Kuljetus- ja monitoimihelikopterit

Super Puma, Sea King, Black Hawk, Bell 214ST ja Mi-17. Sea King oli jo 80-luvun puolivälissä vanhahtava rauta, 214ST jäi vähän erikoiseksi lumihiutaleeksi, Black Hawk jostain syystä liian kallis (oliko vielä liian uusi konetyyppi, vai pidettiinkö hintaa YYA-Suomelle tarkoituksella rasvaisena? Tosin matalarunkoinen S-70 ei ehkä muutenkaan ole ihan optimi meripelastushommiin ainakaan Pohjolan olosuhteissa) ja Mi-17 ei varmaankaan tarjonnut juurikaan suorituskykyetua Mi-8:aan nähden. Super Puma tosiaan oli sangen hyvin varusteltu ja mm. kykeni autopilotin ohjaamana leijuntaan sekä lentämään automaattisesti ohjelmoitua etsintäkuviota.

Sangen suurta kopteria näemmä haettiin. Itselleni AS365 (tai MH-65 Dolphin) on ikoninen, ensimmäinen mieleentuleva laite sanasta "meripelastushelikopteri".
 
Itsehän kannatin kovasti Cougaria maavoimien kopterikisassa, olin hyvin pettynyt kun ei se päässyt edes finaaliin... :(
Oon antanu kertoa itselleni, että ne hyvät vaihtoehdot, eli Black Hawkin ja Cougarin pudotti pelistä perärampin puute. Käytännössä aivan triviaali ja tarpeeton ominaisuus, johon Kustaalla (?) oli pakkomielle.
 
Sangen suurta kopteria näemmä haettiin. Itselleni AS365 (tai MH-65 Dolphin) on ikoninen, ensimmäinen mieleentuleva laite sanasta "meripelastushelikopteri".
Dauphin on kevyempi helikopteri ja varmaankin kilpaili Bell 412:n kanssa keskiraskaan pelastuskopterin tehtävästä. Mutta olet nähnyt Daltonin toisen Bondin.
 
Oon antanu kertoa itselleni, että ne hyvät vaihtoehdot, eli Black Hawkin ja Cougarin pudotti pelistä perärampin puute. Käytännössä aivan triviaali ja tarpeeton ominaisuus, johon Kustaalla (?) oli pakkomielle.

Entäs AW101? Tanskalaiset päätyivät siihen NH90:n sijaan eikä edes nirsot norjalaiset (tosin hankkivat myöhemmin ja pelastushelikopteriksi) ole luopumassa, vaikka ovat piesseet NH90:tä kuin vierasta sikaa.

Yleiskäyttöön AW101 toki olisi ollut tarpeettoman iso, samoin kuin S-92, sen voin myöntää. Mutta olisihan siinä hieman kontrastia MD500:n ja AW-101:n välillä...
 
EH101 olisi varmaan ollut jo tarpeettoman suuri ja kolmimoottorisena myös kalliimpi ylläpidettävä. Sehän onkin enemmän noihin raskaisiin SAR-hommiin päätynyt, samaten kuin Super Puman isoveli EC725 Cougar, johon on mätkäisty mm. viisilapainen pääroottori ja tuhat heppaa lisää kömyä. Tietysti se olisi ollut myös kapasitetiltaan suurempi ja 15 Cougarin kuorma mennyt 10 EH101:een, mutta Suomi ei oikein harrasta sellaisia massiivisia joukkojensiirtoja tai ilmamobolisointia, ilmamekanisoinnista puhumattakaan, missä sellainen investointi pääsisi oikeutuksiinsa. Puhtaasti rahtikoneeksi sitten olisi voinut harkita jo vaikka Chinookia, mutten oo oikein vakuuttunut sellaisenkaan tarpeesta, ilmavaivoillekin riittää pari rahtikonetta.

Oon edelleen sitä mieltä, että Super Puma/Cougar tai Black Hawk olisivat joinain variantteina olleet näihin Suomen pääasiassa erikoisjääkäreiden tarpeisiin parhaat vehkeet. Koeteltua ächnologiaa ja maailmalla paljon yksilöitä lennossa, eli vähiten riskejä, ja lisävarustelistalla ruksittavaa varmaan saman verran kuin Mersulla, eli saa niillä herkuilla mitä mieli tekee.
 
EH101 olisi varmaan ollut jo tarpeettoman suuri ja kolmimoottorisena myös kalliimpi ylläpidettävä. Sehän onkin enemmän noihin raskaisiin SAR-hommiin päätynyt, samaten kuin Super Puman isoveli EC725 Cougar, johon on mätkäisty mm. viisilapainen pääroottori ja tuhat heppaa lisää kömyä. Tietysti se olisi ollut myös kapasitetiltaan suurempi ja 15 Cougarin kuorma mennyt 10 EH101:een, mutta Suomi ei oikein harrasta sellaisia massiivisia joukkojensiirtoja tai ilmamobolisointia, ilmamekanisoinnista puhumattakaan, missä sellainen investointi pääsisi oikeutuksiinsa. Puhtaasti rahtikoneeksi sitten olisi voinut harkita jo vaikka Chinookia, mutten oo oikein vakuuttunut sellaisenkaan tarpeesta, ilmavaivoillekin riittää pari rahtikonetta.

