Kansalaisaloite asevelvollisuuden lakkauttamiseksi alkaa 2.9.2013

Pitäisikö asevelvollisuus lakkauttaa?

  • kyllä

    Ääniä: 11 11.7%
  • ei

    Ääniä: 78 83.0%
  • en osaa sanoa

    Ääniä: 5 5.3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    94
Tetra kirjoitti:

So mitä? On se nyt aika tekopyhää itkeä sitä että me joudutaan opetteleen noiden kieltä, mutta sitten itketään jos ne muut eivät joudukaan pakolla opettelemaan meidän kieltä. Ilman muuta pakkoruotsin poisto tarkoittaisi koko toisen kotimaisen kielen pakollisuuden poistamista.
 
Niin. Onko se nyt kamalaa jos Suomessa olisi pakollista opiskella vain suomen kieltä? Kai kannatat venäjän kielen opiskelun pakollisuutta, varsinkin jos venäläisvähemmistön määrä kasvaa Suomessa?

Toki ymmärrän tämän kärsimyksen jos ruotsin kielen asemaa muutetaan. Mainitsin jo yhden "epäkohdan" mitä se aiheuttaisi. Oh god.
 
Tetra kirjoitti:
Niin. Onko se nyt kamalaa jos Suomessa olisi pakollista opiskella vain suomen kieltä? Kai kannatat venäjän kielen opiskelun pakollisuutta, varsinkin jos venäläisvähemmistön määrä kasvaa Suomessa?

Toki ymmärrän tämän kärsimyksen jos ruotsin kielen asemaa muutetaan. Mainitsin jo yhden "epäkohdan" mitä se aiheuttaisi. Oh god.

Miksi vain toinen virallisista kielistä olisi pakollinen? Eikö tässä koko ketjussa ole haettu absoluuttisen tasapuolisia järjestelyjä ja nyt kieliasiassa tehtäisiinkin täyskäännös.

Itse olisin sitä mieltä, että toisen kotimaisen kielen korvaaminen juuri venäjällä olisi kuitenkin ihan perusteltu ja siksi myös hyväksyttävä ratkaisu. Meillä osataan niin huonosti venäjää, että siitä on tulevaisuudessa jo taloudellistakin haittaa. Rajaseudulla pitäisi pystyä jatkossa tekemään paremmin yhteistyötä, mikä toisi samalla mahdollisuuksia myös paikallisille yrittäjille. Tänne muuttavat venäläiset ovat toki yksi ratkaisu ongelmaan.
 
Täytyy muistaa, että Suomessa ei mitään "pakkoruotsia" ole. Suomalaisilla on oikeus opiskella ruotsia! Jos suomalaiset pakotettaisin opiskelemaan esim. somalian kieltä, niin mitään pakkosomaliaa ei olisi, vaan suomalaisilla olisi oikeus opiskella somaliaa.

On arvokysymys pitääkö Suomessa tarjota palvelut myös ruotsiksi. Toki jos suomenruotsalaiset eivät millään oppiisi suomea täytyy miettiä ratkaisuja: tämä tilanne tosin on verrattavissa lähinnä vammaisuuteen tms.
 
Tetra kirjoitti:
Niin. Onko se nyt kamalaa jos Suomessa olisi pakollista opiskella vain suomen kieltä? Kai kannatat venäjän kielen opiskelun pakollisuutta, varsinkin jos venäläisvähemmistön määrä kasvaa Suomessa?

Toki ymmärrän tämän kärsimyksen jos ruotsin kielen asemaa muutetaan. Mainitsin jo yhden "epäkohdan" mitä se aiheuttaisi. Oh god.

Vertauksesi on täysin epäonnistunut. Pakkovenäjä olisi skenaariossasi tietysti samanlaisessa asemassa kuin pakkoruotsi/suomi nykyisin eli "kotimainen" kieli. Kaikki opiskelisivat pakolla yhtä vierasta kotimaista kieltä.

Sen sijaan pakkosuomi laittaisi kansalaiset eriarvoiseen tilanteeseen: toiset joutuisivat pakolla opettelemaan vierasta kieltä, toiset eivät.

On aika merkillistä miten et onnistu havannoimaan tätä yksinkertaista asiaa. Tai varmaan huomaatkin, mutta ylväät periaatteesi tasa-arvosta tuntuvat rapisevan jos sillä heikennettäisiinkin SINUN etuoikeutettua asemaasi.
 
Velvollisuuksien ei aina tarvitse olla mukavia.

Jonkun pitää joskus tyhjentää se ulkohuussikin. Kaikkein parhaiten se käy kun on selkeä lista siitä että, KAIKKI joutuvat sen tekemään jossain vaiheessa. Muuten täällä hukutaan pa*kaan ja kuollaan tauteihin. Jos se ei onnistu, suosittelen osallistumattomien tekevän vastaavan määrän työtä muiden eteen. Toinen vaihtoehto on että osallistumattomat maksavat käyvän hinnan tyylistään. Sitähän tässä haetaan eikö?

Ps. Imetään se pakkoruotsista vääntäminen perseeseen! Aiheutan seuraavalle sillä/siitä argumentoivalle pienen tauon kirjoittamiseen.

