Kansalaisaloite asevelvollisuuden lakkauttamiseksi alkaa 2.9.2013

Pitäisikö asevelvollisuus lakkauttaa?

  • kyllä

    Ääniä: 11 11.7%
  • ei

    Ääniä: 78 83.0%
  • en osaa sanoa

    Ääniä: 5 5.3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    94
commando kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Nykypäivänä halutaan unohtaa velvollisuudet ja puhutaan ja vaaditaan oikeuksia. Velvollisuudet kuuluvat elämään siinä missä oikeudetkin. Ilman velvollisuuksia ei ole oikeuksiakaaan.

Kyllä se on turha puhua oikeuksista ja vaatia velvollisuuksia kun kaikilla on samanlaiset oikeudet mutta velvollisuudet eivät koske naisia tai jehovantodistajia tai vapautuksen saaneita, joiden vapautussyy useimmiten ei kuitenkaan poista muita oikeuksia tai haittaa elämää oikeastaan millään tavalla. Sitäpaitsi onko sellainen valtio edes puolustamisen arvoinen joka ei kohtele kansalaisiaan tasa-arvoisesti? Eihän se pillu jalkojen välissä tai usko johonkin mielikuvitusolentoon voi olla syy olla ettei häntä koske samat velvollisuudet. Yhteiskunta ei voi toimia niin että tietyillä ihmisillä on velvollisuuksia pelkästään sukupuolen tai uskonnon (tai uskonnottomuuden) vuoksi.

Jaaha, sinäpä olet äreällä päällä. No, omapa on asiasi. Ei kai se, että jollain ryhmällä ei ole jotain velvollisuutta, tarkoita sitä, että heillä ei olisi mitään muutakaan velvollisuutta. Asevelvollisuus taitaa olla ainoa ( tai ainakaan niitä ei ole kovin monta muuta ) velvollisuus, mitä joillakin ryhmillä ei ole. Eihän sitä velvollisuutta ole kongolaisillakaan ( jos ymmärrät, mitä kongolla nyt tarkoitan, en sitä Afrikan valtiota ).
Sääntöihin on aina poikkeuksia, johtun erinäisistä syistä, mitä en ala ruotimaan. niihin vaan pitää sopeutua. Jehovan todistajien vapautusta en ymmärrä, samaan jumalaan he uskovat kuin muutkin kristityt. On se Jumala sitten mielikuvitusolento tai todellinen, se on jokaisen ihmisen oma asia, mikä pitää hyväksyä ja mitä pitää kunnioittaa. Mutta uskonnolla ei ole mitään tekemistä asevelvollisuuden kanssa. Siksi onkin perin kummallista tuo jehovien vapautus. Jäänne jostain, mikä pitäisi korjata.
Naisten asevelvollisuus taas on eri juttu. Taisit itse täällä ( tai tuossa toisessa topicissa ) mainita, ettei naisten asevelvollisuudesta ei ole mitään hyötyä maamme puolustukselle. Koska mielestäsi he eivät ole soveltuvia hyökkäyssotaan. Sorry, jos ei mennyt ihan sanatarkasti, mutta sanomasi kuitenkin riittävällä tarkkuudella. Mulla ei ole mitään naisten asevelvollisuutta vastaan, jos se nyt saa jonkun tyytyväiseksi siinä, että tasa-arvo toteutuu siltäkin osin. En nyt kyllä hirveästi sitä penääkään, mulle riittää nykyinen olotila sellaisenaan.
Mikä inho sinulla on sitä naisen elintä kohtaan. Sehän on mukava elin. Ainakin minä pidän siitä kovasti.
 
Minulla on ollut oikeus opiskella ilmaiseksi niin pitkään kuin olen halunnut. Lisäksi olen ollut oikeutettu saamaan sotilaskoulutuksen. Velvollisuus lain takia tai ei, itse olen tyytyväinen saamaani koulutukseen.
 
miheikki kirjoitti:
Minulla on ollut oikeus opiskella ilmaiseksi niin pitkään kuin olen halunnut. Lisäksi olen ollut oikeutettu saamaan sotilaskoulutuksen. Velvollisuus lain takia tai ei, itse olen tyytyväinen saamaani koulutukseen.

Laissa velvollisuus, joillekin oikeus. Hyvä juttu, että joku vielä pitää lain määrittämää velvollisuutta oikeutenaan!
 
Taisin mainita sen lähinnä vitsinä, koska vatutti Varusmiesliiton asenne naisten kutsuntoihin koska he eivät kyseenalaista sitä miksi yleensäkin varusmiespalvelus on pakollinen vain miehille. Se on vähän sama asia kuin Spartacus ei olisi kyseenalaistanut orjuutta vaan sen miksi joku orja saa enemmän piiskaa kuin toinen ja pitäisikö kun orja ei petaa sänkyä kunnolla antaa hänelle huomautusviesti sängyn päälle... Kyllä minä pilluista tykkään, varsinkin puhtaista. <3 Se miksi tuli mainittua tuossakin yhteydessä se vagina johtuu ihan puhtaasti siitä että se on vain huomiokeino osoittaa että sukupuolen vuoksi ei pitäisi asettaa ihmisiä eri arvoiseen asemaan kuten perustuslakimme määrää. Pimppi tai pippeli, yksilön kyvyistä on suurin osa sotilaan kyvyistä kiinni. Tähän liittyy myös aikasempi kommentti, suoritukyky naisilla jää useimmiten miesten alapäähän keskimäärin (siksi kuntohelpotukset testeihin esimerkiksi) ja hyvä nainen ihan johtuen fysiikastaan pääsee keskivertomiesten kastiin. Ihan sillä että se keskivertomieskin on sellaista kuraa ettei niitä tarvita enempää. Motivoituneet, hyväkuntoiset ja halukkaat naiset kyllä hakeutuvat palvelukseen vaikka se olisi "vaikeampaa" ilman mitään orjamarkkinoita. Poliisihan kyllä raahaa kutsuntoihin miehen sukupuolen vuoksi jollei itse pääse. On aivan turhaa haluta Varusmiesliitonkin lisää koulutettavia elämysmatkailijoita kun nykyisiäkään reserviläisiä ei pystytä kertauttamaan. Kumpihan on tehokkaampaa, kouluttaa kaksi varusmieserää ja pitää yhtä miestä sijoitettuna 10 vuotta vai kouluttaa yksi varusmieserä, kertauttaa ahkerasti ja pitää sijoitettuna 20 vuotta... Varusmiesliiton idea että pitäisi kutsuntoihin saada lisää osallistujia on täysin typerä ja kertoo lähinnä näistä tulevista politiikkojen aluista että lisää julkista sektoria ja velkaa.
 
