Komissio kieltämässä itselataavat?

Voisitko vähän valaista "miten aseeseen sijoitetut rahat olisi menettämässä" ?!
1. Mikäli viittaat EU:n asedirektiiviluonnokseen, niin se on vasta luonnos
2. Ko, direktiiviä vastustavaa Suomessa mm. Eduskunnan suurivaliokunta, puolustusvaliokunta, Puolustusministeri, Sisäministeri, Puolustusvoimat, Kaikki hallituspuolueet sekä kaikki maamme etujärjestöt (RUL, RESUL, RES, SAL, Metsästäjänliitto jne.)
Se ei kuitenkaan vielä tarkoita että saamme poikkeusluvan tai ettei tätä voisi vielä Sipilöidä.

3. Direktiiviä vastustavat myös mm. Tsekki, Puola, Ruotsi, Viro, Saksa, Itävalta, Liettua, Norja, Slovakia (kaikki maat eivät ole edes vielä ehtineet antaa vastinetta direktiiviluonnokseen)
Hyvä mutta direktiivin kaatamiseksi tarvitaan vähintään yksi maa lisää.

4. Jotta "rahat voisi menettää" tulisi mm. Suomen perustuslakia muuttaa, koska se takaa omaisuuden suojan (Omaisuuden takavarikointi on myös EU:n peruskirjan vastaista)
Ei noita luultavasti takavarikoitaisi suoraan vaan ihmiset velvoitettaisiin myymään aseensa tiettyyn määräaikaan mennessä. Saa arvata millaisen hinnan noista saisi hirvittävän ylitarjonnan iskiessä.

5. Suoraan sanottuna, aivan uskomatonta propagandaa ja nöyristelyä edes jakaa tuollaista tietoa koska se ei vaan pidä paikkaansa ja aiheuttaa vaan turhaa epävarmuutta.
En ole tietääkseni missään vaiheessa jakanut tietoa vaan kertonut mitä itse suosittelen.

Mikäli jollain on esim. 9mm pistoolikarbiini josta haluaa nyt paniikissa eroon niin laittakaa viestiä niin ostan sen heti pois.. myös AR sukuisia laitteita voin ostaa asevelihintaan pois ettei tarvitse jännittää milloin ne tullaan karhun ja vati-ryhmän toimesta hakemaan pois.. huoh..
Itsellä on jo varasuunnitelma tiedosssa jos scheisse lentää potkuriin.
 
Valmistautukaa paskanhalvaukseen.

http://tuomioja.org/blogi/2015/12/asedirektiivi-ei-ole-uhka-maanpuolustukselle/

Asedirektiivi ei ole uhka maanpuolustukselle
Viime viikkoina on tunteita Suomessa nostattanut kysymys suhtautumisesta ehdotukseen EU:n uudeksi asedirektiiviksi. Aseharrastajien lobbaus on ollut harvinaisen menestyksekästä, kun eduskunnan valiokunnat on saatu lausumaan, miten mahdotonta ehdotuksen hyväksyminen ja toimeenpano Suomessa olisi. Puolustusministerikin ehti eduskunnan istunnossa kertomaan, että jos direktiivi EU:ssa hyväksyttäisiin ei sitä Suomessa pantaisi täytäntöön.

Itse olen aina tukenut järkeviä pyrkimyksiä aselakien tiukentamiseen syistä, joilla on hyvin vähän tekemistä sen vaaran kanssa, että ne kulkeutuisivat kansainvälisten terroristien käsiin. Tältä osin Pariisin terrori-iskujen jälkeisissä tunnelmissa kirjoitettuja direktiivin perusteluja voi kritisoida. Todennäköisyys sille, että suomalainen puoliautomaattiase päätyisi ISIS-terroristeille, on äärimmäisen pieni. Paljon suurempi riski on, että sellainen päätyy jonain päivänä jonkun supisuomalaisen breivikin käsiin tuhoisin seurauksin.

Aseturvallisuuden lisääminen on joka tapauksessa tarpeen ja turvallisuuden parantamisen tarve on asetettava punnintaan siitä seuraavia hankaluuksia vasten. Suomi ei tietenkään ole ainoa EU-maa, jossa harrastetaan metsästystä ja ampumaurheilua, eikä direktiiviä muualla ole nähty näihin harrastuksiin kohdistuvana ekstistentiaalisena uhkana. Erilaisten näkemysten lähentäminen tässä voisi onnistua, jos metsästyksen ja ampumaurheilun harrastajat itse aktiivisemmin pohtisivat ja esittäisivät toimivampia keinoja aseturvallisuuden lisäämiseksi pelkän tyrmäyksen asemesta.

