Komissio kieltämässä itselataavat?

Mutta onko se niin merkittävä asia puolustukselle? Jos suomen sodanajan vahvuus ~230 000 ja lukemani mukaan reservistejä joilla puoliautomaattiase kotona ~20 000. Niin vain 10% sotilaista osaa ampua, hoitaa tehokkaan vastarinnan ja loput räiskii vähän miten sattuu?

Osa käyttää järjestöjen aseita. Metsästysaseillakin perusampumataidot kasvavat ihan hyvin, joten 10% on alakanttiin. Toiminnallisempi ammunta tosin rajoittuu haulikolla pomppumetsästykseen ja kiekkojen ampumiseen. Reserviläiskivääreiden kielto veisi mahdollisuuden tilanteenmukaisiin harjoituksiin aseilla, mitä tositilaanteessa käytettäisiin. Lisäksi aseen, kaliiperin ja patruunan yhdistelmän tuntemus auttaa ampumaan muillekkin kuin standardi ratamatkoille.
 
Kävinpä lukemassa hieman mielipiteitä HS:n sivuilla vaikkei olisi ehkä pitänyt, sillä verenpaine nousi välittömästi. Mitenpä selität asian tärkeyttä sellaiselle (todennäköisesti raitiovaunukiskojen sisäpuolella elävälle punaviherkuplalaiselle) joka aivan pokkana kutsuu armeijaa "väkivaltakoneistoksi" samalla kun selittää että "aseita ei enää nykymaailmassa tarvita" ja "metsästys on aivan turhaa koska ruokaa saa kaupastakin". Riistanhoitoa ja kantojen rajoittamista esitti joku valopää puhtaasti viranomaisten tehtäväksi. Huoh...

Asiassa on sellainenkin aspekti mikä kannattaa muistaa että sodankäynti ja maanpuolustus ei missään nimessä välttämättä ole seuraavassa pahassa paikassa enää lainkaan sellaista kuin mihin meidät on opetettu. Hybridisodankäynti, pienet vihreät miehet, sähkömagneettiset pulssit jotka lamauttavat infran jne... Harva meistä tajuaa edes kuvitella miten karusti maa voidaan saada polvilleen ja sinne tunkeutua (ja nyt en edes sivua pakolaispolitiikkaa...). Pahimmassa tapauksessa jokainen meistä voi joutua soveltamaan parhaiten osaamallaan tavalla kun esimerkiksi tietoliikenneyhteydet saattavat olla täysin poikki. Kyse ei ole elokuvien zombiehyökkäyksestä vaan täysin mahdollisesta skenaariosta (miten toimit kun kaikki yhteydet ovat poikki ja sähkö on katkaistu? Löytyykö matkaradio ja varapatterit? Löytyykö varakanisteri polttoainetta? Uuni tai generaattori talon lämmitykseen Tammikuun pakkasilla?).

Selvää on että jos SHTF niin sissisodaksi homma todennäköisimmin menee. Yksi tehokkaimpia esteitä vihollisen maahantunkeutumiselle on se että tietävät liki joka torpassa olevan aseita. Tämän vuoksi Sveitsin malli ei olisi nykyaikana lainkaan huono vaihtoehto Suomelle ja tätä kannattaisi suomalaisten ruveta oikeasti ajattelemaan ja poliitikoille ajamaankin.
 
Viimeksi muokattu:
Kävinpä lukemassa hieman mielipiteitä HS:n sivuilla vaikkei olisi ehkä pitänyt, sillä verenpaine nousi välittömästi. Mitenpä selität asian tärkeyttä sellaiselle (todennäköisesti raitiovaunukiskojen sisäpuolella elävälle punaviherkuplalaiselle) joka aivan pokkana kutsuu armeijaa "väkivaltakoneistoksi" samalla kun selittää että "aseita ei enää nykymaailmassa tarvita" ja "metsästys on aivan turhaa koska ruokaa saa kaupastakin". Riistanhoitoa ja kantojen rajoittamista esitti joku valopää puhtaasti viranomaisten tehtäväksi. Huoh...

