Ilmavoimien tulevaisuus

NGJ-podi on ainakin suunniteltu häivepodiksi. Voi vaan arvailla esim. NGJ varustellun F-35:n elso-kyvykkyyttä verrsttuna ruotsalaisin resurssein toteutettuihin ratkaisuihin.

Ei mitään merkitystä.

P.S. Kerroin sitten mielipiteen suoraan ;)
 
Ei mitään merkitystä.

P.S. Kerroin sitten mielipiteen suoraan ;)

Kiitti, näin se on helpompaa/nopeampaa ja alentaa kynnystä vastata.
Ei mitään merkitystä.
No tietenkin sillä on merkitystä. Tietenkin voi sanoa, että Suomelle sillä ei ola niin paljoa väliä koska ei lennetä kauas. Mutta eihän se noin suoraviivaista ole.

-F35 voi vaikka olla loiteroimassa erillään parvesta ja siten tuottaa tilannekuvaa. Siten yhdessä toimita-ajan ja häiveen ja sensorifuusion ja sensorien ja madlin avulla se avaa aivan uusia taktiikoita.

-Voi olla ilmassa kauemmin mikä on itsessään etu sellaisenaan ja antaa etua lukuisiin perinteisiinkin skenaarioihin.
 
Kiitti, näin se on helpompaa/nopeampaa ja alentaa kynnystä vastata.

No tietenkin sillä on merkitystä. Tietenkin voi sanoa, että Suomelle sillä ei ola niin paljoa väliä koska ei lennetä kauas. Mutta eihän se noin suoraviivaista ole.

-F35 voi vaikka olla loiteroimassa erillään parvesta ja siten tuottaa tilannekuvaa. Siten yhdessä toimita-ajan ja häiveen ja sensorifuusion ja sensorien ja madlin avulla se avaa aivan uusia taktiikoita.

-Voi olla ilmassa kauemmin mikä on itsessään etu sellaisenaan ja antaa etua lukuisiin perinteisiinkin skenaarioihin.

Valitettavasti, jotta keskustelua pystyy jatkamaan, niin sinun tulisi selvittää kaikkien eri koneiden toiminta-ajat. Huomioithan että muihin koneisiin voi asentaa lisäpolttoainesäiliöt.

Koska veikkaan, että
  1. Tuon asian merkitys ylipäänsä ei ole kovin iso
  2. Koska toiminta-ajoissa ei todennäköisesti ole mittakaavaluokan eroja
Ei sillä siis ole suurta merkitystä.

Vielä, on hyvä muistaa, että se suuri sisäinen polttoainetilavuus ei tule sitten myöskään ilmaiseksi. Kone on vastaavasti sitten raskaampi ja sillä on suurempi ilmanvastus. Se ei pysty esim. supercruisaamaan kuten eurooppalaiset delta-canardit. Joku voisi jopa argumentoida, että tällä on enemmän merkitystä Suomen kannalta.
 
DIRCM on suunnitteilla ja integroituna joten tilaa kyllä löytyy.
Oliko se pointti nyt se että Gripeniin ei edes lasereita tarvita? :)

Hyvä että on! Nimenomaan F-35 tapauksessa se tulee suunnitella huolellisesti etukäteen stealthin takia.

Ei. Ylipäänsä on vain mielenkiintoista, että hävittäjäkoneisiin ei DIRCM-järjestelmiä ole asennettu, toisin kuin esim. helikoptereihin. Miksi näin, siihen en ota kantaa.
 
Näin
Voidaan laittaa esimerkiksi pieni vedonlyönti pystyyn mihin koneeseen tulee omasuojalaserit ensin tarjolle.
Samalla voidaan lyödä vetoa hankkiiko suomi sellaisia. Odotellaan nyt ensin leopardeihin niitä aktiivi suojia.
 
Se ei pysty esimerkiksi supercruisaamaan kuten eurooppalaiset delta-canardit.
Urbaani legenda joka juontaa juurensa siihen miten USAF ja L&M markkinoivat aikanaan Raptoria (ainoa kone joka kykenee "todelliseen" supercruiseen, muistaakseni M1,5) , tuolla kriteerillä mikään muukaan meille tarjottava kone ei supercruiseen pysty.
 
Se ei pysty esim. supercruisaamaan kuten eurooppalaiset delta-canardit. Joku voisi jopa argumentoida, että tällä on enemmän merkitystä Suomen kannalta.

Onko jossain todistettu että eurooppalaiset koneet pystyvät supercruisaamaan ohjuksilla tai ilman? Ranskalaiset väittävät Rafalen pystyvän, mutta eivät ole ilmeisesti kuitenkaan käytännössä sitä todistaneet.
 
Urbaani legenda joka juontaa juurensa siihen miten USAF ja L&M markkinoivat aikanaan Raptoria (ainoa kone joka kykenee "todelliseen" supercruiseen, muistaakseni M1,5) , tuolla kriteerillä mikään muukaan meille tarjottava kone ei supercruiseen pysty.

