Ilmatorjunta

Einomies1 kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
baikal kirjoitti:
En usko ollenkaan tuning-tuotteiden kustannusvastaavuuteen. Kompromissien kompromissien summa saadaan aikaiseksi, jonkun pitää kuitenkin sijoittaa aikaa ja paukkuja rakenteluun, osia saa haalia ympäri maailmaa ja yhteensovittaa jne.

Hinta menee monesti 60-70-prosenttiin uuden vekottimen hinnasta ja huom: käytössä ei silti ole uusi tuote. Kenties hyvinkin käyttökelpoinen se voi olla, mutta elinkaarikust. menee helposti uuden kanssa sujut tai hyvin lähelle.

Maybe so, heitin vaan tälläsen lätyn siksi että Sergein yksi vahvuuksista yksinkertaisuuden lisäksi on pienuus ja keveys, joka pystyttäisiin samaa lavetinrunkoa hyväksikäyttämällä ehkä halvimmin säilyttämään.

Ja mitä tuolla saavutettaisiin? Siis vaikkapa verrattuna modernisoituun Sergeihin? Hintaa tulisi kuitenkin sen kanuunan varran vielä lisää ja mahtaisiko tuo alusta enää riittää? Ammus olisi toki tehokkaampi, mutta ei tuo loppujenlopuksi mikään AHEAD -ammus olisi ja muutenkaan tuosta olisi esim. risteilyohjuksia ampumaan. Muita maaleja Sergei pystyy kyllä ampumaan muutenkin.

Olet ehkä oikeassa, turhaa kikkailua rahalla ilman taetta laadusta. Kunhan kehittelin juttua mielessäni.

Ehkä M95 Sergei ja Skyshield 35 AHEAD olisivat parempi ratkaisu....

Mielestäni Sergei sellaisenaan ja miehistölle pimeänäköön vehkeitä sekä tykkiin uusia ammuksia. Tehoaa helikoptereihin vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Uuden ammusaseen tulisi olla 35mm tykkiä suuremman kantaman omaava ja heitteiden torjuntaan kykenevä. Oerlikonin Skyshieldin tapainen järjestelmä olisi hyvä, mutta kantamaa pitäisi olla enemmän. Tykkinä voisi olla Boforssin 57mm MK3 täysperävaunuun tai kuorma-autoon asennettuna. Tykin kantaman pitäisi riittää useimpiin maalia hakeviin lentolaitteisiin.
 
JOKO kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
baikal kirjoitti:
En usko ollenkaan tuning-tuotteiden kustannusvastaavuuteen. Kompromissien kompromissien summa saadaan aikaiseksi, jonkun pitää kuitenkin sijoittaa aikaa ja paukkuja rakenteluun, osia saa haalia ympäri maailmaa ja yhteensovittaa jne.

Hinta menee monesti 60-70-prosenttiin uuden vekottimen hinnasta ja huom: käytössä ei silti ole uusi tuote. Kenties hyvinkin käyttökelpoinen se voi olla, mutta elinkaarikust. menee helposti uuden kanssa sujut tai hyvin lähelle.

Maybe so, heitin vaan tälläsen lätyn siksi että Sergein yksi vahvuuksista yksinkertaisuuden lisäksi on pienuus ja keveys, joka pystyttäisiin samaa lavetinrunkoa hyväksikäyttämällä ehkä halvimmin säilyttämään.

Ja mitä tuolla saavutettaisiin? Siis vaikkapa verrattuna modernisoituun Sergeihin? Hintaa tulisi kuitenkin sen kanuunan varran vielä lisää ja mahtaisiko tuo alusta enää riittää? Ammus olisi toki tehokkaampi, mutta ei tuo loppujenlopuksi mikään AHEAD -ammus olisi ja muutenkaan tuosta olisi esim. risteilyohjuksia ampumaan. Muita maaleja Sergei pystyy kyllä ampumaan muutenkin.

Olet ehkä oikeassa, turhaa kikkailua rahalla ilman taetta laadusta. Kunhan kehittelin juttua mielessäni.

