Ilmavoimien tulevaisuus

Kanadan ei tarvitse lentää itänaapurin ilmavoimia vastaan vaan pärjää vanhemmillakin koneilla. Super Hornet alkaa olemaan museoon valmis sitten kun Hornetin seuraajan on määrä laskeutua ilmavoimien lentokentille.
Käsittääkseni venäjä operoi myös Kanadan suunnalla..
 
Yleensä pommikoneilla.
Tokihan se on mahdotonta, että venäjä voisi siirtää alueelle vaikka su35:a... Täällä kamalan usein linnoittaudutaan sen taakse mitä rajan takana on NYT ja siihen mitä ON TAPAHTUNUT... Jostain syystä uupuu kokonaan sellainen huomiseen tai esim. Viiiden vuoden päähän katsova ulottuvuus... Naapuri ei osaa siirtää sukellusveneitä, laivoja, tankkeja, hävittäjiä, jne... Paikasta toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Hornet-kalusto vanhenee
Suomella on nyt 62 Hornet-monitoimihävittäjää, jotka ovat vanhenemassa viimeistään vuonna 2030.

Puolustusministeriön mukaan Hornetien käyttöikää rajoittaa kolme päätekijää: suhteellisen suorituskyvyn heikkeneminen, rakenteiden väsyminen ja koneen järjestelmien, varaosien ja ohjelmiston saatavuus.

Uusien koneiden lukumäärä on poliittinen päätös, ja lähtökohtana on ollut, että nykyinen määrä korvattaisiin samalla määrällä.

Ensimmäisten uusien koneiden pitäsi olla Puolustusvoimien käytössä 2025.

Uusien monitoimihävittäjien hintahaarukka on ennakkoarvioissa liikkunut 5–10 miljardissa eurossa.

Purasen mukaan ensimmäiset oikeat hintatiedot saadaan, kun valmistajat ovat toimittaneet vastaukset tietopyyntöön.

Varsinainen hankintapäätös on määrä tehdä 2020-luvun alussa. Uusien monitoimihävittäjien hankinta ei ole mahdollista nykyisen puolustusbudjetin puitteissa, vaan siihen tarvitaan erillisrahoitus, josta päättää eduskunta.
5 vaihtoehtoa Hornetien korvaajiksi – puolustusvoimat aloittaa valmistelut - Kotimaa - Ilta-Sanomat

On se hyvä, että määrä on vain poliittinen päätös niin se ei tarvitse perustua mihinkään todelliseen analyysiin...
 
Yleensä pommikoneilla.

Viimeisimmällä kertaa (vaiolikoseniin) pari pommikonetta, pari tankkeria ja pari Mig-31 -hävittäjää? Harjoittelevat operaatioita ja testaavat reaktioita. Amerikkalaiset F-22:t kävivät tunnistamassa, kanadalaiset Hornetit olivat myös ilmassa.
---

@Raveni mainitsee yllä poliittisen päätöksenteon, joka on aina eräänlaisena Damokleen miekkana puolustushankintojen ja erityisesti uuden kaluston hankkimisen yllä. Toivotaan, että poliitikkojemme linjaukset tällä saralla ovat viisaampia kuin useimmissa muissa asioissa.

Älyttömän kalliita koneet tulevat joka tapauksessa olemaan vaikka kuinka halvaksi mainostettaisiin. Hävittäjät on kuitenkin hankittava mikäli aiotaan aikuisten oikeesti valvoa ja puolustaa omaa ilmatilaa. Yhtään meille aivan täydellistä ratkaisua Ilmavomien uudeksi koneeksi ei taida olla olemassa, mutta viidestä parhaasta saatavilla olevasta aletaan karsimaan. Näillä mennään.
 
Saa nähdä tuleeko tietopyyntöön vastauksia mustilta hevosilta. Joko epäuskottavilta (esim. MiG-35) tai kiinnostavilta kuriositeeteilta (esim. J-31). Jos tulee, niin näiden vertautuminen nykyisen viiden listan koneisiin tulee olemaan mielenkiintoista luettavaa, sikäli kuin mitään todellista tietoa päätyy julkisuuteen asti.
 
