Kansalaisaloite asevelvollisuuden lakkauttamiseksi alkaa 2.9.2013

Pitäisikö asevelvollisuus lakkauttaa?

  • kyllä

    Ääniä: 11 11.7%
  • ei

    Ääniä: 78 83.0%
  • en osaa sanoa

    Ääniä: 5 5.3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    94
Zero The Hero kirjoitti:
Varusmiesjohtajakoulutuksesta on virittää niin akateemista kuin mahdollista että edes AMK:t suostuisivat hyvittämään johtajakansioista opintopisteitä.

Ja niitä johtajapisteitä pitäisi olla enemmän kuin pari.
 
994201_602744309756209_1588426535_n.jpg
 
Kutsunnat koskemaan kaikkia, myös naisia ja jehovantodistajia. Koulutukseen valitaan ensisijaisesti ikäluokan palveluskuntoisten vapaaehtoisten parhaat, jos/kun eivät riitä, niin määrätään/arvotaan loput.

Asepalveluksen käymättömille 1-1,5 %-yksikön inttivero, jonka tuotto käytetään harmaissa palvelevan porukan päivärahaan/palkkaan tai miksi sitä korvausta halutaankin kutsua. Korvaus määrittyy tehtävien vaatimustason ja palvelusajan perusteella. Vero mahdollistanee väh. miniminpalkan tasoisen kk-palkan maksamisen myös alimmalle palkkaluokalle (laskekoon tarkemmin kuka haluaa). Mahdollinen ylijäämä jää PV:n käyttöön. Palvellutta porukkaa kertautetaan nykyistä useammin.

Plussat:
-Sukupuoleen ja uskontoon perustuva syrjintä loppuu. Tämä on oikeasti tärkeä asia, vaikka moni sitä väheksyykin.
-Riittävän suuri reservi.
-Laajempi kutsuntapohja, eli käytännössä naiset, tuo PV:n potentiaaliseen käyttöön lisää pätevää henkilöstöä.
-Motivoituneemmat sotilaat
-Varusmies/naistyöpäivälle tulee hinta joka ohjaa työvoiman tehokkaampaan käyttöön.
-Varusmiespalveluksen kustannukset tulevat näkyviin. Nykysysteemin "ilmainen" miehistö ohjaa rakentamaan puolustusta lukumäärään perustuvaksi kalustohankintojen kustannuksella.
-Laadukkaampi sotilasaines ja säännöllinen kertaaminen mahdollistavat pitkäaikaisemman sijoittamisen ja osaavammat sotilaat.
-Valmiustason nosto on nopeampaa ja joustavampaa, kun käytössä on hyvin kertautettu ja motivoitunut puoliammattailaisarmeija eikä massareservi.

Miinukset:
-Joillekin tulee paha mieli, kun vuosikymmeniä vanha asevelvollisuustraditio loppuu
 
Hieno taulukko, joka asettaa mm Sveitsin sivistysmaiden ulkopuolelle. Toisaalta senhän teki myös Erkki Tuomioja lausunnollaan: "sivistysvaltiossa vain viranomaisilla on aseita"

Fanaattinen kannattajajoukko versus fanaattisempi vastustajajoukko.
 
"Aiheuttaa kuolemantapauksia"? Jotenkin veikkaan, että tuossa nimenomaisessa ikäryhmässä, miehillä on suurempi kuolleisuus intin ulkopuolella, kuin intissä.

"Kohdistuu lapsiin tai nuoriin"? Ei pidä paikkaansa, kutsunnatkin on nykyään vain 18 v. täyttäneille. Eli aikuisille. Saa toki puhua "nuorista aikuisista", mutta ne onkin eri ryhmä kuin "nuoret". Ja muistuttaisin, että ympärileikkaukset tehdään jopa vastasyntyneille!

"Kielletty sivistysmaissa"? Ei pidä paikkaansa, ei sitä ole tietääkseni missään kielletty. Se voidaan ottaa tarvittaessa käyttöön missä tahansa, jos tarvetta ilmenee.
 
Ja mistä lähtien sotilaaksi opiskeleminen on ollut "aikuistumisriitti"? Tuollaisia taulukoita voi moderaattori ohjata Iltavapaiden puolelle, tämä keskustelu on ollut tähän asti suhteellisen asiallista ja sen voisi myös keskustelun aloittaja huomoida, vai loppuivatko asia-argumentit? Varmasti joskus 70-luvulla armeija on mielletty "miesten kouluksi", mutta ei sellaista kukaan vakavissaan nykyään väitä. Edes omana varusmiesaikanani lähes kaksi vuosikymmentä sitten ei tuttavien sivariin meno ollut mikään suuri kauhistelun aihe, ja minä sentään asun tuppukylässä.
 
