Ilmastopsykoosi -ketju

Espanjan uutisista tulee epäkorrekteja pohdintoja mieleen.

Epsanjassa ovat määränneet hyvin koronamaisia rajoituksia yrityksille, sisätilan lämmön suhteen. Yritysten lämpötiloja seurataan digitaalisilla lämpömittareilla.


"Energiansäästö. Ensi vuoden marraskuuhun asti Espanjassa voimassa olevien määräysten mukaan julkisten tilojen ja liiketilojen lämpötila ei saa olla kesällä alempi kuin 27 astetta, eikä talvella korkeampi kuin 19 astetta.
...
Joka tapauksessa sisätiloihin on hankittava digitaaliset lämpömittarit näkyvälle paikalle, jotta kontrolli pelaisi."



Kun tuolla oli baarit mainittu. Mietin vaan sitä, että lain mukaan lämpötila ei nyt saa ylittää 19 astetta, niin miten estetään lämpötilan nousu, jos suuri asiakasmäärä uhkaa lämmittää sisätilan yli 19-asteen.

Napsauttamalla ilmastoinnin kovemmalle teholle, ettei saa sakkoja?

No, huonossa tapauksessa minulla on 20-vuotta aikaa pohtia tätä ongelmaa, siellä ilmastoleirillä.



Edit: Tähän mainostan, että "Don't look up" on hyvä elokuva. Elokuvan tarinaa voinee pohtia hyvin monelta kantilta. Sama ohjaaja(?) on teynyt Vice-eokuvan, joten ehkä se ennen Look Uppia.

Espanja tilanne on aika vinkeä. Maa on niin etelässä, että kesäkuumilla pitäisi aurinkopaneelien toimia loistavasti tuottamassa lisä-sähköä jäähdyttävään ilmastointiin. Mahdollisesti toimisivat myös jollain teholla talvikautena. Mutta, jotenkin siellä on Manolito Manjana ja etelän korruptio ryssinyt kaiken.

Tai sitten aurinkopaneelit ei vaan toimi energiasysteemin osana edes eteläeuroopassa?
 
Tai sitten aurinkopaneelit ei vaan toimi energiasysteemin osana edes eteläeuroopassa?

No nyt on ainakin rahaa jaossa, niin pystyy vaikka mitä rakentamaan.

Jossain uutisketjussa oli juttu, että Eurooppa(kin) suunnittelee ja rahoittaa projektia, missä olisi tavoitteena sijoittaa avaruuteen härveleitä, jotka lähettävät tarvittavan energian sieltä maanpinnalle....

Lähin verrokki maanpinnalla ovat olleet ne peilifarmit, jotka heijastavat auringon säteilyn yhteen paikkaan ja saa aikaa sähköä. Erään dokkarin mukaan niillä farmeilla ei mene hyvin ja rosvot ovat jo häipyneet, rahojen kanssa.
 
Espanja tilanne on aika vinkeä. Maa on niin etelässä, että kesäkuumilla pitäisi aurinkopaneelien toimia loistavasti tuottamassa lisä-sähköä jäähdyttävään ilmastointiin. Mahdollisesti toimisivat myös jollain teholla talvikautena. Mutta, jotenkin siellä on Manolito Manjana ja etelän korruptio ryssinyt kaiken.

Tai sitten aurinkopaneelit ei vaan toimi energiasysteemin osana edes eteläeuroopassa?
Jos uskomme tuulivoimauskovaisia, ja miksi emme uskoisi, niin tuulivoima ratkaisisi tämänkin ongelman..
 
Jos tehtäisiin sellainen innovaatio millä aivopierut kerättäisiin talteen ja käytettäisiin energiana... olisi taatusti uusiutuva luonnonvara. :)
Olen ihmetellyt miksei sitä järvienergiaa ole jo otettu käyttöön. Kun katson Suomen karttaa, siellä yläosassa näyttäisi olevan paljon järviä. No, kaivamalla oja noista ylhäällä olevista järvistä alaosan järviin ja laittamalla väliin turbiineja, saisimme ilmaista sähköä. Talvella sinne yläosaan sataa lunta joka keväällä sulaa ja täyttää järvet uudelleen.

