Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Ilmasota

Viestiketju osiossa 'Menneet sodat ja sotahistoria' , aloittaja Ikarus, 19.06.2015.

  1. VUps

    VUps Majuri

    Liittynyt:
    08.09.2013
    Viestejä:
    1,311
    Tykkäykset:
    1,152
    Pisteet:
    156
    Tässä hieman avattuna lukuja:

    http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/text/swafcras.html

    Aika suurta uhrimieltä ruotsalaisilla on ollut takavuosina. Ei voi pitää turvallisuus- ja mukavuushakuisena. Saksassahan Starfighterin huimat tappioluvut aiheuttivat melkoista katkeruutta.
     
    Deeiii, Leaderdog, Sarek1 ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,283
    Tykkäykset:
    5,690
    Pisteet:
    636
    Vai oliko ylipäällikkö nuija, joka tapatti melkoisen määrän lentäjiä.:confused:
    Väistämättä herää menetettyjen lentäjien määrä huomioonottaen tämänkin kaltaisia ajatuksia.
    Sotilasilmailu sisältää aina riskejä, mutta lähes tahallinen veren kaivaminen nokasta ei varmaankaan Flygvapnetin lentäjien motivaatiota parantanut.

    Suuria mies ja kone menetyksiä noihin aikoihin tuli muillekin, mutta kyllä Flygvapnetin määrät oli suuria.
    Kuten keskustelussa yllä jo todettiin, meni Starfightereitä ja niiden lentäjiä myös melkoinen määrä.

    Erich Hartmann ja Günther Rall molemmat muistelmissaan kertoo aiheesta. Ja kuten tiedettyä, oli herroilla varsin vastakkaiset näkemykset koneesta ja sen turvallisuudesta. Jopa siinä määrin, että eversti Hartmann ajautui lopulta ''lentämään kirjoituspöytää'' ennen eläkkeelle siirtymistään.
     
    Deeiii, Leaderdog, Sarek1 ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  4. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,432
    Tykkäykset:
    12,755
    Pisteet:
    1,286
    Jaa, hyvä kysymys. Se mitä olen aiheesta lueskellut pari, kolme ruotsalaista kirjaa, niin niissä lentäjät itse tuntuivat kyllä suhtautuneen ymmärtäväisesti ilmavoimien johdon näkemykseen kovasta reenaamisesta. He näkivät asian niin, että voimakas ja huippuunsa viritetty Flygvapnet nosti hyökkäyskynnystä. Matalalentoharjoitukset pimeässä, hajautetut maantietukikohdat ja taistelunkestävä taistelunjohtojärjestelmä olivat asioita, joita ruotsalaiset mitä ilmeisimmin myös toivat näkyvästi esiin, niin että viesti välittyi myös venäläisille.
     
    Deeiii, Leaderdog, Sarek1 ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  5. Old Boy

    Old Boy Kapteeni

    Liittynyt:
    31.03.2014
    Viestejä:
    971
    Tykkäykset:
    986
    Pisteet:
    76
    Ruotsissa kun asiasta 50 -luvun lopulla keskusteltiin, niin vertailumaana oli...Suomi. Totesivat, että samoilla luvuilla mennään, kun verrataan onnettomuus/lentotunti suhdetta. Toinen piikki meillä oli 1970 -luku, joilloin lentäjät karkasivat joukolla
    Finskille. Siitä ajasta ei kyllä ole kansainvälisiä vertauslukuja.
     
    Deeiii, Leaderdog, Mikoyan ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  6. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,432
    Tykkäykset:
    12,755
    Pisteet:
    1,286
    Joo, pako finskille ja sitten ne 70-luvun Fouga-onnettomuudet rumensivat tilastoja meillä.
     
    Leaderdog, Ikarus ja Sarek1 tykkäsivät tästä.
  7. Nurkantakanen

    Nurkantakanen Kersantti

    Liittynyt:
    19.10.2016
    Viestejä:
    229
    Tykkäykset:
    266
    Pisteet:
    16
    Tuossa Expressenin jutussa pisti silmään syy Flygvapnetin 1960-luvulla tapahtuneeseen lentoturvallisuusmääräysten kiristämiseen: ei lentäjien menetykset - vaan uusien koneiden kallistuminen, hintojen nousu.
     
    Leaderdog, Ikarus, Sarek1 ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  8. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,432
    Tykkäykset:
    12,755
    Pisteet:
    1,286
    Brittiläinen painekypärä M.L. Aviation Co. Model 12P Type4B.

    Pottaa vietiin myös ulkomaille. Tämä yksilö on ollut ruotsalaisten käytössä. Olen nähnyt valokuvia 60--luvun alusta, jolloin ruotsalaisilla DK-kuskeilla on ollut painekypäriä päässä. Ovat käyttäneet sekä amerikkalaisia malleja että näitä brittiläisiä.

