Maantiekenttämme tutkassa, ja täsmäohjusten maalina

Tässä on aika paljon kuvia kentältä, kyllä se otti kipeää ihan kunnolla:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4392962/Satellite-images-destruction-Assad-s-air-base.html

Paljon fotogeneettistä materiaalia kyllä, mutta suurimmalta osin hyvin vähän merkitystä tukikohdan operointikyvylle.

Asteikolla mediatempaus vs efektiivinen sotatoimi tuo oli 90% ensimmäistä.

Suurin merkitys on sillä, jos siellä on tuhottu työkaluja, varusteita ja varaosia. Syyrialla ollut niistä muutenkin pula. Siksi tärkeimmät kohteet ovat hangaarit, pajat ja varastot.
 
@arcanine98 pohti toisaalla F-35B:n hankintaa hajautettua operointia varten. Sanoisin, ettei se ole tarpeen. On totta, että maantienpätkä keskellä ei mitään ei ole kovin taistelunkestävä ratkaisu, jos se joutuu odottamatta hyökkäyksen kohteeksi eikä kone(et) pääse ilmaan.

STOVL-koneen hankintaa järkevämpi tapa lisätä kaluston selviytymiskykyä olisi kehittää varalaskupaikkojen rakentamistapaa. Viedään tie tunneliin ja rakennetaan tunneliin sivuhaara paineiskun kestävien ovien taakse. Kun yläpuolella on riittävästi kalliota, niin mikään ballistinen ohjus tai tunkeumapommi ei läpäise. Risteilyohjuskaan ei pääse vaikuttamaan, vaikka se osuisi sisään tunnelin suuaukosta, koska sivutunneli on raskaiden ovien ja mahdollisesti vielä mutkan takana. Siellä voi sitten rauhassa odotella hälylähtöä, huoltaa koneita tai mitä ikinä tehdäänkään. Heti tunnelin suuaukolle rullattua voi iskeä jälkipolttimen päälle ja kone on ilmassa 10 sekunnissa.

Kallista? Ei välttämättä. Tunneleitahan rakennetaan muutenkin, esimerkiksi Helsingin ja Turun välisellä moottoritiellä on seitsemän tunnelia, ja koko tien hinta on 700 miljoonaa euroa. Tuollaiseen muutenkin rakennettavaan tunneliin yhdistettynä pienen luolaston ja varalaskupaikan rakentaminen ei maksaisi kovinkaan paljoa.

Vaikka jokin maantienpätkä maakunnassa linjattaisiin kallion läpi, niin ei sen luulisi muutamia kymmeniä miljoonia euroja enempää maksavan. Molemmille puolille tunnelia voidaan rakentaa vielä pari kilometriä varalaskupaikkaa.
 
Vaikka jokin maantienpätkä maakunnassa linjattaisiin kallion läpi, niin ei sen luulisi muutamia kymmeniä miljoonia euroja enempää maksavan. Molemmille puolille tunnelia voidaan rakentaa vielä pari kilometriä varalaskupaikkaa.

Aikataulu a la Länsimetro potenssiin neljä?:eek:
 
Onkohan meillä puhallettavia, tutkaheijastimella ja lämmittimellä varustettuja vale-lentokoneita? Ja miksei muutakin maantietukikohdan välineistöä ja henkilöstöä.

Tilanteen kiristyessä voi A2:lla voi olla pieniä maalitusvaikeuksia, kun satelliittikuvissa ilmavoimien 64 hävittäjää on muuttunut 200 konepariksi pitkin lentotukikohtia, lentokenttiä, harrastekenttiä, maantietukikohtia sekä sopivia tienpätkiä. Jokaisessa ajoneuvoja, kontteja ja miehistöä*.

*olettaen, että PV saa vakoilusatelliittien ratatiedot esimerkiksi Yhdysvalloilta, jolloin muutama ressu voi muuttaa lavastuksen jokaista ylilentoa varten.

muoks typo
 
Viimeksi muokattu:
Osasta käytöstä poistetuista MiG-21 F -koneista tehtiin MiG-21 BIS:n valemaaleja. Näitä oli sitten ripoteltu eri puolille Suomen lentokenttiä. Mahtaakohan osasta Horneteista käydä samoin ? En itse oikein jaksa siihen uskoa.

Katso liite: 14484

Olin purkamassa yhtä Ähvää tuota tarkoitusta varten keväällä -86 joskus palveluksen luppoajalla.
 