Asiassa on sellainenkin aspekti mikä kannattaa muistaa että sodankäynti ja maanpuolustus ei missään nimessä välttämättä ole seuraavassa pahassa paikassa enää lainkaan sellaista kuin mihin meidät on opetettu. Hybridisodankäynti, pienet vihreät miehet, sähkömagneettiset pulssit jotka lamauttavat infran jne... Harva meistä tajuaa edes kuvitella miten karusti maa voidaan saada polvilleen ja sinne tunkeutua (ja nyt en edes sivua pakolaispolitiikkaa...). Pahimmassa tapauksessa jokainen meistä voi joutua soveltamaan parhaiten osaamallaan tavalla kun esimerkiksi tietoliikenneyhteydet saattavat olla täysin poikki. Kyse ei ole elokuvien zombiehyökkäyksestä vaan täysin mahdollisesta skenaariosta (miten toimit kun kaikki yhteydet ovat poikki ja sähkö on katkaistu? Löytyykö matkaradio ja varapatterit? Löytyykö varakanisteri polttoainetta? Uuni tai generaattori talon lämmitykseen Tammikuun pakkasilla?).

Selvää on että jos SHTF niin sissisodaksi homma todennäköisimmin menee. Yksi tehokkaimpia esteitä vihollisen maahntunkeutumiselle on se että tietävät liki joka torpassa olevan aseita. Tämän vuoksi Sveitsin malli ei olisi nykyaikana lainkaan huono vaihtoehto Suomelle ja tätä kannattaisi suomalaisten ruveta oikeasti ajattelemaan ja poliitikoille ajamaankin.

Sveitsin malli olisi hyvä puolustuksessa, samoin heidän suora demokratian mallinsa joka estää korruptoituneen "eliitin" maanpetokset kuten Suomessa.
 
Mutta onko se niin merkittävä asia puolustukselle? Jos suomen sodanajan vahvuus ~230 000 ja lukemani mukaan reservistejä joilla puoliautomaattiase kotona ~20 000. Niin vain 10% sotilaista osaa ampua, hoitaa tehokkaan vastarinnan ja loput räiskii vähän miten sattuu?
Aika iso osa ressukiväärien omistajista on MPK:n kouluttajia ja/tai Maakuntajoukkojen jäseniä. Osaaminen siis leviää koulutuksen mukana huomattavasti laajemmalle joukolle, kuin vain aseen omistajille.
 
Aika iso osa ressukiväärien omistajista on MPK:n kouluttajia ja/tai Maakuntajoukkojen jäseniä. Osaaminen siis leviää koulutuksen mukana huomattavasti laajemmalle joukolle, kuin vain aseen omistajille.

Nimenomaan näin ja kannattaa myös huomioida että MPK:n ja MAAKK:n lisäksi moni aktiiviampuja kouluttaa myös paljon ampujia (reserviläisiä) mm. Sovelletun Reserviläisammunnan kursseilla ja harjoituksissa. Samoin tehdään myös Practical puolella sekä lukuisissa muissakin lajeissa.
Mitä olen itse ollut kertausharjoituksissa kouluttamassa aseenkäsittelyä niin siellä näkee suoraan porukasta ne jotka ampuvat esim. SRA:ta koska aseenkäsittely on vaan niin paljon paremmalla tasolla kuin niillä jotka eivät harjoittele omaehtoisesti.
Nämä mm. SRA:n aktiiviharrastajat ovat sitten niitä jotka kertovat/kouluttavat asioista myös muille ryhmänsä/joukkueensa miehille harjoituksissa eli näin tieto ja taito leviää eteenpäin. Luonnollisesti jotta asian osaa niin toistoja pitää olla riittävästi ja se tulee nimenomaan omaehtoisen harjoittelun kautta. Aika moni mm. MAAKKin mies on saanut kipinän SRA harjoitteluun kun on nähnyt ja kuullut asiasta kertausharjoituksissa.
 