yrjö kirjoitti:
Tää on ikivanha ongelma ja perimmäinen probleemi on se, et Suomella ei yksinkertaisesti ole rahaa ostaa tarvitsemaansa maanpuolustusta markkinahintaan.

Mihin tämä perustuu? Ainakaan se ei siis perustu siihen, että 200 miljardin euron kansantaloudelle olisi mahdotonta panna vaikka se miljardi varusmiesten palkkaamiseen. Se voi perustua siis vain siihen, että tuollainen päätös olisi poliittisesti mahdoton tehdä.

Mutta nyt kysymys on, että miksi on poliittisesti ok pakottaa ihmisiä sukupuolen mukaan epätasa-arvoisesti valiten pakkotyöhön, mutta ei olisi ok kerätä samanlaisella pakolla kaikilta yhteisesti ja tasapuolisesti sen verran verorahoja, että saadaan palkattua tarpeeksi varusmiehiä lähtemään inttiin? Kuka tuota vastustaisi, jos siis PV itse sanoisi, että tuolla systeemillä se saisi ihan yhtä tehokkaan puolustuksen aikaiseksi kuin nykyiselläkin?

Vastustaisivatko sitä isänmaanpetturivihervasurit? Tuskinpa. Heillehän intin vapaaehtoiseksi muuttaminen olisi suuri onnenpotku. Vastustaisiko sitä maanpuolustusta tärkeänä asiana pitävät? Tuskinpa. Hehän mielellään maksaisivat lisää veroja intin hyväksi, kunhan armeijan sotimisteho ei laskisi. Kuka sinne vastustajien leiriin sitten jäisi?

Ehkä Suomen uskottavuus just tarvitsee sen piilokustannuksen kokoisen buustin ja se selittää sen ihmeen miten Suomi voi olla niin tehokas noin pienellä rahalla?

Eli Suomen puolustus on uskottava, koska kansa on niin älyttömän typerää, ettei ymmärrä, kuinka paljon todellisuudessa puolustuksesta maksaa?

Em syistä toi on utopiaa ja jos ei ole niin sit se on maanpuolustuksellinen dystopia. Koska toi piilevä kustannus ei ikinä tulis intille. Ei mitenkään. Tuosta olen totaalisen ja aivan absoluuttisten ehdottoman varma. Koska tota rahaa ei mitenkään tultaisi osoittamaan intille niin intin budjetti olis sama kuin ennen, ehkä muodon vuoksi pari sataa milliä lisää. Paitsi et nyt "varusmiehille" maksetaan.

Eli nykysysteemin poliittinen hyväksyttävyys perustuu siihen, että äänestäjäkunta koostuu lähes kokonaan joko vm- tai sivarin suorittaneista tai asepalveluksesta vapautetuista miehistä ja naisista, joita koko touhu ei koske. Tältä porukalta ei löydy sympatiaa (tai ehkä sitä, muttei mitään konkreettista) tärkeää maanpuolustustyötä tekeviä varusmiehiä kohtaan. Tämän vuoksi tätä varusmiesten pakkotyöhön perustuvaa systeemiä voidaan jatkaa ikuisuuksiin.

Siinä mä olen samaa mieltä, et varusmiesresurssi on liian halpaa valtiolle. Siksi sitä voi tuhlata miten tahansa. Samalla se viestii varusmiehen arvostuksesta. Varusmiehen ei kuulu olla orja vaan palveluksessa ja sillä tavalla et siitä voi olla ylpeä.

Muuttamalla systeemi vapaaehtoiseksi, varusmiehet todellakin olisivat vapaaehtoisesti palveluksessa, eivätkä pakotettuina orjina, kuten nykyisin.
 
miheikki kirjoitti:
Minulla on ollut oikeus opiskella ilmaiseksi niin pitkään kuin olen halunnut. Lisäksi olen ollut oikeutettu saamaan sotilaskoulutuksen. Velvollisuus lain takia tai ei, itse olen tyytyväinen saamaani koulutukseen.

Oikein hyvin sanottu sieltä takarivistä. Oikein hyvin.
 
baikal kirjoitti:
miheikki kirjoitti:
Minulla on ollut oikeus opiskella ilmaiseksi niin pitkään kuin olen halunnut. Lisäksi olen ollut oikeutettu saamaan sotilaskoulutuksen. Velvollisuus lain takia tai ei, itse olen tyytyväinen saamaani koulutukseen.

Oikein hyvin sanottu sieltä takarivistä. Oikein hyvin.