Ehkä näiltä osin direktiivin vastustaminen on Suomessakin nähty heikosti perustelluksi, sillä pääasiaksi vastustuksessa onkin nostettu se, miten direktiivi olisi jotenkin ongelmallinen Suomen puolustusjärjestelmän kannalta. Tähän väitteeseen uskovien on hyvä tutustua pääesikunnan aiempaan lausuntoon http://www.aselaki.info/materiaalit/pe_lausunto/AH22100 pehenkoslausunto_V1.pdf.

Suomessa ei ole suojeluskuntalaitosta – vaikka senkin henkiin herättämistä viritellään – eikä sveitsiläistä miliisireserviä, jossa jokainen reservisotilas pitäisi asetta kotonaan. Meillä ei siten ole tarvetta luoda kuvaa, että tämä olisi jotenkin oleellinen maanpuolustuskysymys. Reserviläisten kertausharjoitukset ja asekunnon ylläpitäminen ei voi perustua vapaaehtoisuuteen eikä omiin aseisiin, ja siltä osin kuin tässä on kehittämisen tarvetta niin se täytyy hoitaa ilman tämän kyseenalaisen kotivarustelun tuomista Suomeen.

Aiemman lainvalmistelun yhteydessä on todettu, että puolustuskykyyn vaikuttava vapaaehtoinen toiminta tulee järjestää viranomaisen johdossa ja valvonnassa. Edelleen on yksiselitteisesti todettu, että aseellisen voiman käyttö ja siihen valmistautuminen on julkinen hallintotehtävä, joka kuuluu vain viranomaiselle. Meillä siis ei ole yksityistä toimintaa, joka sellaisenaan tukisi suorituskykyjen muodostusta.

Asian lobbaukseen liittyy harha, joka käy ilmi poliisin asehallinnon materiaalista. Ns reserviläisaseita rekisterissä on päälle 20 000. Aseiden haltijoiden ikäjakauma kuitenkin osoittaa, etteivät niiden omistajat ole puolustusvoimien suorituskykyjen kannalta käytettävissä. Reservin ampumaharrastajat ovat ikääntyvää väkeä eikä heillä ole enää sijoitusta sodan ajan joukoissa. Jakauman perusteella ainoastaan noin 3000 reserviin merkittyä aseen omistajaa on puolustusvoimien kannalta käyttökelpoisessa iässä.

Toinen harha liittyy vapaaehtoisten määrään. Tosiasiassa sitoutuneita vapaaehtoisia reserviläisiä on enintään noin 7000. Tämä luku ei siis ole sama kuin reserviläisjärjestöjen jäsenmäärä. Järjestöjä vaivaa sama vanhentumisilmiö kuin ammunnan harrastamista tai vaikkapa hirvenmetsästystä. On siten täysin kestämätöntä argumentoida direktiiviä vastaan sillä, että kyseessä olisi minkäänlainen maanpuolustuksen kulmakivi. Suurempi huoli puolustustoimille on reservin fyysinen toimintakyky kuin yksityinen aseenomistus.

Tämän lisäksi kannanotoissa on raportoitu toteutuneita vapaaehtoisen maanpuolustuksen vuorokausimääriä väärin. Maanpuolustuskoulutusyhdistys MPK ei tuota koulutusta 47000 henkilölle vaan noin 47000 vuorokautta koulutusta, johon käytännössä sama henkilö osallistuu useamman vuorokauden. Tästä vain osa on puolustusvoimien tilaamaa koulutusta. Meillä ei siis ole mitään massiivista vapaaehtoisten määrää vaan toiminta käytännössä rajoittuu hyvin pitkälle ns. maakuntajoukkoihin.

20.12. 2015
 
Ei millään lailla yllättävää tekstiä Tuomiojan suusta. Omissa silmissäni tuo mies on samaa kastia Johan Backmanin kanssa. On helppoa rutista kun eläkepäivät Moskovassa lienevät turvatut. Onko tuo mies saanut koskaan mitään positiivista aikaan?
 
No en mitenkään ole Tuomiojan fani, mutta mikä varsinaisesti ei ole totta tuossa? Löytyykö argumentteja? Siitä ollaan samaa mieltä et se on inha komu ja Tavjan frendi.
 
No en mitenkään ole Tuomiojan fani, mutta mikä varsinaisesti ei ole totta tuossa? Löytyykö argumentteja? Siitä ollaan samaa mieltä et se on inha komu ja Tavjan frendi.