Aika hillitön, oli pakko varastaa tuo kuva! :D
 
Etelä-Suomen Sanomat ottaa myös kantaa asiaan. Asianharrastajille ei sinänsä mitään uutta informatiivisesti mutta asiallinen kirjoitus kumminkin:

Pääkirjoitukset 02:00 Päivitetty: 02:02

Pääkirjoitus
Uudet asekiellot uhka maanpuolustukselle
Kulunut syksy on ollut kotimaan politiikassa repivää aikaa. On kuitenkin yksi asia, josta kaikki puolueet näyttävät olevan samaa mieltä. Kyse on EU:n valmistelemasta uudesta ampuma-asedirektiivistä, joka kiristäisi toteutuessaan merkittävästi tiettyjen aseiden hankintaa ja hallussapitoa koskevia määräyksiä.

Euroopan komissio esitteli ehdotuksensa uudeksi asedirektiiviksi sopivasti Pariisin taannoisten järkyttävien terrori-iskujen jälkimainingeissa, joten maaperä unionissa on erittäin otollinen sen hyväksymiseksi.

Ei Suomellakaan tietysti ole periaatteessa mitään sitä vastaan, että Pariisin kaltaiset terroriteot pyritään tekemään tulevaisuudessa aiempaa vaikeammiksi jollei täysin mahdottomiksi toteuttaa.

Meillä on kuitenkin aiheuttanut suurta huolta muutosesityksen kohta, joka kieltäisi sotilasasetta muistuttavien täysi- ja puoliautomaattiaseiden hankkimisen ja hallussapidon kaikilta muilta paitsi viranomaisilta.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) on sisäministeri Petteri Orvon (kok.) säestämänä sanonut suoraan, että Suomi ei voi kyseistä pykälää hyväksyä, koska se iskisi suoraan maapuolustuksemme perusratkaisun ytimeen.

Puoliautomaattisten kiväärien kieltäminen siviileiltä olisi silkkaa myrkkyä puolustusvalmiudellemme. Ampumataito on sotilaan tärkein taito. Juuri kyseisillä aseilla tehtävät ammunnat ovat keskeinen osa vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta ja reserviläisten harjoituksia, joilla ylläpidetään parisataatuhatpäisen reservimme osaamista.

Pahimmillaan kiellon pelätään lopettavan reserviläisammunnat kokonaan, mistä hallituksen ohella ovat ilmaisseet huolensa muiden muassa monet maanpuolustusjärjestömme. Muutoksella olisi myös isot taloudelliset vaikutukset, sillä kiellettävien aseiden lunastaminen maksaisi valtiolle kymmeniä miljoonia euroja.

Hallitus yrittää nyt tehdä Brysselissä kaikkensa, jotta asedirektiiviä ei hyväksyttäisi muodossa, joka tuskin kykenisi merkittävästi rajoittamaan laittomien aseiden markkinoita, mutta heikentäisi kohtalokkaasti kansallista puolustustamme. Tiettävästi avainministerimme ovat varautuneet lähestymään asiassa henkilökohtaisesti EU:n avainvaikuttajia korkeinta ulkopoliittista edustajaa myöten sikäli kuin tapaamisia suinkin järjestyy.

Hyvän selkänojan hallitus sai asiassa eduskunnan suurelta valiokunnalta, joka yksimielisessä lausunnossaan oli samaa mieltä siitä, että nykyinen asedirektiiviehdotus ei ole Suomen hyväksyttävissä.

Jos Suomi ei onnistu poistattamaan puoliautomaattiasekieltoa direktiivistä, se varautuu hakemaan lupaa poiketa siitä kansallisen turvallisuutemme nimissä.

