Ilmavoimien tulevaisuus

Kaikki kilpailijat ovat vielä mukana. Tietopyyntöön vastaamisen deadline lähestyy ja silloin näemme, pudottautuuko joku kilpailijoista pois.
Hämmästyisin suuresti jos joku jättäisi vastaamatta, mutta erot voi tulla siinä kuinka tarkasti vastataan. Oletan myös, että kaikki kilpailijat pitävät kisaa vielä jotenkin avoimena ja siihen juuri kysymysten suuri määrä viittaa, jos konetyyppi olisi jo valittu, RFI olisi ollut yli puolta lyhyempi.
 
Jos unohdetaan pv:n käytössä oleva raha niin israel on monessa mielessä Suomelle hyvä vertailu maa. Maa on vihamielisessä ympäristössä ja se on pieni väkimäärältään. Suomella on tilaa taas eritavalla mutta naapurissa on vihamielinen maa.

Ja jos Suomi on hankkimassa esim. n. 50-60 konetta ja Israel 75-100, niin eihän Suomi mittakaavassa ole enää mikään pieni asiakas LM:lle.
 
Ja jos Suomi on hankkimassa esim. n. 50-60 konetta ja Israel 75-100, niin eihän Suomi mittakaavassa ole enää mikään pieni asiakas LM:lle.
Ei ja toisaalta tuollainen konemäärä on tarpeen osuu valinta mihin vaihtoehtoon tahansa. Isaelilla sikäli ymmärtää tuon kone määrän kun katsoo kone määrää joka on korvattavana ja ympäristöä jossa joutuvat toimimaan. Meidän naapuri ei kuitenkaan toivo meidän lopullista tuhoa ja Putinkaan ei julkisesti huutele Suomalaisten ajamisesta itämereen. :D
 
Ei ja toisaalta tuollainen konemäärä on tarpeen osuu valinta mihin vaihtoehtoon tahansa. Isaelilla sikäli ymmärtää tuon kone määrän kun katsoo kone määrää joka on korvattavana ja ympäristöä jossa joutuvat toimimaan. Meidän naapuri ei kuitenkaan toivo meidän lopullista tuhoa ja Putinkaan ei julkisesti huutele Suomalaisten ajamisesta itämereen. :D

Jos oltaisiin joskus ostettu F-16-koneita, niin tässä vaiheessa Suomella olisi varmasti mielenkiintoa Israelin F-15- ja F-16-koneiden ns."2020"-päivitykseen (F-15 kävi läpi jo Baz Meshopar 2000 päivityksen ja nyt tulee uusi):

http://www.defenseindustrydaily.com/israel-kicks-off-program-to-improve-its-f16s-and-f15s-01796/

Announced improvement for the “Barak 2020” F-16 C/Ds will include an command and control upgrades to match the systems in the newer F-16I Soufas, replacement of the screens in the cockpit with more advanced color displays and head up displays, and other undisclosed upgrades. A follow-on program is expected to add improved flight control systems, high resolution displays, and Elbit’s DASH helmet-mounted display.

Announced improvement of the F-15 A-D Eagles will include a “replacement of electronic war systems” and an “improvement in the ability to carry advanced bombs” via integration of new weapons. Israeli F-15s had already been modified to carry smart bombs, unlike their American counterparts, but new weapons require new efforts.
 
Viimeksi muokattu:
Kun tietopyyntöihin on saatu vastaukset, aletaan niitä käymään toimistoissa läpi, mutta ennen päätöstä toki on oletettavaa, että ainakin potentiaalisimmat ehdokkaat halutaan testeihin Suomessa. Valmistajan on helppo sanoa yhtä sun toista paperilla ja vaikka olisikin käytännön kokemusta, kuka ostaa auton koeajamatta sitä?

Siinä kohtaa kun täällä vierailee testeissä näitä koneita, voidaan miettiä mitkä niistä oikeasti ovat vahvoilla.
 
Onko muuten tietoa/arviota siitä, millaisista konemääristä puhuttaessa "kaksityyppiratkaisu" on järkevä? Suomen hankintamäärissähän se on todettu kannattamattomaksi, kuten muistaakseni myös Kanadassa. Mutta aika harvassa ovat isot/keskikokoiset ilmavoimat, jotka eivät lennä vähintään kahdella hävittäjällä.
 
Ja jos Suomi on hankkimassa esim. n. 50-60 konetta ja Israel 75-100, niin eihän Suomi mittakaavassa ole enää mikään pieni asiakas LM:lle.

Todellakin ja Suomelle tarjotaan samaa omavaraisuutta huollon suhteen kuin Israel sai, Britannia joutuu omansa huollattamaan Italiassa ja Turkissa.
 
Mitä yleisimpiä toimenpiteitä "heavy maintenance" sisältää ja kuinka usein siihen kategoriaan koituvia huoltoja sattuu?
 
Jos unohdetaan pv:n käytössä oleva raha niin israel on monessa mielessä Suomelle hyvä vertailu maa. Maa on vihamielisessä ympäristössä ja se on pieni väkimäärältään. Suomella on tilaa taas eritavalla mutta naapurissa on vihamielinen maa.

