Merivoimien kehitysnäkymät

Suomen tilanteessa SUTO-kopterit kyllä toimisivat paremmin maalta...tuskin nyt sentään halutaan Barentsinmerelle jahtaamaan Venäjän sukellusveneitä siellä.
 
Jos nyt laitettaisiin vaikka kiinteä vedenalainen kuuntelujärjestelmä huippukuntoon ja sitten vasta noita SUTO-aluksia. Suomen olosuhteissa ehkä muutama SUTO-kopteri olisi hyvä, niillä voisi olla jotain muutakin käyttöä.

Olisihan se tietty hyvä saada kuntoon, mutta passiivinen havainnointi ei enää riitä ( kuten peelokin jo mainitsi ). Poltokennoa käyttävät propulsiolaitteet ovat tänä päivänä jo niin hiljaisia, että tarvitaaan aktiivista hakua suklarin kunnolliseen paikantamiseen. Toki ei kait siitä passivisestaakaan haittaa ole, jos se on kondiksessa. mutta ei yksin riitä...
 
Katanpäät voi soveltua saariston erikoisjoukkojen ja muiden (pienois)sukellusveneiden etsintään, kuten esim. Ruotsin tapaiseen "sukellusvenejahtiin". Mut ei tietty avomerellä tapahtuvaan sukellusveneen etsintään kovin häävisti.

Merireittien auki pitäminen tosiaan on eri asia kuin suto, mutta myös se on meriliikenteen suojamista. Suojaaminen alkaa ja sen pitääkin alkaa, satamasta ja omasta väyläverkosta. Mikä siis on absoluuttisesti tarkastellen ainutlaatuinen maailmassa. Ei perse edellä puuhunkaan kiivetä.
 
Suomen tilanteessa SUTO-kopterit kyllä toimisivat paremmin maalta...tuskin nyt sentään halutaan Barentsinmerelle jahtaamaan Venäjän sukellusveneitä siellä.

Samaa mieltä koptereista. Etäisyydet täällä ovat semmoisia, että maaalta toimiminen voisi toimia. Jos koptereita halutaan aluksille, niin sitten se koko taas kasvaa ( ja sitä myöten myös hinta )...
 
Jos nyt laitettaisiin vaikka kiinteä vedenalainen kuuntelujärjestelmä huippukuntoon ja sitten vasta noita SUTO-aluksia. Suomen olosuhteissa ehkä muutama SUTO-kopteri olisi hyvä, niillä voisi olla jotain muutakin käyttöä.
Mun käsityksen mukaan tämä verkosto olisi kai melko hyvällä tolalla. Myös hyvin kustannustehokas.
 
Katanpäät voi soveltua saariston erikoisjoukkojen ja muiden (pienois)sukellusveneiden etsintään, kuten esim. Ruotsin tapaiseen "sukellusvenejahtiin". Mut ei tietty avomerellä tapahtuvaan sukellusveneen etsintään kovin häävisti.

Merireittien auki pitäminen tosiaan on eri asia kuin suto, mutta myös se on meriliikenteen suojamista. Suojaaminen alkaa ja sen pitääkin alkaa, satamasta ja omasta väyläverkosta. Mikä siis on absoluuttisesti tarkastellen ainutlaatuinen maailmassa. Ei perse edellä puuhunkaan kiivetä.

Kyllä, kyllä, meriliikenteen suojaus on kokonaisuus. Oleellinen osa sitä on miinasodankäynti, omien miinojen oikea käyttö ja vastustajan miinojen poistaminen ( raivaus ). Mutta se on vain yksi osa sitä suojausta... Sen täydentämiseksi tarvitaan sutoa, it.taa ja myös pinta-alustenkin torjuntaa... Näistä nyt tällä hetkellä tuo suto on se heikoin, mikä pitäisi saada kunnolliselle tasolle...
 
Ky mielestäni laskeutumiskansi olisi hyvä mahdollisesti tankkausmahdollisuuksineen mutta oma hangaari eli kopterin oma säilytystalli on kyl liian kallis punttisali. Ellei sitten kv-tehtävät vaadi.
 
Ky mielestäni laskeutumiskansi olisi hyvä mahdollisesti tankkausmahdollisuuksineen mutta oma hangaari eli kopterin oma säilytystalli on kyl liian kallis punttisali. Ellei sitten kv-tehtävät vaadi.

Tietty olisi hyvä, mutta voi sitten olla niin, ettei peräkantta voi käyttää mihinkään muuhun....
 
Hyvää suunnittelua niin eiköhän onnistu
 
Jäänmurtajia voi käyttää laskeutumisalustana, mutta siinä on se vaikeus, että niitäkin pitäisi suojata....
 