    Löysin kuvan Flygvapenmuseumin FB-sivulta ja kuvateksti vaikutti omalaatuiselta:

    När en ska upp i luften och utsättas för diverse G-krafter och annat är det fint att ha en puke hatch till hands. Det är sen gammalt.
    Puke hatch, eller mouth access flap, är den röda luckan framtill på den här hjälmen. Den kan öppnas vid höghöjdsflygningar om piloten mår illa.


    kuva.jpg
     
    Deeiii, Mikoyan, Mustaruuti ja 4 muuta jäsentä tykkää tästä.
  9. Römppäinen

    Römppäinen Luutnantti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    18.03.2015
    Viestejä:
    317
    Tykkäykset:
    574
    Pisteet:
    36
    Vanhan sotaratsun uudelleen eloon herättämistä.
    Kuluupa aika ainakin ns.paremmin kinkun paiston ja itsensä voitelemisen ohessa o_O
     
    Mikoyan, Sarek1, Leaderdog ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  10. Sarek1

    Sarek1 Eversti

    Liittynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    1,583
    Tykkäykset:
    2,029
    Pisteet:
    316
    Mukava ohjelma rakettihävittäjän kehittämisestä.
    En muista, onko tätä postattu jo aiemmin tänne, mutta laitetaan kuitenkin, suomenkieliset tekstit ja kaikki:
     
    Viimeksi muokattu: 17.12.2016
    Leaderdog, Ikarus, Mikoyan ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  11. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,432
    Tykkäykset:
    12,755
    Pisteet:
    1,286
    Mielenkiintoinen tietoisku Etelä-Afrikan Mirage F1 -hävittäjistä.



    Tässä juttua siitä, kuinka SAAF:n (South African Air Force / Suid-Afrikaanse Lugmag) Miraget ottivat ns. "puskasotien" aikana yhteen MiG-21:n kanssa.

    https://weaponsandwarfare.com/2015/11/02/saaf-versus-migs/

    Mirage ampuu ip-ohjuksen

    saaf_mirage_hud.jpg

    Tässä MiG-23 joutumassa hyökkäyksen kohteeksi

    saaf_mirage_f_1_attacks_mig-23.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 19.12.2016
    Leaderdog, Old Boy, John Hilly ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  12. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,432
    Tykkäykset:
    12,755
    Pisteet:
    1,286
    Ajattelin laittaa tänne.

    Flightforumilla tarinoivat Hornetin ilmasta-maahan -kyvystä. Ari "Asa" Saarinen kommentoi asiaa:

    http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,111567.0.html

    Olen itse osallistunut 70-luvun loppupuolella Fougalla "syöksypommituksiin" Rovajärven ampuma-alueella. Vanhoja pikkupommeja oli ylijäämänä varastossa ja tuhottiin osittain lentämällä. Eihän kone tietenkään ollut varsinainen pommari, mutta kuljetti ao. tuotteita kyllä. Fougassa ei ollut erityistä tähtäintä pommitukseen vaikka järjestelmässä olikin sähköinen valinta pommeille, vaan tuulilasiin raapaistiin tussilla risti. Pommittamisen tarkkuus oli "hehtaari"-luokkaa; joskin hävisin kolleegalle Alkon koetilan voimajuoman lyötyäni vetoa autoromuun osumisesta; osui hällä keskelle romua.
    Pommit (2kpl) olivat rakettikasettien pyloneissa kiinni.

    Ko. herra kuvassa oikealla

    tahtaimessa_fouga_2015-1_02-1024x724.jpg
     
    Sarek1, Leaderdog, Old Boy ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  13. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,432
    Tykkäykset:
    12,755
    Pisteet:
    1,286
    Sarek1, Leaderdog ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  14. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,283
    Tykkäykset:
    5,690
    Pisteet:
    636
    Leaderdog, tulikomento ja Sarek1 tykkäsivät tästä.
  15. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,432
    Tykkäykset:
    12,755
    Pisteet:
    1,286
    Tästä on myös juttua uusimmassa Siivet-lehdessä. Ruotsin ilmavoimilla on edessään iso ongelma lentäjien koulutuksessa, kun uudet Gripen E -hävittäjät otetaan käyttöön. Ohjaajien alkeis- ja jatkokoulutuksessa käytetty Saab 105 vanhenee käsiin. Se edustaa 60-luvun tekniikkaa. Gripen E:n myötä ruotsalaiset tulevat tarvitsemaan koulukoneen, joka mahdollistaa mm. asejärjestelmäkoulutuksen, elson ja tilannekuvan hallinnan. Tähän ei enää Saab 105 sovi alkuunkaan. Tuo uusi T-X on varmasti potentiaalinen vaihtoehto.

    Yksi vaihtoehto saattaisi sitten olla esim. peruslentokoulutuksen ulkoistaminen kokonaan. Eurooppaanhan on kaavailtu jonkin sortin yleiseurooppalaista koulutuskeskusta. Viime vuosikymmenellä Kauhavakin oli mainittu yhtenä potentiaalisena paikkana.

    Joka tapauksessa ilman uutta ja modernia koulukonetta, jää ohjaajien koulutus kokonaan kalliilla yksipaikkaisella hävittäjällä lennettäväksi.
     