Ei ehkä yhtä vihamielinen mutta kyvykkäämpi vastus kuin Israelin naapurit, Turkki poikkeus jos siellä tulee islamilainen vallankumous.
 
Mitä yleisimpiä toimenpiteitä "heavy maintenance" sisältää ja kuinka usein siihen kategoriaan koituvia huoltoja sattuu?

Huoltoa voi ajatella pyramidina. Pyramidin leveä kanta sisältää päivittäistä kevyttä huoltoa ja tarkastusta. Pyramidin huippu harvoin tapahtuvaa, mutta siinä kone sitten pistetään täysin atomeiksi. Eli puretaan, tarkastetaan ja kasataan. Ja sille välille pyramidia sitten sattuu muita, eri sykleissä.

Nettihaun perusteella Patria tekee NH-90 kopterille tämän atomeiksi purkamisen 600 tunnin välein. Siitä jotain osviittaa.
 
Samoin sellaiet jutut kuin moottorin vaihdot tms. alkavat olla jo heavy maintenancea.
 
Juu, mutta ei ihan jokapäiväistä. Ja itse moottoriremontit ovat kanssa raskasta huoltoa.

Ei jokapäiväistä, mutta toisaalta satunnaista. Jos esim imetään isompi lintu sisään tmv.

En muuten ole varma, onko motit huollettu miltä osin Suomessa vs. onko jotain ollut välillä tarve käyttää Jenkeissä.
 
Ei jokapäiväistä, mutta toisaalta satunnaista. Jos esim imetään isompi lintu sisään tmv.

En muuten ole varma, onko motit huollettu miltä osin Suomessa vs. onko jotain ollut välillä tarve käyttää Jenkeissä.

Joo, ei tietoa. Kyllä moteillekin varmaan jotain pystytään tekemään. Lieneekö Ilmavoimilla vaihtomoottoreita, luulisi olevan jonkin verran.
 
Joo, ei tietoa. Kyllä moteillekin varmaan jotain pystytään tekemään. Lieneekö Ilmavoimilla vaihtomoottoreita, luulisi olevan jonkin verran.
Jos huolto tulevaisuudessa mahdollisesti tapahtuu turkissa niin silloin niitä vaihtomoottoreita on ainakin syytä olla :)
 
Aircraft Life Cycle Support
Military Aircraft Maintenance, Repair and Overhaul
Patria is one of the leading providers of aviation life cycle support services in Europe. We take good care of our customers with the Nordic countries and Baltic Sea area as our home market. Our mission is to let our customers focus on their core operations as we concentrate maintaining the utmost high operational readiness and mission capability of their aircraft fleet.

Patria Aviation’s history as an aircraft manufacturer has helped us evolve into a highly skilled and widely recognised aviation life cycle support organisation.

In over 80 years we have designed 19 military aircraft types from primary trainers to first line fighters and manufactured almost 1,000 aircraft. Now we take full advantage of this heritage by applying our in-depth knowledge to maintenance, repair and overhaul (MRO). Today our portfolio covers routine MRO of Hornet F/A-18 C/D, Hawk Mk51/51A and Mk66, CASA C-295M and Fokker F27 as well as Vinka and Redigo aircraft being our annual production output more than 150 overhauled and/or repaired aircraft.

Maintenance is Patria's core know-how area. We take special pride in providing our customer’s aircraft fleet with first class mission readiness availability in every circumstance.

Patria has successfully capitalised on the final assembly programme of the 57 F-18 C Hornets in creating a comprehensive life cycle support capability.

Aircraft Structural Integrity Management

- Cost Savings through Extended Service Life and Added Reliability

Patria's Aeronautical Engineering capabilities cover a wide variety of services from damage and repair analysis to design of preventive modifications and structural health monitoring programmes.

The use of modern analysis software tools guarantees our airframe structural repair design capability whether it comes to fatigue or accidental damage. Our structural Finite Element Models are based on a complete airframe simulation loaded with integrated pressure distributions. Combined with accurate submodels, they are effective tools for managing structural issues.

The introduction of neural networks will bring virtual reality into our work environment the first application being F/A-18 Hornet.

The services in this area are carried out in solid cooperation with our customers as well as VTT Technical Research Centre of Finland and Helsinki University of Technology.

All this world class knowledge of structural integrity management helps our customers reduce their capital investment by forecasting and preventing problems associating with aeronautical fatigue. Service life extension is therefore often an attractive option instead of buying new aircraft. Even rebuilding a crashed aircraft can sometimes be economically feasible as we have successfully shown several times.

Patria’s structural analysis and repair capabilities were applied with great success to a life extension programme of the Finnish Air Force Hawk Mk51 fleet.

Global FEM Models with accurate submodels are effective tools for managing structural issues.

Patria offers

  • Structural Analyses
  • Structural Upgrade Solutions
  • Operational Load measurements
  • System Simulation Services
  • Structural Life Consumption Monitoring
http://patria.fi/en/products-and-services/aircraft-life-cycle-support
 
Back
Top