Viimeinen vaihtoehto olisi jättää tuleva direktiivi toimeenpanematta, mutta toivottavasti edustajamme saavat järjen voittamaan EU:ssa, jotta niin poikkeukselliseen menettelyyn ei tarvitse turvautua. Tiukassa paikassa siihenkin on oltava valmius.

http://www.ess.fi/Mielipide/paakirjoitukset/2015/12/18/uudet-asekiellot-uhka-maanpuolustukselle
 
Suomi voisi linjata homman niin että reserviläiset kuuluvat puolustusvoimien organisaation ja näinollen "siviileihin" kohdistuvat rajoitukset eivät koske heita. Asian vahvistukseksi voitaisiin uudelleenperustaa suojeluskunnat vaikka kansalliskaartin nimellä jolloin organisaaation jäsenet olisivat de jure sotilaita eikä siviilien rajoitukset koske heitä.

27261.jpg
 
Suomi voisi linjata homman niin että reserviläiset kuuluvat puolustusvoimien organisaation ja näinollen "siviileihin" kohdistuvat rajoitukset eivät koske heita.
Juuri tätä tarkoitin tuolla aikaisemmin sillä, että reserviläisen "statusta" vahvistetaan ja muokataan siten että se on lähemmin linjassa PV kanssa (en nyt muista sivuja). Keinoja miten se tehdään, voikin sitten pohtia lähemmin.
Keskeinen pointti on se, että kansallisessa lainsäädännössä reserviläinen on jotain enemmän kuin siviili ja silloin puhtaasti siviileihin kohdistuvia rajoituksia ei sovelleta.
Muutenkin reserviläisyyttä voisi tässä yhteiskunnassa arvottaa hieman nykyistä paremmin - onhan se hienoa olla reserviläinen, maanpuolustaja.
 
Kyllä tässä on nyt alkanut näyttämään siltä, että reserviläistä edes hieman arvostetaan. Tuo asedirektiiviehdotus on ollut tosiaan jo liki 2 vuotta sitten lausuntokierroksella suomessa ja silloin se kelpasi kaikille muille puolueille sellaisenaan paitsi osalle persuista. Kansan ääni on tainnut tällä kertaa kuulua. Minäkin olen ollut niin tiiviissä yhteistyössä eduskuntaan ja ministeriöihin, että kotona ihmettelevät eduskunnasta ja ministeriöistä tulevien joulukorttien määrää...
 
Kyllä tässä on nyt alkanut näyttämään siltä, että reserviläistä edes hieman arvostetaan. Tuo asedirektiiviehdotus on ollut tosiaan jo liki 2 vuotta sitten lausuntokierroksella suomessa ja silloin se kelpasi kaikille muille puolueille sellaisenaan paitsi osalle persuista. Kansan ääni on tainnut tällä kertaa kuulua. Minäkin olen ollut niin tiiviissä yhteistyössä eduskuntaan ja ministeriöihin, että kotona ihmettelevät eduskunnasta ja ministeriöistä tulevien joulukorttien määrää...


jep..ja silloin ei ollut mitää uhkaa aseidenkieltämiseen nähtävissä??? .. mutta taas ja jälleen kerran tuli tämä EU:n esitys ase ja ampumaharrastajille (edunvalvojille) kuin salama kirkkaalta taivaalta....? :facepalm:
 
Vanha kuva mutta sisältö ja sen viesti niin tuttun oloinen? Ihan kuin olisi vastaavaa saanut lukea ihan lähiaikona mutta eri asiayhteydessä..?

Suomella on nyt "uusi isäntä" jonka tavoite on kerätä aseet pois kansalaisilta...

oikean_tiedon_puolesta.jpg
 
lainaus sähköpostiviestistä:

Huokaisitko helpotuksesta? Liian aikaisin.