:a-smiley: AIVAN SAMAA MIELTÄ.. Olla oikeutettu kun on oppimaan päässyt + saanut oikeuden ja vapauden elättää itseään omalla työllään, itse valitsemallaan tavalla; myös yrittäjänä ja itsenäisenä ammatinharjoittajana.

Jokaisella OIKEUS puolustaa maataan ja VELVOLLISUUS ansaita leipänsä.
 
Bodyguard kirjoitti:
miheikki kirjoitti:
Minulla on ollut oikeus opiskella ilmaiseksi niin pitkään kuin olen halunnut. Lisäksi olen ollut oikeutettu saamaan sotilaskoulutuksen. Velvollisuus lain takia tai ei, itse olen tyytyväinen saamaani koulutukseen.

Laissa velvollisuus, joillekin oikeus. Hyvä juttu, että joku vielä pitää lain määrittämää velvollisuutta oikeutenaan!

Samoin voidaan ajatella että pakkoruotsin sijasta meillä on oikeus oppia ruotsia:
 
Last edited by a moderator:
Kun rikollinen tuomitaan vankilaan ei hänellä ole pakko mennä vankilaan vaan oikeus...

Jokaiselle ei ole oikeutta puolustaa maata, sellaisesta teosta saa linnaa.
 
miheikki kirjoitti:
Minulla on ollut oikeus opiskella ilmaiseksi niin pitkään kuin olen halunnut. Lisäksi olen ollut oikeutettu saamaan sotilaskoulutuksen. Velvollisuus lain takia tai ei, itse olen tyytyväinen saamaani koulutukseen.

Sinulla olisi oikeus hankkia sotilaskoulutus, vaikka siirtyisimme asevelvollisuudesta vapaaehtoiseen systeemiin. Kirjoittamasi ei siis puolusta asevelvollisuussyteemiä mitenkään.
 
Ehkäpä se asenne, että kokee laissa määritetyn velvollisuuden oikeudekseen, jo sinänsä puolustaa asevelvollisuutta. Kyseiselle henkilölle se ei ole pakko. Olisi hyvä miettiä ja ymmärtää omastaankin poikkeavia näkökantoja. varmaankin sellaiset ihmiset, jotka kokevat asevelvollisuuden oikeudekseen, haluavat sitä puolustaa. Ehkäpä syynä on se, että heidän mielestään vapaaehtoisella järjestelmällä ei yksinkertaisesti pystytä luomaan riittävän kokoisia ja uskottavia puolustusvoimia.
Taisi nyt mennä parilla herralla kikkailuksi todellisten asioiden sijaan. Sorry, mutta siltä vaan tuntuu...
 
Bodyguard kirjoitti:
Olisi hyvä miettiä ja ymmärtää omastaankin poikkeavia näkökantoja.
Kieltämättä. Joskus tuntuu, että jos yrittää asevelvollisuutta kehittää tai esittää virallisen totuuden vastaisia näkemyksiä, jotkut tulkitsevat asian tyyliin "Vihaat maatasi ja haluat luopua itsenäisyydestämme!" jne.

Täysin mututuntumalla veikkaan ettei asevelvollisuutta paljoa kehitetä. Eiköhän sitä siirrytän johonkin Ruotsin malliin tms., kenties yllättävän nopeastikin. Siinä on sitten naurussa pidättelemistä?

Itse en varsinaisesti asepalveluksen suorittamista silloin kun asia minulle oli ajankohtainen ajatellut pakkotyönä, mutta en kyllä "oikeutenakaan". Pakkoruotsi vertaus oli ihan hyvä, kaipa samat henkilöt ajattelevat että meillä on oikeus opiskella ruotsia. Ja eihän se mitään "pakko"ruotsia tietenkään ole..
 
Jottei nyt tulisi väärää käsitystä, niin en minä mitenkään ole asevelvollisuuden kehittämistä vastaan, päinvastoin. Kun vertaan omaa vm-aikaani 70-luvulla poikieni 2000-luvulla suorittamaan, niin kehitystä on kyllä tapahtunut. Tietysti itse järjestelmä on edelleen sama kuin ennenkin. Vaikka en kannatakaan yleisestä asevelvollisuudesta luopumista, niin kuitenkin sitäkin pitäisi sopivasti viilata ja kehittää. Mun tietoni vaan eivät välttämättä riitä sanomaan miten.
 
Tetra kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Olisi hyvä miettiä ja ymmärtää omastaankin poikkeavia näkökantoja.
Kieltämättä. Joskus tuntuu, että jos yrittää asevelvollisuutta kehittää tai esittää virallisen totuuden vastaisia näkemyksiä, jotkut tulkitsevat asian tyyliin "Vihaat maatasi ja haluat luopua itsenäisyydestämme!" jne.

Täysin mututuntumalla veikkaan ettei asevelvollisuutta paljoa kehitetä. Eiköhän sitä siirrytän johonkin Ruotsin malliin tms., kenties yllättävän nopeastikin. Siinä on sitten naurussa pidättelemistä?

Itse en varsinaisesti asepalveluksen suorittamista silloin kun asia minulle oli ajankohtainen ajatellut pakkotyönä, mutta en kyllä "oikeutenakaan". Pakkoruotsi vertaus oli ihan hyvä, kaipa samat henkilöt ajattelevat että meillä on oikeus opiskella ruotsia. Ja eihän se mitään "pakko"ruotsia tietenkään ole..