VL Turvassa nyt ainakin on hekokenttä ja se on jo viranomaisalus, toisin kuin jäänmurtaja joka on siviilialus
 
Mielestäni HEKO-kansi ei tuo merkittäviä haittoja. Kaikissa aluksissa tulee olla työskentelytilaa takakannella ja HEKOn laskeutumiselle on tarve monenlaisissa SA/RA-tilanteissa.

Sen sijaan niinkuin aikaisemmin kirjoitin niin HEKO-hangaari tuo lähes automaattisesti alukseen 20-25 m (NH90) lisää pituutta. Jos alus on Hämeenmaan leveysluokkaa (11-12 m) niin hangaarin viereistä tilaa voi olla vaikea juurikaan hyödyntää muuhun. Tämän lisäksi on venekansi, mahdolliset VLS-kennostot ja muuta tilaa joka sijoitetaan mahdollisesti samalle kannelle HEKO-hangaarin kanssa.

Samaten HEKO-hangaari on ilmeisesti enemmän säilytykseen ja huoltotilaksi (pitkäkestoinen toiminta). Jos olisi vaikka NH90 ASW versio käytössä se voisi toimia ilman hangaariakin parinkin lentotehtävän ajan. Miehistötilat lentohenkilöstölle, 1-2 mekaanikkoa ja tankkausmahdollisuus. Tämä ei vaadi hangaaria.
 
Jos olisi se hangaari takatuhdolla, niin siitä voisi ampua niitä lennokkeja tutkimaan ympäristöä???
Pieni lisälaite vaan sinne hagaarin sivulle... :)
 
Jos olisi se hangaari takatuhdolla, niin siitä voisi ampua niitä lennokkeja tutkimaan ympäristöä???
Pieni lisälaite vaan sinne hagaarin sivulle... :)

Meillä jo/kohta käytössä oleva Orbiter 2 voisi pienillä muutoksilla soveltua käytettäväksi myös uudelta taistelualukselta. Tähänkään ei tarvita hangaaria. Järjestelmä koostuu kevyestä katapultista, ohjausyksiköstä, radiolinkistä ja muutamasta lennokista. Näiden tarvitseme tila ei ole aivan mahdoton. Paluu alukselle vaan on vähän hankalampi.
 
Niin, mereen laskeutuminen ja sieltä pilkkiminen... Se kyllä hidastaa liikettä, kun sen alkaa kalastelemaan ylös...
 
Niin, mereen laskeutuminen ja sieltä pilkkiminen... Se kyllä hidastaa liikettä, kun sen alkaa kalastelemaan ylös...

Jos olisi se helikopterikansi, niin sinne vaan verkko pystyyn laskeutumisen ajaksi ja lennokki lennetään sitä päin.
Näin tekevät suuremmatkin sotamahdit.
 
Samaten HEKO-hangaari on ilmeisesti enemmän säilytykseen ja huoltotilaksi (pitkäkestoinen toiminta). Jos olisi vaikka NH90 ASW versio käytössä se voisi toimia ilman hangaariakin parinkin lentotehtävän ajan. Miehistötilat lentohenkilöstölle, 1-2 mekaanikkoa ja tankkausmahdollisuus. Tämä ei vaadi hangaaria.

Puolimallin ratkaisu olisi teleskooppihangaari, jota käytetään joissain aluksissa missä tila on lujassa; eli metallinen, osin kokoonpainuva 'teltta'. Kylmä ja ahdas mutta ainakin vatkain on suojassa sateelta ja pärskeiltä. Mutta en oikein näe sellaisellekaan meidän olosuhteissamme käyttöä. Kopterikansi ei tosiaan ole iso kustannuserä, mutta jos aletaan hangaaria pistämään niin sitten pitäisi olla myös ne orgaaniset kopterit, joita ei tietysti meillä ole.
Toisaalta, siellä Intian valtamerellä kopterille ja hangaarille voisi löytyä käyttöä ja sehän on ilmoitettu meillä tärkeäksi operaatioalueeksi...
 
Onhan tuollaiselle hangaarille muutakin käyttöä jos ei kopteri ole matkassa. Lisä tilaahan se on. Toisaalta se maksaa julmetusti.
 
Mun käsityksen mukaan tämä verkosto olisi kai melko hyvällä tolalla. Myös hyvin kustannustehokas.

Viimeinen julkinen tieto oli, että systeemiä päivitettiin 80-luvun lopulla, sen jälkeisistä jutuista ei tietoa. Kuulopuheiden mukaan 80-luvulla systeemillä saatiin havaintoja jopa Itämeren eteläosasta.
 
Back
Top