä katsottuna paremmat tulevaisuudennäkymät suhteessa Gripeniin ottaen huomioon Ranskan Ruotsia suuremman panostuksen maanpuolustukseen ja nykyiset ja potentiaaliset vientikäyttäjät. (Gripenillä on poliittinen taakka harteillaan brittiläis-amerikkalais-ruotsalaisuuden takia.)

2. Gripen E saattaa myöhästyä, eihän se ole vielä edes lentänyt, ja siten sen kypsyysaste voi jäädä Suomen kannalta liian alhaiseksi, kuten edelliselläkin kerralla. Tässä tapauksessa Gripen ei ole niin selvä kärkikilpailija yhdessä F-35:n kanssa, etteikö samaan joukkoon mahtuisi kolmaskin kosija.

3. Konetyypillä voidaan lähentää suhteita Ranskaan, joka on nykyisellään hieman kaukainen ja ehkä mustasukkainenkin EU-partneri. Lisäksi kone ja sen teknologia/huolto tulee yhdestä lähteestä, eikä se ole Typhoonin tai Gripenin tapaan maailmalta ostetuista osista kasattu DIY-hävittäjä, millä voi olla merkitystä etenkin, jos Britannia lähtee Euroopan unionista.


Taannoin tankkauskonebuumin aikoihin taisi olla puhetta että Ranska olisi etsiskellyt kumppaneita omaan tanlkauskone hankintaan, mutta siitä ei tainnut tulla mitään.

Olen joskus ihmetellyt, miksei Nato hanki tällaista kykyä yhteisesti? Luxemburgissa on kuitenkin AWACS-tutkavalvontalentokoneet...
 
Meidän ilmavoimillahan on yhdysvaltalaisen raudan jälkeen kenties eniten ranskalaista. Kava ja Keva-tutkat Thalesilta (joka kuuluu Rafale-konsortioon).

Crotale ilmatorjuntaa, joskin sijaitsee maavoimissa. Hamina-luokan taistelunjohto- ja omasuojajärjestelmä myös Thalesilta.
 
@Huhta aprikoi tuossa ylempänä Rafalen mahdollisuuksia sijoittua kärkikolmikkoon HX -hanketta ajatellen. Eihän sitä minkään koneen fani tarvitse olla, jos pohtii valinnan todennäköisyyksiä ehdokkaiden kesken.

Uusista juonenkäänteistä Brexit -hässäkkä saattaa vaikuttaa Typhoonin mahdollisuuksiin, mutta vaikuttaako se Gripeniin?
 
Vaikka Britannia lähtee EU:sta, on se edelleenkin NATOn jäsen. Tuskinpa se sen huonompi juttu Gripenissä on kuin amerikkalaisetkaan osat.
 
Meidän ilmavoimillahan on yhdysvaltalaisen raudan jälkeen kenties eniten ranskalaista. Kava ja Keva-tutkat Thalesilta (joka kuuluu Rafale-konsortioon).

Crotale ilmatorjuntaa, joskin sijaitsee maavoimissa. Hamina-luokan taistelunjohto- ja omasuojajärjestelmä myös Thalesilta.

Haminassa ei taida olla mitään kovin merkittävää ranskalaista osaamista.
 

Eli 4. Egyptin Rafale, ensimmäinen yksipaikkainen.

The fourth Rafale to be received by the Egyptian Air Force (Al-Qūwāt al-Gawwīyä al-Miṣrīyä) will be the first single seater, code EM01, for Egypt.

The plane seen here getting out of the Dassault Aviation assembly chain in Bordeaux-Merignac, on the 1st of july 2016, will perform a few flights in Bordeaux before heading to Istres Air Force Base, where more tests will be conducted, and where the egyptian markings will be painted.

Any precise date for the delivery of the aircrafts to the Egyptian Air Force was given yet, but it should be transmitted, according to our informations, in early 2017.
 
Meidän ilmavoimillahan on yhdysvaltalaisen raudan jälkeen kenties eniten ranskalaista. Kava ja Keva-tutkat Thalesilta (joka kuuluu Rafale-konsortioon).

Crotale ilmatorjuntaa, joskin sijaitsee maavoimissa. Hamina-luokan taistelunjohto- ja omasuojajärjestelmä myös Thalesilta.
Niin, paljon on myös tavaraa ruotsista mutta tuskin sekään on todellinen peruste hävittäjän hankkimiseksi sieltä? Puhutaan kuitenkin ihan eri järjestelmistä kun verrataan taistelukonetta ja ilmavalvontatutkaa.
Jos eräiden mukaan edes aseintegraation aste hävittäjässä ei ole mikään peruste hankinnalle ja ongelma niin tuskin sitä on mikään sellainenkaan asia joka ei ole suoraan tekemisissä ilmailun kanssa?
 