Ehkä M95 Sergei ja Skyshield 35 AHEAD olisivat parempi ratkaisu....

Mielestäni Sergei sellaisenaan ja miehistölle pimeänäköön vehkeitä sekä tykkiin uusia ammuksia. Tehoaa helikoptereihin vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Uuden ammusaseen tulisi olla 35mm tykkiä suuremman kantaman omaava ja heitteiden torjuntaan kykenevä. Oerlikonin Skyshieldin tapainen järjestelmä olisi hyvä, mutta kantamaa pitäisi olla enemmän. Tykkinä voisi olla Boforssin 57mm MK3 täysperävaunuun tai kuorma-autoon asennettuna. Tykin kantaman pitäisi riittää useimpiin maalia hakeviin lentolaitteisiin.

Entäs tämä

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?79430-OTO-MELARA-SUPER-RAPID-76mm
 
Pullosorsa kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Maybe so, heitin vaan tälläsen lätyn siksi että Sergein yksi vahvuuksista yksinkertaisuuden lisäksi on pienuus ja keveys, joka pystyttäisiin samaa lavetinrunkoa hyväksikäyttämällä ehkä halvimmin säilyttämään.

Ja mitä tuolla saavutettaisiin? Siis vaikkapa verrattuna modernisoituun Sergeihin? Hintaa tulisi kuitenkin sen kanuunan varran vielä lisää ja mahtaisiko tuo alusta enää riittää? Ammus olisi toki tehokkaampi, mutta ei tuo loppujenlopuksi mikään AHEAD -ammus olisi ja muutenkaan tuosta olisi esim. risteilyohjuksia ampumaan. Muita maaleja Sergei pystyy kyllä ampumaan muutenkin.

Olet ehkä oikeassa, turhaa kikkailua rahalla ilman taetta laadusta. Kunhan kehittelin juttua mielessäni.

Ehkä M95 Sergei ja Skyshield 35 AHEAD olisivat parempi ratkaisu....

Mielestäni Sergei sellaisenaan ja miehistölle pimeänäköön vehkeitä sekä tykkiin uusia ammuksia. Tehoaa helikoptereihin vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Uuden ammusaseen tulisi olla 35mm tykkiä suuremman kantaman omaava ja heitteiden torjuntaan kykenevä. Oerlikonin Skyshieldin tapainen järjestelmä olisi hyvä, mutta kantamaa pitäisi olla enemmän. Tykkinä voisi olla Boforssin 57mm MK3 täysperävaunuun tai kuorma-autoon asennettuna. Tykin kantaman pitäisi riittää useimpiin maalia hakeviin lentolaitteisiin.

Entäs tämä

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?79430-OTO-MELARA-SUPER-RAPID-76mm

Laiton siitä kuvan tänne

Otomatic.jpg
 
JOKO kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
baikal kirjoitti:
En usko ollenkaan tuning-tuotteiden kustannusvastaavuuteen. Kompromissien kompromissien summa saadaan aikaiseksi, jonkun pitää kuitenkin sijoittaa aikaa ja paukkuja rakenteluun, osia saa haalia ympäri maailmaa ja yhteensovittaa jne.

Hinta menee monesti 60-70-prosenttiin uuden vekottimen hinnasta ja huom: käytössä ei silti ole uusi tuote. Kenties hyvinkin käyttökelpoinen se voi olla, mutta elinkaarikust. menee helposti uuden kanssa sujut tai hyvin lähelle.

Maybe so, heitin vaan tälläsen lätyn siksi että Sergein yksi vahvuuksista yksinkertaisuuden lisäksi on pienuus ja keveys, joka pystyttäisiin samaa lavetinrunkoa hyväksikäyttämällä ehkä halvimmin säilyttämään.