EDIT: Unohdin mainita, että osa velvollisuuden piirissä olevista pitää sitä etuoikeutenaan ja kokevat olevansa tällöin tärkeä linkki asioiden välillä. Velvollisuuden lopettajat siis pääosin argumentoivat heitä vastaan jotka olisivat muutenkin suorittamassa velvollisuuttaan. Melkolailla terve pohja keskustelulle. "ethän sä nyt vapaaehtoisesti sitä vessaa tyhjennä, vaan sulle pitäis maksaa siitä. Mee lakkoon saatanan tunari. Minähän en sitä tee mutta JOKU MUU kyllä tekee jos siitä maksetaan."

-setämies-
 
fulcrum kirjoitti:
En ymmärrä miksi nuo juuri nuo tekijät olisivat asevelvollisuuden kannalta joku deal-maker. Yleensä "jatkuva sodanuhka" mielletään nimenomaan ammattiarmeijan vahvaksi puoleksi, sillä pitkän palvelusajan ammattilaisten valmius on toki paljon parempi kuin koulutuksessa olevien varusveijarien tai reservissä lojuvien ressujen.

Noin, jos puhutaan sellaisesta "sodanuhasta", jossa vaikkapa USA on ollut kylmän sodan loppumisesta asti, eli pienten sotien sotimista ympäri maailmaa. Kuten sanoin jatkuva eksistentiaalinen uhka kansakunnan olemassaololle voi olla peruste asevelvollisuuden ylläpitoon.

Irrelevanttia. Tiedämme joka tapauksessa, että tämän verran olemme valmiita panostamaan maahanpuolustukseen hyväksyen, että riski, ettei sekään panostus ole riittävä on nollaa suurempi. Tämä pätee ihan hyvin nykyiseen systeemiin.

Mutta pointti onkin se että rajoittamalla armeijan potentiaalia, se maksimitaso mihin voimme kriisitilanteessa panostaa tulee olemaan pienempi, vaikka haluaisimmekin panostaa enemmän.

Edelleen irrelevanttia, voimme päättää sen, mitä haluamme "armeijan potentiaalin" olevan ja tehdä panostukset sen mukaan.

Jatkosodan alussa armeija oli yli kaksi kertaa isompi - ja paljon paremmin varustettukin - kuin talvisodan alussa. Sellainen asevoimien laajentaminen olisi ollut hyvin vaikeaa ilman asevelvollisuutta.

Niin ja kokoa tärkeämmin jatkosodan armeija oli reilusti paremmin varustettu kuin talvisodan armeija. Sillä miesmäärällä, mikä oli käytössä 400 000 aseistettuna siten, mikä oli tilanne 1939, ei Tali-Ihantalan torjuntavoittoa olisi koskaan saavutettu.

Juuri tämä tässä on pointti. Armeijan tehtävä on hakea juuri se mainitsemasi optimi sen välillä, paljonko kansakunnan resursseja kannattaa käyttää sotilaiden kouluttamiseen ja kunka paljon aseiden hankintaan käytetään. Ja tässä se osaa kyllä ilman sinunkin neuvontaasi ottaa huomioon kunkin vaihtoehdon potentiaalit.

Kun siis tiedämme sen, minkä verran olemme valmiita panostamaan tuottaaksemme mahdollisimman tehokkaan puolustuksen sodan varalle, meidän optimointitehtävämme on valita se vaihtoehto, jossa niistä resursseista saadaan eniten irti.

Jokuhan voisi tietysti argumentoida että niin on jo tehty :sleepy:

Siis nykysysteemissä armeija ei sitä juuri tee, koska sille asevelvolliset näkyvät liian halpoina resursseina suhteessa heidän todelliseen kustannukseen. Kyse olisi vähän samasta kuin koulu saisi opettajat 5:n euron päiväpalkalla duuniin. Se todennäköisesti käyttäisi tällöin opettajia sellaisissa hommissa, joissa oikeasti olisi järkevää käyttää jotain toisenlaista ratkaisua (sanotaan vaikka moppaamassa lattioita).

Käytännössä voidaan. Jos intin käymisestä maksettaisiin vaikkapa 10 000 e/kk, niin sen kävisi todennäköisesti useampi kuin nykyisin käy, koska moni nainenkin lähtisi tuollaisella palkalla palvelukseen. Jos koulutettaisiin vaikkapa 20 000 varushenkilöä vuoden ajan, niin edes noin korkealla palkalla se ei maksaisi kuin vähän reilun prosententin Suomen BKT:stä. Se olisi siis hyvinkin mahdollista toteuttaa, jos vaan haluttaisiin (tuskin haluttaisiin, vaan noin suuri rahamäärä käytettäisiin puolustuksen parantamiseksi varmasti tehokkaammin muilla tavoin kuin kouluttamalla noin paljon varusmiehiä).

Eli käytännössä voidaan mutta aikuisten oikeasti käytännössä ei voidakaan?

Huoh. Voidaan siinä mielessä, että kansakunnalla on siihen varaa, jos vain olisi poliittista tahtoa. Esimerkki vastakkaisesta olisi vaikkapa se, että joku ehdottaisi Kuolemantähden rakentamista Suomen puolustusratkaisuksi (USA:ssa oikeasti tällainen kansalaisaloite sai kymmeniä tuhansia kannattajia). Suomen teknologinen ja taloudellinen kyky ei riittäisi sellaisen rakentamiseen riippumatta siitä, mikä olisi poliittinen tahto.

