Ilmavoimien tulevaisuus

JOKO kirjoitti:
Risteilyohjukset lentävät useimmiten matalalla välttääkseen varsinaiset It-järjestelmät ja havaituksi tulemisen. Siten ammusaseiden kantaman ei pitäisi olla ongelma. Paljon merkittävämpi ongelma on ohjuksen pieni koko. Ohjuksen näkee vasta läheltä ja osuminen pieneen maaliin on tietysti vaikeata. Toki niitä kannattaa ampua kaikella mahdollisella. Myös rynkyillä. Jonkinlainen heko-miinan tapainen vehje saattaisi olla massamaisesti käytettynä tehokas risteilyohjusten torjuntaan.

Snip...

Ohjuksia vastaan viuhkapanos olisi varmaan ontelopanosta tehokkaampi.

"Jonkinlainen" on varmaankin oikea sana, meinaan että nuo hekomiinat tuskin osuisivat siihen ohjukseen nykyisellään. IIRC ilmatorjuntaupseeri -lehti selitti että nuo miinat toimivat sillä periaatteella, että ne eivät tarvitse ennakkoa tms. koska maali on suht. iso ja hidas. EFP panos sitten tekee häijyä osuessaan melkein mihin tahansa. Ohjukseen tuossa ei riitä rahkeet ja ammunnanhallinnan pitäisi olla monimutkaisempi. Viuhkapanos tuskin toimisi, kun muistaa, mitä raskas viuhkapanos tekee ja miten kaukaa.
 
Ristelyohjuksen torjuntaan suunnitellut aseet ovat vasta tulossa markkinoille. Tässä esittelyssä eräänlainen Sergeintapainen tietokoneohjattu konetykki.
MANTIS NBS C-RAM:
Kumpa ne joskus hokais sallia SA:ssakin parrat, jotta miehetkin näyttäisivät miehiltä. Kuten noilla videon Saksan armeijan tyypeillä, josta tuo Suomentyyli vissiin alunperin apinoitiin joskus 40-luvulla.

Kekustelumme voisi siirtää IT-puolelle. :idea:
 
Last edited by a moderator:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Ristelyohjuksen torjuntaan suunnitellut aseet ovat vasta tulossa markkinoille. Tässä esittelyssä eräänlainen Sergeintapainen tietokoneohjattu sarjatulitykki.

Tuo on Sergeistä aika kaukana. Tuon ja Sergein välillä on ainakin yksi meillä käytössä oleva systeemi, kaksi jos Marksman lasketaan toiseksi. Ja hintaa taitaa olla niin paljon, että ITO-2005 lähtisi halvemmalla.
 
SJ kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Ristelyohjuksen torjuntaan suunnitellut aseet ovat vasta tulossa markkinoille. Tässä esittelyssä eräänlainen Sergeintapainen tietokoneohjattu sarjatulitykki.

Tuo on Sergeistä aika kaukana. Tuon ja Sergein välillä on ainakin yksi meillä käytössä oleva systeemi, kaksi jos Marksman lasketaan toiseksi. Ja hintaa taitaa olla niin paljon, että ITO-2005 lähtisi halvemmalla.

''Hyvää ei saa halvalla'' ja huonoon ei kannata panostaa. Taikka mitäs minä tästä aiheesta turhaa jauhan, niinkauan kuin oikeistopoliitikkomme ostavat ensisijaisesti kalleinta ja varsin keskinkertaista, amerikkalaisperäistä IT-kalustoa. Natojäsenyyttä ei sensijaan vieläkään näy, eikä kuulu, eikä ilmeisesti tulla täällä koskaan näkemäänkään. Vaikka on uhrattu monen miljardin edestä jenkkiohjuksiin, hävittäjiin ja pommeihin. Todisteet amerikkalaistuotteiden suosimisesta pelkän valmistusmaa-leiman vuoksi, lakaistaan luonnollisesti maton alle, samaan tapaan kuten sisällissodan joukkoteloitukset ja Kekkosen diktatuuri. Nehän ovat lopulta vain vasemmistolaisten ja mielenvikaisten salaliittoteorioita. Mullakin on varmaan valkotakki kohta oven takana ja keskeyttää kiusallisesti tämän CIA:n hallitseman Kokoomuksen vastaisten ajatusten levittämiseni. Kohtaloni koen luultavasti pehmustetun huoneen perällä, hämärissä olosuhteissa tapahtuneen, hoitovirheestä seuranneen rauhoittavien-lääkkeiden reippaan yliannostuksen vuoksi. :dodgy:
 