Asioita ja totuttuja toimintatapoja tuleekin kyseenalaistaa. Eihän kehitys muutoin kehity. Nykyisin tuo "asevelvollisuus" ei ole pakkopullaa, kuten aiemmin joillekin.
Kenenkään ei nykymaailmassa ole pakko muuta kuin syntyä ja kuolla.
Siihen väliin kuitenkin mahtuu monenmoista tapahtumaa ja elämäntilannetta.

Itse olen nostanut tuon "OIKEUS" ja "MAHDOLLISUUS" -termistön esille siksi että havahduttaisiin siihen mistä oikeastaan on kysymys maanpuolustukseen liittyvissä asioissa. Ilman itsenäisyyttä ja itsemääräämisoikeutta olisi valta "vierailla" ja silloin ei olisi edes mahdollisuutta tehdä itsenäisiä päätöksiä taikka vaikuttaa päätöksentekoon, oikeuksista puhumatta.

On kyse ARVOVALINNASTA. Mikäli maan ja itsemäärämisoikeuden, kansallisen olemassaolon oikeus katsotaan tärkeäksi, on siihen syytä myös satsata. Se, millä keinoin.. on jokaisen oma asia mutta PÄÄTÖKSET on tehtävä yhteisen näkemyksen mukaisesti. Kompromisseja sattuu, kuten yli- ja alilyöntejäkin

SORTOA on monenlaista. Itä-naapurin(kin) lainsäädäntöä määrittävät tahot jopa ruokkivat.. AIHEUTTAVAT sitä ihan omissakin piireissään, saatikka vierasheimolaisten keskuudessa.

Kevarit on kevareita ja sivarit sivareita, jokaiselle on paikkansa (ohareille liekkö väliä?). Palkka-armeijaan ja NATO-liittoumaan turvaamista voi jokainen miettiä omalta kohdaltaan; Onko ostopalvelu parempi kuin omavaraisuus, etenkin kun on OIKEUKSIEN ja ITSEMÄÄRÄMISEN säilyttämisestä kyse? Onko yhdistelmä paras ratkaisu? ..vai mikä?

Yleisessä asevelvollisuudessa on ainakin se hyvä puoli, että edes tuntuma tosiasioihin säilyy. Ammattilaisten johtama reserviläisarmeija ainakin tietää (toivottavasti?) minkä puolesta tappelee, jos tilanteet niin pahaksi kehittyy.

Palkka-armeijoilla ja suurvaltojen johtamilla liittoumilla on muitakin intressejä, kuin yksittäisen pienen maan ja kansakunnan suojaaminen/puolustaminen. Kun taloudelliset intressit ylittää moraaliset/humanistiset/poliittiset tms. sitoumukset, ei tiedä etukäteen missä leirissä loppupeleissä ollaan vai ollaanko missään?

Pelinappulana oltaessa jää yleensä pää vetävän käteen......................
 
s91 kirjoitti:
Niin, minun pointtini oli se, että kun ihmiset esittävät jotain siitä, miten ihmiset yleisesti toimivat, he eivät itse koskaan kuulu siihen ryhmään, joka toimii niin (kun puhutaan negatiivisesta asiasta, positiivisiin asioihin he taas lähes poikkeuksetta kuuluvat). Tällä he välttävät sen ikävän jatkokysymyksen, että miksi toimit noin, jos se sinusta on väärä ja typerä toimintatapa. Koska he eivät itse siis toimi sillä tavalla, kuin väittävät ihmisten yleisesti toimivan ja mikä on heidän mielestään typerä tapa toimia, he implikoivat, että ovat fiksumpia kuin ihmiset yleensä.

Älykkyys ei ole sama kuin järkevyys. Minullakin on vaikka mitä asioita mitä minun pitäisi tehdä, mutten tee koska se ei juuri nyt tunnu minusta akuutilta, vaikka se oikeasti luultavasti olisikin. Epäilen että niin on sinullakin: sinun ehkä pitäisi lopettaa tupakointi, vaihtaa ne kuluneet renkaat, tarkistaa ruokavaliota, hankkia se palovakuutus tai jotain muuta vastaavaa.

Näin ihmiset yksinkertaisesti toimivat. Jos se ei ole suoraan nenän edessä niin ei sitä ajatella.

Jos katsotaan maailman armeijoiden tehokkuutta, väittäisin, että top kymmenestä tuskin löytyy asevelvollisuusarmeijaa. Vai onkohan Venäjällä vielä? No, vaikka olisi, niin se ei joka tapauksessa ole yleinen asevelvollisuus siinä, missä Suomessa, vaan intin käy pieni osa miesväestöstä.

Israel, Etelä-Korea, Turkki, Sveitsi, Iran. Onhan noita.

Mikä noista kuuluu maailman top 10:een? Israel ja Etelä-Korea ovat muuten tilanteensa vuoksi sellaisessa jamassa, että nillä onkin perusteltua pyörittää asevelvollisuutta. Jos Suomella olisi naapurina maa, joka olisi sotatilassa Suomen kanssa kuten arabimaat ovat Israelin kanssa tai P-Korea E-Korean kanssa, niin sitten varmaan minäkin kannattaisin asevelvollisuutta.

Hetkinen, nyt olen hämmentynyt, onko asevelvollisuus sittenkin joissain tilanteissa järkevä ratkaisu? Eikö markkinataloudessa työn hinnan vapaan muodostumisen pitäisi olla yleispätevä sääntö?

Em. armeijoista maailman top-10 armeijoita ovat varmaan kaikki, no ehkä Sveitsi ja Iran putoavat sinne top 15:een. Oikeasti voimakkaita armeijoita maailmassa omaavat Turvallisuusneuvoston pysyvät jäsenet (näistäkin Britannia alkaa olla jo siinä ja siinä), Intia, Pakistan, Japani, Saksa ja edellämainitut.