Tuohon mainitsemaani summaan sen sijaan riittäisi rahat, kunhan joko tingittäisiin valtion muista menoista tai kerättäisiin enemmän veroja. Sen ongelma on siinä, että sitä ei poliittisesti hyväksyttäisi, mutta minun pointtini on se, että asevelvollisuus on periaatteessa mahdollista vertaistaa siihen. Jos siis vastustaa veronkorotuksia tuon rahoittamiseksi, pitäisi johdonmukaisuuden vuoksi vastustaa myös sitä, että asevelvollisilta kerätään periaatteessa yksinään se vero, joka nykysysteemissä virtuaalisesti maksetaan asevelvollisille. Tai sitten on itsekäs henkilö, joka hyväksyy sen, että verotaakkaa ei jaeta oikeudenmukaisesti, vaan ihmisiä saa sukupuolen tai terveydentilan vuoksi kohdella eri tavoin.

Todellisuudessa noin suuria palkkoja ei missään nimessä voisi hyväksyä (äläkä unohda että kantahenkilökunnalle pitäisi maksaa vastaavia!) niiden kansalaisten toimesta jotka eivät voi/halua/pääse käymään armeijaa.

Ei skappareille tarvitsisi mitään tuollaista maksaa. Eihän nykysysteemissäkään pidetä epäreiluna sitä, että varusmiehille ei makseta samaa kuin kappareille, joten miksi vastakkainen olisi yhtään epäreilumpaa? Huomaa, että jokaisella kansalaisella olisi mahdollisuus päästä noihin rahoihin käsiksi, mutta vain kerran elämässään. Kapparit olisivat siis jo kertaalleen nauttineet tuon etunsa omana varusmiesaikanaan.

Totta kai voi. Sitähän se on tehnyt viimeiset 20 vuotta.

Onko? Miten tämä näkyy? Onko PV:lle todellakin sanottu, että jos se vähentää varusmiesten määrää vaikkapa 5000:lla vuosittain, niin se saa tuon miesmäärän työn arvoa vastaavan summan rahaa käytettäväksi? Jos joku poliitikko on tällaista mennyt sanomaan, niin se on ainakin minulta mennyt ohi.

Mistä olet saanut päähäsi että poliitikot ovat käskeneet PV:tä tekemään niin? Etkö juuri peräänkuuluttanut PV:n omaa päätöksentekokykyä asian suhteen?

No, PV ei voi yksin muuttaa vähennettyjä varusmiesmääriä asehankinnoiksi, koska se ei näe omassa budjetissaan sitä, että on luopunut varusmiesten ilmaisesta työpanoksesta. Tuo on siis mahdollista vain niin, että poliitikot tarjoavat PV:lle vaihtoehdon, jossa sanotaan, että asehankintamäärärahoja lisätään, jos PV vähentää varusmiesten määrää (ja sitä kautta vapauttaa saman työmäärän muun kansantalouden käyttöön).

Et ole ilmeisesti huomannut miten PV on supistanut reservijoukko-osastoja noin puoleen viimeisen 20 vuoden aikana juuri siksi että jäljelläolevalle armeijalle voitaisiin hankkia parempi varustus.

Reservijoukko-osastojen vähentäminen ei vähennä lainkaan varusmiesten koulutusmääriä. Muu yhteiskunta ei siis säästä siinä mitään, että PV kouluttaa edelleen saman määrän varusmiehiä, muttei sitten aseista ja sijoita heitä sodan ajan yksiköihin. Käytännössä tämä on vain puhdasta rahanhukkaa.

Entäpä jos tulvan tullessa käy ilmi että etukäteen määritelty summa onkin ollut liian pieni koska kyläläiset eivät ole uskoneet tulvan mahdollisuuteen eikä väkeä ole koulutettu tarpeeksi, eikä säkkejä ja lapioita ole riittävästi?

Mikä oikein on pointtisi? Mitä jos tulvan tullessa käy ilmi, että tulva olisi pystytty torjumaan, jos olisi ostettu se tulvantorjuntatraktori käsipelillä lapioivien kyläläisten kouluttamisen sijaan? Oleellista minun pointissani oli se, että tulvantorjujaekspertti on se, joka on paras taho arvioimaan sitä, kumpaa olisi kannattanut tehdä. Jos hänestä todellakin paras tapa varautua uhkaan olisi kaikkien kyläläisten kouluttaminen, niin sitten hän käyttää rahat niin. Kuten sanottua, kyläläisten itsensä kannalta tämä on neutraali vaihtoehto pakollisen palvelun kannalta. Heistä jokainen maksaa X tulvaveroa ja saa X koulutuksen käydessään.

On tietenkin mahdollista, että nojatuoliturvantorjuja arvaakin paremmin kuin ekspertti, mikä onkaan oikea resurssien allokointi, mutta itse en tämän varaan juurikaan laskisi.

Traktorin ylläpito maksaa. Jonkun pitää sitä kuitenkin huoltaa, koekäyttää, harjoitella traktorin ajamista jne sinäkin aikana kun sitä ei tarvita. Vaikuttaisi järkevämmältä vain kouluttaa joku traktorin käyttöön ja sitten ostaa tai vuokrata mikäli tulva näyttää todennäköiseltä.

Tässä vaiheessa alkaa tietysti analogia mennä aika esoteeriseksi eikä vastaa kovin hyvin enää maanpuolustuksellisia tarpeita (todennäköisesti kylällä olisi jo traktoreita peltotyöhön, toisaalta traktoreiden vuokraus tarpeeseen olisi varmasti helpompaa kuin sotavälineiden hankinta kriisiaikana jne).