Tässä vähän kylmää vettä niskaan:

Britannia on päättänyt ajaa tiukempaa linjaa ja ajaa omaa lainsäädäntöään läpi. Britannian vaikutusvaltainen sisäministeri Theresa May ja Cameron yrittävät kovaa vauhtia runnoa läpi ns "High-power rifle bannia" mikä tarkoittaisi yli .22 kaliipeeristen kivääreiden kieltoa Euroopan alueella.

Briteillä on kova pelimerkki käytössään - he ovat tekemässä tästä kynnyskysymyksen: joko EU:sta tulee "turvallinen" tai sitten he lähtevät unionista.

Kirje kokonaisuudessaan sisältää paljon epätarkkuuksia ja suoranaisia valheita. Hyvä uutinen on, että nyt olemme yrittäneet vaikuttaa komissioon (asiaa ajava toimielin) ja meille on vastattu. Vastauksen laatu ei tyydytä. Nyt meillä on siis perusteet valittaa EU:n oikeusasiamiehelle.

Lähetämme lähiaikoina toisenkin kirjeen. Muumipostimerkillä.

Tässä muuten koko kirje:

Subject: Proposals regarding firearms
Dear Mr [Nimetön Firearms Unitedin edustaja],

I refer to your message seni to Home task force firearms on 4 December concerning the modifications of Council Directive 91/477 on firearms.

Since DG GROW has prepared the Commission proposal in cooperation with DG HOME, I am pleased to provide you with the following responses to your comments.
Over the last few years, three studies' have been prepared on the question of firearms for the Commission. In particular, the company Technopolis has realised a study on the "evaluation of the firearms directive". In this context. Technopolis has largely consulted Member States, representatives of firearms producers, dealers and brokers, firearms users, including hunters and marksmen, international bodies, associations, research institutes and other experts. 83 questionnaires have been completed and 56 interviews have been performed.

On this basis, the Commission adopted a report on 18 November 2015 on the implementation of the Directive 91/477 to the European Parliament and Council.
The analysis conducted for the Commission notably highlight that the criminal use of firearms caused over 10 000 homicides in the EU over the last decade. Moreover, it is clearly established that in certain Member States, a significant number of crimes are committed with legal firearms.

The report adopted on 18 November 2015 also highlights that there have been a number of incidents when weapons that have been deactivated in line with the current rules have later been reactivated for criminal use. This is unfortunately confirmed by recent terrorist attacks. It is also established that alarm weapons, which constitute legal arms, have been acquired by terrorists and transformed into illegal firearms.
1 Evaluation of the Firearms Directive, December 2014; Study to support an Impact Assessment on a possible initiative related to improving rules on deactivation, destruction and marking procedures and marking procedures of firearms in the EU, as well as on alarm weapons and replicas, June 2014; and Study to support an Impact Assessment on Options for Combatting illicit firearms trafficking in the European Union, July 2014.

We also know that several millions of EU citizens own and use firearms for hunting or sport shooting without creating security problems. The objective of the Commission is of course, not creating unnecessary difficulties for hunters and sport shooters.

In this context, I would like to underline that, contrary to the information which has been circulated notably on the internet, the Commission does not propose the prohibition of all semi-automatic fírearms, but only a limited number of the most dangerous firearms: automatic firearms which have been converted into semi-automatic firearms (and which can be easily transformed into full automatic), and semi-automatic firearms for civilian use which resemble weapons with automatic mechanisms (example semiautomatic AK 47).
All the other categories of semi-automatic firearms are not modified and can be acquired by private persons subject to normal authorisation. This concerns notably semi-automatic long firearms whose magazine and chamber can together hold more than three rounds which are normally used by sport shooters.

The table below shows all the categories of semi-automatic firearms that private persons could acquire.