Selitin jo. Asevoimien tarkoitus on suorittaa tietty tehtävä. Jos tehtävä epäonnistuu, ei ole paljon väliä kuinka kustannustehokkaasti se epäonnistui. Firmoilla ei ole vastaavanlaisia "kiinteitä" tavoitteita. Ei ole väliä onko markkinaosuus 20 vai 40%, jos se tuottaa silti hyvin voittoa.

Niin, mutta kun se onnistuu, niin sillä on merkitystä, kuinka kustannustehokkaasti se on tehty. Ei kai kukaan lähde Suomen maanpuolustusta suunnittelemaan siltä pohjalta, että maanpuolustus epäonnistuu. Minusta kyse on siitä, että PV:n pitää tuottaa julkishyödyke nimeltään "uskottava puolustus". Tähän on erilaisia keinoja ja niillä on erilaiset kustannukset kansantuotteelle. Minusta on järkevintä valita niistä keinoista se, jonka kustannus on vähäisin.

Mutta kun me emme etukäteen TIEDÄ millaisella panostuksella menestyksekäs maanpuolustus onnistuu. Se onnistuu todennäköisemmin suuremmalla panostuksella: siksi alhaisempi mutta kustannustehokkaampi panostus voi hyvinkin olla huonompi, koska jos se epäonnistuu niin panostus on mennyt täysin hukkaan, riippumatta siitä kuinka kustannustehokas se on. Sen sijaan kaupallinen yritys voi tuottaa voittoa vaikka se ei pääsisikään johonkin kiinteään tavoitteeseen.

En oleta, että armeija saa saman osuuden kansantuotteesta sodan aikana kuin saa rauhan aikana. Ainoa, mitä oletan, on, että armeija itse tietää, että jos sille annetaan X määrä kansantuotetta nyt ja Y sodan aikana, niin miten se tuottaa tehokkaimman puolustuksen. Ja tässä laskennassa ei ole järkeä laskea pakkotyötä eri tavoin verrattuna vapaaehtoiseen työhön. Rahan avulla voidaan vapaaehtoista työtä ostaa niin paljon kuin tarvitaan.

Ei tietenkään voida.

Ei ole myöskään sanottua että aseiden ja miesvoiman välinen vaihtosuhde olisi lineaarinen: varmastikaan se ei ole vaan siinä on optimitiloja erilaisissa olosuhteissa. Tietyssä pisteessä, jos armeijan lukumäärä on liian pieni, henkilöstön paremmalla varustelulla ei enää saada vastaavaa tehollista lisäarvoa: tulee vastaan ilmiö jota lontoon kielellä kutsutaan nimellä "diminishing returns". Toisessa ääripäässä jos taas sotilaat ovat liian huonosti varustettuja, niin on ihan sama kuinka paljon heitä on, he eivät pysty tehokkaaseen vastarintaan. Näiden kahden ääripään välissä sijaitsee optimitila johon tulisi pyrkiä.

Juuri noin. Nykysysteemissä ei juuri etsitä tuota optimia, koska miesmäärä on käytännössä vakio. Jos tehokkain armeija ei synnykään sillä nykyisellä varusmiesten koulutusmäärällä, niin PV ei voi mitenkään vähentää miesmäärää ja ostaa sillä kansantaloudelle säästyvällä rahalla aseita.

Totta kai voi. Sitähän se on tehnyt viimeiset 20 vuotta.

Puutarhuri (PV) tietää varmasti parhaiten, kuinka paljon niitä nörttejä kannattaa etukäteen kouluttaa ja millä hinnalla, jotta puutarha ei lakastu. Jos puutarhurin mielestä on niin, että puutarhan lakastumisen estämiseksi on järkevää maksaa sille nörtille 4000 e/kk siitä hyvästä, että hänet on koulutettu tekemään puutarhahoitotyötä tilanteessa, jossa puutarha voisi lakastua, niin sitten maksakoon.

Mutta se puutarhuri ei ole PV, vaan me.

Yritänpä taas avata metaforan kautta: tulvivan kylän skenaario.

Oletamme kylän, jota vieressä virtaava joki uhkaa silloin tällöin tulvilla. Joki ei tulvi joka vuosi, muuten kylää ei varmaan paikalla olisi, mutta ehkä kerran 50 vuodessa tulee suurtulva joka uhkaa koko kylää. Silloin tällöin voi olla myös pienempiä, vähemmän vaarallisia tulvia. Oletamme että tulvavallien rakentaminen ja huolto on kohtuullisen raskasta työtä, ei erityisen teknisesti vaikeaa mutta kuitenkin sellaista että se vaatii jonkun verran drillejä ja varusteita ja topparoikat ja vastuualueet pitää organisoida etukäteen. Miten kylä suojautuu tulvia vastaan?

Heti kärkeen voidaan hylätä sellainen ajatus että jokainen huolehtisi itse tulvasuojauksesta. Tulva tarvitsee vain yhden aukon peittääkseen kaikki pellot ja kylänraitin, eikä yksittäisillä taloilla ole resursseja suojata omia alueitaan. Selvästi tarvitaan keskitetty ponnistus. Sekin voidaan hylätä että kerättäisiin tulvantorjujat puhtaasti vapaaehtoispohjalta: tällöin törmättäisiin free rider-ongelmaan, eli ne jotka eivät osallistu tulvan torjuntaan kuitenkin hyötyvät siitä, ja suhteessa enemmänkin sillä he voivat jatkaa maatöitä samalla kun muut rakentavat tulvavalleja.