Vähän infoa tuosta uudesta SuperHornet päivityksestä + mainioita kuvia ja videonpätkää:
>>
Semi-Stealth ‘Advanced Super Hornet’ Completes First Phase of Test Flights

advanced_super-hornet.jpg

advanced_super_hornet.jpg

Advanced Super Hornet shown during the recent test flights, note the conformal fuel tanks over the wings and Enhanced Weapons Pod adding stealthy weapon carriage capability to the aircraft. Photo: Boeing

The Boeing Company and its F/A-18E/F program partner Northrop Grumman have recently completed the first series of flight-testing an advanced version of the Super Hornet multirole strike fighter. According to Boeing, the tests demonstrated that the fighter could outperform threats for decades to come, with improvements that make the jet much harder for radar to detect and give it significantly more combat range. The first of 21 flight tests began August 5th. The tests were conducted at St Louis and Patuxent River, over a period of 3 weeks. On these flights the team tested the aircraft with non-functional Conformal Fuel tanks (CFT) and an Enclosed Weapons Pod (EWP) models, and signature enhancements, enabling the validation of radar cross-section reduction and comparing the drag count to wind tunnel and simulation models. After validation, functional CFT/EWPs will be able to retrofit on existing Super Hornet Block II aircraft or included on new jets. These flight tests will provide the F/A-18 industry team with valuable data on flying qualities, drag and signature levels.

The tests also showed that the CFTs increase the jet’s combat radius by up to 130 nautical miles, for a total combat radius of more than 700 nautical miles. “Even though we added components to the aircraft, their stealthy, low-drag design will enhance the combat capability and survivability of the Super Hornet on an aircraft that has a combat-proven history launching and recovering from aircraft carriers,” said Mike Wallace, the Boeing F/A-18 test pilot who flew the Advanced Super Hornet configuration. One of the major contributors to the fighter’s new stealth features is the EWP. Combining all stealth features, these signature enhancements result in a 50 percent reduction compared with the U.S. Navy’s stealth requirement for the current Super Hornet variant. “The improvements will ensure that the Advanced Super Hornet outpaces enemy aircraft and defenses through 2030 and beyond, especially when that enemy tries to deny access to a specific area, such as skies over international waters near its assets.” Boeing official commented.

Screen-Shot-2013-08-28-at-12.15.05-PM.png


The enclosed weapons pod is designed to allow the Super Hornet to reduce its RCS while carrying a meaningful munitions load. One pod is able to carry both six small diameter bombs and two advanced medium-range air-to-air missiles (AMRAAMs); or two 500 lb Paveways laser guided bombs and two AMRAAMs; or an equivalent load up to 2,600 lb (1,179 kg).
163474043-Advanced-Super-Hornet-Media-Brief_page21_image267.png


By replacing underwing drop tanks with low profile, conformal containers, the CFT add to the fighters’ mission endurance by adding fuel, reducing drag and eliminating the undwering drop tanks that further improve the aircraft low-observability. Employing rapid prototyping processes, Northrop Grumman completed the design and assembly of the conformal tanks in less than 10 months. Both the F/A-18 and its electronic attack variant, the EA-18G, will benefit from these conformal fuel tanks. The tanks, which are added to the upper fuselage of the aircraft,

For a typical strike mission, a Super Hornet or Growler with CFT can increase its unrefueled strike radius by 118 to 134 nautical miles, or increase its station time by more than 30 minutes. For the EA-18G aircraft, the tanks also provide enhanced capabilities when operating from an aircraft carrier by reducing overall weight. By removing the underwing drop tanks the CFT also improves the F/A-18G Growler efficiency by allowing electronic jammers a greater field of operations.

