Ilmasota

1008_iskulaivue3721.jpg

Aloitimpa muutama päivä sitten lukemaan tätä kirjaa. Ensimmäisten 70 sivun lukemisen jälkeen vaikuttaa kyllä oikein mielenkiintoiselta ja yksityiskohtaiselta kirjalta. Kertoo hyvin jokapäiväisistä rutiineista ja taistelukohtaamisista Lentolaivue 34 hävittäjälentäjien päiväkirjamerkintöjä avuksi käyttäen.
Löytyykös tältä palstalta muita kirjan lukeneita? Ja jos löytyy, niin mitä mieltä olitte kirjasta?
 
1008_iskulaivue3721.jpg

Aloitimpa muutama päivä sitten lukemaan tätä kirjaa. Ensimmäisten 70 sivun lukemisen jälkeen vaikuttaa kyllä oikein mielenkiintoiselta ja yksityiskohtaiselta kirjalta. Kertoo hyvin jokapäiväisistä rutiineista ja taistelukohtaamisista Lentolaivue 34 hävittäjälentäjien päiväkirjamerkintöjä avuksi käyttäen.
Löytyykös tältä palstalta muita kirjan lukeneita? Ja jos löytyy, niin mitä mieltä olitte kirjasta?

Komppaan. Luettavuudeltaan kotimaisten ilmasotakirjojen parhaimmistoa. Ja pohjautuu tosiaan hyvin pitkälti sotapäiväkirjoihin ja yksittäisten lentäjien lentopäiväkirjoihin. Lisäksi Soiri taisi saada käyttöönsä Kössi Karhilan henk.koht. päiväkirjat, jotka julkaistiin joskus about kymmenisen vuotta takaperin erillisenä teoksena.

5A25.jpg

Myös Soirin toinen teos "Mersut tulevat" on hyvä ja suosittelemisen arvoinen. Kuvaa muistaakseni LeLv 34:n Kymin aikoja kun taas "Iskulaivue" muistaakseni kertoi Utin ajoista.

8184f45d-0c2e-465e-8766-a03e005a16fe.jpg
 
Sivutuulta vissiin ihan kivasti joillekin koneille. Viimaa riepotteli. Sitä ei kyllä säälitty. Kunnon ohjelma noin vanhalle. Luulin että pelkkiin ohilentoihin jäisi. Jakkia odotellaan, Mustang ja Fouga vissiiin matkalla Porista.
 
Sivutuulta vissiin ihan kivasti joillekin koneille. Viimaa riepotteli. Sitä ei kyllä säälitty. Kunnon ohjelma noin vanhalle. Luulin että pelkkiin ohilentoihin jäisi. Jakkia odotellaan, Mustang ja Fouga vissiiin matkalla Porista.

Se sivutuuli on myrkkyä laskussa kannuspyörä koneille. Toivottavasti pääsevät tulemaan.

edit: Pori metar. Tuuli vielä voimistuu tuosta 13 solmuun. Pelkään pahoin, että eivät vaaranna kalliita warbirdejä:(

Tämä raportti tehtiin 15 minuuttia sitten, kello13.20 UTC
Tuuli 9 kn lounaasta, vaihdellen etelän jalännen välillä

http://fi.allmetsat.com/metar-taf/norja-ruotsi-suomi.php?icao=EFPO
 
Viimeksi muokattu:
Se sivutuuli on myrkkyä laskussa kannuspyörä koneille. Toivottavasti pääsevät tulemaan.

edit: Pori metar. Tuuli vielä voimistuu tuosta 13 solmuun. Pelkään pahoin, että eivät vaaranna kalliita warbirdejä:(

Tämä raportti tehtiin 15 minuuttia sitten, kello13.20 UTC
Tuuli 9 kn lounaasta, vaihdellen etelän jalännen välillä

http://fi.allmetsat.com/metar-taf/norja-ruotsi-suomi.php?icao=EFPO
Kotiuduttu on Jämiltä. Hieno kokemus, hyvin pitkän tauon jälkeen. Täytyy laittaa kuvia tänne kunhan kerkiää.
Minähän en nyt tuulesta lentäjän silmin ymmärrä mitään, mutta selostajan puheista päätellen, niin joutuivat ottamaan tuulen ja puuskat huomioon näytöksessä. Minulta vei muuten Rafale-lippiksen kerran päästä, että oli niissä puuskissa sen verran voimaa. :confused:
Eniten alttiit, joku Pitts Special, joutui tulemaan aika kylkimyyryä laskuun, ja vasta viime hetkellä oikaisemaan. Samoin DC oli perä vinossa oikein kunnolla.
Ja olihan siinä pientä draamaa, kun tuo jenkkien väreihin maalattu Texan laskun loppupuolella yhtäkkiä ajautui rajusti oikealle, vasen siipi kallistui jo lähes kiinni asfaltin vieressä olleeseen nurmikkoon. Sitä edeltänyt Texan loikki laskussa, ja kun oletan, että nuo Ruotsin pilotit eivät tosiaan vihreitä poikia ole, niin kaipa sen tuulenpuuskan piikkiin voi pistää. En kyllä ehtinyt huomata, mitä tuolle lähes kantanneelle Texanille sitä ennen tapahtui, mutta oli tosi lähellä maakosketus.

