Ilmasota

Uusimmasssa Siivet-lehdessa 4/2016 ruotsalainen Gripen-pilotti kertoo että, Arctic Fighter Meetissä Hornetit jäävät harjoituksissa alakynteen Gripeneille.
Lainaus lehdestä: "Jos ajatellaan ilmataistelua näkökentän ulkopuolella, niin F-18:ssa ei ole sellaista tilannetietoisuutta kuin meillä on, joten tällä hetkellä voitamme jokaisen harjoituksen"

Mihin asioihin Gripen-pilotin sanomiset perustuvat?
Nyt alkaa hävettämään.
 
Uusimmasssa Siivet-lehdessa 4/2016 ruotsalainen Gripen-pilotti kertoo että, Arctic Fighter Meetissä Hornetit jäävät harjoituksissa alakynteen Gripeneille.
Lainaus lehdestä: "Jos ajatellaan ilmataistelua näkökentän ulkopuolella, niin F-18:ssa ei ole sellaista tilannetietoisuutta kuin meillä on, joten tällä hetkellä voitamme jokaisen harjoituksen"

Mihin asioihin Gripen-pilotin sanomiset perustuvat?
Nyt alkaa hävettämään.

Gripenin datalinkki-yhteydet mahdollistavat sen, ettei koneiden tarvitse pitää tutkaa ollenkaan päällä, tai lentueesta vain yksi pitää tutkaa päällä. Lentueen koneiden tutkatietoja voi myös matemaattisesti verrata keskenään, mikä auttaa havaitsemaan muuten piilossa olevan vihollisen.

Valistunut arvaukseni on, että tähän Gripen-kuskin sanomiset perustuu.
 
Hitto kun sais päättää, niin meillä olis noita hävittäjiä joka lähtöön ja Malminkin kiitorataa jatkettaisiin Helsingin keskustan suuntaan vähintään pari kilometriä, ihan vaan varmuuden vuoksi...;).
 
Gripenin datalinkki-yhteydet mahdollistavat sen, ettei koneiden tarvitse pitää tutkaa ollenkaan päällä, tai lentueesta vain yksi pitää tutkaa päällä. Lentueen koneiden tutkatietoja voi myös matemaattisesti verrata keskenään, mikä auttaa havaitsemaan muuten piilossa olevan vihollisen.

Valistunut arvaukseni on, että tähän Gripen-kuskin sanomiset perustuu.

Voisi olla. Toinen on se, ketä Arctic Fighter Meetiin osallistuu. Norjan osuuteen täältä ainakin lähtivät nuorimmat oppia hakemaan.
 
Voisi olla. Toinen on se, ketä Arctic Fighter Meetiin osallistuu. Norjan osuuteen täältä ainakin lähtivät nuorimmat oppia hakemaan.
Gripeneillä on horneteihin verrattuna parempi avioniikka, pienempi tutkapoikkipinta-ala ja niiden kuskeilla parempi tilannekuva.
Lähietäisyydellä lentäjän taidot ratkaisevat. Näköetäisyyden ulkopuolella tapahtuvassa tappelussa ei em puutteita hanskalla paikata.
Jos vihollinen näkee sinut ensin ja ampuu sinua ensin olet kusessa ja pahasti.
 
Gripeneillä on horneteihin verrattuna parempi avioniikka, pienempi tutkapoikkipinta-ala ja niiden kuskeilla parempi tilannekuva.
Lähietäisyydellä lentäjän taidot ratkaisevat. Näköetäisyyden ulkopuolella tapahtuvassa tappelussa ei em puutteita hanskalla paikata.
Jos vihollinen näkee sinut ensin ja ampuu sinua ensin olet kusessa ja pahasti.

Tästä juuri on puhe.
 
Tästä juuri on puhe.
Gripen kuski puhui bvr, ei wvr-taisteluista. Bvr-etäisyyksillä lentäjän kyvyt ovat pienemmässä roolissa kuin vwr-taistelussa. Joten en usko kuskien kokemattomuuden näyttelevän suurta roolia jos takkiin tulee. Tai sitten ymmärsin viestisi yllä väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Gripen kuski puhui bvr, ei wvr-taisteluista. Bvr-etäisyyksillä lentäjän kyvyt ovat pienemmässä roolissa kuin vwr-taistelussa. Joten en usko kuskien kokemattomuuden näyttelevän suurta roolia jos takkiin tulee. Tai sitten ymmärsin viestisi yllä väärin.