Vai että Kaveri, ranskalaisten apu kuitenkin torjuttiin jo aikaisemmin koska ei nähty olevan järkeä kehittää 'intialainen' moottori joka olisi käytännössä M88 eri nimellä.
Tejas Mk2:een intialaisilla on jo soppari GE F414:stä. Kaveri tai M88 olisi tietysti kompaktimpi kuin F414.

Dassault yrittää saada Intiaan kovasti jalkaa oven väliin sillä Rafale M voisi kelvata myös Intian laivastolle.
 
Siirretty pari sivua JASSM-keskustelua JASSM -ketjuun. Pliis pliis pliis koitetaan pitää keskustelut oikeissa ketjuissa, jookosta? Muistattehan että jos haluatte lainata jotakuta, sen voi tehdä myös eri ketjussa kuin missä lainattava viesti on (käytä "+Lainaa" -toimintoa).
 
Rafaleen ei ole tulossa edelleenkään kypärätähtäintä, ainakaan ennen 2018 kun F3R-versio on valmiina.

The 2nd gap is even more consequential. While the Rafale has a wide Head Up Display, an installed Helmet Mounted Display that would allow the Rafale to take full advantage of its wide-borseight MICA missiles remains the type’s most important missing piece
external.png
, even after F3R.

http://www.defenseindustrydaily.com/frances-rafale-05991/
 
Uusimmassa siivet lehdessä oli juttua Rafalesta ja sopivuudesta Suomelle. Kannattaa lukaista. En rupea lehteä suoraan tähän siteeraamaan. Lyhykäisyydessään Dassault lupaa tukea ja käyttövuosia aina 2060 luvulle saakka joka olisi seuraavan koneen eläköitymis vuosi. Lisäksi Dassault kertoo koneen olevan aika plug and play mitä tulee integrointeihin ja päivityksiin. Päivityksiä on luvassa vielä paljon. Luvattu on vielä sellaista mitä muut kone valmistajat eivät ole luvanneet ja kaikki eivät edes voisi luvata eli täyttä kokoonpano linjaa joka poistaisi myös varaosariskin sekä mahdollisuuden kehittää koneesta juuri sellaisen kuin itse haluaa. Eli rivien välistä voisi lukea, että jos suomi haluaa amraamit yms. niin se olisi teknisesti mahdollista. Lisäksi homma toisi Suomeen työtä joten osa kustannuksista valuisi takaisin Suomeen. Kokonaisuutena homma vaikuttaa ihan mukavalta.
 
Uusimmassa siivet lehdessä oli juttua Rafalesta ja sopivuudesta Suomelle. Kannattaa lukaista. En rupea lehteä suoraan tähän siteeraamaan. Lyhykäisyydessään Dassault lupaa tukea ja käyttövuosia aina 2060 luvulle saakka joka olisi seuraavan koneen eläköitymis vuosi. Lisäksi Dassault kertoo koneen olevan aika plug and play mitä tulee integrointeihin ja päivityksiin. Päivityksiä on luvassa vielä paljon. Luvattu on vielä sellaista mitä muut kone valmistajat eivät ole luvanneet ja kaikki eivät edes voisi luvata eli täyttä kokoonpano linjaa joka poistaisi myös varaosariskin sekä mahdollisuuden kehittää koneesta juuri sellaisen kuin itse haluaa. Eli rivien välistä voisi lukea, että jos suomi haluaa amraamit yms. niin se olisi teknisesti mahdollista. Lisäksi homma toisi Suomeen työtä joten osa kustannuksista valuisi takaisin Suomeen. Kokonaisuutena homma vaikuttaa ihan mukavalta.
On tietysti, mutta naurattaa välittömästi ajatus Suomen omin voimien integroimista amraameista.
Oma linjasto on halpa sekin kalleimman tai toiseksi kalleimman koneen pyynnin päälle...

Ranskalaisten pitäisi tarjota jotain geopoliittista hauista, jotta poliittiset satakielet alkaisivat julkisuudessa laulaa ilosanomaa. Edes yksi pitäisi saada kun Gripeniä on liputtanut Heinäluoma ja Vanhanen.
 
Back
Top