Raptor on toki asian suhteen ykkönen. Mutta noin muuten voi katsoa, mitä esim. wikipedia asiasta sanoo.

https://en.wikipedia.org/wiki/Supercruise

Aircraft with supercruise ability

In service:
Formerly in service:
Prototype/experimental only:
Civilian:
 
Onko jossain todistettu että eurooppalaiset koneet pystyvät supercruisaamaan ohjuksilla tai ilman? Ranskalaiset väittävät Rafalen pystyvän, mutta eivät ole ilmeisesti kuitenkaan käytännössä sitä todistaneet.

Olettaisin että kyllä. Mutta en nyt rupea tässä etsimään.

Lyhyesti kommentti. Muutama ohjus ei vielä oleellisesti lisää ilmanvastusta, mutta jos kuormaa kasvatetaan kunnolla (esim. pommeja mukaan jne), niin sitten tuskin supercruisaa. Missä kuormassa raja menee, en tiedä.
 
Raptor on toki asian suhteen ykkönen. Mutta noin muuten voi katsoa, mitä esim. wikipedia asiasta sanoo.

https://en.wikipedia.org/wiki/Supercruise

Aircraft with supercruise ability

In service:

Onko Gripen NG "In service" ?

Sinänsä olen sitä mieltä, että ulkoiset säiliöt ja -aseet ovat tosi haitallisia, jos nopeus on suuri tai korkeus pieni. Korkealla ilma on ohutta, joten ilmanvastus korostuu jos mennään matalalla kovaa. Eli tämä olisi varmaan se Suomen tapa lentää.
 
Tästä lainauksesta tuo legenda lähti liikkeelle:
The F-35, while not technically a "supercruising" aircraft, can maintain Mach 1.2 for a dash of 150 miles without using fuel-gulping afterburners.

"Mach 1.2 is a good speed for you, according to the pilots," O’Bryan said.
Kaikkien muiden paitsi Lockheedin määritelmän mukaan tuo on supercruisea
 
Tästä lainauksesta tuo legenda lähti liikkeelle:
The F-35, while not technically a "supercruising" aircraft, can maintain Mach 1.2 for a dash of 150 miles without using fuel-gulping afterburners.

"Mach 1.2 is a good speed for you, according to the pilots," O’Bryan said.
Kaikkien muiden paitsi Lockheedin määritelmän mukaan tuo on supercruisea

F-35 voi ensin kiihdyttää jälkipolttimella korkeaan yliääninopeuteen ja sitten sammuttaa tai vähentää jälkipolttimen syöttöä ja antaa vauhdin hidastua. Se ei ole supercruisea.
 
Materiaalilaitoksen insinööriprikaatikenraalin erittäin hyvä, asiallinen haastattelu.
Kannattaa katsoa areenasta, jos et eilen katsonut suoraa lähetystä.

A-studio
ti 22.11.2016
  • 28 min
  • ti 22.11.2016
  • 29 pv
  • 2677 katselua
Suomi valmistautuu historiansa suurimpaan asekauppaan, uusien hävittäjien hankintaan. Miten suurkauppaa valmistellaan?

http://areena.yle.fi/1-3062199?autoplay=true
 
Tässä Aamulehden juttu Renkon haastattelusta:

Entiset upseerit konsultoivat hävittäjävalmistajia – Puolustusvoimat estää pääsyn keskusteluihin
Kotimaa23.11. 09.16 Päivitetty 09.26
Saana Hein‰nen
24085130-730x_.jpg

Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja insinööriprikaatikenraali Kari Renko kertoo, että Puolustusvoimien asettama sopimusehto estää evp-upseerien osallistumisen hävittäjävalmistajien ja armeijan välisiin keskusteluihin.

Taneli Koponen Aamulehti
Puolustusvoimien miljardien eurojen arvoinen HX-hävittäjähanke etenee. Armeijan logistiikkalaitos kertoi tiistaina saaneensa hävittäjävalmistajilta vastaukset lähettämäänsä tietopyyntöön. Hävittäjähankkeen tavoitteena on korvata Hornetit monitoimihävittäjiin perustuvalla ratkaisulla vuodesta 2025 lähtien. Hankinnan arvo on 7–10 miljardia euroa. Hinnassa ei ole mukana hävittäjien kaikkia elinkaarikustannuksia.

Puolustusvoimien logistiikkalaitos lähetti Hornetin korvaajahankintaa koskevan tietopyynnön huhtikuussa Ison-Britannian, Ranskan, Ruotsin ja Yhdysvaltain puolustushallinnoille. Niitä pyydettiin ohjaamaan tietopyyntö eteenpäin monitoimihävittäjiä valmistavalle teollisuudelle.

Uudeksi monitoimihävittäjäksi ovat ehdolla Yhdysvalloista F/A 18 Super Hornet, jota valmistaa Boeing, F-35-hävittäjä valmistajanaan Lockheed Martin, ruotsalaisen Saabin valmistama Gripen E, ranskalaisen Dassaultin valmistama Rafale sekä Iso-Britanniassa toimivan BAE Systemsin Eurofighter Typhoon-hävittäjä.