Ei vaikuta myöskään järkevältä että kylä laittaisi rahansa kolehtiin ja palkkaisi ammattimaisia tulvantorjujia. Koska tulvat ovat harvinaisia niin tulvien välillä he olisivat pääasiassa pelkkä kulunki. Jos heitä olisi vähän niin he tulisivat ehkä halvaksi mutteivat voisi torjua tulvaa. Jos heitä olisi paljon niin heidän ylläpitonsa tulisi kylälle liian kalliiksi.

Vaikuttaisi järkevimmältä että tulva torjuttaisiin jonkunlaisena talkootyönä. Kaikki työhön fyysisesti kykenevät voitaisiin kenties etukäteen harjoittaa työhön ja silloin tällöin pidettäisiin harjoituksia. Jos suurtulva tulee, niin silloin paikan päällä on riittävästi työväkeä torjumaan tulva.

Ylläolevassa on tietenkin se ongelma että koska suurtulvat ovat harvinaisia, niin suurin osa tulvatreenatuista ei koskaan käytä taitojaan. On ikään kuin tuhlattu resursseja "turhaan" harjoitteluun. Miksei kylä siis anna tulvantorjunnan hinnan muodostua vapailla markkinamekanismeilla? Ammattimaisia tulvantorjujia voitaisiin palkata sitten kun heitä tarvitaan, työn hinta on tällöin takuulla "oikea", se mikä ollaan valmiita maksamaan. Siksi, että tulva on aikakriittinen tilanne. On tärkeää että siihen reagoidaan ajoissa ja valmistaudutaan jo ennen tulvaa. Jos ruvetaan palkkaamaan väkeä sitten kun tulva tulee, se on jo myöhäistä. Kylä ehtii peittyä veteen.

Myös suurkaupunkeja voi uhata tulva (Hurrikaani Sandy...). Suurkaupungin tilanne vaikuttaa erilaiselta. Väkeä on kenties tuhat, tai jopa sata tuhatta kertaa enemmän samalla pinta-alalla. Tulvan torjunnan työmäärä olisi kuitenkin sama kuin pikkukylässä. Näissä olosuhteissa talkoojärjestelmä ei tunnukaan enää niin hyvältä. Työväkeä olisi saatavilla niin paljon ettei heitä mitenkään kaikkia tarvita torjunnassa. Olisi tuhlausta kouluttaa kaikki tulvantorjuntaan, ja valikointikin tuntuisi hankalalta. Millä perusteella joku käskettäisiin torjuntaharjoitukseen ja joku toinen ei, tulisi epäreiluja tilanteita. Nyt ammattimainen, vakinainen tulvantorjunta tuntuisikin paremmalta järjestelmältä. Sellaiselle organisaatiolle löytyisi varmasti tekemistä tulvattomanakin aikana, onnettomuuksien raivauksessa, tulipalojen sammutuksessa jne.

Ja miksi kiinnostaisi, jos häntä ei motivoisi sen paremmin kansallistunne kuin palkkakaan?

No, koita nyt päättää, ovatko suomalaiset maanpuolustushenkisiä vai ei. Toiseksi, miksei palkka motivoisi, jos se on tarpeeksi korkea (ja se rikas maksaa)?

Ovat maanpuolustushenkisiä koska yhteiskunnassamme köyhät ja rikkaat ovat monella tavoin tasa-arvoisia. Jos rupeamme tätä asiantilaa purkamaan niin maanpuolustustahtokin laskee.
Palkka ei motivoi, jos siitä ei pääse nauttimaan. Sodassahan voi kuolla, ei se raha paljon silloin lohduta.

Tiedämme reaalimaailman esimerkeistä, ettei vapaaehtoisuuteen perustuva armeija tyypillisesti nauti kansalaisten keskuudessa suurempaa arvostusta kuin asevelvollisuusarmeijakaan. Päinvastoin, yleensä vähemmän.

Mihin tämä perustuu? Tuo pätee kyllä diktatuureihin, mutta onko demokratioiden välillä tuossa juurikaan mitään eroa?

Kyllä tuntuu olevan - Etelä-Amerikassahan armeijat ovat niin epäsuosittuja, että suomalaisia liikemiehiä on kielletty laittamasta CV:hen mainintaa asepalveluksesta. Suurin osa mantereen armeijoista on joko vapaaehtoisia tai sitten asevelvollisuusarmeijoita jotka on niin helppo välttää että ne käytännössä ovat vapaaehtoisia. Tietenkin Etelä-Amerikan maat ovat aika korruptoituneita. Mutta omakohtaisten havaintojen mukaan maissa joissa on ammattiarmeijat, sotilasura voi usein muodostua stigmaksi. Sotilasuraa haluavia voidaan pitää sotahulluina tai ramboina. Asiaa ei auta se että vapaaehtoisarmeijassa tätä ryhmää onkin oikeasti suhteessa suurempi määrä palvelemassa.

Mutta silloin se ei ole kuitenkaan enää kovin vapaata markkinataloutta. Koulutetun sotilaan arvo on sota-aikana suurempi, muttei hän saa siitä sen kummempaa palkkaa.

Miksei olisi vapaata markkinataloutta? Tietenkin on. Jokainen voi vapaasti valita sitoutuuko siihen, että sodan aikana voidaan kutsua riviin vai ei. Jos ei tuollaiseen halua sitoutua, niin sitten ei värväydy sinne vapaaehtoisarmeijaan ja jää ilman siellä maksettavaa palkkaa.