Tokihan se on mahdotonta, että venäjä voisi siirtää alueelle vaikka su35:a... Täällä kamalan usein linnoittaudutaan sen taakse mitä rajan takana on NYT ja siihen mitä ON TAPAHTUNUT... Jostain syystä uupuu kokonaan sellainen huomiseen tai esim. Viiiden vuoden päähän katsova ulottuvuus... Naapuri ei osaa siirtää sukellusveneitä, laivoja, tankkeja, hävittäjiä, jne... Paikasta toiseen.

Laitteita voidaan kyllä siirtää paikasta toiseen, mutta niiden pitäminen uudella paikalla vaatii kiinteitä rakenteita. Hyvänä esimerkkinä on Syyrian lentokenttien pikainen laajentaminen jotta Venäjän lentokalustoa saatiin sinne mahdutettua pari tusinaa kappaletta.
 
Laitteita voidaan kyllä siirtää paikasta toiseen, mutta niiden pitäminen uudella paikalla vaatii kiinteitä rakenteita. Hyvänä esimerkkinä on Syyrian lentokenttien pikainen laajentaminen jotta Venäjän lentokalustoa saatiin sinne mahdutettua pari tusinaa kappaletta.
Tokihan itä Venäjälläkin on sotilastukikohtia ja lentokenttiä joihin tukeutua hävittäjilläkin...
 
On hyvin mahdollista, että Suomen valinta on F-35. Toivon itsekin, että ilmavoimat saavat avoimen valtakirjan 60 koneelle, ja että valituksi tulee teknisesti paras kone. Tosiasioiden - tai tässä tapauksessa taloustilanteen - tunnustaminen on kuitenkin kaiken viisauden alku.

Pitää huomioida se, että esiselvityksessä mainittiin viisi konetyyppiä. Valintaa ei ole vielä tehty. Jos aiemmin on ajateltu, että kisa käydään F-35:n ja Gripenin välillä, niin Super Hornet tuo kilpailuun uuden ulottuvuuden, ja Super Hornet on realistinen vaihtoehto Gripenille. Teknisesti Super Hornet lienee melkein samoilla viivoilla kuin Gripen E, mutta Super Hornetilla on muita vahvuuksia Gripeniin nähden, kuten kypsyys (Gripen E on vielä raakile Suomen tehdessä päätöksen), hinta (Gripeniin nähden Super Hornet lienee edullisempi ainakin hankintakustannuksiltaan ja mahdollisesti käyttökuluiltaankin) ja politiikka (amerikkalaisvalmisteinen konetyyppi).

Tuo kypsyys minuakin viehättää Superin kohdalla. Siitä voi olla etua, kuin myös siitä, että meillä on jo kämlätty huollossa ja kentillä Hornettia, joten voisi olla etua.. :)
 
Super Hornetilla on myös se hyvä puoli että se pakottaa naapurin pitämään hinnat kurissa. Ei riitä että on inauksen halvempi kuin F-35. Boeingilla ei välttämättä ole tuossa vaiheessa sen suurempia intohimoja kuin pitää SH:n linja vielä hetken auki ja silloin voi hinta olla hyvinkin kohdallaan. Jos ne pari laivueellista saataisiin puristettua kasaan niin tyypistä viis.
 
Tokihan itä Venäjälläkin on sotilastukikohtia ja lentokenttiä joihin tukeutua hävittäjilläkin...

Lentokenttiä toki on, mutta tärkeämpää on kysyä ovatko kyseiset lentokentät jo Venäjän ilmavoimien kaluston käytössä? Kenttien kapasiteetin kasvattamiselle ei riitä että lentokalustoa lennätetään toiselta kentälle toiselle, vaan mukana pitää kasvattaa logistiikkaa. Ammusvarastoja, polttoainevarastoja, lennonjohtojärjestelyjä, koneiden säilytys-, ja huoltotiloja, miehistön tiloja sun muuta.
 