Toki ihmettelen myös miksi esim. Tampereen seudulla esiintyvien kulkukissalaumojen selkäpuoliin ei ole jo liimattu emmentalvoileipiä (edamkin käy) juustopuoli ylöspäin. Nämähän kun kummatkin pyrkivät pudotessaan osumaan maahan tietyssä, toisensa kumoavassa, asennossa. Tällainen konstruktio pudotettaessa eboniittiputkessa saisi aikaan varmasti varsin mojovan virranlähteen.
 
Toki ihmettelen myös miksi esim. Tampereen seudulla esiintyvien kulkukissalaumojen selkäpuoliin ei ole jo liimattu emmentalvoileipiä (edamkin käy) juustopuoli ylöspäin. Nämähän kun kummatkin pyrkivät pudotessaan osumaan maahan tietyssä, toisensa kumoavassa, asennossa. Tällainen konstruktio pudotettaessa eboniittiputkessa saisi aikaan varmasti varsin mojovan virranlähteen.
 
Nyt olen positiivisesti hämmentynyt koska hallituksen aikeista tihkuneista tiedoista tuntuu ihan aidosti olevan järkeä.

Eivätkä tehneet äkkiseltään mitään suoraan ideologisia päätöksiä vaan ottivat jopa aikalisän koska kyseessä on moniulotteisempi tilanne erilaisissa tilanteessa oleville ihmisille.
 
Nyt olen positiivisesti hämmentynyt koska hallituksen aikeista tihkuneista tiedoista tuntuu ihan aidosti olevan järkeä.

Eivätkä tehneet äkkiseltään mitään suoraan ideologisia päätöksiä vaan ottivat jopa aikalisän koska kyseessä on moniulotteisempi tilanne erilaisissa tilanteessa oleville ihmisille.
Mistä puhut?
 
Viimeksi muokattu:
Espanja tilanne on aika vinkeä. Maa on niin etelässä, että kesäkuumilla pitäisi aurinkopaneelien toimia loistavasti tuottamassa lisä-sähköä jäähdyttävään ilmastointiin. Mahdollisesti toimisivat myös jollain teholla talvikautena. Mutta, jotenkin siellä on Manolito Manjana ja etelän korruptio ryssinyt kaiken.

Tai sitten aurinkopaneelit ei vaan toimi energiasysteemin osana edes eteläeuroopassa?

Aurinkopaneelit eivät toimi tehokkaasti kuumassa. Niiden teho laskee lämmön noustessa. Parasta tehoa saadaan Suomessa aurinkoisina alkukevään hetkinä, jolloin on auringonpaistetta, mutta paneelit säilyvät suhteellisen viileinä.

Ellet usko, googleta.
 
No sähkön ALV:n laskemisesta ja puhuivat vielä suorasta tuesta kun sähkölaskut ylittää tietyn rajan, olin huomaavinani että rajaksi olisi mainittu 500 eur jne.

Nämä siis vähävaraisille kohdennettujen tukien lisäksi.

Kattelin uutisia ja A-studiota. Siellä ne Areenasta löytyy.

EDIT: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/22ff6ab4-1124-4766-a631-461bd4f4cd50

Minua huolettaa se, että keskustelu paljasti konkreettisen tiedon puutteen. Esimerkiksi Lindtman viittasi "keskimääräiseen omakotitaloon, jonka kulutus on 2000 kWh".

Unohtui nolla perästä. Tai mitä nyt on keskimääräinen, mutta jo 100 neliötä on 15 000 - 20 000. Jos on ilmalämpöpumppuja, sitten voi olla 13 500.

Päättäjien perehtyminen on tuota tasoa.
 