Entä jos riviin tarvitaan lisää miehiä kun sota alkaa? Maksetaanko heille enemmän palkkaa kuin rauhan aikana värväytyneille kun heitä ei muuten saada taisteluhautoihin henkeään riskeeraamaan? Vaikka he tekisivät täsmälleen samaa työtä?

Mitä tuohon hinnan muodostukseen tulee, niin ajattele vaikkapa asuntolainoja. Sanotaan, että teet asuntolainasopimuksen kiinteällä korolla. Sitten markkinakorot nousevat. Ei sinun pankkisi voi tulla vaatimaan sitä korkoasi nostettavaksi vain tuolla perusteella, ellei lainasopimuksessa ole mitään sellaista pykälää, vaikka sen sinun lainasi arvo pankille on tietenkin laskenut.

Totta kai voivat, ja vaativatkin. Noissa sopimuksissa on force majeure-pykälät joita sovelletaan jos pankille rupeaa tulemaan liikaa tappiota.

No, vastaa siihen Tetran kysymykseen, jos varusmiesten päivärahoihin tehtäisiin korotus, joka maksaisi miljardi euroa ja tällä heidän saamansa korvaus maanpuolustustyöstä tulisi paremmin vastaamaan sen työn oikeaa hintaa, niin olisiko sinusta edelleenkin PV:n järkevää kouluttaa se miesmäärä, minkä se kouluttaa vai olisiko järkevämpää panna osa siitä miljardista johonkin muuhun?

Mutta eihän se ole sama asia. Jos armeijalle annetaan miljardi lisää varusmiesten päivärahoihin, niin silloin varusmiehet kuluttavat melkein kaikki rahat Suomessa palveluihin ja tavaroihin ja ne palautuvat kansantalouteen. Jos armeijalle annetaan miljardin carte blanche ja se ostaa sillä aseita ulkomailta, niin se on sitten reaalinen puolustusmenojen korotus.
 
Bodyguard kirjoitti:
Ehkäpä se asenne, että kokee laissa määritetyn velvollisuuden oikeudekseen, jo sinänsä puolustaa asevelvollisuutta. Kyseiselle henkilölle se ei ole pakko. Olisi hyvä miettiä ja ymmärtää omastaankin poikkeavia näkökantoja. varmaankin sellaiset ihmiset, jotka kokevat asevelvollisuuden oikeudekseen, haluavat sitä puolustaa. Ehkäpä syynä on se, että heidän mielestään vapaaehtoisella järjestelmällä ei yksinkertaisesti pystytä luomaan riittävän kokoisia ja uskottavia puolustusvoimia.
Taisi nyt mennä parilla herralla kikkailuksi todellisten asioiden sijaan. Sorry, mutta siltä vaan tuntuu...

No, koitetaan "ymmärtää". Asenne, jossa kannatetaan muille velvollisuudeksi asiaa, josta itse tykkää, ei ole mitään muuta kuin puhdasta itsekkyyttä.

Minä käytän pyöräillessäni kypärää ja luonnollisesti pidän sitä siten fiksuna toimintana. Pitäisin kuitenkin sitä itsekkyytenä, jos sillä perusteella, että minä pidän pyöräilykypärän käyttöä oikeutenani, vaatisin sitä pakolliseksi kaikille muillekin pyöräilijöille. Jos olisin kypärätön pyöräilijä, niin varmasti vaatisin tuolle kypäräpakolle jotain parempia perusteluita kuin vain sen, että joku kypärän kanssa pyöräilijä pitää sitä oikeutetaan.

Muutenkin tuohon ajatteluun liittyy eräänlainen paradoksi. Jos niitä, jotka pitävät asepalveluksen läpikäymistä oikeutenaan, olisi merkittävä määrä miehistä, niin sittenhän ei olisi mitään syytä pelätä, että asepalveluksen käy vain hyvin harva, koska hehän kävisivät sen, vaikkei se olisi pakollinen. Jos heitä taas on häviävän pieni määrää miehistä, niin tämä osoittaa, että vastakkaisella mielipiteellä (eli asepalvelus ei ole oikeus vaan pakko) on huomattavasti suurempi kannatus, joten herää kysymys, että miksi tämän pienen vähemmistön pitäisi antaa sanella sen, miten toimitaan? Ja tässä ei siis edes huomioida sitä, että jos asepalvelus muutettaisiin vapaaehtoiseksi ja siitä maksettaisiin reilu palkka, siihen voisi lähteä sellaisiakin, jotka pitävät nykysysteemiä pakkona, mutta palkan perässä voisivat siihen ryhtyä vapaaehtoisesti.

Eli siis kummasta on kyse, asepalvelusta oikeutena pitävät ovat pienen pieni vähemmistö vai että armeijalle ei olisi mikään ongelma saada tarpeeksi varusmiehiä riviin, vaikka touhu muutettaisiin vapaaehtoiseksi?
 
Pankki voi ilmoittaa, että vakuutesi arvo ei riitä ja sinun on neuvoteltava lainasi uusiksi, kas, siinä on SE pankkien keino "uudistaa" asuntolainojen ehdot pankille mielekkäämmäksi. Eikä mene enää monta vuotta, kun tästä asiasta Suomessa aletaan vohista. No, se siitä.

Minusta Herrat, tosin ansiokkaasti, mutta silti, vaipuvat tematiikkaan. Asevelvollisuuden kohtalo ja armeijan rakenne on ratkaistava uhkapää edellä eikä siten, että mikä meistä tuntuu tosi fantsulta. Muuten mennään perseilleen, että rytisee.
 
baikal kirjoitti:
Pankki voi ilmoittaa, että vakuutesi arvo ei riitä ja sinun on neuvoteltava lainasi uusiksi, kas, siinä on SE pankkien keino "uudistaa" asuntolainojen ehdot pankille mielekkäämmäksi. Eikä mene enää monta vuotta, kun tästä asiasta Suomessa aletaan vohista. No, se siitä.