Lentokenttiä toki on, mutta tärkeämpää on kysyä ovatko kyseiset lentokentät jo Venäjän ilmavoimien kaluston käytössä? Kenttien kapasiteetin kasvattamiselle ei riitä että lentokalustoa lennätetään toiselta kentälle toiselle, vaan mukana pitää kasvattaa logistiikkaa. Ammusvarastoja, polttoainevarastoja, lennonjohtojärjestelyjä, koneiden säilytys-, ja huoltotiloja, miehistön tiloja sun muuta.
Eiköhän nuo omassa maassa järjesty melko helposti, kun ovat saaneet fasiliteetit pystyyn lentomatkan päähän sotatoimialueelle Syyriaan
 
Lentokenttiä toki on, mutta tärkeämpää on kysyä ovatko kyseiset lentokentät jo Venäjän ilmavoimien kaluston käytössä? Kenttien kapasiteetin kasvattamiselle ei riitä että lentokalustoa lennätetään toiselta kentälle toiselle, vaan mukana pitää kasvattaa logistiikkaa. Ammusvarastoja, polttoainevarastoja, lennonjohtojärjestelyjä, koneiden säilytys-, ja huoltotiloja, miehistön tiloja sun muuta.
Noistahan ei tällä palstalla ole kenelläkään tietoa... Fakta on sen sijaan että Kanadalla on ihan yhtä suurella todennäköisyydellä venäjän ensilinjan hävittäjiä vastassa kuin Suomellakin... Siitähän tässä on kyse...
 
Lentokenttiä toki on, mutta tärkeämpää on kysyä ovatko kyseiset lentokentät jo Venäjän ilmavoimien kaluston käytössä? Kenttien kapasiteetin kasvattamiselle ei riitä että lentokalustoa lennätetään toiselta kentälle toiselle, vaan mukana pitää kasvattaa logistiikkaa. Ammusvarastoja, polttoainevarastoja, lennonjohtojärjestelyjä, koneiden säilytys-, ja huoltotiloja, miehistön tiloja sun muuta.
Ei venäjällä ole samanlaista tukikohta infrastruktuuria kuin länsimaissa. Ne ovat tottuneet tekemään asiat hyvin niukoissa puitteissa ja se ei muutu mihinkään kun koneita siirretään tilapäistukikohtiin. Toki parannuksia on varmasti tapahtunut viime vuosina.
 
Itse asiassa Venäjän modernein lentokalusto (esim. Su-35-koneet) on pitkälti sijoitettu juuri Kauko-Itään.
 
Alan itsekin kallistua siihen, että Super Hornet kaikilla herkuilla ja sopivalla taktiikalla saattaisi olla riittävä kone Ilmavoimille. Olen oikeastaan lähinnä huolissani vain sen elinkaaresta, riittääkö tuotetukea enää 2030-luvulla?

Sinänsä kaikkea Venäjän nykykalustoa vastaa Super Hornetin pitäisi olla riittävän suorituskykyinen. Tulevaisuudessa ongelmaksi voi muodostua lähinnä PAK-FA, mutta jos sen todelliset häiveominaisuudet jäävät heikohkoiksi, niin siitä tuskin tulee sen isompaa ongelmaa AESA-tutkalla, IRST-sensoreilla ja viimeistä huutoa olevilla datalinkeillä varustetulle Super Hornetille.

Super Hornetin etuina Gripeniin verrattuna on ainakin pidempi kantomatka, suurempi lentoonlähtöpaino ja enemmän ripustimia joihin voi ripustaa asekuormaa. Lisäksi koneen sensorit ovat todennäköisesti ruotsalaisten vastaavia paremmat, ja kaikki Hornetissa olleet aseet käyvät suoraan myös SH:hon ilman sen suurempia integrointitöitä.

Jos Boeing vielä järjestäisi omasta pussistaan demonstraatrion, jossa laskeudutaan ja noustaan suomalaisesta maantietukikohdasta Super Hornetilla, niin veikkaisin koneen olevan vahvoilla...
 