Minua huolettaa se, että keskustelu paljasti konkreettisen tiedon puutteen. Esimerkiksi Lindtman viittasi "keskimääräiseen omakotitaloon, jonka kulutus on 2000 kWh".

Unohtui nolla perästä. Tai mitä nyt on keskimääräinen, mutta jo 100 neliötä on 15 000 - 20 000. Jos on ilmalämpöpumppuja, sitten voi olla 13 500.

Päättäjien perehtyminen on tuota tasoa.

Itse tulkitsin että kylmänä talvikuukautena on 2000 kWh, niinkuin itsellä, kun on vanha ok-talo maalämmöllä ja lisäksi suorasähkölämmitteinen pikkumökki pihassa.
 
Minua huolettaa se, että keskustelu paljasti konkreettisen tiedon puutteen. Esimerkiksi Lindtman viittasi "keskimääräiseen omakotitaloon, jonka kulutus on 2000 kWh".

Unohtui nolla perästä. Tai mitä nyt on keskimääräinen, mutta jo 100 neliötä on 15 000 - 20 000. Jos on ilmalämpöpumppuja, sitten voi olla 13 500.

Päättäjien perehtyminen on tuota tasoa.
Konkretiaa saa helposti esimerkiksi katsomalla uusimman sähkölaskun summan ja kertomalla sen seitsemällä. Ja jos hermo kestää niin jonkun talvikuukauden laskun voi myös katsoa ja laskea samoin. Tai kertoo kymmenellä jos on oikein vahva psyyke..
 
Konkretiaa saa helposti esimerkiksi katsomalla uusimman sähkölaskun summan ja kertomalla sen seitsemällä. Ja jos hermo kestää niin jonkun talvikuukauden laskun voi myös katsoa ja laskea samoin. Tai kertoo kymmenellä jos on oikein vahva psyyke..

Minä sain vielä 24 kk:n sopparin 13+ senttiin. On siinäkin nousua. Aikaisempi syyskuun loppuun päättyvä oli 4.45 c / kWh... Minulla menee se 12 000 - 14 000 vuodessa vähän pakkasista riippuen.
 
Konkretiaa saa helposti esimerkiksi katsomalla uusimman sähkölaskun summan ja kertomalla sen seitsemällä. Ja jos hermo kestää niin jonkun talvikuukauden laskun voi myös katsoa ja laskea samoin. Tai kertoo kymmenellä jos on oikein vahva psyyke..
Itse olen taulukoinut sähkön kulutuksen ja kuukauden keskilämpötilan. Viime vuosina kylmimmän kuukauden kulutus on ollut 3000 kWh/kk. Talo ei ole kovin vanha, käytössä on ilmalämpöpumppu ja helpot energiansäästötoimet on jo tehty.

Sähkön myyjä ilmoitti energian hinnan nousevan reiluun 30 c/kWh. Hinta voi tietysti nousta taas kuukauden kuluttua. Arvioisin, että luvassa on vähintään 6 kk s**tanallisella hinnalla.

Talven aikana esim. 1000 €/kk eläkkeellä eläville alkaa tippua luokkaa 1500 €/kk sähkölaskuja. Keväällä saamme valtavan määrän luottotietonsa menettäneitä ja muuten kusessa olevia.
 
Annappa @Vonka vinkkiä mistä sait tuohon hintaan.

Minulle Helen tarjosi tätä "toimitusvelvollisuushintaa" heti kesän alussa ilman mitään soittoja. Ottivat itse yhteyttä. Ajattelin silloin, että onpa kallis, mutta kun oli jo huhua, että nousevat, isken kiinni.

Lain mukaan myyjän, jolla on huomattava markkinavoima tai suurin markkinaosuus jakeluverkon vastuualueella, on toimitettava sähköä kohtuulliseen hintaan alueen kuluttajille.

Eivät vain ilmoita siitä mitenkään!

 
Back
Top