Ilmavoimien tulevaisuus

Joo, ei tietoa. Kyllä moteillekin varmaan jotain pystytään tekemään. Lieneekö Ilmavoimilla vaihtomoottoreita, luulisi olevan jonkin verran.
Eiköhän liene. Näissähän on monenlaisia ratkaisuja. Esim. Dassault keuli kesällä, että Snecma M88:iin pystyy modulaarisesti vaihtamaan moottorin osia. Alle tunnissa.

Dispatch reliability and maintainability were designed into the M88. Its all-modular design facilitates and simplifies all maintenance operations. Furthermore, it is perfectly integrated in the Rafale airframe, which means that two ground crew members can remove and reinstall an engine is less than an hour. And the Rafale is the only combat aircraft in the world that can take off again with its reinstalled engines, without having to be checked out on a test stand.

To further improve fleet dispatch reliability, in 2012 Safran Aircraft Engines introduced a new production standard, the M88-4E, also dubbed the "TCO Package" (total cost of ownership), featuring critical parts with longer lifespans. The mean time between overhauls was increased from 2,500 to 4,000 cycles, or a 60% jump in time on wing. All modules on the M88-4E are fully interchangeable with those on the M88-2.
http://www.safran-aircraft-engines.com/military-engines/training-and-combat-aircraft/m88
 
Onko muuten tietoa/arviota siitä, millaisista konemääristä puhuttaessa "kaksityyppiratkaisu" on järkevä? Suomen hankintamäärissähän se on todettu kannattamattomaksi, kuten muistaakseni myös Kanadassa. Mutta aika harvassa ovat isot/keskikokoiset ilmavoimat, jotka eivät lennä vähintään kahdella hävittäjällä.
Aika lottoa. Ei esim. ole sanottua siirtyykö Puola jatkossa vain F-35 käyttäjäksi.
Nyt sillä on 100 kappaleen inventaario kolmea eri konetta. F-16 (50), MiG-29 (32) ja Su-22 (18).
Täältä voi lukea kohdasta Poland arpomista Su-22 suhteen. 2012 oli ajatus korvata kaikki UAVeilla. 2014 kotimaan teollisuuden pönkittämiseksi olikin Su-22 modernisointi. https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-17#Variants

Jotkut tekee ratkaisunsa aivan erilaisella logiikalla.
Esim. Malesia: 18 Su-30MKM, 8 F-18D. Mutta kaksi muuta eläköityi vasta viime vuosina 12 MiG-29 (2015), 18 F-5 (2014). Eli herroilla on ollut vähintään seitsemän vuotta (2007 Su-30MKM) neljää eri tyyppiä käytössä.

Lähi-idässä taas se peruslogiikka, että hankitaan eurokoneita ja yhdysvaltalaisia koneita tarpeettomasti ristiin turpo-sidossyistä.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän liene. Näissähän on monenlaisia ratkaisuja. Esim. Dassault keuli kesällä, että Snecma M88:iin pystyy modulaarisesti vaihtamaan moottorin osia. Alle tunnissa.

Dispatch reliability and maintainability were designed into the M88. Its all-modular design facilitates and simplifies all maintenance operations. Furthermore, it is perfectly integrated in the Rafale airframe, which means that two ground crew members can remove and reinstall an engine is less than an hour. And the Rafale is the only combat aircraft in the world that can take off again with its reinstalled engines, without having to be checked out on a test stand.
Videossa 8:15 kohdalla näytetään ilmeisesti juuri tuollainen moottorinvaihto-operaatio lentotukialuksessa. Ranskaa en puhu, enkä ymmärrä.


Solekko pukata moottori kottikärryillä paikalleen ja voilà.
 
Suomen kuvalehden versio Eurofighter uutisoinnista:

Hornetit korvataan, mutta monellako koneella? – ”18 konetta olisi iso kauppa, 72 konetta valtava”
Eurofighterin edustajan mukaan Tanskan F-35-valinta ”ei perustunut tosiasioihin”.
Viisi suurta kansainvälistä lentokonevalmistajaa toimittaa Suomelle ensi tiistaihin mennessä vastauksensa tietopyyntöön, jonka tarkoituksena on selvittää yhtiöiden edustamien konetyyppien mahdollisuuksia korvata Hornetit Suomen seuraavana monitoimihävittäjänä.