CFT and EWP are two elements on a list of optional improvements that form the ASH upgrade package proposed by Boeing, sustaining the Super Hornet through the 2030s. The list also includes enhanced performance versions of the General Electric F414-440 engines that boost the thrust by 20 percent, introduction of full spherical missile warning capability, an advanced cockpit employing large area displays and internal Infrared Search-Track (IRST) system.

DSCN0273-v2-thumb-560x294-177402.jpg

DSCN0263-v2-thumb-560x387-177405.jpg

DSCN0268-v2-thumb-560x602-177408.jpg

DSCN0276-v2-thumb-560x286-177411.jpg

DSCN0282-v2-thumb-560x296-177414.jpg


<<
http://defense-update.com/20130830_semi-stealth-advanced-super-hornet-completes-first-phase-of-test-flights.html
http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2013/05/fa-18f-cft-weapons-pod-mockup/
 
Last edited by a moderator:
Nyt tarvii enää vain upottaa podi rungon sijään ja moottoreiksi J-85set niin aletaan olla koneessa johon Suomella on varaa !
 
Tuon rakkineen kantama ja teho/painosuhde, vain sattuvat olemaan hirmuiset F35:den tapaan, Suomen alueen kapean ilmatilan puolustamiseen.

Mihin ihmeeseen kääpiövaltio-Suomi tarvitsee raskaampia hävittäjiä, kuin esimerkiksi suurvallat: Saksa ja Ranska? Onkohan nuo Kokoomuksen pojat päättäneet hyökätä Venäjälle?
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Tuon rakkineen kantama ja teho/painosuhde, vain sattuvat olemaan hirmuiset Suomen tarpeisiin nähden, mikäli konetta on tarkoitus käyttää ensisijaisesti hävittäjänä Suomen pikkuisessa ilmatilassa, vaikka se suunniteltiin pidemmän kantaman hävittäjä-pommittajan rooliin Su34 tapaan. Minun tietääkseni Suomi ei ole hyökkäämässä Venäjälle, vai onko? Suomi voisi ostaa halvalla kotimaanpuolustukseen esim 60 kappaletta JAS Gripen E-mallia ja jenkkejä miellyttääkseen, satunnaisiin KV tehtäviin 4-8 kappaletta SuperHornet, tai F35 hävittäjäpommitajakalustoa.

Tehosta on aina hyötyä ilmataistelussa.

Tosin seuraavan sukupolven ruotsalainen hävittäjä voisi olla kustannustehokkaampi:

Companies - Published Tuesday, 17 September 2013 02:16 | Author: Johan Nylander

Saab looks to Asia to develop new stealth fighter


• Saab seeks collaboration with Boeing to sell Gripen fighter jets to U.S.

Swedish aerospace and defence company SAAB Group looks to Asia to develop new stealth fighter, according to Global Times, a tabloid under the auspices of the Communist Party mouthpiece People's Daily.

To compete against various types of fifth generation fighters including China's J-31 and Japan's ATD-X Shinshin, the SAAB Group has sought help from South Korea, Finland and Taiwan to develop its newest stealth fighter, the FS-2020, reports Global Times, Want China Times reported.

Saab is also said to be close to a cooperation with American airplane maker Boeing to offer JAS 39 Gripen fighter jets to the U.S. Air Force's educational TX.

http://www.swedishwire.com/business/18196-saab-looks-to-asia-to-develop-new-stealth-fighter


Useammalla pienellä maalla kuvittelisi olevan mielenkiintoa puhtaaseen torjuntahävittäjään. Suurvaltojen mielenkiinto näyttää suuntautuvan ilmaherruushävittäjiin ja pommikoneisiin, joten markkinarako on olemassa.
 