Alan itsekin kallistua siihen, että Super Hornet kaikilla herkuilla ja sopivalla taktiikalla saattaisi olla riittävä kone Ilmavoimille. Olen oikeastaan lähinnä huolissani vain sen elinkaaresta, riittääkö tuotetukea enää 2030-luvulla?

Sinänsä kaikkea Venäjän nykykalustoa vastaa Super Hornetin pitäisi olla riittävän suorituskykyinen. Tulevaisuudessa ongelmaksi voi muodostua lähinnä PAK-FA, mutta jos sen todelliset häiveominaisuudet jäävät heikohkoiksi, niin siitä tuskin tulee sen isompaa ongelmaa AESA-tutkalla, IRST-sensoreilla ja viimeistä huutoa olevilla datalinkeillä varustetulle Super Hornetille.

Super Hornetin etuina Gripeniin verrattuna on ainakin pidempi kantomatka, suurempi lentoonlähtöpaino ja enemmän ripustimia joihin voi ripustaa asekuormaa. Lisäksi koneen sensorit ovat todennäköisesti ruotsalaisten vastaavia paremmat, ja kaikki Hornetissa olleet aseet käyvät suoraan myös SH:hon ilman sen suurempia integrointitöitä.

Jos Boeing vielä järjestäisi omasta pussistaan demonstraatrion, jossa laskeudutaan ja noustaan suomalaisesta maantietukikohdasta Super Hornetilla, niin veikkaisin koneen olevan vahvoilla...

Haluatko avata hieman miten vaiheistetun tutkan ominaisuudet toimivat paremmin häivekoneita vastaan, muihin tutkajärjestelmiin verrattuna?
 
Todennäköisesti noissa skenaarioissa tarjolla olisi Boeingin konseptina esittelemä Advanced Super Hornet, joka on SH lisättynä tietyillä häiveominaisuuksilla. Esimerkiksi asekuorma on ripustimissa häivetekniikalla toteutettujen koteloiden/suojien sisällä, jotka irroitetaan juuri ennen laukaisua. Alan itse asiassa kallistua Advanced Super Hornetin kannalle itsekin vähitellen...

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/the-right-fighter-for-canada-is-the-super-hornet-not-t-1587492909

The most promising thing about the Super Hornet platform is that it continues to evolve, and the F/A-18 Super Hornet Advanced will feature large improvements over its predecessor. This "Block III" derivative of the Super Hornet features conformal fuel tanks mounted around the jet's center barrel section that give the aircraft an additional 3,500lbs of gas without any drag penalty. A stealthy weapons "canoe" can be fitted which allows for various weapons to be carried within it, such as a pair of AMRAAMS and six Small Diameter Bombs, or a single 2,000lb BLU-109 bunker buster to name a couple configurations. Also, Enhanced Performance Engines (EPE) gives the Super Hornet Advanced 20% more thrust and better fuel economy. These three improvements alone will allow the Super Hornet to perform much better when it comes to speed and acceleration as its wings would be able to fly completely clean, aside from a pair of Sidewinders on its wingtips. Since its inception, the Super Hornet has been plagued by canted stores pylons, an unfortunate and draggy result of weapons separation issues early on in its development. With so much thrust and just the weapons pod hanging off of the jet's centerline, there is a good chance it could supercruise although this has not been confirmed yet. Regardless, range and kinetic performance will increase generously.

A fully integrated Infrared Search & Track (IRST) system mounted on the chin of the jet, along with a 360 degree advanced missile launch detection system, would be part of the package as well, although a distributed aperture system that could provide similar coverage as the F-35's DAS system is rumored to be an option too.

Other signature reducing methods would be applied to the Super Hornet Advanced giving it a reduction in radar cross section by about 50%. Considering the Super Hornet already features a reduced radar cross-section, these improvements, along with jamming and electronic attack capability, some of which will be coming to the Super Hornets APG-79 radar set, should allow the Super Hornet Advanced to get well within Small Diameter Bomb launching distance of high-threat emitters such as double-digit SAM sites.

The Super Hornet Advanced concept would feature a new flat-panel touch screen cockpit display for hugely increased situational awareness, as well as a state of the art digital electronic countermeasures and threat warning system.
 
Back
Top