Enhän missään vaiheessa väittänytkään miehen varsinaisesti valehtelevan, mutta tilastoja ja numeroita voidaan tulkita niin kovin monella tavalla ja Erkki kyllä tulkitsee juuri omaan agendaansa sopivalla tavalla. Taustansa ja ankaran hoplofobisen asenteensa tietäen tuossa ei ollut mitään yllättävää.
 
Viimeksi muokattu:
No en mitenkään ole Tuomiojan fani, mutta mikä varsinaisesti ei ole totta tuossa? Löytyykö argumentteja? Siitä ollaan samaa mieltä et se on inha komu ja Tavjan frendi.

Suomessa ei ole suojeluskuntalaitosta – vaikka senkin henkiin herättämistä viritellään – eikä sveitsiläistä miliisireserviä, jossa jokainen reservisotilas pitäisi asetta kotonaan. Meillä ei siten ole tarvetta luoda kuvaa, että tämä olisi jotenkin oleellinen maanpuolustuskysymys.
Tässä Tuomioja toteaa ettei ole mitään tarvetta ilman mitään argumentteja.

Reserviläisten kertausharjoitukset ja asekunnon ylläpitäminen ei voi perustua vapaaehtoisuuteen eikä omiin aseisiin, ja siltä osin kuin tässä on kehittämisen tarvetta niin se täytyy hoitaa ilman tämän kyseenalaisen kotivarustelun tuomista Suomeen.
Se perustuu jo osittain omiin aseisiin ja rajoitettu kotivarustelu on jo käytössä.

Aiemman lainvalmistelun yhteydessä on todettu, että puolustuskykyyn vaikuttava vapaaehtoinen toiminta tulee järjestää viranomaisen johdossa ja valvonnassa. Edelleen on yksiselitteisesti todettu, että aseellisen voiman käyttö ja siihen valmistautuminen on julkinen hallintotehtävä, joka kuuluu vain viranomaiselle. Meillä siis ei ole yksityistä toimintaa, joka sellaisenaan tukisi suorituskykyjen muodostusta.
Toiminta mutta ei harjoittelu.

Asian lobbaukseen liittyy harha, joka käy ilmi poliisin asehallinnon materiaalista. Ns reserviläisaseita rekisterissä on päälle 20 000. Aseiden haltijoiden ikäjakauma kuitenkin osoittaa, etteivät niiden omistajat ole puolustusvoimien suorituskykyjen kannalta käytettävissä. Reservin ampumaharrastajat ovat ikääntyvää väkeä eikä heillä ole enää sijoitusta sodan ajan joukoissa. Jakauman perusteella ainoastaan noin 3000 reserviin merkittyä aseen omistajaa on puolustusvoimien kannalta käyttökelpoisessa iässä.
Onko tälle muuta lähdettä vai vetikö Tuomioja tämän hatusta kuten väitteensä siitä että Ranskan ilmavoimat lavasti Venäjän pommikoneiden alueloukkauksen Islannissa? Ainakaan omat havainnot eivät tue tätä.

Toinen harha liittyy vapaaehtoisten määrään. Tosiasiassa sitoutuneita vapaaehtoisia reserviläisiä on enintään noin 7000. Tämä luku ei siis ole sama kuin reserviläisjärjestöjen jäsenmäärä. Järjestöjä vaivaa sama vanhentumisilmiö kuin ammunnan harrastamista tai vaikkapa hirvenmetsästystä. On siten täysin kestämätöntä argumentoida direktiiviä vastaan sillä, että kyseessä olisi minkäänlainen maanpuolustuksen kulmakivi. Suurempi huoli puolustustoimille on reservin fyysinen toimintakyky kuin yksityinen aseenomistus.
Tuomiojan mielestä siis muu reservi kuin virka-apu joukkueet voisi lakkauttaa.
 
No en mitenkään ole Tuomiojan fani, mutta mikä varsinaisesti ei ole totta tuossa? Löytyykö argumentteja? Siitä ollaan samaa mieltä et se on inha komu ja Tavjan frendi.

Tuomiojan jutussa oikein mikään ei ole kovin viisasta. Siteeraan vielä Hemminkiä: Kantahenkilökunnan osuus sodan ajan joukoista on noin viisi prosenttia. Varsinaisissa taistelujoukoissa heidän osuutensa on vielä pienempi, koska monilla heistä on sijoitus ylemmissä esikunnissa ja erikoistehtävissä. Heillä ei ole tosipaikassa aikaa, eivätkä he välttämättä ole erikoistuneet sovelletun ampumataidon kouluttamiseen. Moni saattaa lisäksi uskoa, että ns. harmaassa vaiheessa kun liikekannallepano suoritetaan ja ennen kuin taistelut alkavat, on aikaa kerrata taitoja ja harjoitella.