Pyyntö ei siis perustu yhteen hankittavien koneiden kokonaismäärään vaan eräänlaiseen hankintahaitariin, jonka ääripäät soivat leveältä.

Suomi selvittää vähintään 18:n ja enintään 72 koneen hankintaa hankkeessa, joka tunnetaan lyhenteellä HX.



Voitaisiinko 64 Hornetia siis korvata vain 18 uudella HX-koneella? Eikö koko maata aiotakaan jatkossa puolustaa? Puolustetaanko vain Uuttamaata? Tai Ahvenanmaata?

”Ei, ei siitä suinkaan ole kysymys. Koneita tarvitaan suunnilleen sama määrä kuin niitä on nytkin”, vastaa hanketta puolustusministeriössä koordinoiva ilmavoimien entinen komentaja Lauri Puranen.

Hänen mukaansa haitarin alapää, 18 konetta, lähtee yhä hengissä olevasta ajatuksesta hankkia kahta eri konetyyppiä.

Se kuulostaa utopistiselta idealta. Kahden tyypin hankinta ja operointi tulee selvästi kalliimmaksi kuin yhden, eikä tähän, ehkä jopa 10 miljardia euroa maksavaan projektiin, ole käytettävissä yhtään ylimääräistä euroa.

Purasen lähtökohta on kuitenkin toinen. Hänen mukaansa tietopyyntövaiheessa oli järkevää selvitellä kaikki mahdolliset vaihtoehdot.

Päätös kahdesta tai yhdestä tyypistä on kuitenkin tehtävä ennen tarjouspyyntöjen jättämistä. Olisi suuri ihme, jos päätös kallistuisi kahden tyypin puolelle.



Tiistaina vastauksensa saava tietopyyntö oli paksu, 300-sivuinen asiakirja. Siinä esitettiin noin 3 000 kysymystä.

Osaan kysymyksistä voi vastata lyhyesti, osa vaatii laajoja selvityksiä. Materiaalia kertyisi rekka-autollinen, ellei vastauksia jätettäisi sähköisessä muodossa.

Vastausten käsittely on valtava urakka, joka jaetaan puolustusvoimien logistiikkalaitoksen ja ilmavoimien kesken. Edellinen keskittyy teknillisiin seikkoihin, jälkimmäinen operatiivisiin kysymyksiin eli eri konetyyppien soveltuvuuteen Suomen ilmapuolustusjärjestelmään.

Vastauksiin pureutuu Purasen mukaan kymmeniä asiantuntijoita.

Heidän työnsä perusteella jätetään tarjouspyynnöt. Määräaika on määritelty laveasti vuodeksi 2018, mutta tavoitteena on saada tarjouspyynnöt valmiiksi kesään 2018 mennessä.

Minkäänlaista karsintaryhmää viidestä ehdokkaasta ei Purasen mukaan aiota tehdä. Jollei mitään täysin yllättävää satu, kaikki viisi ehdokasta ovat mukana kisan loppuun saakka. Valinta on määrä tehdä vuonna 2021.

Mukana ovat ruotsalainen Saab Gripen E, ranskalainen Dassault Rafale, yhdysvaltalaiset Lockheed Martin F-35 ja Boeing Super Hornet sekä neljän Euroopan maan yhdessä rakentama Eurofighter Typhoon.

Viimeksi mainittua esiteltiin suomalaiselle medialle aiemmin tällä viikolla Helsingissä. Esittelijät edustivat brittiläistä osapuolta, BAE Systems -yhtiötä, joka on yksi maailman suurimmista asevalmistajista. Sen osuus Eurofighterin tuotannosta on suurin, 37,5 prosenttia.



Yhtiön Euroopan aluejohtaja Mark Parkinson on tehnyt taustatyönsä hyvin. Hän tiesi, mitkä ovat Suomen ilmavoimille olennaisia, isoja asioita uutta konetta valittaessa: Hornetin seuraajan on oltava riittävän nykyaikainen ja suorituskykyinen, sen valmistajan on pystyttävä pitämään koneensa suorituskyky ajan tasalla ainakin kolmen vuosikymmenen ajan, ja konetta on pystyttävä operoimaan Suomessa mahdollisimman itsenäisesti ilman ulkopuolista huoltoa tai vastaavaa apua.