    Mikoyan, Sarek1 ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  16. VUps

    VUps Majuri

    Liittynyt:
    08.09.2013
    Viestejä:
    1,311
    Tykkäykset:
    1,152
    Pisteet:
    156
    Ehkäpä HX-hanke ja siihen liittyvä julkisuus lisää lentokoulutuksen kiinnostavuutta. Olikohan Hornet-hankinnalla vaikutusta ilmavoimien rekrytointiin?
     
  17. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,432
    Tykkäykset:
    12,755
    Pisteet:
    1,286
    Enpä osaa sanoa, mutta ainakin sen huomasi, että Hornetin tulon myötä 90-luvun puolivälin tienoilla ilmavoimien pr- ja tiedotuspuoli muuttui avoimemmaksi ja kansainvälisemmäksi. Lentonäytöksissä ilmavoimilla oli jo oma esittelyteltta mukana ja myös Siivet-lehdessä varusmieskoulutuksesta ja lentoupseerin urasta kertovat värväysmainokset muuttuivat tyylillisesti modernimpaan suuntaan. Vielä 90-luvun alussa ja varmasti sitä ennenkin olivat todella tympeän ja karun oloisia.
     
    Sarek1, Ikarus ja Leaderdog tykkäsivät tästä.
  18. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,432
    Tykkäykset:
    12,755
    Pisteet:
    1,286
    Laivaston ja merijalkaväen lentäjien T-45 Goshawk -koulutusta



    Tämä on vanha mutta mielenkiintoinen filmi RAF:n hävittäjälentäjien koulutuksesta 70-luvun alussa. Tässä lennetään mm. Jet Provostilla ja Gnatilla ja lopuksi Phantomilla.

     
    Sarek1, Old Boy, Leaderdog ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  19. Leaderdog

    Leaderdog Majuri Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,257
    Tykkäykset:
    2,667
    Pisteet:
    156
    Näissä lento " hommissa" on aina hyväksyttävä riskit,joita siihen liittyy ja niiden minimoiminen. Sotilasilmailussa, on hyväksyttävä oman maan etu, joka aina ennen omaa etua. Ja ne tulevat aina ennen omaa etua. Sodassa lentäjät ovat paljon vartioita, siinä ei omaa etua juuri vartioida.
     
    Sarek1 ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  20. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,508
    Tykkäykset:
    3,169
    Pisteet:
    1,286
    T-45 on hyvä esimerkki siitä miten hyvätkin aikomukset voivat mennä metsään. 70-luvun lopussa USN alkoi etsiä harjoitushävittäjää korvaamaan T-2:t ja Skyhawkit ja VTXTS-kisaan osallistui monta olemassaolevaa ja kokonaan uutta konetta. Valinta päätyi Hawkiin koska se oli olemassaoleva, uusi ja hyväksi tiedetty tuote, jota voitaisiin hankkia suuri määrä kahtena versiona - maatukikohdista operoitava T-45B joka olisi liki identtinen normi-Hawkin kanssa ja sitten tukialukselle soveltuva T-45A. Tällä tavoin saataisiin säästöjä kun oli turha lennättää tukialuskonetta maatukikohdista, lisäksi uudet koneet saataisiin käyttöön maatukikohtiin nopeasti. No mitä sitten tapahtui...

    Tämän hiukan satiirisen kertomuksen on kirjoittanut Mike Tighe vuonna 2000 rec.aviation.military.naval-uutisryhmässä ja se kuvaa miten hankalaa lentokonesuunnittelu voi joskus olla:
    "Halvasta ja varmasta" T-45:stä tuli lähes katastrofi, konetta piti modifioida niin paljon että samalla vaivalla olisi tehnyt uuden koneen, lopullinen versio erosi alkuperäisestä niin paljon että T-45B piti perua, kuluja kertyi niin että konemäärä piti leikata puoleen, projekti viivästyi niin että vanhojen harjoituskoneiden käyttöikää piti modernisaatiolla jatkaa y.m.s. Eikä voi varsinaisesti ketään edes syyttää kalabaliikista, laivasto oli nimenomaan valinnut vaihtoehdon joka näytti halvalta ja vähäriskiseltä.
     
    Sarek1, Old Boy, JR49 ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  21. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,432
    Tykkäykset:
    12,755
    Pisteet:
    1,286
    Yksi klassinen "valmiin koneen" tilaamiskeissi on tietty myös brittien F-4 Phantom -hankinta. Tekivät 60-luvulla päätöksen ostaa amerikkalainen Phantom ja tarkoitus oli varustaa koneet mm. kotimaisilla Rolls-Royce Spey -moottoreilla. Poliitikot kun olivat vähän tätä ennen kovalla kädellä kurittaneet omaa ilmailuteollisuutta (esim. TSR-2:n peruuttaminen), niin oli pakko suosia kotimaista. Moottorin integrointi F-4:n runkoon ei sitten kuitenkaan ollut mikään läpihuutojuttu.
     
    Sarek1, Kalastaja, Old Boy ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.

Jaa tämä sivu