Ja mitä tuolla saavutettaisiin? Siis vaikkapa verrattuna modernisoituun Sergeihin? Hintaa tulisi kuitenkin sen kanuunan varran vielä lisää ja mahtaisiko tuo alusta enää riittää? Ammus olisi toki tehokkaampi, mutta ei tuo loppujenlopuksi mikään AHEAD -ammus olisi ja muutenkaan tuosta olisi esim. risteilyohjuksia ampumaan. Muita maaleja Sergei pystyy kyllä ampumaan muutenkin.

Olet ehkä oikeassa, turhaa kikkailua rahalla ilman taetta laadusta. Kunhan kehittelin juttua mielessäni.

Ehkä M95 Sergei ja Skyshield 35 AHEAD olisivat parempi ratkaisu....

Mielestäni Sergei sellaisenaan ja miehistölle pimeänäköön vehkeitä sekä tykkiin uusia ammuksia. Tehoaa helikoptereihin vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Uuden ammusaseen tulisi olla 35mm tykkiä suuremman kantaman omaava ja heitteiden torjuntaan kykenevä. Oerlikonin Skyshieldin tapainen järjestelmä olisi hyvä, mutta kantamaa pitäisi olla enemmän. Tykkinä voisi olla Boforssin 57mm MK3 täysperävaunuun tai kuorma-autoon asennettuna. Tykin kantaman pitäisi riittää useimpiin maalia hakeviin lentolaitteisiin.

Olen samaa miettinyt itsekin että millainen homma tuollainen olisi jollekin lavetille laittaa? tarvitsee tosin jonkin laisen maalinosoitus järjestelmän... Hintaa tulee varmastikin aika paljon.

40mm olisi aika paljon kevyempi ja kykenisi silti ampumaan 3P ammuksia.
 
Last edited by a moderator:
JOKO kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
baikal kirjoitti:
En usko ollenkaan tuning-tuotteiden kustannusvastaavuuteen. Kompromissien kompromissien summa saadaan aikaiseksi, jonkun pitää kuitenkin sijoittaa aikaa ja paukkuja rakenteluun, osia saa haalia ympäri maailmaa ja yhteensovittaa jne.

Hinta menee monesti 60-70-prosenttiin uuden vekottimen hinnasta ja huom: käytössä ei silti ole uusi tuote. Kenties hyvinkin käyttökelpoinen se voi olla, mutta elinkaarikust. menee helposti uuden kanssa sujut tai hyvin lähelle.

Maybe so, heitin vaan tälläsen lätyn siksi että Sergein yksi vahvuuksista yksinkertaisuuden lisäksi on pienuus ja keveys, joka pystyttäisiin samaa lavetinrunkoa hyväksikäyttämällä ehkä halvimmin säilyttämään.

Ja mitä tuolla saavutettaisiin? Siis vaikkapa verrattuna modernisoituun Sergeihin? Hintaa tulisi kuitenkin sen kanuunan varran vielä lisää ja mahtaisiko tuo alusta enää riittää? Ammus olisi toki tehokkaampi, mutta ei tuo loppujenlopuksi mikään AHEAD -ammus olisi ja muutenkaan tuosta olisi esim. risteilyohjuksia ampumaan. Muita maaleja Sergei pystyy kyllä ampumaan muutenkin.

Olet ehkä oikeassa, turhaa kikkailua rahalla ilman taetta laadusta. Kunhan kehittelin juttua mielessäni.

Ehkä M95 Sergei ja Skyshield 35 AHEAD olisivat parempi ratkaisu....

Mielestäni Sergei sellaisenaan ja miehistölle pimeänäköön vehkeitä sekä tykkiin uusia ammuksia. Tehoaa helikoptereihin vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Uuden ammusaseen tulisi olla 35mm tykkiä suuremman kantaman omaava ja heitteiden torjuntaan kykenevä. Oerlikonin Skyshieldin tapainen järjestelmä olisi hyvä, mutta kantamaa pitäisi olla enemmän. Tykkinä voisi olla Boforssin 57mm MK3 täysperävaunuun tai kuorma-autoon asennettuna. Tykin kantaman pitäisi riittää useimpiin maalia hakeviin lentolaitteisiin.