SJ kirjoitti:
"Aiheuttaa kuolemantapauksia"? Jotenkin veikkaan, että tuossa nimenomaisessa ikäryhmässä, miehillä on suurempi kuolleisuus intin ulkopuolella, kuin intissä.

Kuolleisuus ei ole oikea mittari. Vaikka nuoret miehet aiheuttavat itse itselleen kuolemia intin ulkopuolella, myös intti aiheuttaa sitä käyville miehille kuolemia.

Jos kaikki nuoret miehet laitetaan pehmustettuun huoneeseen vuodeksi, ja heistä ammutaan vähemmän kuin mitä heistä olisi vapaudessa kuollut kyseisen vuoden aikana, niin ampuminen on silti kuoleman aiheuttamista.

SJ kirjoitti:
"Kielletty sivistysmaissa"? Ei pidä paikkaansa, ei sitä ole tietääkseni missään kielletty. Se voidaan ottaa tarvittaessa käyttöön missä tahansa, jos tarvetta ilmenee.

Tyttöjen ympärileikkaus on kielletty valtaosassa kehittyneitä maita. Myös poikien ympärileikkausta pidetään yleisesti barbaarisena tapana, mutta tiettyjen fanaattisten ryhmien vastutuksen takia sitä on vaikea saada kiellettyä. Edit: taisit tarkoittaa asevelvollisuutta. Orjuuskin on useissa maissa kielletty.
 
scip10:n lista on mainio....se voidaan haluttaessa panna toimeen jo nytkin ja suht kattavan asevelvollisuuden oloissa. Pointti on se, että näin ei tehdä, ei ole tehty yli 20 vuoteen enää. Okei, uhka on muuttunut ja muuttuu edelleen, tässä vaan sitten kansalaisena saa äimistellä, mitä tuleman pitää.
 
roopeluhtala kirjoitti:

Pitäisikö minun mennä lääkäriin, kun en koe joutuneeni vääryyden kohteeksi suorittaessani palveluksen? En koe, että minua olisi ympärileikattu tai muutoinkaan kohdeltu hirmuisen kaltoin. Oliko kyseessä aikuistumisriitti? Joo, oli se varmaan sitäkin. Mutta mitäs ihmeen pahaa siinä on?

Asiallinen keskustelu ja hyvää pohdintaa, kyllä tämäkin asia sietää perata siinä kuin mikä tahansa muukin instituutio. Kannatan kattavaa asevelvollisuutta monesta syystä, kannatan, vaikka tiedänkin, että peli on menetetty jo.
 
baikal kirjoitti:
Pitäisikö minun mennä lääkäriin, kun en koe joutuneeni vääryyden kohteeksi suorittaessani palveluksen? En koe, että minua olisi ympärileikattu tai muutoinkaan kohdeltu hirmuisen kaltoin. Oliko kyseessä aikuistumisriitti? Joo, oli se varmaan sitäkin. Mutta mitäs ihmeen pahaa siinä on?

Tukholma-syndrooma on psykologinen tila, jossa vasten tahtoaan kaapatuille ihmisille kehittyy myötämielinen suhtautuminen kaappaajiinsa. Syndrooman on selitetty kehittyneen evoluutiossa, koska se auttaa selviytymään tilanteessa, jossa ylivoimainen vihollinen vangitsee ihmisen, ja vastarinta on turhaa. Vangitsemisesta traumatisoituneen henkilön voi olla vaikea tiedostaa vangitsemisen jo päättyneen, ja tästä syystä kaappaajien mielistely voi jatkua vielä tämän jälkeenkin.

Koska Suomen valtio on täysin ylivoimainen verrattuna yksittäiseen kansalaiseen, kehittää moni armeijaan pakotettu Tukholma-syndrooman mukaisen myötämielisen suhtautumisen valtioon. Syndrooma on yleinen myös Pohjois-Koreassa, jossa kansalaiset palvovat isänmaataan, koska pelkäävät että he muuten joutuvat vankileirille muiden toisinajattelijoiden kanssa.
 
roopeluhtala voisi esitellä itsensä tässä välissä. Minusta olisi vilpittömästi kiva tietää vähän taustoja, jotta pysyisin paremmin kärryillä.