3000 kysymystä
Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja insinööriprikaatikenraali Kari Renko kertoo, että tietopyynnössä oli kysymyksiä tai kommenttipyyntöjä lähes 3000 kappaletta. Valtaosa tuhansia sivuja sisältävästä tietopyyntöaineistosta on turvaluokiteltua.

– Olemme saaneet dokumentit cd-levyinä. Ensin meidän täytyy varmistaa, että aineistot ovat kunnossa, Renko sanoo.

Hävittäjien suorituskykyä arvioi tietopyyntövastauksista ilmavoimat. Samaan aikaan teknis-kaupallista arviointia tekee logistiikkalaitos.

– Yksi tärkeimpiä tavoitteitamme on saada sellaista tietoa, jonka perusteella voidaan tehdä mahdollisimman hyvä tarjouspyyntö.

”He eivät ole paikalla”
Useat hävittäjävalmistajat käyttävät konsultteina entisiä upseereita. Esimerkiksi Saabin konsulttina hankkeessa on Ilmavoimien entinen esikuntapäällikkö, prikaatikenraali Kari Salmi. Vastaavasti Lockheed Martinia konsultoi eversti evp. Ossi Sivén. Rengon mukaan Puolustusvoimien asettama sopimusehto kuitenkin estää evp-upseerien osallistumisen hävittäjävalmistajien ja armeijan välisiin keskusteluihin.

– Kun aletaan puhua tietopyynnön sisällöstä, niin edellytämme, että he eivät ole paikalla.

Puolustusvoimat haluaa asioida suoraan hävittäjävalmistajien kanssa, jotta tieto pysyy muuttumattomana.

– Haluamme, että tiedonkulku on mahdollisimman suoraa.

Toinen syy sopimusehdolle on se, että Puolustusvoimat ei halua HX-hankkeen keskusteluista kertyneen tiedon vaikuttavan konsulttien muihin liiketoimiin.

Puolustusvoimat tiedottaa tietopyynnön vastauksista arviolta vuoden 2017 huhtikuussa. Hornetin seuraajaa koskeva tarjouspyyntö lähetetään keväällä 2018.

HX-hankkeen teknisestä ja kaupallisesta valmistelusta vastaa Puolustusvoimien logistiikkalaitos ja materiaalipoliittisesta ohjauksesta Puolustusministeriö. Hankintapäätös tehdään arviolta vuonna 2021.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/ent...svoimat-estaa-paasyn-keskusteluihin-24085126/
 
Se mitä ei saa Saabiin = ei merkitystä ;)
(ei sitä saa muuten F-35:eenkaan vielä pitkään, SH:iin varmasti ekana)

Hyvä sopimus tuo, ettei kenelläkään evp:llä herää mielihalu mennä sotkemaan väliin.

V-22:ssa on ainakin DIRCM, mutta kai se helikopterista käy. Ne, joiden tosiasiallinen uhka on ip-ohjukset varustetaan DIRCM:lla?
 
Viimeksi muokattu:
F-35 voi ensin kiihdyttää jälkipolttimella korkeaan yliääninopeuteen ja sitten sammuttaa tai vähentää jälkipolttimen syöttöä ja antaa vauhdin hidastua. Se ei ole supercruisea.
Kiihdytysvaiheessa joutuu käyttämään hieman mutta sen jälkeen ei tarvi sataanviiteenkymmeneen mailiin koskea. Katso se linkittämäsi määritelmä supercruisesta, miksei tuo sitä täyttäisi?

Ja sitten mustaruuteilu:
Kuinka pitkän matkan Gripen cruisaa ilmataisteluvarustuksessa yhdellä lisäsäiliöllä 1.2M:n nopeutta?
Miten kantama eroaa F-35:n vastaavasta jos lentoprofiili on sama ja analysoisitko sitten hieman miten merkityksellinen ero on
Ja lähteet olisi kivat olla, voidaan sitten yhdessä arvioida ne.
 
Viimeksi muokattu:
Kiihdytysvaiheessa joutuu käyttämään hieman mutta sen jälkeen ei tarvi sataanviiteenkymmeneen mailiin koskea. Katso se linkittämäsi määritelmä supercruisesta, miksei tuo sitä täyttäisi?

Ja sitten mustaruuteilu:
Kuinka pitkän matkan Gripen cruisaa ilmataisteluvarustuksessa yhdellä lisäsäiliöllä 1.2M:n nopeutta?
Miten kantama eroaa F-35:n vastaavasta jos lentoprofiili on sama ja analysoisitko sitten hieman miten merkityksellinen ero on
Ja lähteet olisi kivat olla, voidaan sitten yhdessä arvioida ne.

Tuohan olisi kiva analysoida läpi. Kuitenkaan ei valitettavasti taida kovin hyviä lähteitä olla. Sano toki, jos löydät.
 
Back
Top