Ikarus otti jo tämän esille, joten esitin toista mahdollista nimittäjää, koska me emme oikeasti tiedä. Taustalla on kuitenkin vasta juttu Siivet lehdessä, jonka on antanut joku ja sen jälkeen kirjoittanut joku. Tämä taas muuten tuo automaattisesti vielä kolmannenkin muuttujan tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä ei tietenkään voi eikä pidä vetää mitään johtopäätöksiä konetyyppien luotettavuudesta mikäli joku siihen olisi taipuvainen.
 
Tapahtunut oli liian herkullinen juttu, jotta siitä olisi voinut jättää haukkaamatta. Kukaan ei loukkaantunut eikä mitään ole mennyt rikki niin, etteikö sitä voisi korjata. Yhteistyöllä paikattiin lommot. No harm done.

Suunnittelultaan ja tekniikaltaan koneet edustavat eri "sukupolvia". Johtopäätöksiä voisi tehdä vaikka rinnastamalla koneet ihmisiin. "Sukupolvien välinen ero" - vanhassa vara parempi. 60 -luvulla tehtiin patarautaa, mutta kestävää sellaista. :D (Ja älkää ottako tätäkään nahkanne alle.)
 
Viimeksi muokattu:
MG-111_romutus_2016-08-13_a.jpg


18.08.2016 Suomen Ilmailumuseon pihalla säilytyksessä ollut Suomen Ilmavoimien MiG-21BIS-kone tunnukseltaan MG-111 romutettiin tänään. Puolustusvoimat romuttivat koneen, koska se oli huonokuntoinen eikä sille ollut sijoituspaikkaa. Romutuksen yhteydessä koneen runko katkaistiin sekä ohjaamon etu- että takapuolelta. Ilmailumuseoyhdistys on pyytänyt koneen ohjaamo-osaa käyttöönsä simulaattorin rakentamisen pohjaksi. MG-111 oli ensimmäinen Suomeen saapunut MIG-21BIS. Se saapui Suomeen 21.9.1978.

http://www.ilmailumuseot.fi/uutiset.html?62806

Saab j35f Draken DK-247 saapui kauppakeskus Tuuloseen Tuuloksessa keskiviikkona 31.8. Seurakseen DK-247 saa 20.9. Mikojan-Gurevits MiG-21 bisin, MG-124:n. Kun MiG on saapunut molemmat hävittäjät nostetaan jalustoilleen yleisön ihailtaviksi.

Jos joku tuolla suunnalla liikkuu, voi käydä näppäämäässä kuvan/kuvia koneista foorumille.
 
MG-111_romutus_2016-08-13_a.jpg


18.08.2016 Suomen Ilmailumuseon pihalla säilytyksessä ollut Suomen Ilmavoimien MiG-21BIS-kone tunnukseltaan MG-111 romutettiin tänään. Puolustusvoimat romuttivat koneen, koska se oli huonokuntoinen eikä sille ollut sijoituspaikkaa. Romutuksen yhteydessä koneen runko katkaistiin sekä ohjaamon etu- että takapuolelta. Ilmailumuseoyhdistys on pyytänyt koneen ohjaamo-osaa käyttöönsä simulaattorin rakentamisen pohjaksi. MG-111 oli ensimmäinen Suomeen saapunut MIG-21BIS. Se saapui Suomeen 21.9.1978.

http://www.ilmailumuseot.fi/uutiset.html?62806

Saab j35f Draken DK-247 saapui kauppakeskus Tuuloseen Tuuloksessa keskiviikkona 31.8. Seurakseen DK-247 saa 20.9. Mikojan-Gurevits MiG-21 bisin, MG-124:n. Kun MiG on saapunut molemmat hävittäjät nostetaan jalustoilleen yleisön ihailtaviksi.

Jos joku tuolla suunnalla liikkuu, voi käydä näppäämäässä kuvan/kuvia koneista foorumille.

Aikoinaan 90-luvun lopulla ilmavoimat jakelivat MG- ja DK -kalustoa eri puolille maata säilytyssopimuksilla. Osa päätyi enemmän tai vähemmän taivasalle säiden armoille. Ja suoraan sanottuna esteettisyys alkaa olla auringon haalistamista ja ruosteen pilkuttamista koneista kaukana.

Minusta melkein riittäisi vaikka yksi hyväkuntoinen yksilö säilytykseen tai esille jälkipolvia varten. Vaatii tietysti hyvät ja asialliset säilytysolosuhteet (Tuulos toki täyttänee tämän). Varsinaisten ammatillisten ilmailumuseoiden tilanpuute on tunnetusti huutava ja olettaisin että nämä joutuvat kantamaan huolta myös esim. Vesivehmaan todellisista koneharvinaisuuksista.

EDIT: Samaa asiaa täälläkin

http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,113592.msg1543193.html#msg1543193
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top