Jos kantamaa halutaan, niin josko mennään suosiolla ohjuksiin? Meinaan, että ammuksen lentoajat menevät liian pitkiksi, että osuminen vähänkään väistelevään maaliin on täysin mahdotonta, ellei ammus ole ohjattu. Tuo 57 toisi lähinnä suuremman kranaatin peliin, mutta kantama ei käytännössä paljoa kasvaisi. 35:n kantamaa voidaan hieman kasvattaa ampumalla alikali ammuksia, jotka sitten saavuttavat maalin nopeammin, joten siitä saisi hieman apua kantamaan, mutta sen jälkeen tarvittaisiin ohjukset.
 
Raveni kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Maybe so, heitin vaan tälläsen lätyn siksi että Sergein yksi vahvuuksista yksinkertaisuuden lisäksi on pienuus ja keveys, joka pystyttäisiin samaa lavetinrunkoa hyväksikäyttämällä ehkä halvimmin säilyttämään.

Ja mitä tuolla saavutettaisiin? Siis vaikkapa verrattuna modernisoituun Sergeihin? Hintaa tulisi kuitenkin sen kanuunan varran vielä lisää ja mahtaisiko tuo alusta enää riittää? Ammus olisi toki tehokkaampi, mutta ei tuo loppujenlopuksi mikään AHEAD -ammus olisi ja muutenkaan tuosta olisi esim. risteilyohjuksia ampumaan. Muita maaleja Sergei pystyy kyllä ampumaan muutenkin.

Olet ehkä oikeassa, turhaa kikkailua rahalla ilman taetta laadusta. Kunhan kehittelin juttua mielessäni.

Ehkä M95 Sergei ja Skyshield 35 AHEAD olisivat parempi ratkaisu....

Mielestäni Sergei sellaisenaan ja miehistölle pimeänäköön vehkeitä sekä tykkiin uusia ammuksia. Tehoaa helikoptereihin vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Uuden ammusaseen tulisi olla 35mm tykkiä suuremman kantaman omaava ja heitteiden torjuntaan kykenevä. Oerlikonin Skyshieldin tapainen järjestelmä olisi hyvä, mutta kantamaa pitäisi olla enemmän. Tykkinä voisi olla Boforssin 57mm MK3 täysperävaunuun tai kuorma-autoon asennettuna. Tykin kantaman pitäisi riittää useimpiin maalia hakeviin lentolaitteisiin.

Olen samaa miettinyt itsekin että millainen homma tuollainen olisi jollekin lavetille laittaa? tarvitsee tosin jonkin laisen maalinosoitus järjestelmän... Hintaa tulee varmastikin aika paljon.

40mm olisi aika paljon kevyempi ja kykenisi silti ampumaan 3P ammuksia.

40 millinen on myös sovitettu jo valmiiksi panssarivaunun alustalle ja kuulemma myös sellaisen KA rungon päälle, kuin on Archer -kanuuna. Toisaalta 35:ssa on suunnilleen vastaava kantama ja suurempi tulinopeus. 3P ja AHEAD ammusten eroista voi toki väitellä, mutta monet sanovat, että AHEAD on parempi, koskapa niillä saa enemmän rautaa taivaalle, johtuen tykin tulinopeudesta.
 
Last edited by a moderator:
SJ kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Ja mitä tuolla saavutettaisiin? Siis vaikkapa verrattuna modernisoituun Sergeihin? Hintaa tulisi kuitenkin sen kanuunan varran vielä lisää ja mahtaisiko tuo alusta enää riittää? Ammus olisi toki tehokkaampi, mutta ei tuo loppujenlopuksi mikään AHEAD -ammus olisi ja muutenkaan tuosta olisi esim. risteilyohjuksia ampumaan. Muita maaleja Sergei pystyy kyllä ampumaan muutenkin.

Olet ehkä oikeassa, turhaa kikkailua rahalla ilman taetta laadusta. Kunhan kehittelin juttua mielessäni.