Nyt menee kyllä saivartelun puolelle. Esimerkkini traktorin oli tarkoitus kuvata resurssia, joka voidaan hankkia talkootyön sijaan sitä talkkootyötä vastaavalla rahasummalla, eikä tuosta vaan tempaista jostain taivaasta. Maahanpuolustukseen rinnastuen puhutaan vaikkapa suihkuhävittäjistä, joita ei kyllä tuosta vaan repäistä siviilipiolelta etenkin jos otetaan huomioon vielä lentäjien kouluttaminen.

Mutta miksi talkoojärjestelmä olisi parempi kuin tulvavero-palkkamalli? Siksi, että edellisessä varmistetaan että kaikki saatavilla olevat henkilöresurssit varmasti voidaan ottaa käyttöön tulva-aikana.

Kuten sanottua, jos ekspertin mielestä tämä on järkevin tapa käyttää resurssit, niin hän voi niin tehdä. Maksaa kyläläisille X koulutukseen menemisestä ja kerätä saman X veroina. Jos X on tarpeeksi korkea, yksikään kyläläinen ei valitse kotiin jäämistä.

Tuossa pakkokoulutusmallissa ei varmisteta sitä, että taloudellisia resursseja pannaan tarpeeksi vaikkapa siihen traktorin hankintaan, jos tämä onkin se fiksuin tapa torjua tulvia.

Tulvan torjunta ei tule jäämään kiinni siitä ettei panostettu tarpeeksi.

Ihan hyvin voi jäädä. Jos kyläläisten lapiopeli ei riitä, mutta traktorin käyttö olisi riittänyt, on selvää, että olisi ollut fiksumpaa verottaa kyläläisiä, käyttää osa rahasta traktoriin ja osa rahasta koulutukseen sen sijaan, että olisi vain luotettu talkootyön voimaan.

Niin, tämä pysyvä ammattiarmeija on se olkiukko, jolla vapaaehtoiseen maanpuolustukseen siirtymistä vastaan aina hyökätään. Minä en ehdota sellaista Suomelle, vaan edelleen reserviläisyyteen perustuvaa systeemiä vain siis sillä erolla, että siitä maksetaan palkkaa ja tämän suuruutta säätelemällä intti pystyy säätelemään sitä, miten vaihtaa miesmäärää kalustoon.

Mutta missään ei ole käytössä tuollaista järjestelmää. Ei tunnu todennäköiseltä että sellainen toimisi Suomessa, jos ei missään muuallakaan.

Ensinnäkin monessakin maassa on vapaaehtoisia reserviläisisysteemeitä (näin ainakin USA:ssa ja Britanniassa). Toiseksi, mikä estää, ettei vapaaehtoinen reserviläissysteemi toimisi Suiomessa?

Joo, tämähän se on se vakioliturgia. Kas kummaa kun katsoo tosimaailman konflikteja, ei sotilasasioita ymmärtämättömien näppäimistö"eksperttien" juttuja, niin merkillisesti se kiväärimies tuntuu olevan edelleen aika kovassa tarpeessa ihan joka puolella maailmaa.

Missä on? 2003 kiväärimiehiä Irakilla oli enemmän kuin liittoumalla, mutta silti sillä ei ollut mitään saumaa. Kiväärimiehillä on ehkä käyttöä jossain sisällissodassa, jossa asevoimien tärkein tehtävä on siviiliväestön terrorisointi. Siinä tietenkin rk on ihan kelpo ase, mutta niin on kyllä machetekin.

Kukaan ei ole ehdottanut, että maanpuolustus jätettäisiin sen varaan, että sitten kriisitilanteessa ryhdyttäisiin kiireellä kouluttamaan sotilaita.

Aika moni on minulle sitä ehdottanut koska se on kuulemma markkinatalouden lakien mukainen oikea tapa.

Ei, ole, vaan se on puhdas olkiukko, jota käyttävät itse markkinatalouden ideaa ymmärtämättömät.

Palkka ei motivoi, jos siitä ei pääse nauttimaan. Sodassahan voi kuolla, ei se raha paljon silloin lohduta.

Ensinnäkin, jos tuo on kanta, niin miksi kukaan lähtisi sotimaan nykysysteemissäkään?

Hei, sinähän se väitit että palkka motivoi, en minä. Ihmisillä voi olla epäitsekkäitäkin syitä - nämä todennäköisemmin manifestoituvat juuri todellisessa kriisitilanteessa jolloin uhasta tulee konkreettinen.

Niin, siis vapaaehtoisarmeijassa on tietenkin motivaattorina palkka + isänmaallinen propaganda. Nykysysteemissä motivaattorina on vankilalla uhkaaminen + isänmaallinen propaganda. Minun pointtini oli ainoastaan se, että jos se kuolemanpelko on merkittävä tekijä, niin noilla ei ole eroa. Jos taas isänmaallisella propagandalla saadaan maanpuolustajat lähtemään sotimaan, niin heidät saadaan lähtemään siinä tilanteesa, kun heitä on 2% väestöstä ihan yhtä hyvin kuin jos heitä on 6% väestöstä (mikä on nykytilanne).

Heitä on reservissä lisää, jos se siitä on kiinni - heitä vain ei ole tällä hetkellä sijoitettu, kuten mielelläsi toistat.

Mutta heille ei ole sen puoleen aseistusta kuin organisaatiotakaan. Sen lisäksi heitä ei myöskään ole kertautettu. He ovat siis pelkkää tykinruokaa.

Jos PV oikeasti haluaa säästää henkilöstöreserveistä (niin kuin se on tehnytkin), se vain jättää reserviläisiä kertaamatta ja varustamatta. Rauhan ajan asevelvollisuusarmeijan ylläpito ei maksa yhtään sen enempää kuin vastaavankokoisen ammattiarmeijan ylläpito, mutta tuottaa merkittävästi enemmän reserviä, jos ja kun sitä tarvitaan.