Ja muutkin tuoreet keskustelijat toki!
 
Joo, mut aivopestiin intissä, enkä ole toipunut vieläkään, vaikka siitä on yli 20vuotta kun pääsin pois. Olisivat samalla aivopesseet lopettamaan tupakanpolton ja ymmärtämään naisia.

Asevelvollisuudessa ei ole kysymys yksilöstä, vaan yhteiskunnasta ja sen tarpeista. Se ettei kaikkia yhteiskunnan jäseniä velvoiteta tekemään osaansa on tietyllä tapaa epätasaarvoista. Itse kuitenkin näkisin paremmaksi vaihtoehdoksi korvata yhteisön palveluksessa olleiden velvollisuudentunto jotenkin, kuin lähteä vastuunvälttelijöiden palkitsemiseen. Jos saat vapautuksen asepalveluksesta, tuot panoksesi yhteisölle jollain toisella tavalla. Tasa-arvoista nääs.

Näin PV.llä olisi mahdollisuuus valita parhaat ja kounaa ei tarvitse turhaan "muka kouluttaa".
 
roopeluhtala kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Pitäisikö minun mennä lääkäriin, kun en koe joutuneeni vääryyden kohteeksi suorittaessani palveluksen? En koe, että minua olisi ympärileikattu tai muutoinkaan kohdeltu hirmuisen kaltoin. Oliko kyseessä aikuistumisriitti? Joo, oli se varmaan sitäkin. Mutta mitäs ihmeen pahaa siinä on?

Tukholma-syndrooma on psykologinen tila, jossa vasten tahtoaan kaapatuille ihmisille kehittyy myötämielinen suhtautuminen kaappaajiinsa. Syndrooman on selitetty kehittyneen evoluutiossa, koska se auttaa selviytymään tilanteessa, jossa ylivoimainen vihollinen vangitsee ihmisen, ja vastarinta on turhaa. Vangitsemisesta traumatisoituneen henkilön voi olla vaikea tiedostaa vangitsemisen jo päättyneen, ja tästä syystä kaappaajien mielistely voi jatkua vielä tämän jälkeenkin.

Koska Suomen valtio on täysin ylivoimainen verrattuna yksittäiseen kansalaiseen, kehittää moni armeijaan pakotettu Tukholma-syndrooman mukaisen myötämielisen suhtautumisen valtioon. Syndrooma on yleinen myös Pohjois-Koreassa, jossa kansalaiset palvovat isänmaataan, koska pelkäävät että he muuten joutuvat vankileirille muiden toisinajattelijoiden kanssa.

Joo. Täytyykin viedä esikoinen heti lanttumaakarille. Valtio nimittäin kaappasi lapsen pari vuotta sitten kouluun, vaikka piltti olisi halunnut jäädä pikkuveljen kanssa päivähoitoon. Nyt jo juhannukselta alkoi kysellä, että joko se koulu kohta alkaa? Opekin on mukava ja iltapäiväkerhon vetäjä. Pahaksi on päässyt syndrooma. :dodgy:

Oikeasti jonkun P-Korean järjestelmän ja Tukholmasyndrooman vertaaminen meikäläiseen asevelvollisuuteen on melko syvältä.
 
Oppivelvollisuuden vertaaminen asevelvollisuuteen?

baikal kirjoitti:
Jos tätä taas laajentaa, niin "periytyykö" tämä sluibaaminen myöhempään työelämään? Opitaanko jo 19-vuotiaana keinot, joilla nätisti väistetään työelämässä pahat paikat, tiukat sessiot jne? Otetaan saikkua, kun alkaa siltä tuntua. Veikkaan, että osa palveluksen tarkoituksella välttvävistä henkilöistä jatkaa hyväksi havaittua tapaa työelämässäkin, tavoilla tai toisilla.
Jaa'a. Voihan toki joku tuollaisia "taitoja" intissä oppia, mutta eiköhän ne liity aika paljon siihen laitokseen. Varmasti toki jotain korrelaatiota voisi löytyä, ts. intissä sluibailevista varmaan suurempi osa sluibailee muutenkin enemmän kuin muut. Toisaalta eipä kaikkien kohdalla voi sanoa, että sluibailu liittyisi koko elämään (ts. jotkut jotka intissä välttelee hommia [tai hankkivat itselleen vapautuksen ilman syytä / ovat totaaleja] voivat olla siviilielämässään hyvinkin tuotteliaita yksilöitä)
 
Minä onnistuin Tukholmatisoitumaan jo vuosia ennen varusmiespalvelusta. Olin siis kehittänyt itselleni ,myönteisen asenteen maanpuolustusta ja puolustusvoimia kohtaan viimeistään yläasteiässä. Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin millaisella mekanismilla tuo ennakoiva uhriutuminen tapahtuu?