Category B: Proposal concerning semi-automatic firearms (these firearms could be acquired by private persons subject to authorisation)
1. Semi-automatic or repeating short firearms. 2. Single-shot short firearms with centre-fire percussion. 3. Single-shot short firearms with rim fire percussion whose overall length is less than 28 cm. 4. Semi-automatic long firearms whose magazine and chamber can together hold more than three rounds. 5. Semi-automatic long firearms whose magazine and chamber cannot together hold more than three rounds, where the loading device is removable or where it is not certain that the weapon cannot be converted, with ordinary tools, into a weapon whose magazine and chamber can together hold more than three rounds. 6. Repeating and semi-automatic long firearms with smooth-bore barrels not exceeding 60 cm in length.

Concerning the length of firearms permits to 5 years which are renewable, the objective is to ensure appropriate security controls over the use of legal firearms. In any case, the current directive (Article 7(4)) already required Member States to undertake periodic verification of persons satisfy conditions to for an authorisation of a firearmē

2. With respect to certain terminology in the current Directive, the Commission is currently in discussions with the European Parliament and with the European Council and is willing to take on board suggestions to improve the text and the terminology used.

We remain of course at your disposal for any information.
Yours faithfully,
Alain Alexis Head of Unit
 
Isäntä sakottaa renkiään joka on "vastarannan kiiski" ?

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/152...olla-tiukka-eikohan-eu-jotain-sakkoja-antaisi


Ministeri Niinistö tv:ssä: ”Suomen pitää olla tiukka – eiköhän EU jotain sakkoja antaisi”


  • Puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) mielestä Suomen pitää olla mahdollisimman tiukka EU:n komission ehdottaman asedirektiivin suhteen.

Suomen pitäisi sakkojen uhallakin kieltäytyä EU:n ehdottamasta asedirektiivistä, linjaa puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) Ylen Aamu-tv:ssä. EU:n komission valmisteleva direktiivi kieltäisi itselataavaa kertatulta ampuvat, sarjatuliaseita muistuttavat aseet yksityishenkilöiltä.

– Kyllä Suomen linjan pitää mielestäni olla mahdollisimman tiukka. Direktiivissä on Euroopan komissiolla tapahtunut virhe Suomen suhteen. Ei ole ymmärretty Suomen maanpuolustusratkaisua. Pitkälti muilla mailla Euroopassa on ammattiarmeijat ja meillä on reserviin perustuva, yleisen asevelvollisuuden pohjalta muodostettu armeija. Komissiolla ei pitäisi olla mitään tekemistä meidän puolustusratkaisumme kanssa, Niinistö toteaa.

Suomi pyrkii tällä hetkellä muuttamaan direktiivin sisältöä poliittisella tasolla ja virkamiesvoimin. Puolustusministeri täsmentää, että ”mahdollisimman tiukka” linja tarkoittaisi äärimmäisessä tapauksessa sitä, että jos asedirektiivi nykymuotoisena hyväksytään, Suomen ei pitäisi sitä implementoida eli ottaa käyttöön.

– Eiköhän EU meille jotain sakkoja antaisi, Niinistö pohtii tällaisen ratkaisun seurauksia.

Niinistön mukaan Suomi oli alkuun ainoa, joka asedirektiiviä kritisoi, mutta nyt esitystä on moittinut hänen mukaansa myös Tshekki, Puola ja Viro. Puolustusministeri huomauttaa, että asedirektiivistä löytyy myös myönteisiä uudistuksia, joita Suomikin voi kannattaa.

– Esimerkiksi aseiden deaktivoimisen yhtäläistäminen, josta Euroopan maissa on kirjavia käytäntöjä. Sitten aseiden kuljetukseen liittyviä asioita, joilla voi ajatella, että terrorismia pystytään estämään, Niinistö toteaa Ylellä.

– Kuitenkin pääongelma tässä direktiivissä on, että tässä puututaan luvallisiin aseisiin. Terroristiset teot ja muu rikollinen toiminta on tehty luvattomilla aseilla. Esimerkiksi Jugoslavian hajoamissotien seurauksena kymmeniä ellei satoja tuhansia aseita päätyi pimeille markkinoille. Tämä on se suuri ongelma.
 
Back
Top