Edelleen ymmärrät väärin, mitä tarkoitan. Se, että PV ei kertauta eikä aseista koko koulutettua reserviä, säästää sille tietenkin jonkun verran rahaa, mutta silti on tuhlattu merkittävästi kansakunnan resursseja siihen, että koko se kertauttamaton ja aseistamaton reservi on viettänyt aikaansa varusmiespalveluksessa. Intti ei tätä tuhlausta arvota oikein, koska sen budjetissa se näkyy vain majoituskustannukset+päivärahat säästönä, kun todellisuudessa se on maksanut kansantaloudelle sen varusmiesten todellisen työn arvon.

Minun pointtini tässä keskustelussa on ollut se, että PV on se paras taho määrittämään sen, kuinka paljon se todennäköisesti tarvitsee miehiä sodassa ja ennen kaikkea sen, millä hinnalla se on valmis vaihtamaan miehiä aseisiin ja päinvastoin. Vapaaehtoisessa systeemissä tämä optimointi olisi joustavaa.

Ei tietenkään ole. Sehän riippuu täysin vapaaehtoisten määrästä, joka todennäköisesti jää pieneksi. Esittämäsi keinotekoinen henkilöstörajoitus on paljon todennäköisempi vapaaehtoisarmeijan kuin asevelvollisuusarmeijan suhteen.

Jos vapaaehtoisten määrä jää palkalla X vähäiseksi, se kertoo vain sen, että nykysysteemissä varusmiesten pakkotyönä tekemän työn arvo on selvästi korkeampi kuin X. Työn markkina-arvohan kuvaa sitä, millä se on vapailta markkinoilta ostettavissa.

En ymmärrä, eikö sinun pitäisi yrittää argumentoida vapaaehtoinen palvelus jotenkin houkuttelevammaksi kuin asevelvollisuus?

Vapaaehtoinen intti on tietenkin sen palkanmaksun verran houkuttelevampi kuin nykyinen intti surkealla päivärahalla. Se, että vapaaehtoiseen palvelusopimukseen liittyy samanlainen klausuuli pakosta astua palvelukseen sodan syttyessä ei erota sitä mitenkään nykyisestä asevelvollisuudesta.

Välirauhan aikana Suomen armeija sovelsi rekrytoinnissa käänteistä psykologiaa: "Sota syttyy kuitenkin kohta joten parempi alkaa kantahenkilökunnaksi, silloin sinulle edes maksetaan palkkaa, reserviläisenä teet samat hommat mutta saat vain päivärahat".

Niin? Nytkö olet itsekin sitä mieltä, että palkka+pakko joutua palvelukseen sodan syttyessä on houkuttelevampi vaihtoehto kuin vain pakko joutua palvelukseen sodan syttyessä? Jos olet, niin juuri tämä oli pointtini.

Jos PV:lle annetaan miljardi rahaa, niin se on miljardin puolutusmenojen korotus ihan riippumatta siitä, kuluttaako se sen varusmiesten palkkoihin vai aseisiin.

Mitä tapahtui niille paljon puhutuille kansantaloudellisille vaikutuksille? Nytkö ne eivät merkitsekään mitään? Ekvivalenssi olisi täydellinen vain jos hankittavat aseet valmistettaisiin Suomessa.

Eli todellakin uskot merkantilismiin. En todellakaan jaksa tässä vaiheessa alkaa korjata taloustieteen virheitäsi. Se menee täysin tämän keskustelun aiheen ulkopuolelle. Joka tapauksessa merkantilismiin ei ole vakavasti taloustieteessä uskottu enää pitkiin aikoihin, vaikka toki erinäköisten taloustiedettä tuntemattomien retoriikassa se edelleen nouseekin aina silloin tällöin esiin.
 
setämies kirjoitti:
Velvollisuuksien ei aina tarvitse olla mukavia.

Jonkun pitää joskus tyhjentää se ulkohuussikin. Kaikkein parhaiten se käy kun on selkeä lista siitä että, KAIKKI joutuvat sen tekemään jossain vaiheessa.

Ei, vaan kaikkein järkevintä on se, että järjestetään huutokauppa huussin tyhjentämisestä. Se, joka suostuu sen halvimmalla tekemään, tyhjentää huussin, muut maksavat hänelle. Tässä tilanteessa kaikki voittavat. Se huussin tyhjentäjä ottaa ennemmin sen määrittämänsä rahamäärän vastaan ja tyhjentää huussin, ja muut taas mieluummin maksavat osuutensa siitä tyhjentäjän palkkiosta kuin tyhjentävät huussin. Tämä on juuri markkinoiden vahvuus. Kaikille huussin tyhjentäminen ei ole yhtä äklöä touhua kuin joillekin toisille. Siksi he ovat valmiita tinkimään jostain muusta päästäkseen joutumatta tyhjentämään huusseja.

Muuten täällä hukutaan pa*kaan ja kuollaan tauteihin. Jos se ei onnistu, suosittelen osallistumattomien tekevän vastaavan määrän työtä muiden eteen. Toinen vaihtoehto on että osallistumattomat maksavat käyvän hinnan tyylistään. Sitähän tässä haetaan eikö?