Muutaman voisi jättää raivaajille että voisivat harjoitella sirotteiden ja räjähtämättömien raivaamista kovilla koneen lähellä ja päältä.
 
Muutaman voisi jättää raivaajille että voisivat harjoitella sirotteiden ja räjähtämättömien raivaamista kovilla koneen lähellä ja päältä.

En tiedä onko raivaajille jätetty, mutta pelastusharjoituksissa vanhojen koneiden runkoja on ainakin käytetty. En tosin tiedä onko komposiittirakenne tässä esteenä.
 
Onkohan meillä puhallettavia, tutkaheijastimella ja lämmittimellä varustettuja vale-lentokoneita? Ja miksei muutakin maantietukikohdan välineistöä ja henkilöstöä.

Tilanteen kiristyessä voi A2:n voi olla pieniä maalitusvaikeuksia, kun satelliittikuvissa ilmavoimien 64 hävittäjää on muuttunut 200 konepariksi pitkin lentotukikohtia, lentokenttiä, harrastekenttiä, maantietukikohtia sekä sopivia tienpätkiä. Jokaisessa ajoneuvoja, kontteja ja miehistöä*.

*olettaen, että PV saa vakoilusatelliittien ratatiedot esimerkiksi Yhdysvalloilta, jolloin muutama ressu voi muuttaa lavastuksen jokaista ylilentoa varten.

On meillä ollut ainakin rannikkotykkejä jopa Nuoli-luokan aluksia esittäviä valemaaleja joten miksipä asiaa ei olisi Ilmavoimissakin huomioitu?
 
Olen nähnyt valokuvia puusta rakennetuista valemaali-Drakeneista. Kuulemma talvisaikaan lumestakin saatettiin väsätä MiG-21:ä muistuttavia hökötyksiä. Ainakin tämän kirjan mukaan.

Katso liite: 14490

Jossain Jane'sin lehdessä kin oli aikanaan kuva vaneri-Drakenista. Eli samoja oppeja on sovellettu kaikissa puolustushaaroissa vaikkei siitä olekaan pidetty ääntä. Ja eikö tuo ole ihan ääneenkin lausuttu että vihollisen tiedustelu on paljon helpompi sekoittaa massiivisella valetoiminnalla kuin omia joukkoja piilottelemalla.
 
Jossain Jane'sin lehdessä kin oli aikanaan kuva vaneri-Drakenista. Eli samoja oppeja on sovellettu kaikissa puolustushaaroissa vaikkei siitä olekaan pidetty ääntä. Ja eikö tuo ole ihan ääneenkin lausuttu että vihollisen tiedustelu on paljon helpompi sekoittaa massiivisella valetoiminnalla kuin omia joukkoja piilottelemalla.

Piti ihan tarkistaa ja kaivaa kirjahyllystä tämä opus.

visentti.jpg

Löytyy kuva jostain Lapin lennoston harjoituksesta, ilmeisesti 80-luvulta. Siinä mekaanikot kuskaavat pyörillä liikuteltavaa vaneri-Drakenia.
 
Miten nämä vaneri- tai lasikuituvalemaalit erottuvat oikeista satelliittitiedustelussa? Nuo taitavat jäähtyä ja lämmetä päivänkierron mukaan vähän eri tahtiin kuin vastaavat oikeat kohteet. Itänaapurilla lienee sekä halua että kykyä seurata tuollaisia asioita pitemmän kaavan mukaan.
 
Miten nämä vaneri- tai lasikuituvalemaalit erottuvat oikeista satelliittitiedustelussa? Nuo taitavat jäähtyä ja lämmetä päivänkierron mukaan vähän eri tahtiin kuin vastaavat oikeat kohteet. Itänaapurilla lienee sekä halua että kykyä seurata tuollaisia asioita pitemmän kaavan mukaan.

Missä tiedustelusatelliitissa on lämpökamera? Venäläisillä sellaisia ei ainakaan taida olla. Näkyvän valon sekä lähi-infrapuna/lyhytaaltoinfrapuna kameroihin lämmöllä ei mitään vaikutusta.

Eli satelliittitiedustelu (kuvaus) perustuu lähes täysin näkyvän valon havainnointiin eli periaatteessa digikamera jossa monen metrin pituinen objektiivi ja päiväsaikaan. Lämpökameroita on lähinnä ennakkovaroitussatelliiteissa, joilla havaitaan ballististen ohjusten laukaisuja.
 
Back
Top