Itsenäinen operointi ei onnistu, ellei konetta tunneta Suomessa läpikotaisin. Tällainen tuntemus syntyy, jos koneet kootaan Hornetien tapaan Suomessa.

Parkinson ei nähnyt sille esteitä. Loppukokoonpanon rahallinen arvo voisi hänen mukaansa olla 5–10 prosenttia hankinnan kokonaishinnasta. Myös Saab on lupaillut loppukokoonpanotöitä Suomeen.

Kolmas suomalaista mediaa tavannut ehdokas eli Lockheed Martin (F-35) voi olla hankalampi tapaus. Sen edustaja ei luvannut viime kesänä mitään vaan sanoi, että kokoonpanokysymys on ratkaistava valtioiden välillä.

Eurofighter Typhoonia on tilattu 599 ja valmistettu 483 kappaletta.

Neljästä vientimaasta ylivoimaisesti suurin on Saudi-Arabia, joka ilmeisesti käyttää Typhoonejaan myös paljon arvostelua herättäneissä pommituksissa naapurimaassa Jemenissä.

Asekauppiaalle tyypilliseen tapaan Parkinson ei kommentoi asiaa, joka hänen mukaansa kuuluu viranomaisille.

BAE Systems oli aktiivisesti tarjoamassa Eurofighteria myös Tanskaan, jonka ilmavoimat kuitenkin valitsi F-35:n.

Julkisesti esitetyt perustelut ovat herättäneet paljon hämmästelyä, kritiikkiä ja yhden hävinneen tarjoajan eli Boeingin oikaisuvaatimuksen.

Tanskalaisten mukaan F-35 on sekä halvin että tehokkain tarjolla olleista koneista, jotka ovat mukana myös Suomen HX-kilvassa.

Tässä asiassa Parkinson ei säästele sanojaan. Hänen mukaansa tanskalaiset perustelivat valintaansa raportilla, joka oli ”erittäin yllättävä ja harhaanjohtava” ja joka ”ei perustunut tosiasioihin”.

Tanskan jälkeen seuraavat uusia hävittäjiä tilaavat Euroopan maat ovat Belgia ja Sveitsi. Määrät eivät kuitenkaan ole kovin suuria.

Suomi on eurooppalaisista ostajakandidaateista tärkein. Suomen haitarin ääripäistä 18 konetta olisi Parkinsonin mukaan ”iso” ja 72 konetta ”valtava” kauppa.

Eurofighter on Suomen kilvassa tosimielellä. Silti F-35:n valintakaan ei olisi katastrofi yhtiölle, jolla on 10 prosentin osuus tästä maailman suurimmasta asehankkeesta.

Parkinson myöntää, että F-35 tuottaa BAE Systemsille rahaa, mutta ei tietämystä, jota tarvitaan uusien tuotteiden kehittämiseen.

”Typhoonista meillä on 33 prosenttia kehitystyöstä, F-35:stä nolla prosenttia”, Parkinson sanoo.
 
No niin, näistä ei enää pudotella.

@Iso-Mursu - kokoonpanonkin osuus kävi yltä selville.
 
haitarin alapää, 18 konetta, lähtee yhä hengissä olevasta ajatuksesta hankkia kahta eri konetyyppiä.

Nostetaan tämä vielä erikseen esille. Entä jos Suomi hankkiikin sekä Gripen että F-35, tai vaikka Typhoon ja Superhornet?
 
Nostetaan tämä vielä erikseen esille. Entä jos Suomi hankkiikin sekä Gripen että F-35, tai vaikka Typhoon ja Superhornet?
Miksi ihmeessä? Ärsyttävää palata tälle moneen kertaan käydylle ladulle.
Koettakaa nyt edes sitten joku saada jotain merkittävää uutta irti.

Oma argumenttini edelleen: Miksi Suomi hankkisi kahta konetyyppiä, kun pohjoismaisen yhteistyön nimissä on jo meille maksuton sekajako operaatioalueella joka tapauksessa? Three-way jos menisi ostoon muu kuin F-35 tai Gripen.

Nostan vielä tämän kohdan tuosta SK:n jutusta, koska sille on aikaisempi Purasen pohdinta heittää vastapalloon.
Parkinson ei nähnyt sille esteitä. Loppukokoonpanon rahallinen arvo voisi hänen mukaansa olla 5–10 prosenttia hankinnan kokonaishinnasta. Myös Saab on lupaillut loppukokoonpanotöitä Suomeen.