Niin, tässä keskustelussa käydään juuri keskustelua noiden vaihtoehtojen välillä. Asevelvollisuuden kannattajat ovat sitä mieltä, että kaikkien pitää tyhjentää huusseja, kun taas vapaaehtoisen systeemin kannattajat ovat sitä mieltä, että huussien tyhjentämisestä tykkäävät tyhjentäköön huusseja ja muut tehköön saman aikaa jotain muuta ja maksakoon sitten huussin tyhjentäjille.
 
Jos mennään reaalimaailman puolelle niin huutokauppaan ei ole rahkeita, käytännössähän se toteutuu palkan muodossa. Euroopassa ei kai ole yhtään palkka-armeijaa, jonka palkka olisi kilpailukykyinen siviilisektoriin nähden ja ainut keino millä tämä on voitu ratkaista määrän ja laadun lisäämiseksi on ollut ottaa ulkomaisia palvelukseen (Ranskan muukalaislegioona), jolla on kyllä muihin maihin nähden tarjota myös laadukasta koulutusta, kansalaisuus, siviiliammatti (esim. lääkintämiehet saavat sairaanhoitajan pätevyyden, rattimiehet rekkakortit, yksityiselle turva-alalle pyrkijät kovan kokemuksen), toimintaa entisissä siirtomaissa eikä pelkkää siviilihomostelua ja rauhanturvaamista.
 
commando kirjoitti:
Jos mennään reaalimaailman puolelle niin huutokauppaan ei ole rahkeita, käytännössähän se toteutuu palkan muodossa. Euroopassa ei kai ole yhtään palkka-armeijaa, jonka palkka olisi kilpailukykyinen siviilisektoriin nähden ja ainut keino millä tämä on voitu ratkaista määrän ja laadun lisäämiseksi on ollut ottaa ulkomaisia palvelukseen (Ranskan muukalaislegioona), jolla on kyllä muihin maihin nähden tarjota myös laadukasta koulutusta, kansalaisuus, siviiliammatti (esim. lääkintämiehet saavat sairaanhoitajan pätevyyden, rattimiehet rekkakortit, yksityiselle turva-alalle pyrkijät kovan kokemuksen), toimintaa entisissä siirtomaissa eikä pelkkää siviilihomostelua ja rauhanturvaamista.

Nämä huutokaupan taloudelliset haasteet on ratkaistu tosiaan monella tapaa ja halvimman tarjoajan periaatteeseen liittyy myös ongelma joka kiteytyy sanontaan: "markan suutari tekee satasen vahingot".

Järkevä ratkaisu on mielestäni löydetty Sveitsissä jossa asevelvollisuuden suorittaminen asepalvelulsella oikeuttaa merkittävään verohelpotukseen jonka kustantavat korkeampana verona ne jotka eivät asepalvelukseen halua tai pääse.

Verohelpotuksen vuosittainen jatkuminen edellyttäisi osallistumista kertausharjoituksiin ja palveluskelpoisuuden ylläpitämistä.

Arvioisin että esimerkiksi 4-5% veroale motivoisi erityisesti fiksumpaa väestönosaa hakeutumaan palvelukseen, sillä vaikkapa 40000€:n tuloista etu olisi jo 1600-2000 vuodessa. Sen kun kertoo vaikkapa 25 vuodella niin päästään jo ihan hyvälle vuosiansiotasolle. Muulle väestölle tämä tietty tarkoittaisi 2-3% korkeampaa veroastetta.
 
Keskeisin ratkaistava ongelmahan on tietysti se miten saataisiin nuorten miesten energia ja tarmo suunnattua siten, että he ponnistelisivat pysyäkseen järjestelmässä pikemminkin kuin päästäkseen siitä pois tai ainakin mahdollisimman helpolla.

Nykyinen asioiden tila nimittäin tosiasiassa uhkaa annettavan sotilaskoulutuksen perustuksia ja periaatteita. Kun poliittisen paineen takia tehdään kaikki mahdolliset temput poistuman minimoimiseksi ja tärkein organisaation onnistumisen mittari on "asiakaspalaute" eli loppukusely, ohjaa se organisaatiota lähinnä elämystehtaaksi jossa kaikilla pitäisi olla kivaa.
Ikävä kyllä oikeita sotilaita ei voida kouluttaa niin että aina on kivaa.

Tarpeeksi pitkään jatkuessaan ei osatakaan pitää muuta kuin kivaa koulutusta kun mukavuuteen on totuttu koko organisaation laajuudella.
 
Näennäistehokkuudesta olen aika ajoin varoitellut mielipiteenäni, sitä kohti on luisuttu 20 vuotta, olisi jossain vaiheessa korjausliikkeen paikka. Kentällä pitä isi olla ehdottomasti ammattiväkeä nykyistä enemmän, siitä ei päästä mihinkään. Ja kas, tulemme taas Laitoksen hlöstörakenteeseen, joka vastaa koko ajan huonommin siihen asevelvollisten kouluttamisen haasteeseen.

En väitä, että homma on perseestä, mutta tietyt kipukohtansa kyllä näkee, kun haluaa katsoa.