Juu, ja muutenkin kaupalliset tahot ovat hyviä vetoamaan "odottamattomasti muuttuneisiin olosuhteisiin" ja oikeusasteet melkein poikkeuksetta vahvistavat nämä näkemykset. Useimmat "kiinteät" tai "ikuiset" sopimukset ovat kusetusta. Se lainan kiinteä korko on kiinteä vain jos se tekee sinulle tappiota.

Aikoinaan moni hautausmaa tarjosi ikuisia hautapaikkoja. Nämä sopimukset on yksipuolisesti purettu, sillä eihän nyt hautapaikan ostaja oikeasti voi olettaa että ikuinen tarkoittaa enemmän kuin 25-30 vuotta.
 
s91 kirjoitti:
Minä käytän pyöräillessäni kypärää ja luonnollisesti pidän sitä siten fiksuna toimintana. Pitäisin kuitenkin sitä itsekkyytenä, jos sillä perusteella, että minä pidän pyöräilykypärän käyttöä oikeutenani, vaatisin sitä pakolliseksi kaikille muillekin pyöräilijöille. Jos olisin kypärätön pyöräilijä, niin varmasti vaatisin tuolle kypäräpakolle jotain parempia perusteluita kuin vain sen, että joku kypärän kanssa pyöräilijä pitää sitä oikeutetaan.

Pyöräilykypärän käyttö on jo pakollista... ;)
 
s91 kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Ehkäpä se asenne, että kokee laissa määritetyn velvollisuuden oikeudekseen, jo sinänsä puolustaa asevelvollisuutta. Kyseiselle henkilölle se ei ole pakko. Olisi hyvä miettiä ja ymmärtää omastaankin poikkeavia näkökantoja. varmaankin sellaiset ihmiset, jotka kokevat asevelvollisuuden oikeudekseen, haluavat sitä puolustaa. Ehkäpä syynä on se, että heidän mielestään vapaaehtoisella järjestelmällä ei yksinkertaisesti pystytä luomaan riittävän kokoisia ja uskottavia puolustusvoimia.
Taisi nyt mennä parilla herralla kikkailuksi todellisten asioiden sijaan. Sorry, mutta siltä vaan tuntuu...

No, koitetaan "ymmärtää". Asenne, jossa kannatetaan muille velvollisuudeksi asiaa, josta itse tykkää, ei ole mitään muuta kuin puhdasta itsekkyyttä.

Minä käytän pyöräillessäni kypärää ja luonnollisesti pidän sitä siten fiksuna toimintana. Pitäisin kuitenkin sitä itsekkyytenä, jos sillä perusteella, että minä pidän pyöräilykypärän käyttöä oikeutenani, vaatisin sitä pakolliseksi kaikille muillekin pyöräilijöille. Jos olisin kypärätön pyöräilijä, niin varmasti vaatisin tuolle kypäräpakolle jotain parempia perusteluita kuin vain sen, että joku kypärän kanssa pyöräilijä pitää sitä oikeutetaan.

Muutenkin tuohon ajatteluun liittyy eräänlainen paradoksi. Jos niitä, jotka pitävät asepalveluksen läpikäymistä oikeutenaan, olisi merkittävä määrä miehistä, niin sittenhän ei olisi mitään syytä pelätä, että asepalveluksen käy vain hyvin harva, koska hehän kävisivät sen, vaikkei se olisi pakollinen. Jos heitä taas on häviävän pieni määrää miehistä, niin tämä osoittaa, että vastakkaisella mielipiteellä (eli asepalvelus ei ole oikeus vaan pakko) on huomattavasti suurempi kannatus, joten herää kysymys, että miksi tämän pienen vähemmistön pitäisi antaa sanella sen, miten toimitaan? Ja tässä ei siis edes huomioida sitä, että jos asepalvelus muutettaisiin vapaaehtoiseksi ja siitä maksettaisiin reilu palkka, siihen voisi lähteä sellaisiakin, jotka pitävät nykysysteemiä pakkona, mutta palkan perässä voisivat siihen ryhtyä vapaaehtoisesti.

Eli siis kummasta on kyse, asepalvelusta oikeutena pitävät ovat pienen pieni vähemmistö vai että armeijalle ei olisi mikään ongelma saada tarpeeksi varusmiehiä riviin, vaikka touhu muutettaisiin vapaaehtoiseksi?

No, maastamme varmasti löytyy ihmisiä, jotka eivät koe asevelvollisuutta oikeudeksi, mutta silti ovat sen kannalla. Hyväksyvät, ymmärtävät ja suorittavat sitten sen lain määräämän velvollisuuden. Väittäisin, että tämän tyyppisiä ihmisiä on valtaosa. Yhden pääasian sisällä kun monasti on erilaisia suuntauksia. Näinhän se on monessa muussakin asiassa.
Olen mielipiteeni jo moneen kertaan sanonut siitä, miksi vapaaehtoinen asepalvelus maassamme ei ole varteenotettava vaihtoehto minun mielestäni. En lähde saivartelemaan ja halkomaan hiuksia tässä asiassa. Semmoiset jutut eivät edistä tätä keskustelua millään tavalla.
Tässä alkaa sumentua se pääasia, mikä on tämänkin lätinän taustalla. Nimittäin se Suomen uskottava puolustus.
 
Back
Top