Sen verran on pienikokoinen rakkine tuo ruotsalaisten konsepti, ettei ne Käteisen avokätisesti ostamat jenkkien pommit, mahdu siihen kyytiin kuitenkaan. Noh, ehkä ne ruotsalaiset tulee sitten suomalaisia tarvittaessa puolustamaan, mikäli suomalaispoliitikkojen poikkeuksellisen lyhytnäköisen ajattelun myötä, jenkkilästä hankitut, Suomen ilmavoimien vauvahylkeet pamputetaan rajalle. :rolleyes:

Erik%27s+Future+Gripen.jpg
 
JOKO kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Tuon rakkineen kantama ja teho/painosuhde, vain sattuvat olemaan hirmuiset Suomen tarpeisiin nähden, mikäli konetta on tarkoitus käyttää ensisijaisesti hävittäjänä Suomen pikkuisessa ilmatilassa, vaikka se suunniteltiin pidemmän kantaman hävittäjä-pommittajan rooliin Su34 tapaan. Minun tietääkseni Suomi ei ole hyökkäämässä Venäjälle, vai onko? Suomi voisi ostaa halvalla kotimaanpuolustukseen esim 60 kappaletta JAS Gripen E-mallia ja jenkkejä miellyttääkseen, satunnaisiin KV tehtäviin 4-8 kappaletta SuperHornet, tai F35 hävittäjäpommitajakalustoa.

Tehosta on aina hyötyä ilmataistelussa.

Tosin seuraavan sukupolven ruotsalainen hävittäjä voisi olla kustannustehokkaampi:

Companies - Published Tuesday, 17 September 2013 02:16 | Author: Johan Nylander

Saab looks to Asia to develop new stealth fighter


• Saab seeks collaboration with Boeing to sell Gripen fighter jets to U.S.

Swedish aerospace and defence company SAAB Group looks to Asia to develop new stealth fighter, according to Global Times, a tabloid under the auspices of the Communist Party mouthpiece People's Daily.

To compete against various types of fifth generation fighters including China's J-31 and Japan's ATD-X Shinshin, the SAAB Group has sought help from South Korea, Finland and Taiwan to develop its newest stealth fighter, the FS-2020, reports Global Times, Want China Times reported.

Saab is also said to be close to a cooperation with American airplane maker Boeing to offer JAS 39 Gripen fighter jets to the U.S. Air Force's educational TX.

http://www.swedishwire.com/business/18196-saab-looks-to-asia-to-develop-new-stealth-fighter


Useammalla pienellä maalla kuvittelisi olevan mielenkiintoa puhtaaseen torjuntahävittäjään. Suurvaltojen mielenkiinto näyttää suuntautuvan ilmaherruushävittäjiin ja pommikoneisiin, joten markkinarako on olemassa.

Tehosta on hyötyä mutta tänäpäivänä kun rahat on tiukalla ja kaikki kallistuu olisi mukavaa että olisi varaa antaa myös niitä lentotunteja... Super Hornet on kaikista tämänhetken tarjokkaista varmaankin se kaikkein suurin polttoaine syöppö ja lento tuntikin taitaa olla moneen muuhun verrokkiin nähden aikamoinen...
 