– Kaikki valmistajat antaisivat varmaan kokoonpanon Suomeen, mutta paljonko se maksaa. Jos se maksaa muutaman koneen verran, onko siinä järkeä, Puranen toppuuttelee.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000002017361.html?ref=mob-traf-isios-3

Jo 5% on 60 koneesta 3. Tai 7 miljardista 350m, jolla saa muutaman (3) koneen. 10% menisi melko naurettavaksi. Otatko kokoonpanon vai 6 kappaletta koneita lisää? Jospa onkin varaa vain 40 koneeseen, josta pitäisi ottaa vielä 350-700 miljoonan edestä koneita pois?
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä? Ärsyttävää palata tälle moneen kertaan käydylle ladulle.
Koettakaa nyt edes sitten joku saada jotain merkittävää uutta irti.

Oma argumenttini edelleen: Miksi Suomi hankkisi kahta konetyyppiä, kun pohjoismaisen yhteistyön nimissä on jo meille maksuton sekajako operaatioalueella joka tapauksessa? Three-way jos menisi ostoon muu kuin F-35 tai Gripen.
Kait sitä on aiheellista spekuloida kun kerran tarjouspyynnöissäkin se on huomioitu ja niihin optiona sisällytetty. Jos tuo katsottaisiin täysin mahdottomaksi niin ei se olisi ilmavoimienkaan kyselyissä mukana.

Edelleen joku konsepti saattaa tulla kyseeseen joka ei ole tullut vain täällä esille. Toistakymmentä F35:sta USA:n liisaamana/huoltamana ja itse kokoen sekä huoltaen reilut 50 kpl Eurofightereita. Tmv.

Otatko kokoonpanon vai 6 kappaletta koneita lisää?
Omalla huolto-organisaatiolla ja omilla järjestelmävalmiuksilla koneita saattaa kuitenkin olla lentokykyisenä enemmän kuin mitä olisi nämä palvelut ostaen. Silloin tuo laskuyhtälö ei pidäkään paikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kait sitä on aiheellista spekuloida kun kerran tarjouspyynnöissäkin se on huomioitu ja niihin optiona sisällytetty. Jos tuo katsottaisiin täysin mahdottomaksi niin ei se olisi ilmavoimienkaan kyselyissä mukana.
On, mutta palstalla myös spekuloitu asiasta lukuisia kertoja ilman mitään olennaista uutta. Liisaus-idea juuri sellainen kevyt heitto, joka aika turha. Sitäkin käsitelty moneen otteeseen. Liisausta ei suosi sellaiset, joilla varaa ostaa koneita. Se rajoittaa käyttöä, suunnittelua ja kallista pitkällä aikajänteellä. Koneita ei ylipäänsä valmisteta liisattavaksi. Vain ylijäämää kaupitellaan näin. Gripen C/D melko yksinäinen esimerkki.

Pls, avatkaa joku latua esimerkiksi U(C)AV+hävittäjä -ajatuksen suuntaan. Ei olisi niin surullista kiertää kehää.

Omalla huolto-organisaatiolla ja omilla järjestelmävalmiuksilla koneita saattaa kuitenkin olla lentokykyisenä enemmän kuin mitä olisi nämä palvelut ostaen. Silloin tuo laskuyhtälö ei pidäkään paikkaansa.
Kokoonpano ei saata olla 100% välttämätön ajatus huollon järjestämiseksi. Tätä lähtökohtaa kannattaa todella pohtia kun sen hinta on niin kova.

Super Hornetilla se on kai pakon sanelema muiden käyttäjien etäisyydestä johtuen. Lisäksi sen viimeaikainen myyntikonsepti on ollut, että myydään ostoksen mukana runsaasti tarviketta oman huollon käynnistämiseksi (vrt. F-35 kaupittelut myös yksikkötavarana). Sen sijaan F-35, Gripen, Rafale ja Typhoon on harkittava tarkoin. Varsinkin Ruotsista luulisi olevan helppo ostaa valmiista pöydästä.
 