Mutta Jak-3 oli kova luu, vaikka tänään oli ilmeisesti vain evaluointi-lento, ja huomenna varsinainen näytös. Mustang, T-28 Trojan, Viima olivat kans hienoja kokemuksia. Huomasin kyllä olevani warbirds-miehiä, kolmannella esityskerralla jäin jo alakentälle makoilemaan varsinaisten taitolentokoneiden ohjelman ajaksi. :) Krantuksi tulee nopeasti :D.
Mutta kuvia illan aikana.
 
Ja olihan siinä pientä draamaa, kun tuo jenkkien väreihin maalattu Texan laskun loppupuolella yhtäkkiä ajautui rajusti oikealle, vasen siipi kallistui jo lähes kiinni asfaltin vieressä olleeseen nurmikkoon. Sitä edeltänyt Texan loikki laskussa, ja kun oletan, että nuo Ruotsin pilotit eivät tosiaan vihreitä poikia ole, niin kaipa sen tuulenpuuskan piikkiin voi pistää. En kyllä ehtinyt huomata, mitä tuolle lähes kantanneelle Texanille sitä ennen tapahtui, mutta oli tosi lähellä maakosketus.

Max Crosswind Wet Runway, Texan
10 Knots , kuivalla kiitotiellä 25 Knots
10 solmua on 5 m/s eli ei mitään valtavaa puhuria sivusta ne ei ohjattavina kestä.
Kannuspyörä kone pyrkii väkisin kääntymään laskussa vasten tuulta. Etenkin jos kannuspyörä ei ole lukittavaa mallia.
 
Lisäsin mediaan omia valokuvia, mutta onneksi Jämi tiedottaa paremmin :D.
Tässä Jakin cockpit-kameran kuvaa. Liukkaasti liikkuu :)
Näkyy muuten tuo Trojan siivellä. Muodostelmassa tekivät monta ohilentoa. Pari tuntia tuosta, niin Trojan hyytyi lennossa.

 
Trojanista tuli mieleen, kun olen lukenut Vietnam-muistelmia, niin siellä luonnollisesti nousee esiin T-28:n käyttö rynnäkkötehtävissä. Jämillä nyrjäytin ajatukseni tässäkin suhteessa uusiksi, koska tosiaan kyse oli ensisijaisesti harjoituskoneesta, Texanin seuraajasta.
Jotenkin kankean oloinen liikehtimisessään, jos mietitään rynnäköintiroolia. Epäilemättä arvokkaasta koneesta ei kuski kaikkea ottanut irti, toisaalta lentopaino ei varmasti ollut läheskään taistelupainoa. Muutamallakin iitee-kookoolla varustettu vietnamilainen jv-komppania on kyllä ollut helposti myös antavana osapuolena tämän konetyypin kanssa, eikä pelkästään ottavana. Ja vielä alakorkeuksissa jos on toimittu.

http://www.specialoperations.net/T-28/losses.html
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_T-28_Trojan
4d98c97cb9c3a2d241249da699b570ea.jpg
 
Hyvä kysymys! Jotenkin veikkaan Mustangia, vaan en tiedä. Mustangilla olisi etu kurvatappelussa, jos Fouga siihen erehtyisi. No ainakin Fougan massiivinen raskas aseistus :rolleyes: voisi tuottaa pientä epäsuhtaa...

Pystyliikkeillä puntit voisi tasoittua. FM:n moottori ei ole mikään tehopaketti, energiat tiukassa kaarrossa sillä luullakseni saa hukattua ja kun nopeus loppuu eikä pilli puhalla.. lopputulos olisi varmaankin kuten Me 262 ja Mustangin kaartotaistelussa. Me 262 oli ylivoimainen niin pitkään kun se sai pidettyä nopeusylivoimansa, mutta jos sillä lähti yrittämään kaartotaistelua ja nopeus hukkaantui, hukka peri.
 
Pystyliikkeillä puntit voisi tasoittua. FM:n moottori ei ole mikään tehopaketti, energiat tiukassa kaarrossa sillä luullakseni saa hukattua ja kun nopeus loppuu eikä pilli puhalla.. lopputulos olisi varmaankin kuten Me 262 ja Mustangin kaartotaistelussa. Me 262 oli ylivoimainen niin pitkään kun se sai pidettyä nopeusylivoimansa, mutta jos sillä lähti yrittämään kaartotaistelua ja nopeus hukkaantui, hukka peri.
Ok. Muistelen että jenkit koki samaa Koreassa.
 
Pystyliikkeillä puntit voisi tasoittua. FM:n moottori ei ole mikään tehopaketti, energiat tiukassa kaarrossa sillä luullakseni saa hukattua ja kun nopeus loppuu eikä pilli puhalla.. lopputulos olisi varmaankin kuten Me 262 ja Mustangin kaartotaistelussa. Me 262 oli ylivoimainen niin pitkään kun se sai pidettyä nopeusylivoimansa, mutta jos sillä lähti yrittämään kaartotaistelua ja nopeus hukkaantui, hukka peri.

Fouga ei tosin ole kovin nopea, selvästi hitaampi kuin Me 262. On kyseenalaista onko sillä edes mitään nopeusylivoimaa, mutta se riippuu toki paljon korkeudesta.
 
Back
Top