Ehkä M95 Sergei ja Skyshield 35 AHEAD olisivat parempi ratkaisu....

Mielestäni Sergei sellaisenaan ja miehistölle pimeänäköön vehkeitä sekä tykkiin uusia ammuksia. Tehoaa helikoptereihin vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Uuden ammusaseen tulisi olla 35mm tykkiä suuremman kantaman omaava ja heitteiden torjuntaan kykenevä. Oerlikonin Skyshieldin tapainen järjestelmä olisi hyvä, mutta kantamaa pitäisi olla enemmän. Tykkinä voisi olla Boforssin 57mm MK3 täysperävaunuun tai kuorma-autoon asennettuna. Tykin kantaman pitäisi riittää useimpiin maalia hakeviin lentolaitteisiin.

Olen samaa miettinyt itsekin että millainen homma tuollainen olisi jollekin lavetille laittaa? tarvitsee tosin jonkin laisen maalinosoitus järjestelmän... Hintaa tulee varmastikin aika paljon.

40mm olisi aika paljon kevyempi ja kykenisi silti ampumaan 3P ammuksia.

40 millinen on myös sovitettu jo valmiiksi panssarivaunun alustalle ja kuulemma myös sellaisen KA rungon päälle, kuin on Archer -kanuuna. Toisaalta 35:ssa on suunnilleen vastaava kantama ja suurempi tulinopeus. 3P ja AHEAD ammusten eroista voi toki väitellä, mutta monet sanovat, että AHEAD on parempi, koskapa niillä saa enemmän rautaa taivaalle, johtuen tykin tulinopeudesta.

Toisaalta 40mm:ssä on enemmän sirpaleita ja niiden läpäisy on käsittääkseni parempi. Jostain olin lukevinani että 40mm alumiinia tms.
 
Last edited by a moderator:
Viimesotien aikakaan yritykset ostivat omia ilmatorjunta-aseita laitostensa suojaksi. Kuinkahan paljon nyt yritykset olisivat valmiita panostamaan, vai siirrettäisiinkö loppukin tuotanto Kiinaan? Suurilla Suomessa toimivilla yrityksillä olisi ainakin rahaa käytössä ihan eritavalla kuin -40 luvulla.
 
Mitä mieltä ovat arvoisat It-asiantuntijat Ruotsin Lvkv 90-vaunusta? Olisiko potentiaalia?
http://www.military-today.com/artillery/lvkv_90.htm

tässä lisätietoa vaunusta, på svenska:
http://www.soldf.com/strf90lvkv.html
 
3JK kirjoitti:
Mitä mieltä ovat arvoisat It-asiantuntijat Ruotsin Lvkv 90-vaunusta? Olisiko potentiaalia?
http://www.military-today.com/artillery/lvkv_90.htm

tässä lisätietoa vaunusta, på svenska:
http://www.soldf.com/strf90lvkv.html

Vehicle radar has maximum detection range of 14 km
Can track up to 6 targets simultaneously.
Maximum effective range against air targets is 4 km.

Eikö Marksman tekee sen tarpeet??
 
3JK kirjoitti:
Mitä mieltä ovat arvoisat It-asiantuntijat Ruotsin Lvkv 90-vaunusta? Olisiko potentiaalia?
http://www.military-today.com/artillery/lvkv_90.htm

tässä lisätietoa vaunusta, på svenska:
http://www.soldf.com/strf90lvkv.html

Täytyy muistaa Gepardista puhuttaessa että Väläisen tutkimuksen mukaan tunquska vaunu on tehokkaampi kuin Gepardi ja Roland vaunu yhteensä. Tunguska M1 vaunu on vielä 1,3-1,5 kertaa tehokkaampi kuin Tunquska-M. Tunquskaa ollaan korvaamassa Pantsir-S1 vaunulla joka on selvästi tehokkaampi kuin Tunquska.
 