Viimeksi muokattu:
On, mutta palstalla myös spekuloitu asiasta lukuisia kertoja ilman mitään olennaista uutta. Liisaus-idea juuri sellainen kevyt heitto, joka aika turha. Sitäkin käsitelty moneen otteeseen. Liisausta ei suosi sellaiset, joilla varaa ostaa koneita. Se rajoittaa käyttöä, suunnittelua ja kallista pitkällä aikajänteellä. Koneita ei ylipäänsä valmisteta liisattavaksi. Vain ylijäämää kaupitellaan näin. Gripen C/D melko yksinäinen esimerkki.

Pls, avatkaa joku latua esimerkiksi U(C)AV+hävittäjä -ajatuksen suuntaan. Ei olisi niin surullista kiertää kehää.
Pointti ei ollut liisaus vaan oman organisaation tuoma hyöty suorituskyvyssä ja varmuudessa.
 
Nostetaan tämä vielä erikseen esille. Entä jos Suomi hankkiikin sekä Gripen että F-35, tai vaikka Typhoon ja Superhornet?

Ei mitään järkeä ja samasta syystä myös jotkut lentoyhtiöt karttavat useampia konetyyppejä. Vaativat erilaiset koulutukset eli enemmän lentäjiä, paljon enemmän liikkuvia osia varaosien muodossa, kun harvoin kahden eri valmistajan tuotteet käyttävät samoja osia, koulutetut huoltajat useammalle konetyypille, erilaiset huolto-ohjelmat jne. Kyse on simppelisti kustannuksista. Miksi henkilö ostaisi itselleen kaksi autoa ja pitäisi molemmat rekisterissä ja hankkisi niihin täyskaskot, jos yhdelläkin pärjää?

Eikö tässä projektissa myös väläytelty mahdollisuutta ostaa vähemmän koneita ja kenties lisäksi miehittämättömiä lennokkeja tai vähemmän koneita ja parempaa ilmapuolustusta maasta käsin?
Todennäköisempää on tällainen yhdistelmä kuin se, että ostettaisiin kaksi konetyyppiä samaan tarkoitukseen.
 
Ei mitään järkeä ja samasta syystä myös jotkut lentoyhtiöt karttavat useampia konetyyppejä. Vaativat erilaiset koulutukset eli enemmän lentäjiä, paljon enemmän liikkuvia osia varaosien muodossa, kun harvoin kahden eri valmistajan tuotteet käyttävät samoja osia, koulutetut huoltajat useammalle konetyypille, erilaiset huolto-ohjelmat jne. Kyse on simppelisti kustannuksista. Miksi henkilö ostaisi itselleen kaksi autoa ja pitäisi molemmat rekisterissä ja hankkisi niihin täyskaskot, jos yhdelläkin pärjää?

Eikö tässä projektissa myös väläytelty mahdollisuutta ostaa vähemmän koneita ja kenties lisäksi miehittämättömiä lennokkeja tai vähemmän koneita ja parempaa ilmapuolustusta maasta käsin?
Todennäköisempää on tällainen yhdistelmä kuin se, että ostettaisiin kaksi konetyyppiä samaan tarkoitukseen.
En pidä kahta konetyyppiä mahdottomana. Enkä usko sen nostavan toimintamenoja niin paljon kuin arvellaan. Toki tämä on omaa arvailuani. Sen sijaan pois sulkisin sellaisen vaihtoehdon, että jotain hankittaisiin myöhemmin. Menee helposti siihen, että harmaassa vaiheessa sitten kategoriaan.
 
Enkä usko sen nostavan toimintamenoja niin paljon kuin arvellaan. Toki tämä on omaa arvailuani.

Pidemmällä aikavälillä puhutaan kuitenkin suuremmista summista. Puolustusvoimissa palkka nyt ei ole se ensimmäinen kriteeri, hävittäjälentäjä saa varmasti palkkansa, lensi sitten millä tahansa. Lentoyhtiöthän palkkaavat lentäjänsä myös osittain konetyypin mukaan.
Puolustusvoimille kahden eri hävittäjäkoneen operoiminen kuitenkin aiheuttaisi varmasti rahaakin enemmän päänvaivaa. Pelkästään varaosia joutuisi yhden koneen sijaan pitämään kahdelle konetyypille, se vaatii pelkästään lisätilaa ja suunnittelua logistiikassa. Sitten mietitään sitä että tarvitaan huoltajat, jotka eivät sekoita näitä kahta erilaista konetta keskenään ja sama pätee lentäjiin. Ilmailu kun on hieman monimutkaisempaa kuin maallikolle hyppääminen Ladasta Ferrarin rattiin. Kyllä se kaksi konetyyppiä vaan monimutkaistaa asioita.
 