Jos tätä taas laajentaa, niin "periytyykö" tämä sluibaaminen myöhempään työelämään? Opitaanko jo 19-vuotiaana keinot, joilla nätisti väistetään työelämässä pahat paikat, tiukat sessiot jne? Otetaan saikkua, kun alkaa siltä tuntua. Veikkaan, että osa palveluksen tarkoituksella välttvävistä henkilöistä jatkaa hyväksi havaittua tapaa työelämässäkin, tavoilla tai toisilla.
 
commando kirjoitti:
Jos mennään reaalimaailman puolelle niin huutokauppaan ei ole rahkeita, käytännössähän se toteutuu palkan muodossa. Euroopassa ei kai ole yhtään palkka-armeijaa, jonka palkka olisi kilpailukykyinen siviilisektoriin nähden ja ainut keino millä tämä on voitu ratkaista määrän ja laadun lisäämiseksi on ollut ottaa ulkomaisia palvelukseen (Ranskan muukalaislegioona), jolla on kyllä muihin maihin nähden tarjota myös laadukasta koulutusta, kansalaisuus, siviiliammatti (esim. lääkintämiehet saavat sairaanhoitajan pätevyyden, rattimiehet rekkakortit, yksityiselle turva-alalle pyrkijät kovan kokemuksen).

Ongelmia tuossakin mallissa on kuten se, että koulutus on Suomessa ilmaista. Jos haluaa sairaanhoitajaksi (vaiko lähihoitajaksi), niin miksi mennä raskaaseen, kun saman tutkinnon saa siviilissäkin railakasta opiskelijaelämää viettäen? Okei, palvelusajalta saa palkkaa, jota siviiliopiskelija ei saa. Mutta jos sairaanhoitajan tutkinto vie siviilissä 3,5 vuotta, niin sotilaana siihen tuhrautunee 5 tai 6 vuotta, kun samojen opintojen lisäksi täytyy vielä opiskella ja harjoitella sotimistakin.

Toinen ongelma on siinä, että nuo esittämäsi ammatit ovat tyypillisiä duunariammatteja, joihin ei (stereotyyppisesti) hakeudu se terävin ja kunnianhimoisin sakki.

Mitä esimerkiksi lakimieheksi halajava nuorukainen saa siitä, että ryynää 5 vuotta? Vapaalippua yliopistoon tuskin tulee, sillä opiskelu on ilmaista ja sisäänpääsyssä on syytä pitää rankkausrajat korkealla. Opiskeluetujen tarjoaminen toiminee jossakin muualla, mutta Suomen kaltaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa ei paljoa kannata rumpuja päristellä.

Karrikoidustihan on sanottu, että Puolustusvoimat haluaa riveihinsä sählyäpelaavia teekkareita, ei takahikiälle vanhempiensa hoteisiin jääneitä tulevia peräkammarin poikia.
 
Ei siihen tappamiseen tarvita teekkaria. Jalkaväentaistelija, jolla on korkeakoulututkinto, on kaikkien resurssien tuhlaamista. Sotilaaksi ei tarvita kaikista "terävintä" tai "kunnianhimoisinta" kärkeä kuten moneen muuhunkaan hommaan. Kaikkeen ei ole pakko teoreettiskouluttaa liikaa, riittää että osaa oman pestinsä riittävän hyvin. Kyllä tulevaisuudessa kun "hyvinvointiyhteiskuntaa" joudutaan ajamaan alas jo ihan sen vuoksi että meidän julkinen sektorimme on suurempi kuin Kreikassa, jolle me nyt naureskelemme, on tullut tiensä päähän. Tietysti muutoksia Suomessa tehdään vasta sitten kun siihen joku ulkopuolinen tulee lähes pakottamaan. Mitä reservin alikersantti tai vänrikki, joka on tyypillisesti sijoitettu ryhmän- tai joukkueenjohtajaksi ennen täytettyään 30-vuotta kun on vielä reservissä sijoitettuna hyötyy tappohommissa yliopisto- tai amk-opinnoista? Ei mitään.
 
commando kirjoitti:
Ei siihen tappamiseen tarvita teekkaria. Jalkaväentaistelija, jolla on korkeakoulututkinto, on kaikkien resurssien tuhlaamista. Sotilaaksi ei tarvita kaikista "terävintä" tai "kunnianhimoisinta" kärkeä kuten moneen muuhunkaan hommaan.

Jos tosiaankin noin olisi, niin sehän olisi hienoa, siis miehistön nostaminen sille kuuluvaan arvoonsa.

Tähän astihan ei miehistölle ole ollut tarjolla yhtään mitään ja varusmiesten osalta on keskitytty kiillottamaan johtajien johtajaportfolioita. Kertomatta kuitenkaan näille nuorukaisille, että siviilitehtävissä ketään ei kiinnosta sotilasarvot tai niiden puute.
 
Ainoat ketkä tällä hetkellä hyötyvät varusmieskoulutuksesta siviilissä ovat E-kuskit joille ajatetaan ammattipätevyys ja eri kirjainyhdistelmät. Tietysti on muutamia myös jotka hyötyvät, esim. sukeltajat (luvat vedenalaisiin hitsauksiin tms.), lentäjät (lentolupa, en tosin ole varma) ja jopa sotilaspoliisit (järjestyksenvalvojankortti ja vartijan tutkinto). Joku johtajaportfolio, josta osassa korkeakouluja saa pari opintopistettä vapaavalinteisia opintoja, ovat yhtä tyhjän kanssa. Pioneerien räjäyttäjän tutkinnotkin taitavat olla jo historiaa vai? Näin äkkiseltään näkisin että johtajakoulutus on huonoin tapa hyödyntää inttiä nykyisin. Työnantajille on aivan sama oletko reservin upseeri, tykkimies tai vapautettu (40%:n tod. näk. nuppivikainen). Se joka palvelee mahdollisimman vähän ja hankkii inttikoulutuksen sijasta jotain työkokemusta on vahvin.