Pantsirin suurin heikkous että siihen ei saa ohjelmoitavia ammuksia. Muutoin varmaan ihan soiva peli.
 
kunnas kirjoitti:
3JK kirjoitti:
Mitä mieltä ovat arvoisat It-asiantuntijat Ruotsin Lvkv 90-vaunusta? Olisiko potentiaalia?
http://www.military-today.com/artillery/lvkv_90.htm

tässä lisätietoa vaunusta, på svenska:
http://www.soldf.com/strf90lvkv.html

Täytyy muistaa Gepardista puhuttaessa että Väläisen tutkimuksen mukaan tunquska vaunu on tehokkaampi kuin Gepardi ja Roland vaunu yhteensä. Tunguska M1 vaunu on vielä 1,3-1,5 kertaa tehokkaampi kuin Tunquska-M. Tunquskaa ollaan korvaamassa Pantsir-S1 vaunulla joka on selvästi tehokkaampi kuin Tunquska.

Vilkaisin tuossa kummankin systeemin tietoja ja ei vissiin ole ihme, että Tunguska voitti. 9M311 -ohjus lentää n. tuplasti nopeammin kuin Roland (tykeillä ei ole hirveästi vaikutusta tuollaisissa testeissä). (kuka tuo "Väläinen" vai onko tuossa typo?)
 
Raveni kirjoitti:
Pantsirin suurin heikkous että siihen ei saa ohjelmoitavia ammuksia. Muutoin varmaan ihan soiva peli.

Jos ohjukset toimivat, niin mitäpä niillä tykeillä tekee.
 
Hejsan kirjoitti:
3JK kirjoitti:
Mitä mieltä ovat arvoisat It-asiantuntijat Ruotsin Lvkv 90-vaunusta? Olisiko potentiaalia?
http://www.military-today.com/artillery/lvkv_90.htm

tässä lisätietoa vaunusta, på svenska:
http://www.soldf.com/strf90lvkv.html

Vehicle radar has maximum detection range of 14 km
Can track up to 6 targets simultaneously.
Maximum effective range against air targets is 4 km.

Eikö Marksman tekee sen tarpeet??

Niitä on vissiin 6 kpl. ja koulutus ammunnat on lopetettu, eli vaunut on menossa poistoon.
 
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Olet ehkä oikeassa, turhaa kikkailua rahalla ilman taetta laadusta. Kunhan kehittelin juttua mielessäni.

Ehkä M95 Sergei ja Skyshield 35 AHEAD olisivat parempi ratkaisu....

Mielestäni Sergei sellaisenaan ja miehistölle pimeänäköön vehkeitä sekä tykkiin uusia ammuksia. Tehoaa helikoptereihin vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Uuden ammusaseen tulisi olla 35mm tykkiä suuremman kantaman omaava ja heitteiden torjuntaan kykenevä. Oerlikonin Skyshieldin tapainen järjestelmä olisi hyvä, mutta kantamaa pitäisi olla enemmän. Tykkinä voisi olla Boforssin 57mm MK3 täysperävaunuun tai kuorma-autoon asennettuna. Tykin kantaman pitäisi riittää useimpiin maalia hakeviin lentolaitteisiin.

Olen samaa miettinyt itsekin että millainen homma tuollainen olisi jollekin lavetille laittaa? tarvitsee tosin jonkin laisen maalinosoitus järjestelmän... Hintaa tulee varmastikin aika paljon.

40mm olisi aika paljon kevyempi ja kykenisi silti ampumaan 3P ammuksia.

40 millinen on myös sovitettu jo valmiiksi panssarivaunun alustalle ja kuulemma myös sellaisen KA rungon päälle, kuin on Archer -kanuuna. Toisaalta 35:ssa on suunnilleen vastaava kantama ja suurempi tulinopeus. 3P ja AHEAD ammusten eroista voi toki väitellä, mutta monet sanovat, että AHEAD on parempi, koskapa niillä saa enemmän rautaa taivaalle, johtuen tykin tulinopeudesta.