Kahden konetyypin hankkiminen on kannattavaa vain siinä tapauksessa jos se konetyyppi, jota hankitaan lukumääräisesti enemmän, on huomattavasti halvempi hankkia ja ylläpitää. Välttämättä näistä pääehdokkaista ei sellaista yhdistelmää löydy.
 
Kahden koneen mahdollisuus on tietekin sitä perua, että tutkitaan onko sellaisen yhdistelmän laajempi suorituskyky panostuksen väärti. Paremmat rynnäköintiominaisuudet tinkimättä ilmaherruudesta tmv.
 
Viimeksi muokattu:
Kahden konetyypin hankkiminen on kannattavaa vain siinä tapauksessa jos se konetyyppi, jota hankitaan lukumääräisesti enemmän, on huomattavasti halvempi hankkia ja ylläpitää. Välttämättä näistä pääehdokkaista ei sellaista yhdistelmää löydy.

Kyllä löytyy, gripenin käyttökustannukset ovat merkittävästi pienemmät kuin muilla tarjolla olevilla koneilla, Syytkin tähän ovat ilmiselvät.

Kokoonpanossa hankitaan merkittävää lisätietoa koneesta ja sen ominaisuuksista. Tämä on tietoa jonka valmistaja mielellään pitäisi itsellään, saadulla tiedolla on myös merkittävää rahallista arvoa koneen elinkaaren aikana. Laskutoimitus 5-10% lisää hankinnan hintaan omasta kokoonpanosta on äärimmäisen yksinkertaistava ja epätosi väite. Kotimainen tuotanto myös jättää verotulot, palkkatulot jne. Suomeen, ei tämäkään ole tyhjänpäiväinen asia vaikka osaaminen on tietysti se tärkein pointti.

Pieni muistelma menneestä: Mig21:set tuotiin Suomeen toimintakuntoisena pakettina, ensimmäinen asia mikä niille tehtiin oli purku palikoiksi ja uudelleenkasaus. Syitä tähän oli tietysti enemmän kuin yksi...
 
Se mihin tässä nyt lähinnä varaudutaan on, että ilmavoimat valitsee koneen X voittajaksi, hallitus ilmoittaa, että pitää olla Z tai Y poliittisista syistä = hankitaan kone X ja sen kaveriksi Z tai Y. Onhan se tämän vuoden kommenteissa tullut enemmän vai vähemmän piilosuoraan ilmi, että ei se nyt niin käy, että ilmavoimilla olisi vapaat kädet konevalinnan suhteen. "Suorituskyky edellä" mennään ja lopussa ei ehkä enää mennäkään riippuen eduskuntavaalien tuloksesta ja mihin maahan viisari osoittaa.

Kahden koneen mallissa on järkeä vain, jos ne edustaa ihan eri aikakausia, eli yksi konetyyppi 20-luvulla, seuraava konetyyppi 30-luvulla, eli aina on uudempaa ja vanhempaa sekaisin. Itse hankkisin häive-UAV:n 30-luvulla tukemaan 20-luvulla valittua monitoimihävittäjää.
 
Valitettava tosiasia kuitenkin on, että se uav/ucav ei ole autuaaksi tekevä asia. Niiden hinnat on pilvissä jo kun puhutaan luokkaa MQ-9 reaper saati jos siihen ympätään stealth ja mahdollisesti enemmän itsenäistä toimintakykyä ja ilmasta - ilmaan aseistuksen käyttömahdollisuuksia. reaper meinaan taitaa maksaa saman mitä F-35:n ja sen käyttäminen on yllättävän kallista. Toki sen toiminta aika on omaa luokkaansa ja ammattiarmeijoilla kun ei turhaa väkeä ole nurkissa piereksimässä ja jonkunlainen tulos vastuu (ei sinkki arkkuja) veronmaksajillekin on niin kuumiin paikkoihin ei aina kannata lähettää miehitettyä. En kuitenkaan näe, että tällä kierroksella meille tulisi edes minkään näköisen vaihtoehtoa edes osittaista korvausta miehittämättömillä koneilla.
 
Back
Top