En kyllä lainkaan ihmettelisi että aikanaan venäläiset kävisivät 4-sukupolven koneillaan, ampumassa alas Suomen-, Norjan- tai Baltian ilmatilasta, yhden USA-valmisteisen ''häive-koneen''; vain näyttääkseen maailmalle etteivät ne ole sen kummempia kuin muutkaan koneyypit. Voisi kuvitella millaiset seuraukset sillä olisi markkinajohtaja LockheedMartinille ja Boeingille, kasvojen menetyksen myötä. Puhumattakaan siitä että Venäjä ja Kiina saisivat helpommin omia koneitaan kaupaksi, jahka olisi käynyt selväksi että huippukalliiden länsikoneiden suunnittelussa on vakavia puutteita. Eihän sitä tiedä vaikka 6-sukupolven koneet olisivat lähempänä 4-sukupolvea, kuin 5:dettä.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
En kyllä lainkaan ihmettelisi että aikanaan venäläiset kävisivät 4-sukupolven koneillaan, ampumassa alas Suomen-, Norjan- tai Baltian ilmatilasta, yhden USA-valmisteisen ''häive-koneen''; vain näyttääkseen maailmalle etteivät ne ole sen kummempia kuin muutkaan koneyypit. Voisi kuvitella millaiset seuraukset sillä olisi markkinajohtaja LockheedMartinille ja Boeingille, kasvojen menetyksen myötä. Puhumattakaan siitä että Venäjä ja Kiina saisivat helpommin omia koneitaan kaupaksi, jahka olisi käynyt selväksi että huippukalliiden länsikoneiden suunnittelussa on vakavia puutteita. Eihän sitä tiedä vaikka 6-sukupolven koneet olisivat lähempänä 4-sukupolvea, kuin 5:dettä.

Hmm, no tämä, jos mikä olisi kyllä sitä vienninedistämistä!
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
En kyllä lainkaan ihmettelisi että aikanaan venäläiset kävisivät 4-sukupolven koneillaan, ampumassa alas Suomen-, Norjan- tai Baltian ilmatilasta, yhden USA-valmisteisen ''häive-koneen''; vain näyttääkseen maailmalle etteivät ne ole sen kummempia kuin muutkaan koneyypit. Voisi kuvitella millaiset seuraukset sillä olisi markkinajohtaja LockheedMartinille ja Boeingille, kasvojen menetyksen myötä. Puhumattakaan siitä että Venäjä ja Kiina saisivat helpommin omia koneitaan kaupaksi, jahka olisi käynyt selväksi että huippukalliiden länsikoneiden suunnittelussa on vakavia puutteita. Eihän sitä tiedä vaikka 6-sukupolven koneet olisivat lähempänä 4-sukupolvea, kuin 5:dettä.

Miksi luulet etteivät nuo koneet näkisi lähestyvää venäläistä hävittäjää? Kannattaisi hommata Pravdaa parempaa vessalukemista.
 
Eikös ruotsalaisten pitänyt lopettaa omien koneiden teko jassiin?
 
hessukessu kirjoitti:
Eikös ruotsalaisten pitänyt lopettaa omien koneiden teko jassiin?

Yleisesti on arveltu, että Gripen jäänee viimeiseksi ruotsalaiseksi hävittäjäksi, mutta harvemmin tuollaisista asioista etukäteen päätetään. Oikea päätös tulee sitten kun tulee aika valita Gripenille korvaaja. Ellei sitten uutta konetta onnistuta myymään ulkomaille jo aiemmin, mutta en olisi kamalan toiveikas.
 
Teräsmies kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
En kyllä lainkaan ihmettelisi että aikanaan venäläiset kävisivät 4-sukupolven koneillaan, ampumassa alas Suomen-, Norjan- tai Baltian ilmatilasta, yhden USA-valmisteisen ''häive-koneen''; vain näyttääkseen maailmalle etteivät ne ole sen kummempia kuin muutkaan koneyypit. Voisi kuvitella millaiset seuraukset sillä olisi markkinajohtaja LockheedMartinille ja Boeingille, kasvojen menetyksen myötä. Puhumattakaan siitä että Venäjä ja Kiina saisivat helpommin omia koneitaan kaupaksi, jahka olisi käynyt selväksi että huippukalliiden länsikoneiden suunnittelussa on vakavia puutteita. Eihän sitä tiedä vaikka 6-sukupolven koneet olisivat lähempänä 4-sukupolvea, kuin 5:dettä.