Oon edelleen sitä mieltä, että Super Puma/Cougar tai Black Hawk olisivat joinain variantteina olleet näihin Suomen pääasiassa erikoisjääkäreiden tarpeisiin parhaat vehkeet. Koeteltua ächnologiaa ja maailmalla paljon yksilöitä lennossa, eli vähiten riskejä, ja lisävarustelistalla ruksittavaa varmaan saman verran kuin Mersulla, eli saa niillä herkuilla mitä mieli tekee.

Black Hawk olisi ainakin ollut uskottava, aikataulussa ja yllätyksetön. Ranskalaisista en tiedä, valkoista lippua ollaan vetämässä salkoon heti alkuun ja mitä Venäjäkin ajattelisi???
 
Norskit nyt luopuvat NH90 kalustosta ja hankkivat tilalle Seahawk koptereita. Lentäjiä menee Tanskaan jo koulutukseen. Mitäköhän noille vapautuville NH koptereille tapahtuu? Kenties busseiksi öljynporauslautoille?
 
Itsehän kannatin kovasti Cougaria maavoimien kopterikisassa, olin hyvin pettynyt kun ei se päässyt edes finaaliin... :(
Ei vaikka valmistaja tarjosi perärampillista versiota. Tiedä sitten miten siinä kehitystyössä olisi lopulta käynyt.
 
X - ajatusvirhe
 
Black Hawk olisi ainakin ollut uskottava, aikataulussa ja yllätyksetön. Ranskalaisista en tiedä, valkoista lippua ollaan vetämässä salkoon heti alkuun ja mitä Venäjäkin ajattelisi???
Blackhawk on "kokoisekseen ahdas" ja minusta aika huono nimenomaan yleiskuljetuskopteriksi. En ole lainkaan yllättynyt ettei se ollut valintakuvioissa mukana. Erään aasialaisen ilma-aseen edustaja kommentoi kerran että onhan se hyvä kopteri, mutta Mi-17 on puolet halvempi ja kuljettaa 3x enemmän porukkaa.
 
Blackhawk on "kokoisekseen ahdas" ja minusta aika huono nimenomaan yleiskuljetuskopteriksi. En ole lainkaan yllättynyt ettei se ollut valintakuvioissa mukana. Erään aasialaisen ilma-aseen edustaja kommentoi kerran että onhan se hyvä kopteri, mutta Mi-17 on puolet halvempi ja kuljettaa 3x enemmän porukkaa.
Kuljetuskopteriarmada olisi kasvanut varsin suureksi, jos olisi valittu Blackhawkin kokoinen kone. Lentäjiä olisi tarvittu nykymalliin verratenkin lähes tuplamäärä ja alkuperäisessä "jääkäripataljoona kertasiirrolla" -mallissa aivan tolkuttomasti.
 
Kuljetuskopteriarmada olisi kasvanut varsin suureksi, jos olisi valittu Blackhawkin kokoinen kone. Lentäjiä olisi tarvittu nykymalliin verratenkin lähes tuplamäärä ja alkuperäisessä "jääkäripataljoona kertasiirrolla" -mallissa aivan tolkuttomasti.

Kun huomioidaan "availability", pärjätään ehkä jopa pienemmällä määrällä Black Hawkeja (versus NH-90)? (Tämä on tietenkin jälkiviisautta...)
 
Blackhawk on "kokoisekseen ahdas" ja minusta aika huono nimenomaan yleiskuljetuskopteriksi. En ole lainkaan yllättynyt ettei se ollut valintakuvioissa mukana. Erään aasialaisen ilma-aseen edustaja kommentoi kerran että onhan se hyvä kopteri, mutta Mi-17 on puolet halvempi ja kuljettaa 3x enemmän porukkaa.

Mitä BH:sta puuttuu? Suurten jakamattomien kuormien kuljetuskyky? Miehistönkuljetuskyky sillipurkkimoodissa?

NH90:een saa teoriassa 3+4 istuinta kummallekin kyljelle ja 3+3 istuimet ovien kohdalle, eli 20 kuljetettavaa, mutta yleensä kai nuo ovien kohdalla olevat kuusi penkkiä heitetään hiiteen Minigunien tieltä. Tällöin kapasiteettiero kutistuu, 14 NH90:n hyväksi ja n. 11 BH:lle. Ei enää läheskään niin massiivinen ero. Eikä aseistus ole Black Hawkin oviaukossa haittaamassa kuljetettavien liikettä.