Mitä vapaaehtoisiin tulee, kenen Tuomioja ajatteli jatkavan kouluttamista, kun se 5% lähtee? Kyse asekäsittelyssä on kyse myös koulutusosaamisesta. Varusmiesten asekäsittely ja ammunta on verraten vaatimatonta. Itse asiassa niin rajoitettuja paukut ja koulutukseen käytetty aika ovat, että se aiheuttaa jo vakavan vaaran pojille itselleen, kun kovia jaetaan.

Tuomiojan taktinen ajattelu ei vakuuta ainakaan minua, mutta sen tiedän, että hän on halunnut aseita pois yksityisomistuksesta kauan, jo ennen tätä EU-höyrähdystä. Perusteita sille?
 
No en mitenkään ole Tuomiojan fani, mutta mikä varsinaisesti ei ole totta tuossa? Löytyykö argumentteja? Siitä ollaan samaa mieltä et se on inha komu ja Tavjan frendi.

Tuomioja väittää että suurin osa reserviläisampujista on liian vanhoja ollakseen maanpuolustuksellisesti relevantteja. On tietysti totta että meikämannekaan ei enää varmaan etulinjaan kelpaisi. Ja myös se että Suomen ehkä 500-1000 aktiivista SRA-ampujaa ovat sinänsä hyttysen ininää 200 000+ henkisessä SA-vahvuudessa.
Kyse on kuitenkin enemmästä kuin siitä että saadaan kourallinen reserviläisiä jotka ovat keskimääräistä parempia ampujia. Yksiköissä tietotaito leviää yksilöltä toiselle. Sota-aikana aina on pyritty jakamaan miehiä niin että kokeneita sotilaita sijoitettiin myös pääosin kokemattomista koottuihin yksiköihin. Reserviläisammunnan harjoittelun ansiosta on mahdollista että jossain paikallisyksikössä on kaveri jonka ampumataidot ovat samaa tasoa maailman parhaimpien erikoisjoukkojen sotilaiden kanssa. On vaikea nähdä miten tästä ei voisi olla olematta etua siinä vaiheessa YLKP kajahtaa ja yritetään saada yksiköistä sotakelpoisia.
Lisäksi ei pidä tuijottaa pelkästään aseiden omistajia. Reserviläisyhdistyksissä on paljon jäseniä jotka käyvät silloin tällöin ammuskelemassa ampumavuoroilla muiden tai seuran omilla aseilla.

Maanpuolustusargumentti on kuitenkin sivujuonne asedirektiivissä. Ao. direktiivissä ei kerta kaikkiaan ole mitään mieltä miltään kantilta tarkasteltuna. Aseiden kieltäminen ulkonäön perusteella, deaktivoitujen aseiden kieltäminen, nettikaupan kieltäminen, määräaikaiset aseluvat...mitkään näistä eivät ole järkeviä saati hyväksyttäviä tavoitteita vaikka koko maanpuolustusargumentti unohdettaisiin kokonaan.
 
Erkki on syntynyt -46. Ei varmaan häärää päivän politiikassa enää kauaa. Jos Erkki ei nyt onnistu aiheuttamaan vahinkoa niin kohta hänkin saa tyytyä huutelemaan mielipiteitään kotisohvalta käsin.
 
Ei se yhdestä Erkistä ole kiinni, samanlaisia kantoja on vasemmistossa (ja oikeistossakin) runsaasti. Hämmästyttävän moni ihminen ei voi sulattaa että joku harrastaa asioita joita hän ei itse ymmärrä. Nämä henkilöt haluavat kaikki yhteen muottiin jossa kaikki harrastavat vain poliittisesti korrekteja asioita. Yllättävän usein nämä henkilöt itse ylpeilevät suvaitsevaisuudellaan ja moniarvoisuudellaan...
 
Suurin osa poliitikoista vastustaa aseita jo se sattuu olemaan nyt muodissa. Eki (ja muutama muu) on ideologialtaan maanpuolustus/reserviläis/asevastainen. Ekin kohdalla tää on kokolailla viimeinen taisto ennen kiikkustuolia.
 
Ekillähän on se rauhanmerkki aina takissa. Tietenkin vastustaa kamalia mustia tappoaseita.
 
Eikös sillä ole ole sukuperinteitä maanpuolustuksen vastustamisesta?
Isoäiti olisi päätynyt loppuelämäkseen linnaan ilman rauhansopimuksen pelastuspykälää.
 
Back
Top