Miksi luulet etteivät nuo koneet näkisi lähestyvää venäläistä hävittäjää? Kannattaisi hommata Pravdaa parempaa vessalukemista.

Voihan tilanne olla pelkkä rajaloukkaus, jossa ryssän koiratappelukone tulee rajan yli, jota vastaan lähetetään lännestä hävittäjä sitä tunnistamaan ja saattamaan sitä pois omasta ilmatilasta, jolloin venäläiskone käykin koiratappeluun, johon ainakaan F35:sta ei ole suunniteltu.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
En kyllä lainkaan ihmettelisi että aikanaan venäläiset kävisivät 4-sukupolven koneillaan, ampumassa alas Suomen-, Norjan- tai Baltian ilmatilasta, yhden USA-valmisteisen ''häive-koneen''; vain näyttääkseen maailmalle etteivät ne ole sen kummempia kuin muutkaan koneyypit. Voisi kuvitella millaiset seuraukset sillä olisi markkinajohtaja LockheedMartinille ja Boeingille, kasvojen menetyksen myötä. Puhumattakaan siitä että Venäjä ja Kiina saisivat helpommin omia koneitaan kaupaksi, jahka olisi käynyt selväksi että huippukalliiden länsikoneiden suunnittelussa on vakavia puutteita. Eihän sitä tiedä vaikka 6-sukupolven koneet olisivat lähempänä 4-sukupolvea, kuin 5:dettä.

Asettaakohan valmistajamaa häivekoneiden käytölle jotain rajoituksia normaalioloissa? Suomessa lennetään naapurin sensorien ulottuvilla, joten suomalaisen lentokaluston häiveominaisuuksia voidaan havainnoida rajan takaa pitkäjänteisesti.

Mitenkähän häivekalusto pelaa yhteen siviililentoliikenteen ja lennonjohdon kanssa?

Suomessa nämä eivät tosin ole ajankohtaisia kysymyksiä ihan kohta..
 
VUps kirjoitti:
Mitenkähän häivekalusto pelaa yhteen siviililentoliikenteen ja lennonjohdon kanssa?

Suomessa nämä eivät tosin ole ajankohtaisia kysymyksiä ihan kohta..

Hyvin,kun siviililennonjohto käyttää pääosin toisiotutkia eli kone itse lähettää transponderilla tiedot koneesta ja lentotilasta.
 
Voisin kuvitella, että stealth-koneissa on normaalioloissa jonkinmoiset "tarrat" tai "palikat" tai "muodot" ns. "päällä", jotta ne heijastavat paremmin tutkasäteitä ja antavat tietyntyyppisen tutkaheijasteen (joskin varmaan aika heikon). Sitten sotatilanteessa tai sellaisen ihan oikeasti uhatessa nuo napataan pois päältä, jolloin koneet ovat oikeasti stealthiä ja toisaalta eivät anna enää "tuttua" tutkaheijastetta. Olenkohan ihan väärässä?
 
hessukessu kirjoitti:
Voisin kuvitella, että stealth-koneissa on normaalioloissa jonkinmoiset "tarrat" tai "palikat" tai "muodot" ns. "päällä", jotta ne heijastavat paremmin tutkasäteitä ja antavat tietyntyyppisen tutkaheijasteen (joskin varmaan aika heikon). Sitten sotatilanteessa tai sellaisen ihan oikeasti uhatessa nuo napataan pois päältä, jolloin koneet ovat oikeasti stealthiä ja toisaalta eivät anna enää "tuttua" tutkaheijastetta. Olenkohan ihan väärässä?

Et ole. Mainittujen transpondereiden lisäksi sekä stealth-koneet että -alukset käyttävät tutkaheijastimia. Huono tutkassa näkyvyys on siviilioloissa melkoinen lentoturvallisuusriski.
 
Back
Top