Postasit tämän aiemmin toisaalle, kertauksen vuoksi:

fig1-7.gif


Ja sieltä samalta ketjun sivulta vähän ylempää NH90:

p0113515.jpg


Minigun-kuvat poimittu netistä:

iu

iu
 
Kun huomioidaan "availability", pärjätään ehkä jopa pienemmällä määrällä Black Hawkeja (versus NH-90)? (Tämä on tietenkin jälkiviisautta...)
Alkuperäisessä mallissa NH90 on sekin aivan liian pieni. Niitä pitäisi saada kerralla ilmaan ainakin 50kpl, jos meinaa edes pataljoonan henkilöstöstä siirtää olennaiset osat. Kalusto olisi sitten oma lukunsa. Voimme varmaankin reippaasti todeta, että tavoitetila ei ollut kovin realistinen.

Jos olisi nähty, että lopputulemana on 20kpl NH90-koptereita, niin moni rinnakkainen vaihtoehto olisi näyttäytynyt uudessa valossa. Tämä ei ollut onnistunut hanke, vaan lopputulemaan ajauduttiin hiukan hallitsemattomasti.
 
Kylkirauta-lehden numerossa 2/2006 on pari mielenkiintoista juttua pohjoismaisen kopterihankkeen kulisseista. Ei ole ollut suomalaisiin hankintaprosesseihin tottuneella upseerilla helppoa niissä iltamissa. Veikkaan että närästyslääke on ollut vakituinen kaveri.


Jutut sivulta 4 alkaen.
 
Mitä BH:sta puuttuu? Suurten jakamattomien kuormien kuljetuskyky? Miehistönkuljetuskyky sillipurkkimoodissa?

NH90:een saa teoriassa 3+4 istuinta kummallekin kyljelle ja 3+3 istuimet ovien kohdalle, eli 20 kuljetettavaa, mutta yleensä kai nuo ovien kohdalla olevat kuusi penkkiä heitetään hiiteen Minigunien tieltä. Tällöin kapasiteettiero kutistuu, 14 NH90:n hyväksi ja n. 11 BH:lle. Ei enää läheskään niin massiivinen ero. Eikä aseistus ole Black Hawkin oviaukossa haittaamassa kuljetettavien liikettä.
Sillipurkkimoodissapa hyvinkin, missäs muussakaan? Kuljetuskopterin tarkoitus on kuljettaa. Ei ne oviaseet ole aina mukana (väittäisin että käytännössä harvemmin). Ja Nh90:ssä jalkaudutaan rampista :)

Kabiinien vertailua.

AW101:
Vh9xBod.png


Super Puma:
xhAKTg2.jpeg

NH90:
mGYmDpb.jpeg


Black Hawk:
xpySWEn.jpeg

Mi-17:
rqJbViP.jpeg

S-92:
QgkcEXd.jpeg


Ka-32:

ka-32-diagram_tcm36-4268.jpg
BH:n lentopainot ovat samaa tasoa kuin NH90:ssä, joten eihän se kuljetuskopterina kovin taloudellinen ole. Myös Kamovin kuljetustila on huomiotaherättävän pieni, taustalla ehkä kopterin kompaktiusvaatimus aluskäyttöön.

Rampin tarpeellisuudesta en tietenkään niin osaa sanoa. Stetson-analyysillä sanoisin että kovin pienille koptereille se ei ehkä ole niin tarpeen kun ne tuskin kuljettaa ajoneuvoja yms ja pienempi määrä ukkoja ulostautuu ovistakin? Jotain mönkijää tai moottorikelkkaa harvemmin varmaan kannattaa kopterilla lähteä kuskaamaan. Toki se mahdollistaa kuljetuskonttien roudaamisen, ja etenkin paarien lastaus helpottuu.
 
En malta odottaa..

Ruotsin Ilmavoimien UH-60M Blackhawk helikopteri nähdään myös sekä maassa että ilmassa Turun lentonäytöksessä. Blackhawk on todella harvinainen vieras Suomen lentonäytöksissä ja edellinen vierailu oli vuoden 2001 päälentonäytöksessä Jyväskylän Tikkakoskella jolloin USA:n maavoimien Blackhawk oli maanäyttelyssä. Koneen tyyppimerkintä Ruotsissa on HKP16 ja helikopterit lentävät Turkuun Linköpingistä. Blackhawk on yksi yleisimpiä sotilashelikoptereita maailmalla ja sitä on rakennettu vuodesta 1979 tuhansia kappaleita. Pelkästään USA:n maavoimilla (US Army) on ollut yli 2000 Blackhawk helikopteria. Blackhawkia on modernisoitu jatkuvasti ja Ruotsin käyttämä UH-60M (HKP16) versio on nykypäivän vaatimukset täyttävä miehistökuljetushelikopteri, jota voidaan käyttää myös esimerkiksi metsäpalojen sammuttamiseen. Ruotsi on lentänyt Blackhawk helikoptereilla jo yli 25 000 lentotuntia.
 
Noh, Ruotsihan on operoinut myös Hueyllä 1963-2000. AB204B:ssä onkin pakoputkiratkaisu, jota en ole ennen nähnyt.

1200px-AB204_Swedish_Air_Force_%2827882428255%29.jpg
 
Back
Top