Vasta tänä iltana olen ymmärtänyt, että olenkin uhri :a-rolleyes:
 
Mitä on Tukholmasyndroomi?
 
Hande kirjoitti:
Minä onnistuin Tukholmatisoitumaan jo vuosia ennen varusmiespalvelusta. Olin siis kehittänyt itselleni ,myönteisen asenteen maanpuolustusta ja puolustusvoimia kohtaan viimeistään yläasteiässä. Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin millaisella mekanismilla tuo ennakoiva uhriutuminen tapahtuu?

Vasta tänä iltana olen ymmärtänyt, että olenkin uhri :a-rolleyes:

Kyllä vaan. Ylivoimainen valtio on alistanut sinut ja sinä rakastat alistajaasi varauksetta, kuten tekstihistoriasikin osoittaa, sehän on täysin vailla valtion ja sen elinten kriittistä arviointia.

Mitähän pitäjän psykopatria sanoisi, kun varaisi ajan ja kertoisi ensiksi: "olen tukholmatisoitunut, valtio on alistanut minut ja rakastan alistajaani varauksetta"....saattaisi psykoammattilaisen hilse pölistä hetken aikaan ravakkaan tahtiin.

Voihan tuossa olla perääkin, ihmismieli on aika arvoituksellinen ja joskus itsensä analysointi on vaikea taiteenlaji.

Ihminen ja mies on ollut ties kuinka monta sataa tuhatta vuotta myös soturi. Evoluutio on saattanut suosia soturia, se taistelija on saanut pesää ja jälkeläisiä alinomaa, joskus morsian on saattanut olla hieman vastahakoinenkin, mutta geenit eivät tunteile. Eurooppaakin ristiin rastiin tahkonneet soturit ovat ruiskuttaneet elämäneliksiiriä pienen merellisen historian saatossa, miksi se ei muka näkyisi tänäänkin vielä, tänään, jolloin miesten henkinen kuohinta on muotia. Tässäkin mielessä miehen riitit ovat erittäin ymmärrettäviä.
 
baikal kirjoitti:
Mitähän pitäjän psykopatria sanoisi, kun varaisi ajan ja kertoisi ensiksi: "olen tukholmatisoitunut, valtio on alistanut minut ja rakastan alistajaani varauksetta"....saattaisi psykoammattilaisen hilse pölistä hetken aikaan ravakkaan tahtiin.

Eiköhän tuolla ainakin vapautus lohkeaisi, siis varusmiespalveluksesta. Joku sopivan ikäinen voisi käydä kokeilemassa.
 
pstsika kirjoitti:
roopeluhtala voisi esitellä itsensä tässä välissä. Minusta olisi vilpittömästi kiva tietää vähän taustoja, jotta pysyisin paremmin kärryillä.

Ja muutkin tuoreet keskustelijat toki!

No sanos muuta perhana! Minäkään en ole hoksinut vielä ollenkaan esitellä itseäni vielä tähän mennessä, vaikka jo pidemmän aikaa olen täällä täysin tyhjänpanttina pyörinyt.

Mie olen tämmöinen karvainen, hieltä haisevan maskuliininen ja kiimainen uljas-uros pohojanmaalta. Naisia on tottakai joka sormella ja toosaa tulee ovista ja ikkunoista. Koulutukseltani olen johtaja. Syön lähinnä lenkkimakkaraa ja maksalaatikkoa, vai oliko niitä jotain muitakin ruokalajeja? Osaan oikeastaan vain juoda olutta, katsoa televisiota ja rapsuttaa munia tässä samalla. Päälinmäisinä harrastuksenani ovat erityyppiset taiteenlajit. Osaan mm. suoltaa paskaa molemmista rei-istä yhtä aikaa, jota teen nytkin paraikaa tässä sohvalla. Tosin kateellisten naapureideni mukaan näytän lähinnä: ''viikon juoneelta eskimonaiselta.''

S204048.jpg
 
Back
Top