Intti ei pysty tarjoamaan korkeakouluopiskelijalla eli "terävimmille" ja "motivoituneimmille" nytkään mitään. Palkkasotilasmallissa tai vapaaehtoismallissa se sentään pystyisi tarjoamaan edes rahaa tai ilmaiset opiskelut tai veroalennuksen. Ja kun tiedämme mitkä ovat vapautusperusteet niin on tulevaisuudessa nähtävissä että yhä useampi "terävä" ja "kunnianhimoinen" tulee hankkimaan vapautuksen. Varsinkin köyhille mutta jotka ovat "terävintä" kärkeä palkka jonka voisi säästää opiskeluihin tai jopa ilmainen opiskelu olisi hyvä motivaattori. Me ei tarvita kaikkea "terävää" pappa betalar -porukkaa vaan ainoastaan köyhistä ne parhaat. Ongelma on myös se että PV on argumentoinut että johtajakoulutuksen hankkineet ovat pärjänneet paremmin kun tosiasia on se että ne jotka muutenkin olisivat pärjänneet, ja koska vapautuksia ei tunnettu nuppiviasta tai pisamista, käyttivät ajan niin hyvin kuin pystyivät koska yritysmaailmassa oli vielä mukana sodankäyneitä miehiä.
 
Verotuksen kautta asia olisi tosiaan hoidettavissa, mutta jos joku asia on tässä maailmassa varma, niin se, että noin sitä ei ainakaan tulla hoitamaan. Aika moni muukin yhteiskunnallinen asia pitäisi muuten ottaa samoin tein käsittelyyn ja tietyille tyypeille alkaisi tippua verokortteja, joissa ennakonpidätys olisi luokkaa 300% :a-grin:

Maanpuolustus ei yksinkertaisesti ole poliittisten päättäjien katsannossa niin merkittävä asia, että sillä osastolla alettaisiin ajaa tuollaisia täysin poikkeuksellisia erityistoimia. Homman annetaan jatkossakin hiljalleen hiipua ja asiain tilaa hämmästellään täydellisen yllättyneinä joskus 2020-luvulla, kun on tullut aika viimeisen sammuttaa valot.

tarkoittaisiko ZtH:n malli muuten sitä, että asepalveluksen suorittanut mies saisi vaikkapa kolmekymppisenä syöpään sairastuessaan 4-5 prosenttiyksikön raippaveron, koska ei olisi enää palveluskelpoinen?
 
Handen kanssa aika samaa mieltä. Maanpuolustus on hallituksen jakojännös ja poliittinen tyhjä arpa. Sen takia pestiä pääsääntöisesti hoitavat marginaalipuolueiden ministerit. Noin 2020 yleinen mielipide on taipunut jo siihen pisteeseen että yleisestä asevelvollisuudesta voidaan puhua enää historiallisena ilmiönä. PV:ssä perustellaan uusia supistuksia ja lakkautuksia alati pienenevillä ikäluokilla jotka todellisuudessa kasvavat. äluokista palvelukseen päätyy vaan alati pienempi osuus ja niidenkin palvelusaika on entistä lyhyempi. Henkilöstömenoja nipistellään siten ettei sotaharjoitustoimintaa ole kuin vajaat parikymmentä /saapumiserä. Käyttökustannukset vaan ovat paukahtaneet katon lävitse, sillä kaikki tukitoimet jotka on vain mahdollista ulkoistaa on ulkoistettu ja maksavat viisinkertaisesti verrattuna siihen että ne tehtäisiin omilla työntekijöillä.
Koulutustoiminta on tehty varomääräyksin, normein ja määräyksin niin pumpulin pehmeäksi jotta kaikille kotiutuville jäisi hymy huulille.
Kuntotestien taulukoita päivitetään ja testejä karsitaan jotta tilastot saadaan kuntoon.
Varusmiesjohtajakoulutuksesta on virittää niin akateemista kuin mahdollista että edes AMK:t suostuisivat hyvittämään johtajakansioista opintopisteitä.
 
Zero The Hero kirjoitti:
Koulutustoiminta on tehty varomääräyksin, normein ja määräyksin niin pumpulin pehmeäksi jotta kaikille kotiutuville jäisi hymy huulille.

Tuokin on hölmöläisten hommaa. Uskon, että yllättävän moni varushenkilö viihtyisi palveluksessa paljon paremmin, mikäli siellä saisi kunnollista sotilaskoulutusta. Odottelun, ihmettelyn ja puolivillaisen kevytkoulutuksen vaikutus moraalille on tappava, eikä kerran pehmitetty alokas siitä suosta hevin enää nouse, vaikka isompaa vaihdetta jossain vaiheessa mahdollisesti yritetäänkin lyödä silmään.

Varusmiespalveluksesta puuttuu liian usein tekemisen meininki, eikä sitä voi millään tempuilla tai päivärahoilla korvata. Myös reservin arvostus on tipotiessään, joten koko asevelvollisajan suhteen olisi paljon parannettavaa ihan siellä kenraalien pelikirjan tasolla. Asiat ovat nykyisellä tolallaan juuri sotilaiden tekemien valintojen takia ja saman tahon pitäisi lähteä niitä myös korjaamaan. Ennen kuin tuo on tehty on turha edes miettiä mitään lennokkaampia järjestelmän muutoksia.
 
Zero the hero osaa asettaa kenttäkokemuksensa ansiosta akateemisen "osaamisen" oikealle paikalleen. Ja on selvästi tutustunut pintaa syvemmälle mm. amerikkalaisten ja brittien kokemuksiin. Erehdynkö?
 
Back
Top