Toisaalta 40mm:ssä on enemmän sirpaleita ja niiden läpäisy on käsittääkseni parempi. Jostain olin lukevinani että 40mm alumiinia tms.

Sirpaleiden massa ei varmana ole suurempi vaikka kranaatti olisikin isompi, räjähteet nimittäin vievät ison osan tilasta. Ja oliko tuo sirpaleiden läpäisy vaiko kranaatin ontelopanoksen?
 
Last edited by a moderator:
Pullosorsa kirjoitti:
Viimesotien aikakaan yritykset ostivat omia ilmatorjunta-aseita laitostensa suojaksi. Kuinkahan paljon nyt yritykset olisivat valmiita panostamaan, vai siirrettäisiinkö loppukin tuotanto Kiinaan? Suurilla Suomessa toimivilla yrityksillä olisi ainakin rahaa käytössä ihan eritavalla kuin -40 luvulla.

Ongelma taitaa olla siinä, että sellainen IT mitä ne tarvitsisivat on aivan liian kallista. Joku olkapääohjus olisi vielä mahdollisuuksien rajoissa, mutta niitä armeijalla tarvittaessa olisi muutenkin. Joku Crotalen tasoinen systeemi onnistuisi ehkä parin firman yhteenliittymältä, mutta se olisi vain yksi systeemi suojaamassa useampaa maalia.

ITO-2005(M) olisi ehkä optimaalinen. Kohtuullisesti kantamaa myös pystyssä ja hintakaan ei välttämättä olisi valtava. Mutta se mitä nämä firmat kaipaisivat olisi tasoa SAMP/T, jolla saisi hoideltua myös ballistisia maaleja.
 
SJ kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
Viimesotien aikakaan yritykset ostivat omia ilmatorjunta-aseita laitostensa suojaksi. Kuinkahan paljon nyt yritykset olisivat valmiita panostamaan, vai siirrettäisiinkö loppukin tuotanto Kiinaan? Suurilla Suomessa toimivilla yrityksillä olisi ainakin rahaa käytössä ihan eritavalla kuin -40 luvulla.

Ongelma taitaa olla siinä, että sellainen IT mitä ne tarvitsisivat on aivan liian kallista. Joku olkapääohjus olisi vielä mahdollisuuksien rajoissa, mutta niitä armeijalla tarvittaessa olisi muutenkin. Joku Crotalen tasoinen systeemi onnistuisi ehkä parin firman yhteenliittymältä, mutta se olisi vain yksi systeemi suojaamassa useampaa maalia.

ITO-2005(M) olisi ehkä optimaalinen. Kohtuullisesti kantamaa myös pystyssä ja hintakaan ei välttämättä olisi valtava. Mutta se mitä nämä firmat kaipaisivat olisi tasoa SAMP/T, jolla saisi hoideltua myös ballistisia maaleja.

Eihän SAMP/T nyt mitenkään ylivoimaisen kallis olisi suurimmille yrityksille! Nokia varmaan livahtaisi maasta, mutta yritykset joilla on tuottavaa liiketoimintaa jota ei voi siirtää voisivat niitä ostaa. Riittävän varakkaita yhtiöitä joilla kalliita ja tuottavia laitoksia ym Suomessa ovat esim. Neste oil, Fortum, Vattenfall, Fingrid, VR, UPM Kymmene, Stora, Rautaruukki, Outokumpu, Koskenkorvan viinatehdas, suurien kaupunkien energiayhtiöt, Teollisuuden voima jne. Pienemmät ja köyhemmät voisivat osallistua oman kykynsä mukaan...
 
Entäs kaikkein varakkaimmat eli eläkeyhtiöt! Jos vähän myytäisiin omaisuutta saataisiin helposti vaikka 10 mrd € ensi hätään. Ammattijärjestöt, säätiöt jne. Ulkomaiset sijoittajat, joilla onkiinteistöjä tai vaikka valtion velkakirjoja miljardien arvosta. Typeriä kai ne olis jos eivät jotenkin osallistuisi...
 
Back
Top